Kleinweidelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Kleinweidelbach

Bericht door christiandomburg »

HIER NU OOK HET GEUPDATE BAANPLAN

Hallo allemaal,

Ik ben wederom van plan veranderd maar dit keer voorgoed, ik heb marelburg verkocht omdat deze niet in mijn idee van een baan paste, hoe ik hem er ook tussen wurmde, ik werd er niet tevreden over.

Daarom ben ik helemaal opnieuw begonnen, de baan wordt uitgevoerd in Peco 55 en wordt bestuurd door Itain/Dinamo, het thema wordt schwarzwald. het formaat is 4.18x3m25x3m50 en 90cm diep

Hier het SS, deze bevind zich op +50, onderin het blauwe vak wordt een 2 sporige halte, en het vak bovenin wordt een parade spoor
Afbeelding

Daarna zullen treinen via een helix rechtsboven in stijgen naar het stations niv +70
Afbeelding
Hier zullen ze de keuze hebben om naar het depot te gaan, of naar het bovenste paradespoor, ook loopt er vanaf het station een nevenspoor, die zal uitkomen op +90
Afbeelding

Vanaf het station kunnen treinen door naar het paradespoor die boven op de berg ligt, over een bietschtallbrug naar de keerlus met bergramen.
Afbeelding

Hier alle zichtbare onderdelen
Afbeelding


De bouw is inmiddels ook al begonnen

Ik heb voor de opbouw gekozen voor een lattenframe van 22x63 vuren geschaafd
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als plaat heb ik gekozen voor Maranti 12mm
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik ook kurk op aangebracht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan de wisselstraten gelegd

Afbeelding

Hier al 2 omloop wissels op het paradespoor, er komen er nog 2 bij, maar deze zullen later geplaatst worden als ik die heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Druk druk dus! ik hoop rustig verder te kunnen:)

Groetjes!
Laatst gewijzigd door christiandomburg op 17 apr 2017 18:13, 3 keer totaal gewijzigd.


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: oberndorf

Bericht door Andre de Ruiter »

Christian,

Een iindrukwekkende baan. Hoe ga je staks de achterkant bereiken 90cm is nogal breed. Uit de foto's blijkt niet dat de baan van de wand kan. In de hoeken mooet je zelfs 1,26 m overbruggen.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Andre de Ruiter schreef:Christian,

Een iindrukwekkende baan. Hoe ga je staks de achterkant bereiken 90cm is nogal breed. Uit de foto's blijkt niet dat de baan van de wand kan. In de hoeken mooet je zelfs 1,26 m overbruggen.
Dankjewel, de berg waar de keerlus tegeb aan staat, is van hout, daar wordt een Luik in gezaagd, de andere helix is aangepast naar 90 breed, alleen op tekening nog niet:) de rest wat achter de bergen zit wordt bereikbaar doordat de bergdelen uitneembaar worden, ss is via de onderkant bereikbaar

Gr chris


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: oberndorf

Bericht door marco »

Indrukwekkend plan christian lekker veel rijlengte
Ik blijf je volgen


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Hallo allemaal, als eerste de beste wensen en allemaal een gelukkig 2016!

Er is al een tijdje niks geplaatst, maar ik ben erg druk geweest, maar ivm de feestdagen is een update er niet van gekomen!

Ik heb inmiddels alle sporen van het onderste laag gelegd.

Hierbij het SS:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Deze bestaat uit 8 sporen met peco code 55 lange wissels. Deze is vanuit 2 kanten bereikbaar
Uit de ss gaan treinen naar de "halte":Afbeelding

Vanuit de halte gaan treinen de berg weer in en komen ze bij het parade spoor er weer uit. Deze is iets aangepast door er omloopwissels in te monteren. Dit bied mij meer mogelijkheden doordat treinen 2 richtingen op kunnen rijden.
AfbeeldingAfbeelding

Momenteel zit er aan het eind een keerlus. Deze is tijdelijk totdat de helix gemonteerd is daar niveau 2.

Ook heb ik 40% van de bedrading gemonteerd. Hier helaas nog geen foto van

Kortom nog een hoop bouwplezier:)

Groetjes!


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: oberndorf

Bericht door Ronaldp »

Zie dat je de rail vast legt met nietjes.
Zijn deze later makkelijk te verwijderen?

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Ronaldp schreef:Zie dat je de rail vast legt met nietjes.
Zijn deze later makkelijk te verwijderen?

mvg Ronald
Ja, deze nietjes zetten zichzelf alleen vast in de kurk, dus ik kan ze er makkelijk uit trekken met een punttang, de nietjes in het onzichtbare stuk gaan er uit na het lijmen, en op het zichtbare stuk net voor het ballasten, omdat je anders de lijm ziet zitten op de bielzen.


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: oberndorf

Bericht door brendo »

Dat ziet er strak uit Christian en ga in de follow mode! :o
Daarbij vindt ik het thema "Schwarzwald" goed gekozen. ;)

Groet Bren



Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

brendo schreef:Dat ziet er strak uit Christian en ga in de follow mode! :o
Daarbij vindt ik het thema "Schwarzwald" goed gekozen. ;)

Groet Bren
Dankjewel:)

Ik vind het een thema met een prachtige omgeving en leuke speelsigheid met sporen en bergen:)


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: oberndorf

Bericht door Marcvane86 »

Hook ik ga in de volg modus. Geweldig baan idee succes met de aanleg.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Dank jullie:)

Er gaat nog wel een hoop veranderen.

Zo gaat bijv het nevenstation naar de andere kant van de baan, omdat ik de onderste helix groter heb moeten maken, waardoor het neventraject helemaal anders komt te liggen. En ik ben aan het experimenteren met een station met 3 perronsporen ipv 4. Ook kijk ik of ik het depot kan uitbreiden.

En als laatste staat het mcc traject nog in ontwikkeling:)
Groetjes


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: oberndorf

Bericht door traiNiac »

Hallo Christian,

Ziet er strak uit. En Schwarzwald is natuurlijk een prachtig thema, vol variatie. Ik ga je volgen.



niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: oberndorf

Bericht door niko »

Ook hier een volger 8-) . Het ss ziet er strak uit .


mvg NiKo

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Hallo allemaal,

Dit keer geen bouw update(wel ben ik erg druk bezig met het plaatsen van servo's en het maken van de polarisatie)
Maar wel een ontwerp update!

Dit is mijn oude ontwerp:Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien heb ik onderin een nevenstation (geel).
Echter was mij het dringende advies gegeven om absoluut geen ronde helix te maken maar ovaal.
Ook was mij het advies gegeven om de helix niet kleiner te maken dan 90x60 omdat een hoop treinen van mijn formaat niet omhoog zouden komen.
Daardoor kwam ik in de knoei met mijn nevenstation.
Dit heb ik opgelost!

Afbeelding

1.Ik heb de omloopwissels bij het station vervangen door scissors. Dit omdat ze erg mooi zijn en meer diepgang geven aan mijn station.

2. Ik heb het depot aangepast om deze meer bij het station te betrekken.

3. Het neventraject is nu omgedraaid. Ipv dat ze boven aan de baan steigen, doen ze dat nu onderaan. Vanaf het moment dat ze de berg in verdwijnen begint een constante steiging van 2% tot het nevenstation. Deze heb ik nu bovenaan de baan geplaatst voor de keerlus (die zit 20 cm hoger).

4. De bietschtalbrücke onderin de baan heb ik gescheiden can het neventraject. Het neventraject komt nu eerder tevoorschijn op een hoogte van ongeveer 6cm boven het station niveau. Daar zal deze met een brug of viaduct voor de bietschtalbrücke langs gaan (daar komt een riviertje oid)

5.
Ik heb op het paradespoor een station geplaatst om de doorstroming iets te beperken/regelen. Deze komt dan samen met het nevenstation, deze zitten wel op verschillende hoogtes(Dit is een proef maar ben er nog niet zeker over)

Ik ben er goed tevreden over:)

Edit: ik zie dat op het 2e plaatje het blauwe traject ontbreekt, deze is er echter nog wel

Groetjes!


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: oberndorf

Bericht door brendo »

Een heel mooi plan Christian! :o

Ben benieuwd naar de praktijk!
Succes!

Groet Bren


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: oberndorf

Bericht door Jeroen »

Yo Chris,

Wat is er mis met een ronde spiraal?

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Jeroen schreef:Yo Chris,

Wat is er mis met een ronde spiraal?

J.
Niks, alleen met mijn lengtes en de hoogte dat ze moeten nemen zijn er treinen die niet omhoog kunnen komen. Dat wil ik voor zijn.


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: oberndorf

Bericht door Hookies »

Ligt voor een groot deel ook aan de diameter van de spiraal. Ik heb een ronde spiraal en daar gaan de loks met slepen van bijna twee meter zonder moeite naar boven, zelfs in de binnenbocht.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Hookies schreef:Ligt voor een groot deel ook aan de diameter van de spiraal. Ik heb een ronde spiraal en daar gaan de loks met slepen van bijna twee meter zonder moeite naar boven, zelfs in de binnenbocht.
Ik heb binnendiameter van 300. Echter is er de kans dat er locs niet omhoog komen. Ik ben dat liever voor omdat ik (voor zover mogelijk in n) probleemloos wil rijden


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: oberndorf

Bericht door Hookies »

Diameter van 300 mm? Dat is wel heel erg klein dan. Logisch dat je daar dan wat rechte stukjes tussen moet zetten.

Mijn spiraal heeft voor de binnenbocht een diameter van 770 mm. Dit is dalend spoor. De buitenbocht heeft een diameter van 870 mm.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Hookies schreef:Diameter van 300 mm? Dat is wel heel erg klein dan. Logisch dat je daar dan wat rechte stukjes tussen moet zetten.

Mijn spiraal heeft voor de binnenbocht een diameter van 770 mm. Dit is dalend spoor. De buitenbocht heeft een diameter van 870 mm.
Ik heb die ruimte niet, heb eerlijk gezegd ook weinig banen gezien met een diameter zo groot. Op de breedte van 60 cm kan ik net 300 kwijt en dan nog ruimte overhouden voor me nevenspoor achter de helix langs


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: oberndorf

Bericht door Hookies »

Ziet er dus zo uit.

Afbeelding

Maar ik snap je probleem wel. Dan is jouw oplossing een verstandige zet.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: oberndorf

Bericht door Jeroen »

Aha, ik snap m zo. Wel een goeie oplossing dan. Ik heb een binnenradius van 450mm of nog iets meer zelfs. Die module is ook zowat 120 cm in het vierkant. Ik heb een mansgat gemaakt in het frame, zodat ik er wel bij kan natuurlijk.

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: oberndorf

Bericht door christiandomburg »

Hookies schreef:Ziet er dus zo uit.

Afbeelding

Maar ik snap je probleem wel. Dan is jouw oplossing een verstandige zet.
Ja precies, bij mij slokt dat helaas te veel ruimte op:(


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: oberndorf

Bericht door FidOo »

christiandomburg schreef: Ik heb binnendiameter van 300. Echter is er de kans dat er locs niet omhoog komen. Ik ben dat liever voor omdat ik (voor zover mogelijk in n) probleemloos wil rijden
Chris, een binnendiameter van 300? das radius 150mm (R1= 192mm). Daar zeg je iets wat niet goed gaat!

Hoe breed is je baan ter hoogte van je helix?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie