Pagina 3 van 20

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 30 sep 2014 08:21
door Ronald1
Maurits, Jowi

Grappig dat jullie daar op triggeren.
Inderdaad ik leg de rails in het schaduwstation bewust iets breder (steeds Fleischmann 9104 stukje tussen de wissels), dan kan ik er nog goed bij als alles vol staat en is er ook wat meer ruimte in de bochten. Op andere plaatsen op de baan leg ik de R3, R4 bochten en dubbele doorgaande trajecten wel op 35 mm hoh.

Er hadden anders in het schadusstation denk ik 2 sporen extra bij gekund maar ik vond 6 wel genoeg anders moet ik nog meer treinen kopen ;)

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 30 sep 2014 17:47
door Ronald1
Maurits,Jowi

Ik heb het nog even nagemeten maar de hoh afstand bij mij is 4.2 cm dus valt op zich wel mee.
Even fotootje met volle sporen (met nog niet verlijmde flexen, dus wat kronkelig) bijgevoegd dat geeft wellicht beter idee van de afstand.
De uitgang van het schaduwstation
De uitgang van het schaduwstation
2014-08-29 (2) PW uit web.jpg (60.79 KiB) 6562 keer bekeken
Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 30 sep 2014 17:56
door jowi
Ik houd de hh afstand in bochten op 35mm, en parallel 27mm (met de handige peco 6' gauge N tool) maar op zich geen gek idee om, als je de ruimte hebt, in het schaduwstation wat meer ruimte te maken om er wat makkelijker bij te kunnen. In zicht zou ik het niet mooi vinden, je zit dan al haast op een perronbreedte...

Afbeelding
http://www.peco-uk.com/product.asp?strP ... P_ID=17081

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 30 sep 2014 18:29
door Maurits71
thanks Ronald, snap je beredenering.

ik zelf heb gekozen voor maximaal aantal sporen en moest idd meer treinen kopen :)

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 02 okt 2014 13:01
door Ronald1
Jowi, Maurits

Ja zo maakt ieder zijn keuzes en alles is goed dat is het leuke van deze hobby.

Ik kende Peco tool niet ik ga eens kijken of ik die op volgende beurs of zo kan scoren.
Ik gebruik zelf een - voor mij door een erg handige collega modelspoorder - gefabriceerd karretje, werkt ook erg goed en heeft als voordeel dat het ingesteld kan worden op div. breedtes.
IMG_3279 web.jpg
IMG_3279 web.jpg (44.85 KiB) 6483 keer bekeken
IMG_3280 web.jpg
IMG_3280 web.jpg (41.39 KiB) 6483 keer bekeken
Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 02 okt 2014 13:41
door Peter
jowi schreef:Ik houd de hh afstand in bochten op 35mm, en parallel 27mm (met de handige peco 6' gauge N tool) maar op zich geen gek idee om, als je de ruimte hebt, in het schaduwstation wat meer ruimte te maken om er wat makkelijker bij te kunnen. In zicht zou ik het niet mooi vinden, je zit dan al haast op een perronbreedte...
Heb je een foto van het verloop van recht naar bocht? Ben hiermee aan het experimenteren, maar heb nog niet het gewenste resultaat.

Grtz.
Peter

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 02 okt 2014 14:30
door jowi
De truuk die ik toepas is om het 'knik' punt, daar waar het rechte stopt en de bocht begint, iets op te schuiven per spoor. Kan uiteraard alleen met flexrail, met vaste rails gaat dit niet, aangezien de bochtstukken ook minder scherp worden naarmate ze het rechte stuk naderen.
Op het anytrain plaatje zie je dat goed. Daarnaast een foto van mijn baantje.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 02 okt 2014 21:14
door traiNiac
Ha N-fans,

Op Marktplaats staat er momenteel een handig malletje (merk N-detail) te koop voor railafstanden. Dit is geen verkapte reklame trouwens, want ik ben niet degene die hem te koop aanbiedt. Vandaar bijgaand een linkje naar de fabrikant/leverancier. Ik heb hem zelf ook; heel handig, omdat je hem voor meerdere spoorafstanden kunt gebruiken.

En voor wie geïnteresseerd in de hartafstanden gebruikt in het grootbedrijf, raad ik een artikel in Bahn & Modell aan: aprilnummer jaargang 1990, pagina 81 en verder:

Afbeelding

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 03 okt 2014 08:57
door FidOo
Op schaal zou ik echt niet smaller gaan als 28mm (standaard bij Peco). Anders zou je wel eens in de problemen kunnen komen met wat breder materieel. In de bochten zou ik toch wel 30mm adviseren.

Ik heb op de modulebaan heb ik een bocht op mijn module met 28mm tussenafstand en de binnenste boog een radius van 250mm en 1mm verkanting in beide sporen en dit gaat NET goed! Was eigenlijk een foutje van mij waar ik met geluk weg mee kwam.

Uiteraard bij ruimere bogen kun je natuurlijk wel met 28mm blijven werken.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 05 okt 2014 10:14
door Zolderspoor
Ik check de bogen met een 4-assige dubbeldeks autowagen (lekker hoekig), een restauratierijtuig (5mm langer dan een standaardrijtuig van 165mm) en een BR 50 (grote overhang). Alles van Fl-piccolo in allerlei combinaties. Als dit goed gaat, gaat alles goed.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 21 okt 2014 18:55
door Ronald1
Tijd voor een korte update

Inmiddels alle flexrails van het schaduwstation vastgelijmd en we rijden weer.
Even fotootje gemaakt van een volle bocht om een idee te geven van de ruimte/krapte.
2014-10-05 volle bocht in schaduwstation.jpg
2014-10-05 volle bocht in schaduwstation.jpg (96.48 KiB) 4200 keer bekeken
Filmpje gemaakt van het vol rijden van het schaduwstation, wel geinig geworden.
http://youtu.be/NDS07f7MODM

Nu binnenkort verder met de volgende fase van de bouw: Station IJsselGraaf (linksonder). Dit station dient als opvang voor het inrijden en uitrijden van het schaduwstation en bevat in totaal 6 sporen. Aan de linkerkant is de tijdelijke keerlus (voor het rondrijden), waar later de helix naar de bovenbaan wordt gerealiseerd). Voor het personenverkeer zijn er in beide rijrichtingen twee sporen waarin elk één lange of twee korte (tot 80 cm) personentreinen kunnen stoppen. In het midden liggen twee doorrijsporen voor de goederentreinen (en evt andere treinen) die in beide richtingen kunnen worden bereden al naar gelang de drukte. Van links naar rechts (van bovenbaan naar onderbaan) komt in de toekomst nog een aftakking naar de industriesporen. De opstelsporen dienen voor het stallen van de schoonmaaktreinen.

Hier het totale baanplan (in WinDigiPet) na realisatie van het station. Hier ben ik de rest van het jaar wel zoet mee denk ik.
Fase2.JPG
Fase2.JPG (48.14 KiB) 4200 keer bekeken
Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 21 okt 2014 20:45
door Jelle
Wat ontzetten gaaf dat schaduwstation in het filmpje. 8-)

Het ziet er overigens helemaal fantastisch uit.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 21 okt 2014 21:59
door Ron
Het is een bak werk, maar ziet er fantastisch uit :D .

gr. Ron.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 22 okt 2014 08:10
door ouwerling
:D
Weer top

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 23 okt 2014 17:00
door traiNiac
Hoi Ronald, Inderdaad een heel leuk filmpje!

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 24 okt 2014 19:40
door Ronald1
Vandaag naar Eurospoor in Utrecht geweest met wat collega modelspoorders. Leuke beursdag gehad, wat ideeën opgedaan en flink boodschappen kunnen doen.

Inmiddels ook het nu te bouwen station IJsselGraaf uitgelegd en met de wisselstraten bezig geweest.

Het 6 sporige station komt er ongeveer zo uit te zien.
2014-10-23 IJG uitgelegd (1).JPG
2014-10-23 IJG uitgelegd (1).JPG (94.22 KiB) 4000 keer bekeken
2014-10-22 wisselstraat IJG Oost (3).JPG
2014-10-22 wisselstraat IJG Oost (3).JPG (112.38 KiB) 4000 keer bekeken
2014-10-23 IJG uitgelegd (4).JPG
2014-10-23 IJG uitgelegd (4).JPG (113.99 KiB) 4000 keer bekeken
De wisselstraten aan beide kanten zijn nu zo ontworpen dat ik steeds maximaal 2-3 wissels (meestal rechtuit of met blauwe bocht) hoef te passeren om op het goede spoor te komen en ik kan vanaf elke kant 4 sporen bereiken.
De buitenste twee sporen aan elke kant zijn voor de personentreinen (met perron) de middelste twee kan ik beide kanten op rijden die zijn voor de goederentreinen (geen perron).
De stationssporen worden circa 180 cm lang en kunnen straks ofwel 1 lange of 2 korte treinen herbergen.
fase2WDP.JPG
fase2WDP.JPG (24.64 KiB) 4000 keer bekeken
Aan de voorkant later nog ruimte voor wat industriesporen en richting het schaduwstation kan mooi het stationsgebouw en de weg komen met een muurtje erachter.

Ik denk dat dit het wel gaat worden, maar ik sta open voor eventuele suggesties.

Na het weekend beginnen met kurk plakken en verven en dan de rails erop.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 24 okt 2014 22:21
door bob vermeulen
Hallo Ronald,

Jammer je gemist te hebben op Eurospoor.

Kijkende naar je spoor bouw, zou ik de 3 weg wissel vervangen voor 2 normale wissels.
Puur uit optische waarde. Vindt een 3weg wissel niet mooi. ;)

Mvrgr Bob

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 25 okt 2014 02:06
door stargazer
gaat een mooie baan worden
ziet er nu al gaaf uit

ga je zeker volgen
groet Roland

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 25 okt 2014 16:46
door Ronald1
Hoi Bob,

Ja jammer we hebben elkaar inderdaad net mis gelopen begreep ik.

Ik zal nog eens naar die driewegwissel kijken, is aan 1 kant makkelijk ik heb meteen twee korte opstel sporen voor mijn schoonmaaktreinen of andere locs, maar de driewegwissels hebben in het verleden bewezen niet altijd te bedrijfszeker en er moeten veel treinen overheen dus dat is wellicht ook een argument om hem eruit te halen, buiten het feit dat ie lelijk is, maar dat zijn alle Fleischmann wissels eigenlijk wel ;). Ik gebruik alles wat ik heb in de onderbaan en ga boven ook Peco gebruiken.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 25 okt 2014 19:05
door spoor65
Mooie filmpie van het schaduwstation,

Leuk bezig hoor, maar als je toch voor peco wilt gaan, die heeft inm ook een drieweg wissel en die ziet er een stuk mooier uit.

mvg

Freddy

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 13 nov 2014 19:32
door Ronald1
Inmiddels een paar weken geleden sinds de laatste update en het station IJsselGraaf ligt erin (toch met de driewegwissel, sorry Bob).

Nog wel wat kinderziektes o.a. met een kruiswissel en het treinverkeer in WinDigiPet waar in nog behoorlijk mee moet prutsen maar dat is leuk en we rijden weer.

Paar fotootjes van het resultaat tot nu toe
2014-11-11 (8).JPG
2014-11-11 (8).JPG (69.9 KiB) 4086 keer bekeken
2014-11-13 (1).JPG
2014-11-13 (1).JPG (115.71 KiB) 4086 keer bekeken
NB let niet op perron das veel te smal gewoon even neergezet.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 14 nov 2014 19:42
door 141
Ronald, de sporen lay-out van IJsselgraaf ziet er mooi uit. Ik zie tussen de sporen weinig ruimte voor een perron(s). Of komen die aan de zijkanten van het station?

Gr. Clemens

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 14 nov 2014 21:30
door bob vermeulen
Ronald,

Dat ziet er weer indrukwekkend uit :o
Dat is nog eens een station en bij mij ook de vraag waar komen de perrons of is het een soort schaduwstation.

O ja:
Inmiddels een paar weken geleden sinds de laatste update en het station IJsselGraaf ligt erin (toch met de driewegwissel, sorry Bob).
dat kunnen we volgende week wel samen veranderen, dat komt wel goed :mrgreen:

mvrgr Bob

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 15 nov 2014 11:14
door Ronald1
Hoi Clemens, Bob

De perrons komen aan beide kanten tussen de buitenste sporen, er kan een perron van 25 tot 28 mm tussen niet heel breed misschien.

Dit de voorlopige planning want ik maak er misschien nog 1 spoor bij aan de kant van het schaduwstation en dan komt er aan bovenkant ook nog perron en stationsgebouw bij (ook wel natuurgetrouwer denk ik). De beide middelste sporen zijn oor de goederentreinen zonder perron.

Ik gebruik IJsselGraaf als station maar is het is ook bedoeld als inrij/uitrij buffer van het schaduwstation.

En Bob kom maar op met die hamer en beitel.

Zie je vrijdag.

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 15 nov 2014 11:46
door Jelle
Dat ziet er weer fantastisch uit.

Die dubbele functie voor IJsselGraaf vind ik wel heel erg goed bedacht.
(ja, ik begin nu een klein beetje de logica te doorgronden van de baanplannen.)