Talstadt

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

patje
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 nov 2012 21:23
Locatie: vaassen

Re: Talstadt

Bericht door patje »

Hey marcel

Ziet er erg goed uit allemaal en de stort installatie is idd erg moo8 en je was me net voor op marktplaats hahaha wou hem ook graag hebben maar hij past mooi bij je baan en hopelijk krijgen we een filmpje te zien als hij werkt en ik blijf je vopgen

Greetz patrick


nog nooit gespoord en nu ontspoord
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

'Dank je Patrick,maar ik heb niets voor je neus weggepikt hoor,deze stortinstallatie inclusief wisselspoel voor de bediening heb ik een jaar of 3 geleden als gebruikt gekocht bij Wentink in Apeldoorn voor een prikkie.
En idd,ik vind de plek waar die komt te staan ook wel mooi (al zeg ik het zelf),goed in het zicht en makkelijk bij te komen.


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Talstadt

Bericht door Trammetje »

patje schreef:Hey marcel

Ziet er erg goed uit allemaal en de stort installatie is idd erg moo8 en je was me net voor op marktplaats hahaha wou hem ook graag hebben maar hij past mooi bij je baan en hopelijk krijgen we een filmpje te zien als hij werkt en ik blijf je vopgen

Greetz patrick
Patrick, ik moet nog zo'n installatie hebben en ga hem niet gebruiken.
Poot aan de achterkant is stuk maar als je hem in gaat bouwen zie je dat niet.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Hallo jullie daar,ik kan een aantal dol enthousiaste bouwers niet bijhouden hoor ;) ,daarom weer een kleine update van mijn kant.
Ben met een paar dingen tegelijk bezig,allereerst ga ik de stortplaats een beetje kleur geven,want is wel erg nieuw grijs.
Afbeelding

Afbeelding



Een stalen wand gaat behoorlijk roesten dus eerst wat bruin erop.
Afbeelding


Dit is een begin,er wordt nog aan gewerkt.
Het pendelspoor (rechts) is ook een stuk doorgetrokken en verbonden met de ringleiding.
Afbeelding


Het eerste overloopwissel ligt ook,aangezien dit wissel niet in een blok komt te liggen heb ik de voedingsdraden rechtstreeks aan de onderkant gesoldeerd zodat alle wissel spoordelen worden gevoed voor goed contact.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Talstadt

Bericht door Ron »

Hoi Marcel,

Ziet er meteen beter uit die stalen wand van de stortplaatst.


gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Dank je Ron,ik ben er nog niet mee klaar en probeer er wat moois van te maken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Ook het ballasten van de rails hoort erbij,dus maar weer even een paar meter gedaan.
Voor diegene die dat nog nooit zelf hebben gedaan leg ik hier met foto's in het kort uit hoe ik dat doe (ieder op z'n eigen manier).
Wat heb je nodig:

Paar lijmklemmen of spijkertjes/schroefjes
Oordruppel flesje met inknijpbare druppelaar
Houtlijm
Ballast materiaal-is in allerlei kleuren en korrelgroote verkrijgbaar
Plantenspuit met water

Als de rails op de goede plek ligt is het raadzaam om het vast te leggen,dit kan met spijkertjes of schroefjes,als je met lijmklemmen erbij kan komen is dat aan te bevelen,dat scheelt een boel energie en blaren op de handen.
Zelf zorg ik altijd dat de plaatsen waar de rails met elkaar verbonden is goed aangedrukt vast ligt,een geringe ruimte kan zorgen dat er een klein hoogteverschil tussen de verbonden spoorstaven komt waardoor het rijdend materieel gaat springen.
Als dat gedaan is ga ik het schoongespoelde oordruppelflesje voor de helft vullen met water (dop gaat er moeilijk af,klein schroevendraaiertje tussen dopje en flesje op en neer wrikken) dan de andere helft vullen met houtlijm,deze mix verdunt de houtlijm waardoor het beter uitvloeit.
Afbeelding

Nu spuit ik met de plantenspuit iets vocht over de te behandelen rails en druppel wat gemixte houtlijm tussen de spoorbielsen ,behandel korte lengtes van ongeveer 10cm in èèn keer.
Afbeelding

Dan strooi ik met de vingertoppen kleine hoeveelheden ballastmateriaal (ik gebruik Graniet spit normaal kleur grijs van JEWEHA) op de lijm en iets over de spoorbielsen.
Afbeelding

Daarna wrijf ik vanaf het beginpunt met mijn wijsvingertop stevig over de bielsen en veeg hierbij het te veel aan materiaal richting het punt waar ik gestopt bent met lijm druppelen,(de 2 laatste tussenruimtes tussen de bielsen bestrooi ik niet want dit wordt opgevuld met het teveel aan materiaal wat ik met mijn vingertop meeveeg) ,ik herhaal het vegen met de vingertop een paar keer in dezelfde richting zodat er zo weinig mogelijk materiaal op de bielsen achterblijft,wat erop blijft liggen steek ik voorzichtig weg als alles droog is.
Met mijn nagelrand ga ik langs de binnenkant van de spoorstaven om resten materiaal weg te halen,dit kan ook met iets puntigs.
Uiteraard kan dit ook als alles droog is maar dan kost het meer moeite,als laatste spuit ik dan nog iets vocht over het net geballaste deel zodat het ballastmateriaal goed met de lijm wordt vermengd,daarna ga ik direct met een railreinigingsblok (kan ook met een doekje) over het behandelde deel om de spoorstaven droog en schoon te maken.
Om te controleren of de binnenkant van de spoorstaven vrij van ballastmateriaal zijn rol ik een wagon voorzien van stalen asjes met lichte handruk over het behandelde deel ,mocht er een verdwaalde korrel liggen dan springt dat op deze manier direct weg (je hoeft niet bang te zijn dat de stalen wieltjes hierdoor beschadigen),je kan met testen ook wachten tot alles droog is en vastzit maar dan dien je restjes weg te steken.
De buitenkanten van de rails doe ik op dezelfde manier,ongeveer 1cm breed aan weerszijden,om de rand enigzins een beetje strak te krijgen zorg ervoor dat ik een soort van gootje maak door 1cm vanaf de buitenkant van de spoorstaven een strook karton of balsahout tijdelijk te klemmen/vast te leggen,de tussenliggende ruimte wordt dan geballast,daarna wordt het tijdelijk vastgeklemde karton of hout direct weer verwijderd om vastlijmen te voorkomen.
Dit is dan het resultaat:
Afbeelding

Het lijkt heel erg tijdrovend maar ik vind het wel meevallen,voor je het weet heb je meter gedaan.
Als dit gedaan is worden de zichtbare spoorstaven 'roestig' gemaakt,een paar delen waren al gedaan zoals op mijn vorige foto's te zien is bij de bouw van mijn vorige baan voor de laatste verhuizing.


Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Talstadt

Bericht door Traibergen »

Leuke baan!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Talstadt

Bericht door Ad_M »

Hoi Marcel,

Dank je voor je uitleg, altijd handig om van elkaar te leren :)
Wat mij opvalt is dat jij het andersom doet dan ik meestal lees (ieder zijn manier ;) )
Men doet eerst de ballast in vorm vegen en dan de lijm

Wat is jou idee hierachter om dit op deze manier te doen?

Mvg,
Ad & Geordie


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Dank je Ad & Geordie,ik vind dit wat makkelijker werken,als je eerst de losse ballast strooit en het teveel wil wegkwasten/vegen haal je snel weer teveel weg en kun je weer bijstrooien,hier moet je dus heel secuur met veel geduld te werk gaan voor het naar je zin is en kunt gaan lijmen.
Als je eerst lijmt en dan er overheen strooit dan veeg je alleen het toplaagje makkelijk weg,de rest blijft al plakken.
Ook de rails plakt al direct een beetje vast,het bestrooide stuk rails wordt ook met lijmklemmen aan de tafel vastgeklemt of met iets zwaars erop gedrukt waardoor de hele rails mooi vlak op de ondergrond komt te liggen,na een tijdje ligt alles mooi vlak en vast.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Na een paar maanden bouwstop ben ik langzamerhand weer begonnen met bouwen,de koele periode begint weer en na al het moois in Lochem te hebben bewonderd begint het weer te kriebelen.
Ik kon ook niet verder daar ik rails te kort kwam,maar ik heb op het N-Spoor evenement een partij gebruikte rails ingeslagen zodat ik voorlopig vooruit kan,ook weer wat houtmateriaal gekocht dus meten,zagen en leggen maar.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Vandaag maar weer eens even klussen aan de baan,toch wel handig zo'n Wintrack-uitprint,
dit wordt de aansluiting aan het toekomstige schaduwstation die voorlopig wordt vervangen door een doorrijspoor.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marcel op 13 nov 2013 14:31, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Talstadt

Bericht door Ad_M »

Marcel,

Je plaatje werkt niet of is verwijderd, kan je even kijken aub?
Dan is je bericht compleet ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Heeft er iemand misschien tips hoe ik op een makkelijke manier een verwisselbaar traject (in mijn geval doorrijspoor/schaduwstation) kan maken?
Heb zelf wel een idee maar tips zijn altijd welkom.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Heb ook maar eens warmwit led-verlichting besteld,een hele rol met 300 leds in delen van 3 te knippen.
Fantastisch wat een uitvinding,hier kan ik heel wat gebouwen mee verlichten:
Afbeelding
Hier het eerste slachtoffer om uit te proberen:
Afbeelding
1 ledstrip was te weinig dus gebruik ik er 2,daarvoor worden de strips met elkaar verbonden:
Afbeelding
Voor inbouw even testen:
Afbeelding
Er komt 1 strip aan de binnekant van de voorgevel en 1 aan de binnenkant van de achtergevel,het licht schijnt nu naar voren en naar achteren en automatisch ook naar de zijkanten,de voeding komt van een rijtrafo op de railaansluitingen zodat ik de lichtsterkte kan regelen met de rijregelaar,zie hier het resultaat:
Afbeelding

Aangezien het pand al gebouwd was,was nog een heel gedoe om zwart papier aan de binnekant te bevestigen,er zat al in maar niet in de hoeken en dak.
Dit stelde mijn geduld zodanig op de proef dat mijn vrouwtje dit xxx klusje voor mij heeft afgemaakt.
Dan heeft ze in de komende tijd aardig wat te doen want alle gebouwtjes die ik heb zitten al in elkaar,dus een wijze les bij deze: maak de wanden en dak lichtdicht voor je alles aan elkaar lijmt!!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Eindelijk na een paar jaar dankzij veel werk-overuren de Rosoft hardware startset kunnen bestellen voor baanbesturing via mijn laptop.
Dus nu mijn testbaantje gaan voorbereiden (lees in blokken verdelen en bedraden) en dan gaan uittesten.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Talstadt

Bericht door Ad_M »

Je gaat een leuke tijd tegemoet met dit nieuwe materiaal Marcel
Veel plezier met leren / testen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Buiten een modelbaan,vast of mobiel,is het handig om een testbaantje te maken om bijv. materieel,eigen (om)bouwsels te testen.
Ik heb mettertijd zo'n testbaantje gemaakt met Roco rails wat ik niet gebruik op mijn vaste baan,en heb er zeker plezier van en wordt ook regelmatig gebruikt,mede doordat ik op m'n vaste baan nog geen rondjes kan rijden.
Afbeelding

Nu ik de Rosoft hardware binnen heb kan ik dat mooi op mijn testbaan gaan uitproberen,echter heb vond ik het omloopspoor veel te kort om blokken te maken en heb besloten om de baan te veranderen.
Gelukkig had ik nog wat Roco rails liggen voor deze uitbreiding.
Afbeelding

Dit baantje wordt dus de digitale testbaan,erom heen langs de buitenkant waar nu de losse railsen liggen komt nog een simpel analoog rondje zonder wissels,moet ik alleen nog wat Roco R2 bochten voor gaan zoeken,wie heeft er nog wat liggen?.
De tussenruimte tussen de sporen is echter wel heel minimaal,de grondplaat is een standaard maat en vind het niet nodig daar een grotere voor te gaan maken,het is immers maar een testbaan.
Het binnenste baantje is z-spoor waar ik ook nog eens een baantje voor moet maken voor mijn vrouw.

Deze baan neem ik mee naar de modelspoordagen in Haren op 29 en 30 maart,als demobaan.



Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Talstadt

Bericht door Railzzz »

Hey Marcel,

Leuk om jouw vorderingen te volgen. Het is mooi om te zien hoe iedereen met de verschillende onderdelen van onze hobby omgaat. Bouwen, testen, bijsturen, opnieuw beginnen, digitaliseren en weer opnieuw beginnen.

Succes met deze nieuwe stappen. Je bent goed bezig.

groet, Marcel


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Intussen is de hardware van Rosoft en Lenz wisseldecoder op de onderkant van de testbaan gemonteerd:
Afbeelding

En een vertouwd plaatje, de bedrading:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Alle bedrading netjes wegwerken,schiet al aardig op.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Talstadt

Bericht door Marcel »

Alles bedraad en aangesloten.
Afbeelding

En nu maar hopen dat ik het goed heb gedaan.
Afbeelding

Natuurlijk direct mijn oude hobbytoppie gepakt en de interface via een USB adapter aangesloten,maar wat blijkt?
De hardware wordt niet herkent :evil: .
Nieuwste drivers van de USB-Serial adaptergeïnstalleerd en nog niets,wat blijkt,de oude top heeft een USB 1.0 en de adapter 2.0,krijg het niet aan de praat.
Dan maar proberen via de VGA aansluiting op de top,maar deze is 15 pins en de interface 9 pins :evil: .
Dus via e-bay een verloopkabel van 15 pins naar 9 pins gekocht die ik binnenkort binnenkrijg en dan maar hopen dat dat werkt.



Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Talstadt

Bericht door Ronaldp »

Hoe heet het spul waar jij je de draden in laat lopen?
En waar koop je dat?

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Talstadt

Bericht door shoven »

Bindruggen, bij de kantoorboekhandel verkrijgbaar.
Worden ook wel gebruikt om stapels papier bijeen te houden, maar modelspoor is een veel belangrijker toepassing. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Talstadt

Bericht door Jelle »

En als je liever lui dan moe bent, kan je ze ook online overal vinden in alle maten, soorten en kleuren.
Bijvoorbeeld hier: modelspoorbaankabelgootjesleverantcier
(ps, heb geen enkele connectie met deze zaak)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie