Modellbahnunion Staalwagens

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2086
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Modellbahnunion Staalwagens

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Even een verhaaltje van mijn zijde, zoals eerder beloofd...

MvG,
Robert

Intro/Geschiedenis:

De Telescoophuifwagens van het type Shimmns 708 dienen voor het transport von Staalcoils. Die wagen zijn door heel europa aan te treffen en zijn in principe ook geschikt voor het Engelse spoorwegnet. Het verladen van de coils gebeurd na het openen van de zijdelings verschuifbare huifdelen. De wagens zijn in de jaren '70 van de vorige eeuw ontwikkeld en in meedere bouwseries geleverd en tot op heden nog steeds in dienst. De Duitse wagens werden in de bekende roestbruine kleurstelling geleverd maar zijn met de oprichting van DB Cargo langzaam maar zeker rood aan het worden. Diverse andere maatschappijen hebben de wagens ook een eigen kleurtje meegegeven. De NS heeft ook van deze wagens gehad in een donkerblauwe kleurstelling en in het mint-kleurtje (huurwagens) van de SBB om maar eens wat te noemen.

Het model:
De staalwagens van MBU (Modellbahnunion) zijn de eerste wagens van deze firma (waarachter een samenwerking tussen Japanmodelrailways (D) en Dapol (UK) zit).

Afbeelding

Zo plemp op het spoor doen de wagens het goed. De kleuren zijn goed gevangen in het model, al hoewel ze wel schreeuwen om een flinke wheatherbeurt aangezien ze zo schoon alleen waren na een schilderbeurt of bij aflevering.
Het model is behoorlijk gedetaileerd met de aangezette, gele, huifsluiters en de rangeergrepen op de kopse kanten. De huif is ook goed gevangen en de beschriftingsvlakken zijn opgezette delen. Aan de kopse kanten is ook een (imitatie) van de koppelhaak te vinden (waarover zo meer).

Afbeelding
Afbeelding

De beschrifting van het model is redelijk te noemen. Het model is voorzien van de nodige beschrifting, maar de kwaliteit blijft wel wat achter ten opzichte van de bekende fabrikanten zoals MTX en FLM. Zo zijn de logo's bij zowel de rode als de bruine variant niet helemaal optimaal getroffen. Het DB-keks is wat plomp en dik, en het DB Cargo logo maakt een ietwat grote en uitgerekte indruk. De leesbaarheid is redelijk te noemen.

Technische uitrusting:
De grootste van de drie huifen is te openen met de hand. Een leuke gimmick voor een N model waardoor het mogelijk wordt om een leuke beladingsscene na te bootsen op de modelbaan. Het enige probleem hierbij is wel dat de benodigde details binnenin ontbreken en je dus zelf aan de slag zal moeten.

Afbeelding

De koppelingen zijn een verhaal apart. Ok, de uitrusting bij levering is standaard Europees te noemen. Dus een mooie standaard haakkoppeling in een NEM-steekschacht. Bij de wagens worden echter nog twee andere koppelsystemen geleverd. Allereerst een vervangende haak. Deze haak is niet geschikt voor ontkoppelrailsen (en dus rangeren) maar is behoorlijk stabiel waardoor ze vooral geschikt zijn voor "ganz-zugen". Er zitten er 4 in het zakje met toebehoren.

Het andere koppelsysteem is van een hele andere orde. De imitatie koppelhaken zijn namelijk eigenlijk functioneel. Bij de toebehoren zit namelijk een tweetal "schroefkoppelings"-bruggen die tussen de haakjes kunnen worden gehangen van opeenvolgende wagens. Hiervoor moet de gewone koppeling verwijderd worden. Icm deze imitatie schroefkoppelingen kunnen ook remslangen geplaatst worden. Iets voor de meer "fine scale"gerichte mede-N-spoorders onderons.

De wielen zijn ook bijzonder. Hierbij zijn RP25 wielen toegepast. Dus geen pizza's te snijden met deze wieltjes. De roleigenschappen zijn erg goed. De wagens rijden soepeltje en nemen peco-wissels en MTX-wissels (15-graden) zonder problemen.

Afbeelding

Verpakking:
De wagens worden geleverd in een vrij forse verpakking met een plastic inleg waarin de wagens ingeklemd zitten. Om deze verpakking zit en kartonnen MBU-omslag met de nodige gegevens van de fabrikant.

Overige:
De wagens zijn in een serie van 300 stuks per nummervariant geproduceerd. Tot op heden zijn er twee kleurvarianten met elk vijf nummervarianten, een DB en DB Cargo variant. De bruine DB wagens zijn inmiddels uitverkocht en er volgen nu twee nieuwe nummervarianten. Ook een SBB-versie is inmiddels voor dit jaar aangekondigd.
Verder is men druk doende om ook een NS-variant op poten te zetten.

Conclusie:
Leuke wagens. Ze vallen alleen wel in een hoger prijssegment. Ik vind het extra betaalde bedrag niet zo'n bezwaar maar ik kan me zeer goed voorstellen dat de ROCO-wagens ook aantrekkelijk zijn daar deze ca €10,- tot €15,- goedkoper uitvallen.

Gegevens:
Merk: Modellbahn Union
Type: Shimmns 708 (bruin) en Shimmns-u 708 (rood)
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: IV resp. V
Catalogusnrs: MU 30000-A t/m G (bruine wagens), geteste variant is MU 30000-C en MU 30001-A t/m E (DB Cargo wagens), alle vijf getest.
Frame: kunststof
Opbouw: kunststof
LoB: 73 mm
H: 28 mm
B: 17 mm
Gewicht: 10 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €29,90

Bronnen:
http://www.modellbahnunion.com


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2086
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Modellbahnunion Staalwagens

Bericht door Robert_N-Nm »

Een kleine toevoeging aan de eerdere materieeltest van hierboven.

Er is de afgelopen maand weer een nieuwe kleurvariant van deze wagens op de markt gekomen, dit maal in twee nummervarianten naar voorbeeld van de Zwitserse SBB (art.nr 30003-A en B). Tevens heeft men hierbij een kleine constructieve verbetering aangebracht aan de wagens in de vorm van een metalen gewichtje. Het doel mag duidelijk zijn, gewichtsverhoging. De wagens waren door hun lage eigengewicht (ca 10 gram) namelijk gevoelig voor ontsporingen, mede ook door de mooie RP-25 asjes die eronder zitten. Met het gewichtje (dat je overigens zo in de wagens kan plakken, er zit dubbelzijdig plakband onder) wordt dit verhoogd tot 20 gram, wat een verdubbeling geeft van het wagongewicht en de rijeigenschappen behoorlijk verbeterd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qua detail doen de SBB wagens ook niet onder voor de DB Cargo's, sterker de bedrukking is scherper en duidelijker dan bij de DB Cargo's. Alleen de logo's zijn opnieuw niet helemaal goed getroffen naar mijn idee. Het SBB-logo lijkt ietwat aan de iele kant in het rode vlakje. Maar als dat het enige is dan ben ik er zeer tevreden mee. De prijzen liggen nog steeds rond de €30,- p.st wat ze een stuk duurder maakt dan de rocowagens.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie