de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

70 Jaar geleden, 1946: de Nederlandse Spoorwegen krabbelen voorzichtig op na 5 jaar roofbouw en vernieling. Met veel kunst en vliegwerk, verouderd materieel en provisorische verbindingen wordt het treinverkeer geleidelijk weer hersteld.
Iedere nieuwe spoorverbinding wordt met een klein feestje gevierd. En ook al zijn er tegenslagen, langzaam maar onstuitbaar worden alle trajecten weer berijdbaar en neemt het treinverkeer van week tot week toe.
1946 - 2016: Nederlandse Spoorwegen en de Geinbaan; wat is het verschil :?: :?: :?: ;) ;) ;)

Jan, van harte gefeliciteerd met je 70e verjaardag!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door daniel »

Jan,

Gefeliciteerd met je verjaardag!


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Doolemeister »

Gefeliciteerd!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jarige.

Mede namens al mijn 1:160-machinisten, conducteurs en treindienstleiders de hartelijke gelukwensen met het bereiken van dit kroonjaar. En maak er een fijne dag van (door dus NIET op je knieën onder de baan te kruipen) :lol: .
Het is vandaag Heerlijk Helder Hei….-weer, dus genoeg reden om van tijd tot tijd een gele rakker te nuttigen ter aanvulling van het vochtigheidspeil. Maar doe het wel met mate, morgen is het weer gewoon werken. ;)



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Wablo »

Jan,
Ook vanaf deze kant natuurlijk van harte gefeliciteerd met je 70-ste verjaardag, dat je ons nog maar vele jaren mag verrassen met de ontwikkelingen op de GEINBAAN, maak er een leuke dag van, met het weer dat zij voor de rest van de week voorspellen heb je wel een paar vrije treinbaan-dagen.
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

alle hier bovenstaande heren dank voor felicitaties en goede wensen.

ja ik laat die gele rakkers goed smaken want met deze temperaturen vallen ze goed.

maaaar ik zal janiegein niet zijn als ik tussen de visite door toch wat aan het rommelen ben met de baan want de kortsluiting in de wissels speelt onbewust toch door in de gedachtegang.

en ja hoor of het nu door het mooie weer of simpel door mijn verjaardag komt ook de laatste vier wissels doen weer gewoon wat ervan gevraagd wordt :lol:

ga me zo opmaken voor de avondvisite en na een te verwachten broeierige nachtrust ga morgen maar weer eens verder met de samenstellingen van de treinen want zoals het er nu uitziet moeten er dus 14 op de normale baan, twee op de spookbaantjes en de pendelbaan is zeventien treinen volautomatisch in wisselende volgorde rond kunnen rijden.

ben razend benieuwd of dat ook daadwerkelijk gelukt is na deze stevige ombouw/renovatie.

dus wordt vervolgd. proost!!!!!!!! :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 827
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Jelle »

Jan, Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren.

Dat je nog maar heel veel plezier mag hebben van deze prachtige hobby.

Ik geniet tenminste iedere keer weer als ik zie hoe je bezig bent en er iets moois van maakt.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7445
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Krab »

Hoi Jan ,
van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een fijne dag :mrgreen:



m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door MarcoFM12 »

Gefeliciteerd Jan !


Groetjes,
Marco
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

nog even reageren op de laatste felicitaties.

ook jullie dank voor goede wensen.

zou vandaag met samenstellingen van de treinen bezig gaan maar gezien de temperatuur NU al op mijn kamer wachten we daar maar mee tot het gaat vriezen of zo :mrgreen: .

het is hier inmiddels 31 graden dus geef de pijp aan de bekende maarten en wacht betere tijden af.

tot dan.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Een wijs besluit Jan! Op jouw zolder is het net zo warm als in mijn tuin. Op mijn zolder waag ik me maar niet.
Maar in de tuin op een laptop werken aan mijn baanontwerp met een koud drankje en sappig fruit onder handbereik bevalt me eigenlijk wel.
Het ziet er naar uit dat het een kort "bouwseizoen" gaat worden. Maar och; pluk de dag!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door walter »

Het is inderdaad erg tropisch.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

heren toch even reageren op een paar keer gelezen dat jullie denken dat ik op een zolder zit.

niets is minder waar want ik zit op een slaapkamer van 3 x 5 meter op de tussenverdieping van een tussenwoning.

maar ook daar is het bloedheet zie foto;

Afbeelding


tevens is te zien dat de vochtigheidsgraad ook behoorlijk is die het dus flink benauwd maakt en dat is duidelijk minder comfortabel voor mijn longen.

dus ben hier nu zo min mogelijk.

hopelijk morgen beter weer voor mij alhoewel ik ook daar een hard hoofd in heb :lol:

blij dat die gele rakkers voldoende koud staan.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Adriaan »

Gele rakkers en benauwde longen sporen niet.
Maar gewoon even rustig aan doen totdat het weer weer comfortabeler wordt.
En dan weer volop stoom er op.

