Nieuw Ter Apel
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Nieuw Ter Apel
Wat een ruimte! En wat een berg sporen! Super tof! Veel succes dit modelspoorjaar!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw Ter Apel
Dat is inderdaad een mooie ruimte die je ter beschikking hebt voor je baan. Dat worden mooie rijlengtes. Je werkt in ieder geval heel netjes. Zie er gelikt uit zover.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw Ter Apel
Grootse plannen! Heel benieuwd naar het vervolg. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat je de wijdse stationsboog hebt vervangen door 2 rechte stukken met een krappere boog ertussen. Maar hoe dan ook, goe bezig!
Laatst gewijzigd door Michiel op 29 apr 2019 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Nieuw Ter Apel
Indrukwekkend dit allemaal en ontzettend interessant om te volgen en van te leren
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Michiel
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Het hoofdstation is, zo goed als mogelijk, direkt gecopieerd van het ontwerp zoals dat een aantal posts geleden te zien is. Alleen het gebied met de kleine werkplaats is wat aangepast.
Inmiddels de eerste sporen kunnen leggen. Moest weer even wennen aan hoe ik dat ook weer deed met de Peco code 55 sporen.
Helaas kan ik nu even niet verder. Ik had wat wissels besteld, maar die zijn ergens tussen Engeland en hier zoek geraakt lijkt het. Ze zullen wel opnieuw opgestuurd gaan worden, maar het duurt dan zeker weer een aantal weken (als het de tweede keer wel goed gaat) voordat ze hier zijn. Kan misschien beginnen met het aanbrengen van de ballast...
193 by G K, on Flickr
194 by G K, on Flickr
195 by G K, on Flickr
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Het hoofdstation is, zo goed als mogelijk, direkt gecopieerd van het ontwerp zoals dat een aantal posts geleden te zien is. Alleen het gebied met de kleine werkplaats is wat aangepast.
Inmiddels de eerste sporen kunnen leggen. Moest weer even wennen aan hoe ik dat ook weer deed met de Peco code 55 sporen.
Helaas kan ik nu even niet verder. Ik had wat wissels besteld, maar die zijn ergens tussen Engeland en hier zoek geraakt lijkt het. Ze zullen wel opnieuw opgestuurd gaan worden, maar het duurt dan zeker weer een aantal weken (als het de tweede keer wel goed gaat) voordat ze hier zijn. Kan misschien beginnen met het aanbrengen van de ballast...
193 by G K, on Flickr
194 by G K, on Flickr
195 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Op de laatste foto is duidelijk dat de boog niet zo krap is als ik eerst dacht. Paniek voor niets, je bent heel goed bezig!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Ah, maar dat is niet het hoofdstation. Dat zijn de opstelsporen.
Het hoofdstation komt in de hoek van de kamer te liggen en de bogen van die sporen zijn inderdaad krapper dan die van het opstelterrein. De diameter van het binnenste spoor is 1.6 m en die van het buitenste spoor is 2.0 m. Tijdens het ontwerp heb ik gekeken of het mogelijk was om het opstelterrein in de hoek van de kamer te plaatsen, maar kwam niet goed uit met de wisselstraten geloof ik.
Op een eerder foto staat een ICE die ongeveer op de plaats staat van het toekomstige station. Dat was de tijdelijke verbinding die ik had gemaakt zodat ik rond rijden kon. En hoewel grotere bogen altijd realistischer zijn, vond ik het er niet verkeerd uit zien.
Het hoofdstation komt in de hoek van de kamer te liggen en de bogen van die sporen zijn inderdaad krapper dan die van het opstelterrein. De diameter van het binnenste spoor is 1.6 m en die van het buitenste spoor is 2.0 m. Tijdens het ontwerp heb ik gekeken of het mogelijk was om het opstelterrein in de hoek van de kamer te plaatsen, maar kwam niet goed uit met de wisselstraten geloof ik.
Op een eerder foto staat een ICE die ongeveer op de plaats staat van het toekomstige station. Dat was de tijdelijke verbinding die ik had gemaakt zodat ik rond rijden kon. En hoewel grotere bogen altijd realistischer zijn, vond ik het er niet verkeerd uit zien.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Zo, het werd wel weer eens tijd voor een update. Vorderingen gingen wat langzamer de afgelopen tijd, maar nu weer een mijlpaal bereikt, want alle doorgaande sporen in het station en opstelterrein liggen er nu.
Maar eerst even mijn nieuwe aanwinsten voorstellen:
De 1738 is een nieuwe kap die ik op een onderstel heb gezet van een 1601 van de eerste serie (die zonder zwart geverfde zijkanten bij de voorramen). Ik moest wel alle details overzetten van de ene kap naar de andere, en dat ging goed op de buffers na. Die kreeg ik niet uit de oude kap. Maar vond iemand die losse buffers verkocht (zonder enorme verzendkosten) en nu is de kap dus gereed. Moet alleen wel nog een decoder in, maar ik zag dat er ombouw voorbeelden op het forum staan, dus ik neem aan dat dat goed gaat komen.
De ICRs liep ik per ongeluk tegen aan tijdens bezoek aan Nederland en waren heel vriendelijk geprijst, dus die komen de ICs versterken van 7 naar 8 wagons. De plan W, daar had ik er nog geen enkele van, maar die verscheen op de NZ-versie van marktplaats. Daar staat eigenlijk nooit europese n-spoor spul op, dus ook dat was onverwacht. En met weinig andere interesse bij de veiling kwam die ook mooi deze kant op. Bleek er ook nog binnenverlichting in te zitten.
196 by G K, on Flickr
Dan de uitbreiding van de sporen. Alles is aangelegd met Peco Code 55 rails. Ik vind dat toch lastiger werken dan de code 80, zeker om het helemaal kaarsrecht te krijgen. Heb dus ook al stukjes herlegd. Maar wat er nu ligt daar ben ik toch redelijk tevreden mee. Sporen zijn ook aangesloten en ik kon dus ook weer rond rijden. Maar tot nu toe nog maar 1 wissel aangesloten, dus de sporen te gebruiken als station of voor het opstellen van treinen, dat gaat nog niet.
De fotos:
Opstelterrein in de richting van het station:
197 by G K, on Flickr
Opstelterrein in de richting van de klimspiraal:
198 by G K, on Flickr
Station vanaf het opstelterrein:
199 by G K, on Flickr
Station vanaf de andere kant (voor links moet nog een werkplaats voor treinstellen komen te liggen):
200 by G K, on Flickr
Tijdelijke uitgang van het station:
201 by G K, on Flickr
En tijdelijke connectie met de andere klimspiraal:
202 by G K, on Flickr
Mijn volgende plan is de tafel in het midden van de kamer te bouwen en daar de sporen van de hoofdbaan op te leggen zodat de treinen wat langer rond kunnen rijden. Tegen de tijd dat dat klaar is hoop ik dat de spullen die ik heb besteld om de wissels aan te kunnen sluiten er ook zijn om dit gedeelte van de sporen te kunnen voltooien.
Maar eerst even mijn nieuwe aanwinsten voorstellen:
De 1738 is een nieuwe kap die ik op een onderstel heb gezet van een 1601 van de eerste serie (die zonder zwart geverfde zijkanten bij de voorramen). Ik moest wel alle details overzetten van de ene kap naar de andere, en dat ging goed op de buffers na. Die kreeg ik niet uit de oude kap. Maar vond iemand die losse buffers verkocht (zonder enorme verzendkosten) en nu is de kap dus gereed. Moet alleen wel nog een decoder in, maar ik zag dat er ombouw voorbeelden op het forum staan, dus ik neem aan dat dat goed gaat komen.
De ICRs liep ik per ongeluk tegen aan tijdens bezoek aan Nederland en waren heel vriendelijk geprijst, dus die komen de ICs versterken van 7 naar 8 wagons. De plan W, daar had ik er nog geen enkele van, maar die verscheen op de NZ-versie van marktplaats. Daar staat eigenlijk nooit europese n-spoor spul op, dus ook dat was onverwacht. En met weinig andere interesse bij de veiling kwam die ook mooi deze kant op. Bleek er ook nog binnenverlichting in te zitten.
196 by G K, on Flickr
Dan de uitbreiding van de sporen. Alles is aangelegd met Peco Code 55 rails. Ik vind dat toch lastiger werken dan de code 80, zeker om het helemaal kaarsrecht te krijgen. Heb dus ook al stukjes herlegd. Maar wat er nu ligt daar ben ik toch redelijk tevreden mee. Sporen zijn ook aangesloten en ik kon dus ook weer rond rijden. Maar tot nu toe nog maar 1 wissel aangesloten, dus de sporen te gebruiken als station of voor het opstellen van treinen, dat gaat nog niet.
De fotos:
Opstelterrein in de richting van het station:
197 by G K, on Flickr
Opstelterrein in de richting van de klimspiraal:
198 by G K, on Flickr
Station vanaf het opstelterrein:
199 by G K, on Flickr
Station vanaf de andere kant (voor links moet nog een werkplaats voor treinstellen komen te liggen):
200 by G K, on Flickr
Tijdelijke uitgang van het station:
201 by G K, on Flickr
En tijdelijke connectie met de andere klimspiraal:
202 by G K, on Flickr
Mijn volgende plan is de tafel in het midden van de kamer te bouwen en daar de sporen van de hoofdbaan op te leggen zodat de treinen wat langer rond kunnen rijden. Tegen de tijd dat dat klaar is hoop ik dat de spullen die ik heb besteld om de wissels aan te kunnen sluiten er ook zijn om dit gedeelte van de sporen te kunnen voltooien.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Nieuw Ter Apel
Mooie foto's Gustaaf, het ziet er allemaal erg strak uit. Blijf je vorderingen zeker volgen!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Gustaaf,
Wat een mooie baan ben je aan het bouwen in eveneens mooie grote ruimte.
Daar kan je heel wat rails en scenery in kwijt.
Door naar binnen te gaan krijg je inderdaad veel meer lengte dat heb ik ook ooit een keer gedaan en er geen spijt van gehad.
mvrgr Bob
Wat een mooie baan ben je aan het bouwen in eveneens mooie grote ruimte.
Daar kan je heel wat rails en scenery in kwijt.
Door naar binnen te gaan krijg je inderdaad veel meer lengte dat heb ik ook ooit een keer gedaan en er geen spijt van gehad.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Nadat de doorgaande sporen in het station klaar waren, dacht ik dat ik de rest van de dubbele sporige hoofdbaan wel even kon afmaken. Dus kamer opgeruimd en de tijdelijke verbinding tussen het station en de klimspiraal weggehaald. Na een paar uur werken zag de treinkamer er toen zo uit.
203 by G K, on Flickr
De dag daarna stond het houten framework er en het grootste gedeelte van de planken voor de tafel waren ook al klaar. Toen leek het erg snel te gaan, maar het heeft daarna nog vijf weken geduurd voordat de eerste trein zijn rondjes kon rijden. Want klusjes die ook nog gedaan moesten worden waren het ontwerpen van de toekomstige luik boven de klimspiraal (zodat ik er eventueel nog bij kan in de toekomst), het afmaken van de achtergrond lucht, onderlaag verf voor de tafel, het overzetten van het spoorontwerp naar de tafel, uitzagen van de delen die hoger komen te liggen, etc, voordat uberhaupt de rails gelegd konden worden.
Maar dat is inmiddels gedaan en ze zijn ook aangesloten en in koploper ingevoerd. Dus de automatisch treinenloop kan weer gebruikt worden. Daarmee is de hoofdbaan nu af en ziet de treinkamer er nu zo uit.
204 by G K, on Flickr
Vanuit het hoofdstation ziet een ritje over de nieuwe baan er ongeveer zo uit. Eerst het uitrijden van het station, aan de linker kant komt nog het enkele spoortje te liggen.
205 by G K, on Flickr
Met een brede bocht gaat het dubbelspoor over de klimspiraal heen.
206 by G K, on Flickr
Om door middel van een relatief small stukje tafel het ‘schiereiland’ in het midden van de kamer te bereiken.
207 by G K, on Flickr
Op het ‘schiereiland’ gaat het spoor eerste over zichzelf heen, maakt daarna een lang uitgerekt rondje, om vervolgens onder zichzelf door te gaan.
208 by G K, on Flickr
209 by G K, on Flickr
Op het laatste stuk ligt het spoor tussen het hoger gelegen dubbelspoor en het toekomstige enkelspoor in, voordat de treinen verdwijnen in de klimspiraal.
210 by G K, on Flickr
En nu ik eindelijk een stuk dubbelspoor heb liggen, wilde ik wel eens zien hoe dat zou staan met een aantal bovenleidingsmasten ernaast. Ik heb nooit eerder bovenleidingsmasten gehad en ik moet zeggen, zelfs zonder enige andere scenery, ziet het er goed uit. Dus daar moet een vervolg op komen. Ik heb alleen nog niet bedacht hoe dat het beste kan, bijvoorbeeld in het station. Daarbij kwam ik er ook direkt al achter dat, bij de hoger gelegen sporen, ik niet overal genoeg ruimte heb naast de sporen voor de masten.
211 by G K, on Flickr
Volgende project? Aansluiten van de wissels in het station zodat ik meer kan dan alleen rondjes rijden.
203 by G K, on Flickr
De dag daarna stond het houten framework er en het grootste gedeelte van de planken voor de tafel waren ook al klaar. Toen leek het erg snel te gaan, maar het heeft daarna nog vijf weken geduurd voordat de eerste trein zijn rondjes kon rijden. Want klusjes die ook nog gedaan moesten worden waren het ontwerpen van de toekomstige luik boven de klimspiraal (zodat ik er eventueel nog bij kan in de toekomst), het afmaken van de achtergrond lucht, onderlaag verf voor de tafel, het overzetten van het spoorontwerp naar de tafel, uitzagen van de delen die hoger komen te liggen, etc, voordat uberhaupt de rails gelegd konden worden.
Maar dat is inmiddels gedaan en ze zijn ook aangesloten en in koploper ingevoerd. Dus de automatisch treinenloop kan weer gebruikt worden. Daarmee is de hoofdbaan nu af en ziet de treinkamer er nu zo uit.
204 by G K, on Flickr
Vanuit het hoofdstation ziet een ritje over de nieuwe baan er ongeveer zo uit. Eerst het uitrijden van het station, aan de linker kant komt nog het enkele spoortje te liggen.
205 by G K, on Flickr
Met een brede bocht gaat het dubbelspoor over de klimspiraal heen.
206 by G K, on Flickr
Om door middel van een relatief small stukje tafel het ‘schiereiland’ in het midden van de kamer te bereiken.
207 by G K, on Flickr
Op het ‘schiereiland’ gaat het spoor eerste over zichzelf heen, maakt daarna een lang uitgerekt rondje, om vervolgens onder zichzelf door te gaan.
208 by G K, on Flickr
209 by G K, on Flickr
Op het laatste stuk ligt het spoor tussen het hoger gelegen dubbelspoor en het toekomstige enkelspoor in, voordat de treinen verdwijnen in de klimspiraal.
210 by G K, on Flickr
En nu ik eindelijk een stuk dubbelspoor heb liggen, wilde ik wel eens zien hoe dat zou staan met een aantal bovenleidingsmasten ernaast. Ik heb nooit eerder bovenleidingsmasten gehad en ik moet zeggen, zelfs zonder enige andere scenery, ziet het er goed uit. Dus daar moet een vervolg op komen. Ik heb alleen nog niet bedacht hoe dat het beste kan, bijvoorbeeld in het station. Daarbij kwam ik er ook direkt al achter dat, bij de hoger gelegen sporen, ik niet overal genoeg ruimte heb naast de sporen voor de masten.
211 by G K, on Flickr
Volgende project? Aansluiten van de wissels in het station zodat ik meer kan dan alleen rondjes rijden.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Wat heb jij gebruik voor de.blauwe lucht?
Verf...posters?
Als je verf heb gebruikt? Welke kleur?
Mvg ronald
Verf...posters?
Als je verf heb gebruikt? Welke kleur?
Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Ronald
Ik heb naar posters gekeken, maar vanwege de lengte van de achtergrond had dat uit heel wat individuele stukken gemaakt moeten worden. En ik dacht niet dat ik het voor elkaar zou krijgen om die stukken mooi in elkaar over te laten lopen.
Dus het is verf. De achtergrond bestaat nog steeds uit stukken van maximaal 1.2m lang, maar omdat de kleur gewoon doorloopt valt het mij in ieder geval niet heel erg op.
De kleur heet 'Altitude Blue L4.07' van de valspar range. Ik weet alleen niet of dat ook in Nederland te verkrijgen is.
Ik heb naar posters gekeken, maar vanwege de lengte van de achtergrond had dat uit heel wat individuele stukken gemaakt moeten worden. En ik dacht niet dat ik het voor elkaar zou krijgen om die stukken mooi in elkaar over te laten lopen.
Dus het is verf. De achtergrond bestaat nog steeds uit stukken van maximaal 1.2m lang, maar omdat de kleur gewoon doorloopt valt het mij in ieder geval niet heel erg op.
De kleur heet 'Altitude Blue L4.07' van de valspar range. Ik weet alleen niet of dat ook in Nederland te verkrijgen is.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Nieuw Ter Apel
Wat een gave baan wordt dit! Mooie lange flauwe bochten waar een hele trein makkelijk op past.
Geeft een mooi gezicht.
Heb je de bogen ook in verkanting liggen toevallig?
Geeft een mooi gezicht.
Heb je de bogen ook in verkanting liggen toevallig?
Groet,
Martijn
Martijn
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw Ter Apel
Mooie ruimte en evenzo mooie baan. Wat een plaats om scenerie aan te leggen. Wow.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Zo dat is weer veels te lang geleden. Eerst maar even de vraag van Martijn beantwoorden. Of er ook verkantingen liggen in de bochten? Nou niet met opzet. Maar de boog aan het einde van het schiereiland gaat ook met een paar cm omhoog. En de manier waarop ik het hout onder de rails aan de rest van de tafel heb vastgemaakt, zorgde ervoor dat aan de buitenkant het hout toch net ietsjes hoger ligt dan aan de binnenkant. Dat stoorde mij verder niet, dus heb het laten zitten.
Ik las dat mijn volgende plan was het aansluiten van de wissels in het station, zodat ik meer kon dan alleen rondjes rijden. Dat is inmiddels gebeurd, en ook heb ik voor het eerst relais geinstalleerd voor het omzetten van de polariteit van de puntstukken. Alleen kreeg ik toch weer erg veel last van stotterende servo’s. Weer van alles geprobeerd, inclusief het uit elkaar halen van de verschillende stroom kringen onder de baan, maar niets hielp. Wat was het probleem uiteindelijk? De transformator gaf gewoon niet genoeg stroom. Een sterkere transformator en alle problemen waren weg.
Helemaal klaar zijn de wissels nog niet. Ik bleek niet genoeg componenten te hebben om de prints voor de Arduino te maken. En lokaal hadden ze die ook niet, dus die moeten uit China komen.
Daarom maar verder gegaan met de enkel sporige zijlijn. De eerste stap daarbij was de helling tussen de hoogte van het hoofdstation en het eindstationnetje. Die was mij eerst wat te steil, maar door de helling door te laten lopen in de al aanwezige tafels aan het begin en het eind van de helling, kreeg ik de stijgingspercentage toch onder de 3%.
Zonder rails:
212 by G K, on Flickr
213 by G K, on Flickr
En met rails:
214 by G K, on Flickr
215 by G K, on Flickr
Daarna het stationnetje in het midden van het schiereiland. Ik had daar wel een ontwerp voor gemaakt, maar dat was eigenlijk alleen maar om te kijken wat voor lengte ik kwijt kon. Om de daadwerkelijke liggen van de sporen te bepalen, heb ik de huisjes van mijn vorige baan weer eens uit de kast gehaald en verschillende opstellingen bekeken tot ik er eentje vond die mij beviel. Toen de rails geplaatst en daarna de huisjes weer terug, want ja daardoor begint het eindelijk een beetje op een landschap te lijken. Geeft direkt ook aan het rijden van de treinen een extra dimensie en heel veel ideeen voor het plaatsen van meer scenery....
In vogelvlucht:
216 by G K, on Flickr
217 by G K, on Flickr
En op ooghoogte:
218 by G K, on Flickr
219 by G K, on Flickr
220 by G K, on Flickr
Ik las dat mijn volgende plan was het aansluiten van de wissels in het station, zodat ik meer kon dan alleen rondjes rijden. Dat is inmiddels gebeurd, en ook heb ik voor het eerst relais geinstalleerd voor het omzetten van de polariteit van de puntstukken. Alleen kreeg ik toch weer erg veel last van stotterende servo’s. Weer van alles geprobeerd, inclusief het uit elkaar halen van de verschillende stroom kringen onder de baan, maar niets hielp. Wat was het probleem uiteindelijk? De transformator gaf gewoon niet genoeg stroom. Een sterkere transformator en alle problemen waren weg.
Helemaal klaar zijn de wissels nog niet. Ik bleek niet genoeg componenten te hebben om de prints voor de Arduino te maken. En lokaal hadden ze die ook niet, dus die moeten uit China komen.
Daarom maar verder gegaan met de enkel sporige zijlijn. De eerste stap daarbij was de helling tussen de hoogte van het hoofdstation en het eindstationnetje. Die was mij eerst wat te steil, maar door de helling door te laten lopen in de al aanwezige tafels aan het begin en het eind van de helling, kreeg ik de stijgingspercentage toch onder de 3%.
Zonder rails:
212 by G K, on Flickr
213 by G K, on Flickr
En met rails:
214 by G K, on Flickr
215 by G K, on Flickr
Daarna het stationnetje in het midden van het schiereiland. Ik had daar wel een ontwerp voor gemaakt, maar dat was eigenlijk alleen maar om te kijken wat voor lengte ik kwijt kon. Om de daadwerkelijke liggen van de sporen te bepalen, heb ik de huisjes van mijn vorige baan weer eens uit de kast gehaald en verschillende opstellingen bekeken tot ik er eentje vond die mij beviel. Toen de rails geplaatst en daarna de huisjes weer terug, want ja daardoor begint het eindelijk een beetje op een landschap te lijken. Geeft direkt ook aan het rijden van de treinen een extra dimensie en heel veel ideeen voor het plaatsen van meer scenery....
In vogelvlucht:
216 by G K, on Flickr
217 by G K, on Flickr
En op ooghoogte:
218 by G K, on Flickr
219 by G K, on Flickr
220 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Dat is een prachtig project, hoor. Heel mooi sporenverloop. Knap werk!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw Ter Apel
Mooie baan Gustaaf, lekker ruim van opzet met mooie lange sporen. Ook de huisje vindt ik apart en geslaagd.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Bedankt Michiel en Nico.
En die huisjes heb ik gebouwd voor mijn vorige baan en hebben dus ruim vier jaar in een doos gezeten. Viel me daarom niets tegen hoe ze eruit zagen. Een paar stukjes papier waren los komen te zitten, maar dat kan zo weer gerepareerd worden. Waar ik wel direkt aan herinnerd werd, was dat ik ze eigenlijk nooit echt 'af' gemaakt heb. Geen dakgoten, goorstenen en vaak zelfs geen deuren. Dus dat moet nog een keer.
Nu bezig met het perron voor het kleine stationnetje. Als ik weet waar dat precies komt te liggen kan ik beginnen met het aanbrengen van de ballast.
En die huisjes heb ik gebouwd voor mijn vorige baan en hebben dus ruim vier jaar in een doos gezeten. Viel me daarom niets tegen hoe ze eruit zagen. Een paar stukjes papier waren los komen te zitten, maar dat kan zo weer gerepareerd worden. Waar ik wel direkt aan herinnerd werd, was dat ik ze eigenlijk nooit echt 'af' gemaakt heb. Geen dakgoten, goorstenen en vaak zelfs geen deuren. Dus dat moet nog een keer.
Nu bezig met het perron voor het kleine stationnetje. Als ik weet waar dat precies komt te liggen kan ik beginnen met het aanbrengen van de ballast.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 3595
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Gustaaf,
Ziet er indrukwekkend uit je baan.
Mooi werk.
Gr Chris
Ziet er indrukwekkend uit je baan.
Mooi werk.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Nieuw Ter Apel
Een mooie baan met een Nederlands tintje
Vooral met die mooie langgerekte bogen .
Super down under baan
mvg Sjaak
Vooral met die mooie langgerekte bogen .
Super down under baan
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Nieuw Ter Apel
Hoi Gustaaf,
Indrukwekkend. Dat gaat vast heel mooi worden! Ik zou zelf een rolberoerte krijgen van al die ruimte die met scenery gevuld moet worden en heb altijd groot respect voor iedereen die zo'n klus in zijn eentje tot een mooi einde weet te brengen (ik hou het zelf daarom wat compacter). Het gaat je lukken als ik je draadje zo lees!
groet, Erwin
Indrukwekkend. Dat gaat vast heel mooi worden! Ik zou zelf een rolberoerte krijgen van al die ruimte die met scenery gevuld moet worden en heb altijd groot respect voor iedereen die zo'n klus in zijn eentje tot een mooi einde weet te brengen (ik hou het zelf daarom wat compacter). Het gaat je lukken als ik je draadje zo lees!
groet, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hi Erwin,
Ik heb nog nooit 1 van mijn banen helemaal gevuld gekregen met scenery voordat ik weer ging verhuizen. En deze is weer wat groter dan de vorige, dus zal nog meer tijd gaan kosten. Maar het is voor mijn geen doel opzich om de hele baan vol met scenery te krijgen. Ik denk meer ik bepaalde delen van de baan die mijn volle aandacht krijgen. Als dat deel dan ‘af’ is, ga ik eens denken over het volgende deel.
Het deel waarmee ik nu bezig ben is dus het dorpje waar de enkel sporige zijlijn eindigt. Mijn plan was om weer eens wat ballast te gaan leggen, te beginnen bij het kleine stationnetje. Maar daarvoor moest ik toch eerst weten waar de perrons zouden komen te staan. Eerst het perron voor personen vervoer, dat ligt tussen twee sporen in. Op dezelfde hoogte als het perron heb ik ook ruimte gemaakt voor het kleine stationsgebouwtje. Trappen en oprit enzo komen later. Op dit moment is het een behoorlijke klim....
221 by G K, on Flickr
Daarna het perron voor goederen aan de andere kant van het station. Dat is breed genoeg om een vrachtwagen te laden of lossen. Ook hier komt later een oprit.
222 by G K, on Flickr
En toen het ballasten. Dat viel even tegen. Moest weer helemaal bedenken hoe ik dat bij de vorige baan ook weer deed. Daarbij zijn dit de sporen die qua bereikbaarheid, het moeilijkst zijn. Dus dat hielp ook niet. Bij het schoonmaken kwam ik er daarom een aantal keer achter dat alle ballast toch nog niet vast lag, dus dat moest opnieuw. Maar nu ligt het toch redelijk en kan de eerste trein zijn passagiers kwijt.
223 by G K, on Flickr
224 by G K, on Flickr
Ik heb nog nooit 1 van mijn banen helemaal gevuld gekregen met scenery voordat ik weer ging verhuizen. En deze is weer wat groter dan de vorige, dus zal nog meer tijd gaan kosten. Maar het is voor mijn geen doel opzich om de hele baan vol met scenery te krijgen. Ik denk meer ik bepaalde delen van de baan die mijn volle aandacht krijgen. Als dat deel dan ‘af’ is, ga ik eens denken over het volgende deel.
Het deel waarmee ik nu bezig ben is dus het dorpje waar de enkel sporige zijlijn eindigt. Mijn plan was om weer eens wat ballast te gaan leggen, te beginnen bij het kleine stationnetje. Maar daarvoor moest ik toch eerst weten waar de perrons zouden komen te staan. Eerst het perron voor personen vervoer, dat ligt tussen twee sporen in. Op dezelfde hoogte als het perron heb ik ook ruimte gemaakt voor het kleine stationsgebouwtje. Trappen en oprit enzo komen later. Op dit moment is het een behoorlijke klim....
221 by G K, on Flickr
Daarna het perron voor goederen aan de andere kant van het station. Dat is breed genoeg om een vrachtwagen te laden of lossen. Ook hier komt later een oprit.
222 by G K, on Flickr
En toen het ballasten. Dat viel even tegen. Moest weer helemaal bedenken hoe ik dat bij de vorige baan ook weer deed. Daarbij zijn dit de sporen die qua bereikbaarheid, het moeilijkst zijn. Dus dat hielp ook niet. Bij het schoonmaken kwam ik er daarom een aantal keer achter dat alle ballast toch nog niet vast lag, dus dat moest opnieuw. Maar nu ligt het toch redelijk en kan de eerste trein zijn passagiers kwijt.
223 by G K, on Flickr
224 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Nieuw Ter Apel
Ziet er erg strak uit Gustaaf! Die ballast voegt al meteen een heleboel toe.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Ik zie dat ik qua foto’s aardig achter loop. Zoals op de vorige foto’s ziet het er nu niet meer uit. Maar het belangrijkste werk van de afgelopen tijd is toch eigenlijk aardig wat kleine zaakjes die onder de baan gebeurd zijn, maar waardoor de betrouwbaarheid flink omhoog gegaan is. Alle wissels hebben nu ook een relay voor het omzetten van de spanning op het puntstuk.
Dan de vooruitgang qua scenery. Nadat ik een opstelling had gemaakt voor de huizen en gebouwen in het dorpje was het tijd om de weg aan te leggen. Waar de weg moest komen te liggen, daar was ik snel uit. Maar hoe die weg aan te leggen, daar moest ik wat meer tijd in steken. Een van de dingen waar ik niet tevreden over was bij mijn vorige baan waren de wegen. Van een afstandje zag het er redelijk uit, maar van dichtbij kon je duidelijk zien dat ze van geverft hout waren gemaakt. Om de asfalt wegen realistischer te maken heb ik zwart foam materiaal, licht grijs geverft. Dat zag er na een aantal test goed uit.
Vanaf mijn allereerste treinbaan heb ik al een snelweg willen bouwen (dat was al iets wat ik daarvoor met mijn matchbox en siku autos deed), maar daar was eigenlijk nooit een mooie plaats voor, dus dat was er nooit van gekomen. Maar voor deze baan was daar al vantevoren rekening mee gehouden. De snelweg ligt langs het spoor en er moest een op en af rit komen naar het dorpje. Er bleek alleen niet genoeg ruimte voor een hele intersectie, dus is het een halve geworden. De weg van het dorpje gaat eerst over het spoor en vervolgens over de snelweg met aan 1 kant de op en af rit:
225 by G K, on Flickr
En van de andere kant ziet het er zo uit:
226 by G K, on Flickr
Daarna de onderste laag van de ‘heuvel’ waar de oprit van de snelweg op ligt. Was nog even een puzzel om de draadjes van de lantaarnpalen ook door de houten plaat van de tafel te krijgen. Uiteindelijk daar een rietje voor gebruikt waar de draadjes door kunnen totdat ze aan de onderkant van de tafel er uit steken.
227 by G K, on Flickr
En de andere kant:
228 by G K, on Flickr
Ik zal later eens wat foto’s maken van hoe het er nu uitziet....
Dan de vooruitgang qua scenery. Nadat ik een opstelling had gemaakt voor de huizen en gebouwen in het dorpje was het tijd om de weg aan te leggen. Waar de weg moest komen te liggen, daar was ik snel uit. Maar hoe die weg aan te leggen, daar moest ik wat meer tijd in steken. Een van de dingen waar ik niet tevreden over was bij mijn vorige baan waren de wegen. Van een afstandje zag het er redelijk uit, maar van dichtbij kon je duidelijk zien dat ze van geverft hout waren gemaakt. Om de asfalt wegen realistischer te maken heb ik zwart foam materiaal, licht grijs geverft. Dat zag er na een aantal test goed uit.
Vanaf mijn allereerste treinbaan heb ik al een snelweg willen bouwen (dat was al iets wat ik daarvoor met mijn matchbox en siku autos deed), maar daar was eigenlijk nooit een mooie plaats voor, dus dat was er nooit van gekomen. Maar voor deze baan was daar al vantevoren rekening mee gehouden. De snelweg ligt langs het spoor en er moest een op en af rit komen naar het dorpje. Er bleek alleen niet genoeg ruimte voor een hele intersectie, dus is het een halve geworden. De weg van het dorpje gaat eerst over het spoor en vervolgens over de snelweg met aan 1 kant de op en af rit:
225 by G K, on Flickr
En van de andere kant ziet het er zo uit:
226 by G K, on Flickr
Daarna de onderste laag van de ‘heuvel’ waar de oprit van de snelweg op ligt. Was nog even een puzzel om de draadjes van de lantaarnpalen ook door de houten plaat van de tafel te krijgen. Uiteindelijk daar een rietje voor gebruikt waar de draadjes door kunnen totdat ze aan de onderkant van de tafel er uit steken.
227 by G K, on Flickr
En de andere kant:
228 by G K, on Flickr
Ik zal later eens wat foto’s maken van hoe het er nu uitziet....
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper