Pagina 12 van 16

Re: Schwartzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 01 jan 2016 23:20
door epocheales denken
Hoi Brendo,

Jij ook de allerbeste wensen voor 2016. Goed bezig met jouw geluidsdemping en de wissel aandrijvingen. Leuk dat je weer wat post, werd een beetje stil rond Schwartzwald ;)
Zie op jouw foto's een Fleischmann Engelse wissel, mag ik vragen hoe deze wissel in de praktijk voldoet met oog op betrouwbaarheid van schakelen en stroomgeleiding voor de locomotieven?
Alvast bedankt,

Groet,

Hans

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 02 jan 2016 00:04
door brendo
@Adriaan:
De aandrijvingen doen het prima na het omdraaien, ook na herhaaldelijk testen. Ik heb wel de spoeltjes iets aangepast voor het digitaal schakelen ervan.
Er zit binnenin een dun metalen stripje (alleen nodig bij de klassieke trafo) die niet nodig is bij digitaal aansturen. Dit vergroot wel de betrouwbaarheid voor het schakelen ervan. Op de website van N-project kun je er alles over lezen hoe en wat te doen.

@Hans:
Deze wissels hebben een prima geleiding mits je er niet teveel "rotzooi" opsmeert voor het verouderen en roesten. Tenminste, dat is mijn ervaring. Gedoseerd aanbrengen en goed uitkijken bij de wisseltongen is mijn advies. Daarbij heb ik aan de wissel, voor de zekerheid, extra aansluitingen gesoldeerd voor de voeding. Voorheen had ik dit niet en dan gebeurde het nog wel eens dat in een wisselstraat locomotieven, met name kleine, niet willen kruipen of zelfs stilstaan.

En als laatste tip........ATF geprobeerd and this is amazing! :idea: (zie diverse forums en internet) Maar let wel op: wel met beleid en zeker niet teveel! 1 druppeltje op een wattenstaafje, ca. 2cm poetsen, is voldoende voor ca. 8 meter!

Bij mij werkt dit laatste als een trein! :lol:

Groet Bren

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 02 jan 2016 07:50
door traiNiac
Hallo Bren,

Dat Schwartzwald revisited gaat er weer goed uitzien. NB dat ATF is die versnellingsbakvloeistof toch? Ik lees daar zoveel goede ervaringen over, ik ga het ook maar kopen. Specifiek merk gebruikt?

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 02 jan 2016 10:01
door brendo
Hallo Harrie,

Het is inderdaad ATF olie wat garages gebruiken voor versnellingsbakken. Ik zou het niet kopen maar vragen bij je lokale dealer of garage. Je hebt namelijk zo weinig nodig dat je aan een vingerhoedje vol jaren vooruit kunt.

Groet Bren

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 02 jan 2016 10:14
door Hookies
brendo schreef:En als laatste tip........ATF geprobeerd and this is amazing! :idea: (zie diverse forums en internet) Maar let wel op: wel met beleid en zeker niet teveel! 1 druppeltje op een wattenstaafje, ca. 2cm poetsen, is voldoende voor ca. 8 meter!

Bij mij werkt dit laatste als een trein! :lol:

Groet Bren
Hallo Bren,

Hoe bedoel je dat met ca. 2 cm poetsen en dat dat dan voldoende is voor 8 meter?

Mvg,
Martin

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 02 jan 2016 12:29
door brendo
Hoi Martin,

Druppel op een wattenstaafje en vervolgens op een stukje rail van ca. 2 cm aanbrengen. Ik bedoel met poetsen dat je het staafje enkele keren, heen en weer, over de rails veegt zodat er iets olie achterblijft. Het blijft een bizar verhaal om met olie op de baan te smeren maar het werkt echt!

Groet Bren

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 02 jan 2016 16:28
door christiandomburg
Erg mooi dit. Ik ga zeker volgen!!

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 02 jan 2016 19:18
door bob vermeulen
Hallo Martin,

Ik gebruik het nu een dik jaar en het is geweldig spul.
De loks maken ook beter contact overigens.

mvrgr Bob

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 04 jan 2016 21:13
door brendo
Ja geweldig spul Bob!
Ben eigenlijk wel benieuwd wie hier op het forum ook ATF gebruikt en wat hun ervaringen is......

Wij zijn er in ieder geval blij mee! :D

Groet Bren

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 05 jan 2016 11:29
door Adriaan
Ik heb een dubbelspoor.
Op één baan ATF gedaan.
Resultaat: absoluut geen verbetering.
De locs reden al heel goed, maar je hebt goed, beter en best.
Dus het flesje ATF blijft dicht.
Ik vraag me ook af of het op den duur geen vervuiling aantrekt.
Ik hoef geen discussie hierover hoor.
Dit is mijn ervaring en daar zult u het mee moeten doen.

Ik vraag mij af of ze dat spul ook op modelspoorclubs gebruiken, dat zijn dé experts.

Goeie groet van een heer.

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 05 jan 2016 11:31
door Jan64
Hallo,

Ik gebruik het nu zo`n vier maanden en heb afgelopen week de boel weer eens laten rijden , na een aantal weken stilstand en het reed als vanouds.
dus ik ben er zeer tevreden over .

Gr Jan

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 05 jan 2016 12:53
door Marksintpancras
Gebruikservaring ATF.
Op blokken waar de treinen al goed reden, geen verschil, lijkt me logisch.
Op plekken, bepaalde wisselstraat waar oude wissels liggen, die problemen gaven, ATF gebruikt, verbeterde geleiding.
Oude loks die problemen hebben met rijden, schoongemaakt en de metalen stukken behandeld met Atf heeft een positiever resultaat dan loks die ik zonder Atf heb schoongemaakt.
Ik ben positief over Atf!!!

Met vriendelijke groet,
Mark

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 05 jan 2016 15:17
door Jeroen
ATF. Dat had ik tien jaar geleden moeten ontdekken. Ik rijd hier met lange goederentreinen, die af en toe heel langzaam moeten optrekken. De lampjes knipperen nog niet eens nadat ik het heb gebruikt. Dankzij de vele assen is het spulletje ook snel verspreid over de hele baan. In het begin op de 'natte' stukjes wil de boel nog wel eens een beetje slippen, maar na een kwartiertje is het over. Dus nu is het 'baan aan-rijden maar'. Heerlijk!

Jeroen

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 05 jan 2016 23:38
door martindomburg
Ik kan niet anders dan inmiddels de woorden van Jeroen kracht bij zetten. Ook bij mij is de gum al 6 maanden niet aangeraakt en is het iedere keer starten-lopen met de modelbaan!!!!

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 09:22
door bob vermeulen
Hallo allen,

Zoals ik al eerder heb aangegeven gebruik ik ook al lang ATF.
Ik heb echter wel een vraag die me interesseert: hoe vaak gebruiken jullie ATF (1x per maand 1x per jaar ?)
Lijkt me leuk om te weten.

Zelf gebruik ik het z'n 1x per 2 maanden ca. 8 druppels op 4 verschillende plaatsten (= per plaats 2 druppels {links en rechts dus 1 druppel} op mijn baan.

mvrgr Bob

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 10:34
door Peter
Wat ik mij afvraag, maken jullie de baan tussentijds nog schoon? Rijden er eventueel schoonmaakwagons rond?

Grtz.
Peter

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 12:19
door Jeroen
Soms maak ik een heel klein beetje schoon op bepaalde plekken, en dat is dan wat zwarte tjak op wissels die ik verwijder. Laatst had ik effe de polijstwagen meegestuurd met een sleepje. En daarna weer wat verse ATF op de baan. De boel rijdt écht soepeler dankzij de ATF. Ohja, en ik doe de ATF er om de 2 mnd op zo'n beetje. Als ik merk dat er wat lampjes gaan knipperen, hoppa kleeeiin beetje ATF (wattenstaafje in de ATF dopen, 'uitknijpen' en dan 2 cm spoorstaaf aan beide kanten aanraken) Om de paar meter. In mijn geval vóór het wisselstraatje van het station, en aan de bovenkant en onderkant van de spiraal bij de inrit en uitrit.

Beetje experimenteren, maar.... (en ik bespaar je hiermee 45 pagina's wellesnietesechtwelechtniejonguhmitropaheerschtenjijsnapterniksvan-gebakkelei van 'de buren')....doe het extreem spaarzaam. Aantippen, niet insmeren. Dat werk.

Succes!

J.

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Geplaatst: 06 jan 2016 13:18
door epocheales denken
Adriaan schreef:Ik heb een dubbelspoor.
Op één baan ATF gedaan.
Resultaat: absoluut geen verbetering.
De locs reden al heel goed, maar je hebt goed, beter en best.
Dus het flesje ATF blijft dicht.
Ik vraag me ook af of het op den duur geen vervuiling aantrekt.
Ik hoef geen discussie hierover hoor.
Dit is mijn ervaring en daar zult u het mee moeten doen.

Ik vraag mij af of ze dat spul ook op modelspoorclubs gebruiken, dat zijn dé experts.

Goeie groet van een heer.
Beste Adriaan,

Heel jammer dat het bij jou niet werkt, vreemd want je leest alleen maar positieve berichten over ATF.
Zelf kan ik dit ook onderschrijven, het werkt gewoon. Met die vervuiling aantrekken heb ik niet zo veel gemerkt, wel toen ik vroeger lekker zat te gummen met een railreinigingsgum, ja toen kreeg je heel fijne krasjes boven op de railstaaf.... :evil:

Waar ik graag nog op wilde reageren is jouw stelling dat modelspoorclubs de experts zijn... :o
Nou Adriaan ik kan je vertellen hoe vaak ik in Nederland, maar ook in Keulen en Stuttgart op beurzen heb staan kijken naar modulenbanen met gekromde tenen. Vooral in ons landje kunnen ze er vaak wat van, een 1200 in knalgeel in een Alpenlandschap tijdperk III, treinsamenstelling die kant nog wal raken en allerlei tijdperken door elkaar gebruiken. Let wel, ieder zijn ding maar je doet heel wat mensen hier op het forum met prachtige modelbanen te kort door te zeggen dat alleen modelclubs de echte experts zijn..... :mrgreen:

Hoop dat je toch dat ATF flesje eens open maakt!

Groet,

Hans.

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 13:20
door shoven
Waar koop je dat spul? Of even bedelen bij je garage?

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 13:26
door Jan64
Ik heb gewoon even bij mijn garage een beetje geregeld.
want als je een liter fles koopt kun je daar wel jaren mee voort .

Gr jan

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 13:41
door Adriaan
Bij de garage te krijgen.

Ik dacht zo: de model clubs zullen het weten, zij rijden veel over de rails, nietwaar?
En treinsamenstellingen hebben niets te maken met het gebruik van ATF.
Of zou je een sublieme samenstelling krijgen als je wat over het rijdend materieel spuit.

En ik doe niemand te kort hoor.

Mijn baantje gum ik en af en toe, en er rijdt een wagon met een gum eronder.
Ook af en toe.
En stofzuigen hè. Veel stof zuigen.

Het spul rijdt prima.
Dan heeft ATF geen zin als eerder gesteld.

Maaruh, niemand last van ongeregeldheden op de rails met gebruik van ATF?
Ik kan me zo voorstellen dat er op het film laagje wat stof blijft hangen.

Mijn pot blijft dicht.

Groetjes.

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 14:02
door epocheales denken
Hoi Adriaan,

Sorry, had je verkeerd begrepen, je doelde alleen op ATF met modelspoor clubs.
Met dat gummen moet je toch een beetje voorzichtig zijn, mits het roco/Fleischmann gum betreft,
wat vrij grof is. Er zijn ook gum soorten die wat "gladder" zijn, waar je iets vaker over 1 plek moet gummen, maar die je railstaaf niet beschadigen.
Zelf werk ik buiten ATF nog met de beide Lux-reinigingswagens stofzuigen/poetsen, geweldige dingen,
niet goedkoop helaas.
Kan niet merken door gebruik van ATF dat het stof e.d. aantrekt. Wel hoor ik het materieel soepeler door wissels en kruisingen rijden en weinig tot geen problemen meer met wissels met geisoleerd hartstuk.
Probeer anders ATF eens op een proefbaantje uit, bevalt het niet kan je de pot definitief dicht houden ;)

Groet,

Hans.

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 15:00
door Ron
Waar koop je dat spul? Of even bedelen bij je garage?
Net bij Eurami een busje meegenomen. Kostte een tientje.

gr. Ron.

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 17:28
door Jeroen
Pak FF een leeg potje creme......van de vrouw in huis. Maak t FF schoon, en ga even naar de garage en vraag daar voor wat ATF. Datzelfde gevoel van schaamte-als-clown-zijnde wanneer je naar de Gamma gaat voor wat zaagsel 8-) :lol: .

@Señor Adriaan,

Nee, ik weet niet of het vuil aantrekt. Minuscuul wellicht. Als ik met mijn vingers of wat dan ook over de ATF-rail wrijf krijg ik wel een mooie zwarte streep terug. Maar dat was zonder ATF ook al het geval. Ik denk dat dat het geleidende laagje is. Zeker weten doe ik dat niet, en het boeit me ook niet eigenlijk. De treinen rijden beter, minder schokkerig, kruipen mooier, en......rijden potdorie nog beter door de spiraal ook in de klim (!). Dat laatste verbaast me echt. Ik krijg een slippende lok op een gegeven moment (rijdt al maanden met dezelfde sleep probleemloos). Ik poets dus maar wat. Slippen blijft. Nou, ATF over de baan uitgereden en....hoppa!

Maarre, als ik nooit last had van slecht rijdende treinen had ik het er ook niet over gedaan natuurlijk. Maar ik heb eigenlijk al afscheid genomen van de railgum, bij wijze van spreken .

J.

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Geplaatst: 06 jan 2016 21:11
door brendo
Beste N-ers,

Mooie reacties heeft dit opgeleverd en eigenlijk alleen maar positief!
Alle twijfel bij het gebruik van ATF is denk ik hierbij wel weggenomen..... ;) (er zullen altijd uitzonderingen zijn :mrgreen:)

Mijn nieuwe station zit nu ook in de ATF en de treinen kruipen over de wissels, en ja, zelfs Engelse wissels. :D

Groet Bren