Succes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

gelukkig mag ik mij voelen dat ik weer zo,n beetje de oude ben.

heb de laatste dagen een paar belabberde dagen achter de rug waarin de griep hoogtij vierde.

heb wel in de tijd die ik kon opbrengen mijn pendelbaantrein ( Flm 7431 )weer aan de praat gekregen.
de trein wilde niet meer anders dan als een hortetende stuiterbal rijden.
inspectie leerde mij dat ik één satelliet tandwiel inclusief zijn asje kwijt was uit het aandrijfblok en dat er nog maar met één as aangedreven werd die ook nog eens speling genoeg had om de tandwielen langs elkaar te laten gaan wat het geluid van een ouderwetse handkoffiemolen tot gevolg had.
speurend op de diverse datasites kwam ik wel het aandrijfblok tegen maar niet de losse satelliettandwielen.

nu bleek ik in de rommeldoos nog een kapot aandrijfblok van een flm BR 103 te hebben liggen en heb daar de as en tandwiel uitgehaald en dat paste in het aandrijfblok van de flm 7431.

om dit uit te kunnen voeren moest ik wel de flm 7431 geheel compleet van A t/m Z demonteren en weer monteren.
met mijn waterhoofd en betraande ogen viel dat dus niet mee maar het resultaat is wel dat hij weer rondrijd als een nieuwe.

verder moet ik alleen nog de bedrading en de schakelingen voor het automatisch pendelen nog aanleggen en dan heb ik de hoofdbaan en de pendelbaan rijdend klaar en rijden er voor nu veertien weer vrolijk rond.

blijft over de nog verder elektrisch aan te sluiten de beide spookbaantjes en dan rijden alle zestien treinen weer zoals voor de renovatie.

de voor mijn verjaardag verkregen onboard camera bleek niet te werken en is terug naar leverancier ter reparatie of vervanging.
zodra die er weer is volgt snel weer een filmpje vanaf de trein over het geheel nieuwe traject.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

tussen al het montagewerk door probeer ik af en toe ook nog wel wat de treinen te laten rijden.

met het samenstellen en het proefdraaien ging het allemaal redelijk goed.

moest hier en daar de nodige ATF aanbrengen voor een goed rijgedrag en was hoopvol gestemd naar een voorspoedige rondgang van alle treinen.

nu één dag verder laat ik het spul weer zijn gang gaan.

:evil: @&# :twisted: *%@#$ :twisted: :evil:

frustratie op frustratie.
van de elf treinen die goed rondgingen doen het er nu nog maar drie.
haperen overal en nergens.
breken hun nek over wissels of donderen gewoon spontaan om.

van het schaduwstation de tien wissels schakelen er plotseling een zestal niet meer automatish mee.

balen, balen en nog eens balen.

voor vandaag houd ik het voor mijn gemoedsrust er maar mee op.
zet de stroom eraf en ga wat anders doen.

hopelijk morgen een betere gemoedsrust en minder gefrustreerd.

voor nu,

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Ik denk dat ik het omdonderen van de verschillende treinen een verklaring voor heb gevonden.

of het komt door de te slappe ondergrond of door de hitte maar denk dat ik op meerdere plaatsen te maken heb met een vorm van railspatting.

ik bedoel het omvallen wordt veroorzaakt doordat de spijkertjes waarmee de rails vastligt zich er aan het uitwerken zijn.
ze steken dan met hun spijkerkop net boven de rails uit en daar blijven de aan de onderkant bevinden puntjes tbv het ontkoppelen van de koppelingen haken. met als gevolg ontsporen cq omdonderen.

betekend dat ik of een steviger ondergrond moet maken of alle rails moet gaan vastplakken zodat die op zijn plaats blijven.

