Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

@Ronald: inderdaad is een latje langs de 'paradebaan' wel handig, ga ik doen.

Wassried is het station waar ik nu druk mee aan het bouwen ben. Dat kan ik op de behangtafel doen, want het is een zelfstandige module. Recent heb ik verlichting aangebracht: straatlantaarns, ledstrips onder de stationskap en een string van kerstboomlampjes onder de huisjes. Dat aangestuurd via een wisseldecoder en bistabiele relais.

De kolenboeren aan de linkerzijde was een flinke klus, dat wordt wel leuk. Daar moet rangeerwerk op komen. Een loc brengt 3 kolenwagens bij de ene kolenboer en haalt daarna 3 wagens bij de andere op. Leuk plan, hopelijk gaat het lukken. iTrain heeft gelukkig veel mogelijkheden daarvoor.

Aan de voorzijde staan 10 volkstuintjes, heel knus. Recent heb ik ook flink wat bomen geplaatst. Nu nog de sporen ballasten en de voortuintjes va de achterste rij van halve huisjes gezellig vullen. Zie hieronder de boven- en onderzijde van Wassried. In detail staat het op mijn website.

Afbeelding

Afbeelding

Het werd ook tijd om actuele plaatjes van de hele baan te plaatsen, die staan op mijn website https://www.kolenberg.eu/reichenbach-fotos/.
Klik op de foto's om ze groot te zien. Hier alvast een overzicht van mijn treinkamer. Daarop zie je station Wassried even op z'n plek aan de achterzijde.
In de rechterhoek komt een berg met een tandradbaan. Michiel maakt hier een bergstation voor, dat wordt al mooi. Er hangt nu zolang een model om de verhoudingen te testen.

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

Het bovenstation Wassried staat nog op de behangtafel, daar werkt het prettig. De huisjes aan de achterzijde zijn nu van tuintjes voorzien en er zitten ook wat mensjes in. Aan de voorzijde naast de volkstuintjes is een plantsoentje, daar is het goed toeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben vandaag weeer eens met Burg Wolfersgrün Bf. verder gegaan. Eerst heb ik de toren er opgelijmd en toen gekeken wat ik daarna moest doen. Om heb trappenhuis af te kunnen bouwen moet eerst het spoor deel dicht kunnen en dus af zijn. Daar ben ik dus mee aan de gang gegaan. Ik heb de rails geballast, bankjes en prullenbakken geschilderd en poppetjes geplaatst. De prullenbakken zijn 3D prints van Maarten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het dak heeft nog even een gladde toplaag gekregen want daar komt nog wat boven op.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb gister en vandaag heel veel gedaan. Gister eerst 3 warhammer figuren tot stenen beelden omgeschilderd:
Afbeelding
Eerst heb ik ze zwart gespoten in meel in de natte verf gestrooit om wat extra structuur te krijgen. Daarna ging er een zwarte wash overheen.

Afbeelding
Daarna kregen ze een zware drybrush met steen grijs.

Afbeelding
Daarna een subtielere drybrush met wit.

Afbeelding
Daarna volgde een groene wash gevolgd door deels een roest wash. Op de foto's met m'n camera is dat helaas nauwelijks te zien.
Afbeelding
De 3e groene wash diende gelijk om daarmee groen strooisel vast te lijmen. Het hele proces koste een uurtje.

Daarna ging het weer met het station zelf verder. Ik heb het spoor deel van z'n dak voorzien vergat daarbij alleen de bovenleiding. Die bovenleiding heb ik daarna als nog er in kunnen maken, schilderen kan ik dat alleen niet meer. Daarna heb ik vandaag alle ledstrips aangesloten, de bedrading vast gelegd en het dak voor het trappenhuis gemaakt en diverse dingen geschilderd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb met 2 metalen rietjes, 3 dominostenen en smeltlijm iets gemaakt om het uitstekende stuk koperstaaf van de bovenleiding te beschermen want dat moet wel heel blijven tot de bovenleiding op het hele traject aangelegd kan worden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Burg Wolfersgrün Bf. is zover af, alles wat nu nog moet gebeuren kan pas als het bij Jaap op de baan staat en alles rijd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik nu wat op ga ruimen en daarna schaumhof 2 eens op ga zoeken en aff ga maken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

Het is heel mooi geworden! Nu moet ik dus de tandradbaan gaan aaleggen. Of dat voor de langste dag nog lukt... Dan ga ik op vakantie. En voor de vakantie moet er ook geschilderd worden aan het huis! Dus prioriteit/-tijd.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

jeemka schreef: 03 jun 2023 15:40 Of dat voor de langste dag nog lukt...
Nee lukt niet ga ik vanuit ;) , het rail gedeelte kan je zelf maar de bovenleiding kan je beter aan mij over laten en dat zal wel na jou vakantie worden schat ik ;) .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

3-delig Railbus stel rijdt eindelijk!

Na veel gepruts is eindelijk dit Railbus stel goed aan het rijden gegaan. Eerder had ik al geprutst met een oud Arnold railbusje en een stuurstand, maar die had onvoldoende trekkracht. Ook stoppen railbusjes vaak op wissels.
Nu heb ik een stel Minitrix railbusjes aan elkaar verbonden. Twee motorwagens en een tussenrijtuig. Dat trekt overal doorheen! Eén motorwagen moet uiteraard 'andersom' rijden, dus CV29 op 3. De verbinding tussen de busjes gaat met een metalen trekstang. Die verbindt dus ook de massa van de busjes elektrisch. Omdat de motorwagens net andersom t.o.v. elkaar staan, geeft dit kortsluiting. Dus heb ik van styreen een trekstang gemaakt, wat prima werkt.

Afbeelding

En zo staat het stel op station Fichtelberg.

Afbeelding

Hier rijdt het stel station Reichenbach binnen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door bpieters »

Ingenieuze oplossing zo voor die railbus , Jaap
Rijdt weer prima!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door Hans »

Hallo Jaap,

Ingenieus inderdaad.
Mijn betrekkelijk nieuwe (Piko) railbus rijdt gelukkig nog steeds prima.
Gave foto trouwens.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

Op een enkele wissel loopt een van de motorwagens nog vast. Dus moet ik nog meer tanks etc van de onderkant affrezen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

Gisteren as Michiel hier. Dat was door drukte van mij véél te lang geleden. Ik had ook nauwelijks iets aan de baan gedaan. Het idee was tot dusver om de boog naar boven van brugdelen te voorzien. Nu is er echter een heel andere oplossing gekomen. Michiel heeft zijn 3-D talent volop uitgeleefd om het linkerdeel te overkluizen met tunnelingangen. Met veel passen en meten ontstond een waar kunstwerk van foamboard en XPS, zie de eerste foto. Op de tweede foto ligt het op z'n plek. Aan mij nu om het af te werken: glad maken en schilderen.

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7264
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door Krab »

Dat is een mooie oplossing Jaap ,zal weer een leuk gedeelte van je baan worden .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

Stationsdisplay met tijd en temperatuur

Door een nieuwe knieprothese kon ik niet aan de modelbaan zelf werken. Aan tafel in de woonkamer kon ik toen een display ontwikkelen om op het hoofdstation Reichenbach te plaatsen. Waarom? Gewoon leuk.

Van een tijdserver op Internet wordt met een ESP8266 bordje de actuele tijd opgehaald. Bij Openweathermap.org wordt de actuele temperatuur in Reichenbach/Vogtland (in Sachsen) opgehaald. Dat wordt op een klein display gezet. De tijd ververst elke minuut, de temperatuur elke 10 minuten. Zie verder het bericht https://www.kolenberg.eu/stationsdispla ... mperatuur/ op mijn website, waar je ook de 'Arduino' sketch kan ophalen.
Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1804
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door OBBinN »

Gaaf gedaan! En hoe groot is dat display? Is dat ergens in te bouwen bij het station of wordt dat te groot? Ik heb dat bij Half-Nul wel gezien als informatie borden aan de perrons, maar in N lijkt het mij allemaal te fors.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

Het is een heel klein display, bijvoorbeeld deze: https://www.otronic.nl/nl/mini-oled-dis ... 2-i2c.html. Maar ook bij andere NL leveranciers. Ook met witte letters. Die is dus prima in te bouwen in een gebouwtje. Er zijn overigens meerdere versies van de I2C aansluitingen, let daar even op.
Gebruik dit bordje: https://www.otronic.nl/nl/wemos-d1-mini ... nt-bo.html Dus niet de nieuwste versie 4, daarmee lukte het bij mij niet.
Een ESP8266 kan gewoon met de Arduino IDE geprogrammeerd worden, daar kies je in de board manager voor Generic 8266.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu

Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door Onmogelijkhier »

Bedankt Jaap mijn vragen zijn tot zover wel beantwoord.
Marcel


Groeten Marcel V
Plaats reactie