Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün e.o.

Bericht door jeemka »

Eindelijk is het eerste deel van mijn baan gereed: het schaduwstation. Het plan was al lang in AnyRail gereed. Eind augustus kon ik de bedrading aanleggen. De laatste weken heb ik het in iTrain ingevoerd, waarbij de melderlengtes lekker makkelijk uit AnyRail komen. Met dank aan Ben Quanjer, die mij over enkele iTrain hobbels heen hielp, willen er nu zowaar 5 locs automatisch rijden. Overigens wil ik uiteindelijk alleen met routes gaan rijden, maar automatisch is handig om te testen. Omdat er in dit schaduwstation een Xtreme keerlus ziet, heb ik er een tijdelijk kopstation aan toegevoegd om dit testen, werkt probleemloos!

Nu ik alle principes onder de knie heb is het midden- en rechterdeel van de baan aan de beurt. Zie het baanplan in https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=34&t=2259. Lekker rails leggen en 'lekker' onder de tafel bedraden. Tussendoor zijn er nog heel wat locs waar een decoder in moet, uiteraard een Kuëhn N45. Lekker priegel-geknutsel, zie bijvoorbeeld eerder knutsels in https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=29&t=2258 en https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=29&t=2176. Die treinstellen wil ik nog van stroomvoerende koppelingen gaan voorzien, die zag ik bij Martin Domburg.
Laatst gewijzigd door jeemka op 16 dec 2021 18:37, 8 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Reichenbach e.o.

Bericht door BenQ »

Jaap,
Het begin is er en mooi dat alles rijdt.
Zie ik ook de baan eens die ik in iTrain goed ken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door jeemka »

Eindelijk is het laagste deel van mijn baan gereed. De rails, wissels, seinen en ontkoppelrails zijn aangesloten op de decoders. Via de Intellibox werkt alles en het is een genot dat er nu treinen kunnen rijden, meer dan alleen een simpel rondje bij het schaduwstation. De stations hebben namen gekregen, het schaduwstation heet Steinbach (stond al op een stationsgebouw). Het middelste deel heet Reichenbach, naar een plaats in Vogtland (Sachsen) waar we veel geweest zijn. Het rechter deel heet Fichtelberg, naar een leuke plaats in het Fichtelgebergte, waar we op een mooie camping waren. Dan komen er later nog twee stations bij op hoger gelegen planken: Bischofsgrün (vlak bij Fichtelberg) waar ik het baanplan van heb overgenomen. Tenslotte Wolkenstein in het Ertsgebergte, niet het baanplan, maar daar zijn we ooit begin december geweest terwijl er veel sneeuw lag. Dat wil ik een winters sfeertje gaan geven.

De letters S-R-F-B-W zijn handig voor de codering van de baanonderdelen. Blokken heten bijvoorbeeld F5, met melders F5A en F5R. Wissels heten bijvoorbeeld RW3, seinen RS2, ontkoppelrails FO2. Die namen hanteer ik in AnyRail en ook in iTrain. Steinbach had ik al werkend in iTrain, nu dus de rest invoeren in de komende weken.

Onderwijl veel rijden met diverse locs met slepen, waarbij al kleine oneffenheden aan het licht kwamen. Ik heb alleen maar tweedehands spul, veel nog van ruim 30 jaar terug, dus dat vereist oppoetswerk. En natuurlijk werkt ATF prima. Ook kan nu weer locs van decoders gaan voorzien, is ook allemaal oud spul. Ook qua tijdperk: Duits 3, dat vind ik leuk. Scenery is al ruimschoots aanwezig, regelmatig vind ik weer wat aardigs in rommelbakken op beurzen. In mijn gedachten zijn veel huisjes al geplaatst. Maar eerst moet het goed rijden, ook al omdat boven het rechter deel Fichtelberg de plank van Bischofsgrün komt en ik daaronder geen ontsporingen wil hebben. De twee bovenstations wil ik afneembaar gaan maken, met eigen decoders, zodat ik ze ook eens naar een beurs kan meenemen.