dan denk ik wel sjonge sjonge dat heb IK weer.

maar goed we hebben een oorzaak wat ik mag verhelpen.

we gaan weer vrolijk aan de slag.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Een van de eerste lessen die ik - nou ja, mijn vader die de eerste opklapconstructie voor de elektrische trein (zo heette dat toen nog ) in elkaar zette - leerde, was dat schroeven met veel minder geweld gepaard gaat dan met spijkeren. De “tere” Märklin-motortjes en de lampjes hadden het niet zo met Hamertje-Tik en vezelplaat! En nu, ruim 60 jaar later, spijker ik nog steeds niet. Alles wat mogelijk in een verre toekomst wellicht nog eens moet worden los gehaald, wordt geschroefd. En bij voorkeur met Minitrix schroefjes 66548, alternatief Fleischmann 6410.
Je moet natuurlijk, net als bij jouw laminaat en spijkeren, voorboren maar dan zit het met die schroefjes wel vast voor de eeuwigheid. Rails lijmen zou ik sowieso niet. Dat kost in ieder geval meer tijd, zowel bij aanbrengen als bij los halen.
Voor iets meer dan de prijs van een grote bus houtlijm bij de Gamma heeft H@ns zo'n verpakking Minitrix-schroefjes. :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na een paar dagen met pijn in mijn rechter onderarm te hebben gelopen toch maar even naar de dokter.

concludeert die gekke man dat mijn onderarm zwaar overbelast is door zoals hij het omschrijft teveel en te zwaar een schroef ingedraaid te hebben. althans dat is het symptoom.

mag mijn arm absoluut niet anders gebruiken dan alleen maar om te eten en te drinken en dat soort lichte zaken.

betekend dat ik aan de baan niets kan doen want om met de elektriek bezig te zijn moet ik mijn arm regelmatig in de meest onmogelijke bochten draaien en daar verrek ik mee van de pijn.

dat betekend dan weer dat de baan de baan is en ik mezelf op vakantie stuur wat betreft het werken aan de baan.

jullie zullen dan ook voorlopig geen nieuwe update over de perikelen over de baan krijgen.

dus geduld gevraagd voor vervolgverhalen. :( :cry:

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Wablo »

Jan,
Beterschap met je arm, neem je rust anders komt zoiets steeds sneller terug,
groetjes,
Bert



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Sjors77 »

Jan,

Wat een pech. Beterschap en we wachten rustig af. Geef die arm goed rust en dat geeft tijd om na te denken over de baan. Is soms ook niet verkeerd ;)

Groeten,
Sjors



Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Zie het als een verplichte bezinningspauze. Je hebt er dit weekend goed weer bij.
Uiteraard lijden we met je mee en staan niet graag in jouw schoenen. Maar naast Moeders Wil is ook de Dokters Wil wet. Hou je er aan! Probeer wat afwisseling te vinden met landschapsdecoratie, fröbelen met koppelingen, etc

Sterkte en beterschap!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

goeden middag allemaal,

op deze zonovergoten zondag ben ik inderdaad verplicht aan het rusten met mijn arm.
een behoorlijk pijnlijk gebeuren die mij zeeeer beperkt in mijn doen en laten.

bijkomend voordeel is wel hoe moeilijk ook dat ik minder rook ( sjekkie draaien doet ook pijn ).

ook de voorgestelde frubeldingen doen is geen optie.

dit typen gaat met één vinger via mijn linker hand en dat is ook al niet fijn omdat ik uitgesproken rechts ben.

maar goed probeer jullie wel op de hoogte houden dus,

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

vanmorgen weer naar de dokter geweest.

nadere inspectie leert dat ik behept ben met een zenuwontsteking in een onderarmspier aan de binnenkant van mijn onderarm ter hoogte van mijn elleboog.

ieder draaibeweging veroorzaakt helse pijn en enige remedie is rust en nog eens rust en het slikken van pijnstillers.

dus vrees dat ik hier voorlopig niet vanaf ben.

dit dus even ter info aan jullie allen.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Dat is vervelend nieuws. Ik hoop dat de ontsteking snel weg is en je gauw van de pijn bent verlost.
Misschien kun je tijdens de verplichte rust weer allerlei fantastische ideeën opdoen die je straks in werkelijkheid kunt omzetten.
In ieder geval de allerbeste wensen voor een spoedig herstel.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie