Inrijwissel Altwied
Tussen het verwisselen van de luiers en het geven van de flesjes door, heb ik toch nog iets aan modelbouw kunnen doen.

Ik ben bezig geweest met het leggen van rails op het derde segment. Dit is het zichtbare deel waar oa het inrijwissel van Altwied ligt. Dit segment had ik in ruwbouw al in Nederland gemaakt, maar het is nooit tot het leggen van de rails gekomen. Het was dus de hoogste tijd!
Als eerste heb ik het wissel geprepareerd. Het is een wissel van Peco (large radius) met geleidend puntstuk. Dit puntstuk is fabrieksaf verbonden met de wisseltongen. Door het omleggen van de tongen worden de tongen omgepoold en daarmee ook het puntstuk. Apart ompolen van het puntstuk is dus niet nodig. In theorie dan. In de praktijk kan het contact tussen de wisseltongen en de aanliggende spoorstaaf na enige tijd slechter worden door vuil en oxidatie. Het is dan toch handig om het puntstuk (en daarmee de wisseltongen) apart te schakelen. Dat moet dan weer op het juiste moment gebeuren om kortsluiting te voorkomen. Om deze eventuele problemen te voorkomen heb ik besloten het zekere voor het onzekere te nemen, en de tongen maar elektrisch van het puntstuk te scheiden.
Daarom moet de zaag in het wissel. Door de rail tussen wisseltong en puntstuk door te zagen, wordt het puntstuk elektrisch van de tongen gescheiden. Daarna moet er wel een nieuw draadje aan de wisseltongen worden gesoldeerd. Hierdoor hebben de tongen nu altijd de juiste polariteit en zou een kortsluiting onmogelijk moeten zijn (tenzij er een trein volledig het spoor bijster is, maar dan heb ik andere problemen).
Hieronder een plaatje met de zaagsnedes in de rail. Hoe heet dat stuk rail eigenlijk officieel? Flügelschiene? Zwischenschiene?
SAM_6815 by
Wim Hesselink, on Flickr
Ik gebruik hiervoor een figuurzaag met een fijngetand ijzerzaagje. Doorslijpen met een schijfje (Dremel bv) kan natuurlijk ook, maar dan wordt de zaagsnede al snel te groot. Ook is er kans dat je uitschiet en andere delen van het wissel raakt. Zagen met de hand geeft juist heel veel controle en het gaat bijna net zo snel. Het geeft ook vrijwel geen bramen, wat met de Dremel vaak wel het geval is. De zaagsnede is ongeveer een halve mm breed en zal na schilderen van de rails vrijwel niet opvallen.
Vervolgens moet er aan de onderkant van de railstaven een nieuwe verbinding (tussen Backenschiene en Zwischen(?)schiene) worden gesoldeerd, zodat de stroomverzorging gewaarborgd is. Eerst wat plastic van de dwarsliggers weghalen (dat valt trouwens niet mee bij Peco 55):
SAM_6818 by
Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb de rails niet in één lijn bloot gelegd, maar iets versprongen, zodat het wissel zijn stevigheid behoudt. Doe je het wel in 1 lijn, dan zou het daar kunnen gaan knikken.
Vervolgens 3 draadjes gesoldeerd, ook aan het puntstuk:
SAM_6822 by
Wim Hesselink, on Flickr
De draden hebben een dubbele funktie: ze verbinden de wisseltong met de doorgaande railstaaf en tegelijkertijd met de voeding (ringleiding). Daarvoor moeten er dus nog gaten in de onderbouw worden geboord. Dat is op de volgende foto te zien:
SAM_6820 by
Wim Hesselink, on Flickr
De drie kleine gaten zijn voor de draden. Het grotere gat vooraan is voor de steldraad om het wissel om te zetten. De aandrijving (Conrad) komt ondergronds. De potloodschetsjes zijn nog van een eerder ontwerp toen ik nog geen kopspoortje langs het perron gepland had. De overweg komt nu links van het wissel te liggen.
Tenslotte heb ik het wissel met contactlijm vastgelijmd. Dat vind ik toch het fijnst werken. In het schaduwstation heb ik houtlijm gebruikt maar dat vond ik eigenlijk maar niks. En montagekit doseert niet fijn en geeft van die dikke klodders onder de rail. Contactlijm werkt snel, zit muurvast, blijft enigzins elastisch en lost niet op in water. Het enige nadeel is dat je niet kunt corrigeren. Maar ja, dan moet je het gewoon in één keer goed doen
SAM_6851 by
Wim Hesselink, on Flickr
Zoals te zien is, moet ik alles nog wel in de verf zetten. Dat gaat natuurlijk gemakkelijker als het wissel nog niet is vastgelijmd, maar ik ben nu ongeduldig aan het worden. Ik wil eindelijk een keer kunnen rijden! En omdat de modules gewoon te verwijderen zijn, kan ik er ook later nog wel redelijk goed bij.
Nadat het wissel ligt, heb ik ook direct het missende stukje spoor tussen module 2 en het inrijwissel op maat gezaagd en vastgelijmd. Ook dit stukje rail is weer van aansluitdraden voorzien, want ik vertrouw absoluut niet op de raillasjes voor stroomdoorvoer.
SAM_6894 by
Wim Hesselink, on Flickr
Het kopspoortje aan de rechterzijde leg ik later wel aan. Ik wil eerst de doorgaande lijn rijklaar hebben. Dus eerst verder met het spoor dat vanaf het wissel verder richting segment 4 gaat. Ook dit stukje was snel op maat gezaagd, van draden voorzien en vastgelijmd:
SAM_6898 by
Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een overzichtsfoto van segment 3:
SAM_6899 by
Wim Hesselink, on Flickr
Zoals op deze foto te zien is mist een deel van de onderbouw van het spoor nog. Hier komt weer een brug over het riviertje. Waarschijnlijk wordt dit een stenen boogbrug die ik zelf ga maken. Maar dat komt later wel. Ik heb het spoor gewoon eerst in de lucht gehangen. Waarschijnlijk lijm ik er nog wel even een verstevigingslatje onder zodat het niet te veel doorbuigt met een trein er op.
Tot zover dit keer. Voor mijn doen behoorlijk veel voortgang. Ik heb nu eindelijk rails op segment 3 en ben ook eindelijk weer met
zichtbaar spoor bezig. Dat geeft een goed gevoel en energie om snel verder te gaan!
Groetjes, Wim