Afijn, hieronder zie je plaatjes van de baan, van links Steinbach via midden Reichenbach naar rechts Fichtelberg. En ook is een fimpje te bekijken: https://youtu.be/1vEwCXE3VN4. De baan is nog handbediend, dus meer treinen tegelijk is wat lastig. Maar je ziet de treinen die nu kunnen rijden hier en daar staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeemka op 09 mar 2017 10:05, 5 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door BenQ »

Dit was een voorbeeld voor Jaap hoe het ook kon. :mrgreen:
Even de terug gehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Server van Postimage aangepast.
Laatst gewijzigd door BenQ op 03 mei 2021 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door Adriaan »

Ontzettend leuk om voor mij al die bekende plaatsnamen tegen te komen.
Ik ben twee keer vanuit Den Haag naar Tsjechië wezen fietsen en kwam door het Fichtel gebergte heen.
Inspirerende omgeving.
Veel succes toegewenst.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door jeemka »

Met dank aan Ben, de plaatjes zijn nu in een fatsoenlijke grootte te zien!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door BenQ »

Jammer dat toen je daar mee begon de website werd verplaatst, maar nu is deze weer lekker snel. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door BenQ »

Jaap,
Gefeliciteerd met je 70e verjaardag, nog vele modelspoorse jaren. :)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door Traibergen »

Ook vanuit mijn kant, gefeliciteerd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door jeemka »

Eindelijk is het bovenstation Bischofsgrün werkend. Dit is een module geworden, die met stekkers aan de grote baan zit. Zaterdag op de N-spoor forumdag had ik de plank bij me. Hij kan scharnieren, om als eronder een trein vastloopt te kunnen ingrijpen. Bischofsgrün is een plaats in het Fichtelgebirge in Noord-Oost Beieren. Het sporenplan is grotendeels dat van het verdwenen station. Kenmerkend is het driewegwissel. Velen verfoeien dat, maar bij mij werkt die prima.

Ook de verbindingsboog van het onderstation Reichenbach naar Bischofsgrün is gemaakt. Die loopt voor langs de module Wolkenstein, waarvan alleen nog het houtwerk staat. Bijgaand filmpjes van Bischofsgrün, en ook een rondje over de onderbaan met mijn mooiste loc de E94.

https://www.youtube.com/watch?v=dtoPdcfAy4o

https://www.youtube.com/watch?v=mSyElH_1ugw

https://www.youtube.com/watch?v=3ceEz5yIZ58

https://www.youtube.com/watch?v=eAvXha_w2WM


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1804
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Steinbach

Bericht door OBBinN »

Laatste filmpje geeft een mooie indruk! Ik krijg gelijk weer kriebels om het terug op te gaan pakken!! Na de vakantie de boot in zn winterslaap stoppen en rap terug naar de zolder.. :mrgreen: :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wolkenstein

Bericht door jeemka »

Foto's en filmpjes van mijn modelbaan zijn voortaan te vinden via mijn website, zie het onderschrift.
Als daar nieuw beeldmateriaal staat, meld ik dat.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wolkenstein

Bericht door jeemka »

Eindelijk was er tijd om het hoogste station Wolkenstein van mijn baan te gaan inrichten. De voorzijde werd al een poos gebruikt om van het onderste niveau naar Bischofsgrün te rijden. Het plan was ook al lang klaar, de spullen zijn aanwezig, en nu is het net te heet om op zolder te werken. Dus alles naar beneden gesleept, op de werkbank. Daar kan ik het 's ochtends doortochten. De rails liggen en aan de onderkant zijn nu de decoders met de bedrading geplaatst. Volgende week als het op zolder koeler is ga ik de kabel naar dit station maken.


Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wassried

Bericht door jeemka »

Eindelijk weer eens wat echte voortgang te melden. Inmiddels heb ik wel veel detailverbeteringen aan de baan toegepast, onder meer diverse seinpalen geplaatst, waaronder ook mooie vleugelsignalen. Verder werden de trek-duwtreinen goed rijdbaar gemaakt. Maar het landschap bleef tot nu toe kaal.

Enkele weken geleden kwam Michiel Verhaaf bij mij (Neudalhausenstadbahn). Hij heeft een bijzonder creatieve kijk op het landschap. Hij wist de vele huisjes, stations en ander plastic materiaal op een levendige manier te plaatsen. Ik denk kennelijk te rechtlijnig daarvoor. Het hoogste station Wolkenstein heeft nu Wassried. Er staat namelijk de kerk van Wassen a/d Gotthardbahn en het station is van Schönried. Ook diverse huisjes bleken typisch Zwitsers te zijn. Dus werd een fictieve plaatsnaam verzonnen: Wassried.

Zaterdagmiddag was Michiel weer bij mij, met zijn 'hete naalden'. Daarmee ging hij een plaat XPS schuim te lijf, waarmee Fichtelberg ineens meer niveau kreeg. Ook werd het rondgaande spoor netjes afgedekt en kwamen er tunnelingangen. Een weg loopt nu van Fichtelberg naar het hoger gelegen Bischofsgrün. In werkelijkheid liggen beide plaatsen in het Fichtelgebirge (Noord Beieren) zo'n 6 km uit elkaar, maar dat geeft niet.

Er is nog veel af te werken: de mijn goed aansluiten, glad maken, verven, groen plaatsen, maar Michiel heeft me hiermee flink op weg geholpen!


Afbeelding
Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wolkenstein

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het is leuk om die verschillende op zichzelf staande hoeken van de baan zo met schuim aan elkaar te verbinden en tot een eenheid te maken. De baan heeft de nodige hoogte verschillen in combinatie met plekken waar de ruimte zeer beperkt maar waar ik van denk dat het toch mogelijk is dat er natuurlijk uit te laten zien.

De verticale plaat schuim achter de huizen is zo iets. Door die plaat schuim om te gaan werken tot een mix van rotswand met stukje keermuur er tussen kan dat er naar mijn mening zeker realistisch uit gaan zien( nou vind Jaap dat minder belangrijk maar om de mode quote voor de dag te halen is het voor mij "niet omdat het moet maar omdat het kan". De belangrijkste inspiratie bronnen daarvoor zijn mijn Uhu-tunnel diorama waar ik al eerder dat met die dikte schuim gedaan heb en de hoofdlijn door Wuppertal kijk bijvoorbeeld eens op bahnen-wuppertal.de

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wolkenstein

Bericht door Jeroen »

Hey Michiel,

Wat voor hete draad is dat? Sorry dat ik dit draadje even ‘jat’, maar ik wist niet dat jij zo’n ding had.

Grtz!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wolkenstein

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Jeroen, kijk even hier, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wolkenstein

Bericht door BenQ »

Jaap,
Gefeliciteerd met je 73e verjaardag.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wolkenstein

Bericht door jeemka »

Bedankt Ben,

Het is heel bijzonder om op Pinksteren jarig te zijn. Via Whatsapp krijg ik heel veel felicitaties. Ook bijzonder vanwege de digitale pinksterconferentie van Opwekking. Het hele weekend zijn er tig uitzendingen via www.samenkerksamensterk.nl


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wassried

Bericht door jeemka »

De stations hebben een grote beurt gekregen. Op het centrale station Reichenbach zijn de sporen naar voren verlegd, zodat de perrons er netjes tussen passen. Ook is het stationsgebouw naar de voorkant verhuisd. Achter het station is nu plek voor ...?
Verder hebben de stationsgebouwen nu hun namen gekregen met Dymo plakkertjes. Alleen Wassried moet nog. Dat was eerst Wolkenstein (Ertsgebergte), maar Michiel maakte me er op attent dat de huisjes Zwitsers zijn. Het stationsgebouw van Schönried moet nog omgebouwd worden, dan krijgt dat ook de naam Wassried (Wassen en Schönried).
Nu moeten er eerst locs een onderhoudsbeurt krijgen, want diverse rijden slecht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wassried

Bericht door neudalhausenstadbahn »

jeemka schreef: 02 jun 2020 12:56 Achter het station is nu plek voor ...?
Jaap, zoek Brilon Wald en Wuppertal Hbf even op, gooi ze samen in de blender en je hebt wat er achter het station moet komen. Of wel grotendeels groene helling( grote struiken en bomen) met stukken keermuur waar nodig.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wassried

Bericht door jeemka »

Eindelijk tijd gevonden om de perrons op Bischofsgrün te completeren. Er lag al jaren een (onvolledig) Kibri bouwpakket van station Osterburken. Daar kon ik twee perrons van fabrieken. Ik had al van deze perrons liggen, die wat gehavend waren. Van een heb ik de overkapping gehaald en die een stukje ingezaagd, zodat die aansluit op het stationsgebouw (idee van Michiel). Nu moet er nog wel wat geverfd worden, want de nieuw gebouwde perrsons zijn veel te groen. Je ziet hier ook mijn beide trek/duwtreinen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeemka op 18 nov 2020 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wassried

Bericht door Raymond (UK) »

Even in één keer door je hele draadje heen gekeken Jaap. Mooie vorderingen en een stuk sneller dan dat ik ga. Die zilveren vissen zijn mooi!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wassried

Bericht door jeemka »

Zaterdag was Michiel weer bij mij in Brummen. Hij heeft daar met zijn Meesterhand de perrons van Bischofsgrün onder handen genomen. Op het plaatje in het vorige bericht zie je dat het onderste perrondak nog 'te mooi' is. Ook de pilaartjes zijn viesgroen. Dat is nu gelijk getrokken met het bovenste perron.
Maar het mooiste is wel de 'oude kolenmijn'. Het hout daarvan was egaal bruin. Dat is nu heel mooi verweerd geworden. Michiel chapeau!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Reichenbach, Fichtelberg, Bischofsgrün, Wassried

Bericht door BenQ »

Het is mooi geworden, het is bijna antiek.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie