Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Heiko »

Welke loc kan ik het beste voor de onderstaande rijtuigen zetten?

Afbeelding


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Ron »

Ik heb een BR112 ervoor of erachter hangen.

https://www.n-spoorstore.nl/nl/elektris ... 04210-1143.

Bij de rode uitvoering heb ik een BR143

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

FidOo
Berichten: 5683
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door FidOo »

BR111/112/114 of BR140/141 of BR101 of BR218. Allemaal in de Moderne rode kleur of bv S-Bahn uitvoering (wit-orange).


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Michiel »

Afbeelding
((grapje)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door BenQ »

:lol: :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door WimC »

FidOo schreef:BR111/112/114 of BR140/141 of BR101 of BR218. Allemaal in de Moderne rode kleur of bv S-Bahn uitvoering (wit-orange).
Ik zou eerder zeggen in de rode kleur met dat slabbetje voorop. deze dus. Op de foto hangen er andere rijtuigen in deze kleurstelling achter.

Overigens kan zowat elke kleur. Ten tijde van deze kleurstelling werd het locpark niet zo snel omgeverfd. Altrot en oceaanblauw reed ook nog rond.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Heiko »

Dus als ik het goed begrijp werden ze door zowel diesel- als elektrische aangedreven locs getrokken!?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door WimC »

Correct.
Mit deze geschikt zijn voor trek/duwverkeer.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Heiko »



z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door WimC »

Volgens mij wel. Is iig de goede periode. En volgens mij trekt de 143 ook dubbeldeksrijtuigen.
Dus die kan best in die kleurstelling voor deze set gestaan hebben.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Redskin »

Ja hoor, dat kan. Kwestie van effe koekelen ("BR 143" en "DoSto") en dan op "Afbeeldingen" klikken. Krijg je foto's te zien zoals deze:

Afbeelding
(Foto: Bahnbilder.de)

Of deze:
Afbeelding
(Foto: Drehscheibe-online.de)

Zoekmachines op internet zijn een prima middel om treinsamenstellingen te vinden ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Heiko »

Super, bedankt. Mooie kleurcombi vind ik.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Marksintpancras »

:lol: heb alle goede antwoorden voorbij zien komen.
Ik rij deze stammen met bijna al mijn regio locomotieven. De br111 / 112 / 120 / 140 / 141 / 143 / 218. Kleurstelling kan S-bahn, oceaanblauw met wit of rood met slabbetje.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Redskin »

Marksintpancras schreef::lol: heb alle goede antwoorden voorbij zien komen...
Oh was het een prijsvraag?! :roll: :mrgreen:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Bart51 »

Eigenlijk kan dus iedere lok voor ieder stammetje. Enige eis is periode.
Dat maakt het toch een stuk makkelijker :lol:


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De oude generatie Dosto's met de witte flip dot koersbakken kan je door eigenlijk alles laten trekken wat er tussen 1995 en 2005 reed en wat rijtuigen van stroom voor verwarming en verlichting kon voorzien. Een V100 West/Oost of een Br215/216( op 3 215's na) kan bijvoorbeeld niet.

Pas al je het wil gaan duwen word het een heel ander verhaal. De rijtuigen zijn alleen aan te sturen door locs die voorzien zijn van Zeit Multiplexe Wendezugsteuerung(ZWS). Het digitale systeem waarbij geen stuurstroomkabels maar nodig zijn maar alle commando's digitaal versleuteld via 2 aders van de (minimaal) 13 polige UIC kabel worden gestuurd. Veel oudere locs hebben dit systeem niet, locs die dat wel hebben zijn een groot deel van de Br111(o.a. alle ex. S-bahn locs), Br112.0( nu Br114), Br112.1, 10 a 12 Br141ers( ex. S-bahn Nürnberg), een deel van de Br143ers *143F/R/S, *143 N en W niet), Br145( +/- 20 locs tijdelijk aangepast voor de reizigersdienst in afwachting van Br146), Br146, een deel Br218^, een deel Br219^ en een deel Br234^. Br101 en Br120 kunnen ook met die Dosto's over weg maar werden er toen niet planmatig mee ingezet zover ik weet.

^z = Kompatibilität der Zentraler Energieversorgungsanlage beachten.

*
W = 36-polige konventionelle Wendezugsteuerung
F = 34 polige Doppeltraktionssteuerung, frequenzmultiplexe Zugsteuerung
R = 34-polige konventionelle Wendezugsteuerungzeitmultiplexe, zeitmultiplexe Doppeltraktionssteuerung, zeitmultiplexe Wendezugsteuerung, frequenzmultiplexe Zugsteuerung.
N = 34 polige Doppeltraktionssteuerung
S = ( in ieder geval) zeitmultiplexe Doppeltraktionssteuerung, zeitmultiplexe Wendezugsteuerung, frequenzmultiplexe Zugsteuerung.

Verder zijn vooral die eerste generaties rijtuigen( DB(p)z750/751/752, DAB(p)z755/756/757) veel met enkeldeks rijtuigen ingezet waaronder ook veel met stuurstandrijtuigen met Wittenberg kop( BDnzf479/481, Bnrzf480 en BDnrzf483). Bij de eerste serie BDz750/DABz755 zijn namelijk ook nog geen dubbeldeks stuurstandrijtuigen geleverd.

Bron: o.a. het boek wendezüge van Transpress, DB fahrzeuge band 2 Reizezugwagen der Deutschen Bahn en vele andere.

Wat kleuren van locs betreft valt er heel veel en heel weinig te zeggen. rond 2001 kon je alle huisstijlen die vanaf 1975 zijn gevoerd nog naast elkaar vinden. Bij locs was het nog breder en waren er nog blauwe en groene e-locs en rode diesellocs te vind zij het in een inmiddels beperkt aantal. Opvallend was ook dat in sommige gevallen de Oriënt rode huisstijl sneller door verkehrsrot vervangen werd als de blauw/beige lak van locs van de zelfde series( denk daarbij aan Br110, Br111 en Br141). Verder kan je stellen dat alle E-locs die de S-bahn huisstijl oranje/(geel/)kiezel grijs gehad hebben ZWS hebben omdat dat voor de xf( = S-bahn) rijtuigen nodig was. Br218's in de CityBahn huisstijl hadden alleen KWS.

Bij de Br143 is op de S-bahn locs na aan de huiststijl totaal niet af te lezen welke technische uitrusting ze hadden, daar is het soms wel per loc terug te zoeken maar dat is alleen voor locs met een afwijkende huisstijl zoals de Br143 161-8 interessant. Deze loc was bijvoorbeeld een 143w die je dus prima blij kan maken stam n-wagen( silberlinge en daar uit verbouwd spul), maar niet met geduwde Dosto's. Een reden ook waarom die loc samen met vele 143w's al heel vroeg gesloopt is toen grote aantallen treinstellen in stroomden.

Bij de Br111 zijn er een aantal ex. S-bahn locs in het zuiden van Duitsland na het invoeren van de verkehrs rode huisstijl van rode ipv orange band voorzien om zo beter bij de rode Dosto's te passen. Dit was een lokaal initiatief en geen beleid van DB Regio.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5683
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door FidOo »

Das een mooi stukje informatie zo michiel.. Top


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zeker en ik kan het indien gewenst nog veel breder maken. Op het gebied van Duitse rijtuigen en wendezugsteuerung heb ik de afgelopen 15 heel veel kennis opgebouwd die ik in grote lijnen zo kan opdreunen. Sommige details moet ik dan ff erbij zoeken maar het meeste daarvan heb ik ook goed vast gelegd en kan ik er dus zo bij pakken.

Zo nu maar eens inpakken voor Zutphen, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door Robert_N-Nm »

https://www.flickr.com/photos/148070073@N05/33075703985

Ook in het verkeers-rode tijdperk kan het nog...... Wittenberger stuurstand met een 111 en een paar do-sto's ertussen geplakt.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door shoven »

Misschien wel leuk om eens een draadje mee te vullen Michiel?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Opzich wel ja maar het werkt voor mij makkelijker als ik op vragen in kan gaan dus als er vragen zijn op dat gebied leef je uit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke loc voor dubbeldeks rijtuigen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik loop net op drehscheibe-online nog tegen een topic met interessante foto's aan zie hier( en klik dan even door op de link die verschijnt, direct linken word namelijk geblokkeerd). Voor mij zijn ze niet heel spannend, maar ZWS 141ers met Dosto's enkele 111jes met Dosto's een 140er die een stammetje Dosto's mag trekken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie