Liliput's zesassige staalwagens getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2086
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Liliput's zesassige staalwagens getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Liliput zesassige huifwagens “Sahimms 901”
Door: Robert Wienesen

De N-spoormartkt wordt momenteel overspoeld met nieuwe modellen, varierend van piko tot MW-models en MBU tot Liliput. Ze hebben echter alle hun eigen modellen. We gaan aan de slag met de eerste wagens uit de stal van Liliput (N-spoor)/ Bachmann Europe. We testen de 6-assige coilwagen (in dit geval met zeildoek).

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
De ontwikkeling van deze staalwagens loopt in grote lijnen parallel aan de eerder besproken vierassige staalwagens van Modellbahnunion. Maar zoals wel vaker gaat men ook hier voor groter. Zo ontstonden er zesassige staalwagens met teleskoophuiven. Deze wagens zijn echter in de loop van hun carriere aangepast. Sommige verloren de huiven en kregen een nieuwe huif van zeildoek zoals ook de wagens in deze materieeltest.

Het model:
Liliput heeft wegens het succes van hun eerste model doorgezet op de N-spoormarkt met enkele bekende modellen vanuit hun H0 assortiment. Eentje hiervan zijn de staalwagens met en zonder huif. Deze wagens zijn qua constructie gelijkwaardig en daarmee geldt deze bespreking in grote lijnen ook voor de wagens zonder huif.

De wagens worden geleverd in een ruime verpakking (later meer) en kunnen zo de baan op. Geen noodzaak om extra onderdelen en poespas eraan te hangen. Bon, details, details...

Afbeelding

Afbeelding

De eerste indruk is goed. Zo op het oog ziet het er fijntjes uit. De opschriften zijn loepzuiver en prima leesbaar met het blote oog. Het stemt tevreden. Wat verder opvalt is zijn de kopwanden. De wagens hebben een prima relief meegekregen waardoor de versterkingssteunen en handgrepen prima getroffen zijn. Jammer alleen van het kleine stapje tussen huif en kopwand. Zal wel een consequentie zijn van de constructiemethode.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ook vallen de draaistellen in negatieve zin op. Ze zijn vlak, bijna egaal, in plaats van dat ze relief hebben meegekregen vanuit de fabriek. Dat kan anno 2011 echt beter. Sterker, de heren bij Fleischmann hebben het beter gedaan bij hun zesassige variant (en die is zeker 10 jaar oud). Het lullige van het geheel is dat de constructeur er bewust voor gekozen heeft dit te handhaven ondanks feedback op de eerste handmonsters. Spijtig.
Ook valt bij slechte lichtomstandigheden een hele dunne naad op in het huifdak. Gelukkig is deze niet al te storend als er geen strijklicht is.

Afbeelding

Qua afmetingen is het model netjes op maat, met 103 mm (folder 102 mm) hetgeen ca 16,5 meter is en daarmee ook goed klopt met het grote voorbeeld.

Technische uitrusting:
Het model wordt geleverd met de gangbare poespas. Denk aan een setje NEM-schachten voor de koppelingen waarbij de wagen vanaf de fabriek is voorzien van de zogenaamde rapido-koppelingen.
De schachten steken door de bodem heen en daarmee zijn de staafveertjes (die de koppelingen centreren) prima weg gewerkt. De wagens zijn geschikt voor fleischmann profi-koppelingen en komen zonder problemen door de bochten heen met deze vervangende koppelingen.

De wielen zijn van metaal en hebben lage flensen en geen pizzasnijders zoals nog wel eens bij andere fabrikanten worden gezien. Dat is prima, want de wagens in kwestie hebben een redelijk hoog eigengewicht (ca 30 gram) waardoor ze niet bij de eerste de beste hobbel uit de rail springen.
Rol technisch zijn de wagens prima waardoor ze goed bruikbaar zijn in een langer treinverband. Dat laatste is belangrijk want de wagens rijden in het grote voorbeeld in gemengde goederentreinen en bloktreinen van meer dan een enkele wagen.

Afbeelding

De draaistellen worden op hun plek gehouden middels een pin (geen schroef) en draaien soepel, ook geschikt voor krappere bogen zoals R2 en R1. Het is een stevige constructie geen gedonder met draaistellen die onder de wagen uitvallen (tot op heden). De kans daarop is ook klein doordat een eventuele losse pin vast zit onder de middelste as. Deze zal er nooit zomaar uit kunnen vallen.

Verpakking:
De verpakking bestaat uit een plastic inleg en daarom zit een plastic deksel. Het geheel wordt in een blauwe verpakking van karton verpakt met daarop de nodige gegevens. Een prima stabiele verpakking voor deze wagens. Misschien wat aan de forse kant, maar dat is bij MBU ook vrij gebruikelijk.

Overige:
Er zijn verschillende varianten in omloop van deze wagens. Enerzijds de hier geteste EH en Railion-wagens (laatste speciale serie voor modellbahnunion), anderzijds de huifloze wagens van de DB (Tp IV) en NS (Tp IV). De laatste twee zijn hier niet getest, maar constructief wel gelijkwaardig.

Conclusie:
Een wagen met enige opmerkingen dus. Vooral de draaistellen zijn een punt van aandacht. Met veroudering zal je wel een eind komen maar de basis is gewoon matig uitgevoerd qua details. In technisch opzicht zijn de wagens is echter prima geconstrueerd en kunnen zonder problemen meekomen in een treinverband. Het inpassen van de wagens binnen een lange (staal)trein (zoals de trein bij de G1206 test) geeft geen problemen voor de wagens en de trekkende loks.

Gezien de prijs/kwaliteit een ruime 7, maar voor Liliput wel het verzoek een beetje beter op de draaistellen te letten omdat ze de rest van het model uiterlijk geen goed doen.

Gegevens:
Merk: Liliput
Type: Sahimms 901
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: IV-VI
Catalogusnr(s): Liliput 265772 (EH-wagen), MU-33002 (Railion)
Frame: kunststof
Opbouw: kunststof, gewichtje in de bodem verwerkt
Gewicht: 30 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs ≈€29,90

Bronnen:
http://modellbahnunion.com/
http://www.liliput.de/


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie