Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Hier ook maar even wat stof afblazen. Weinig gebeurd door de hoge temperaturen en wat andere klusjes die broodnodig waren.

Afgelopen tijd wel iTrain even opgefrist en fysiek op de baan de boel opgefrist zodat het weer met elkaar klopte. Ook gelijk weer goed rijgedrag van de treinen na de aanpassingen!

Afgelopen tijd wel begonnen met een verbouwing van een lus in het schaduwstation, nu kom ik er nog goed bij, op termijn niet meer. Het betreft een 2e aansluiting op het schaduwstation, in de toekomst kunnen de treinen via 2 manier in en uit het schaduwstation rijden, al is de nieuwe manier voor alsnog wel toekomst muziek!

De oude situatie. De lus waar de stoomloc op staat wordt aangepakt! Deze lag ook nog niet helemaal verlijmd, dus schroeven eruit en de rails en platen verwijderen.
Afbeelding

De nieuwe situatie in opbouw. Het bovenste spoor keert weer terug naar het schaduwstation zoals dat voorheen ook was. Het onderste spoor in bedoeld voor de nieuwe aansluiting, die zal rechts tot bij de rand lopen. Vanaf hier komt de uitbreiding te staan. Tegen de muur bovenin moet de lus nog gesloten worden en dan nog wat bedrading aanleggen voor de nieuwe situatie.
Afbeelding

Het spoor op het hoogste niveau, een keerlus, zal een stuk naar rechts toe verhuizen, daar waar nu nog niets is. Boven in de foto, in het midden, zit nog een aansluiting die ik ga bouwen op het moment dat de keerlus even weg is. Daar zal ook een keerlus op komen te zitten om de treinen rond te kunnen laten rijden. Ook dat zal op de nieuwe uitbreiding gebeuren, de kans is ook aanwezig dat ik die aansluit op het nieuwe spoor van het schaduwstation.

Aan de andere kant van de baan -als proef- begonnen met wat gaas te monteren op de bergspanten dmv hete lijm. Dit bevalt prima en zal hier dan ook mee verder gaan. Ik moet nog wel een paar spanten maken om het geheel kloppend te krijgen, maar dan wordt het echt tijd om te stoeien met het gaas, gips en dichtwerken van de berg.
Afbeelding

M.a.w. Best veel gedaan en lekker veel te doen.. :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

En de schaduwstation lus is weer dicht! De nieuwe wissels liggen er tussen, zijn aangesloten en de nieuwe blokken zijn ook aangesloten. Enkele testrondes gemaakt en alles loopt weer zoals het hoort, bijna dan.. Rail Jet schoot door terwijl de Hercules een zware staaltrein heuvel-af aan het remmen was.. Liep niet goed af dus gaan kijken waar dit probleem door kwam.

Afbeelding

Met het testrijden had ik 2 pendeltreinen rijden, 2 goederentreinen, de TransAlpine, de Rail Jet en een Rh 1044 met city shuttle rijtuigen aan de haak. Binnenkort eens een filmpje fabrieken van het geheel.

Zo ziet het er nu uit in iTrain.De aansluiting 'Keerlus onder' is fysiek nog niet aanwezig, vandaar de onderbreking direct na de wisselstraat. Die aansluiting gaat komen met de aankomende uitbreiding, hierbij wordt keerlus boven fysiek verplaatst, in iTrain zullen enkel de blokken en lengtes aangepast worden op de dan nieuwe situatie. Zoals je kan zien zijn nog niet alle seinen ingegeven en ook nog niet alle aansluitingen goed. Stukje 'Naar depot' komt ooit nog eens bijvoorbeeld.
Afbeelding
Linkerkant van het plaatje is het schaduwstation, alle sporen voorzien van 2 bezetmelders. Op diverse stukken rij ik al met 1 melder en dat gaat mij helemaal prima, dus alle schaduwsporen zullen omgebouwd worden naar 1 melder, iTrain zal dan uiteraard ook aangepast worden. De vrij komende melders kan ik dan op de nieuwe stukken inzetten! Scheelt een hoop bedrading en met name kan ik snijden in de kosten.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door enderscw »

Is dat niet een mooie reden om die 2e bezetmelder er in te laten? Just in case er iets doorschiet? Ziet er verder netjes uit. Tijd voor wat groen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Doorschieten heeft daar in dit geval niets mee te maken, zullen de instellingen van de nieuwe blokken zijn denk ik. Moet ik nog checken. Op alle andere 1-melder blokken geen doorschieters gehad 😉


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door enderscw »

OBBinN schreef: 12 okt 2020 18:02 Doorschieten heeft daar in dit geval niets mee te maken, zullen de instellingen van de nieuwe blokken zijn denk ik. Moet ik nog checken. Op alle andere 1-melder blokken geen doorschieters gehad 😉
Haha dat is ieder geval een pluspunt wat je altijd kan konstateren


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Blok waar die doorschoot is maar 120cm lang ofzo, de trein 150cm die kant op.. Binnenkort uitdokteren! ;-) De andere zijn meer doorgaande sporen, of voor pendeltjes van net 15cm lang op een spoor van 60cm, dat is al die tijd goed gegaan, zelfs met een niet geijkt treinstel..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Afbeelding

Het begin ligt. Nu bezig met het maken van de aansluiting, dan de helix verder op gaan bouwen! :P


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door enderscw »

👍 goed bezig!


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Druk bezig met de klimspiraal, vergt best veel tijd om zo een ding op te bouwen, zeker als de flexrails op is en de bestelling maar voor 1/3 uitgeleverd kon worden, kortom, de bouw ligt stil totdat de andere 2 dozen flexrail geleverd zijn. Een maand geleden is de bestelling de deur uit gegaan dus ben benieuwd..!

Afbeelding
De nieuwe route van en naar de Helix. De schaduwverbinding blijft gewoon in takt. Zo vallen er af en toe wat gaten in de treinenloop omdat de trein dat in het schaduwstation blijft.
De trein nu heeft 3 keuzes:
(1) Oude route, via de bestaande helling omhoog en via de wisselstraat aan de oostkant het station binnen rijden
(2) SS-lus, via de verbindingslus in het schaduwstation blijven. Wel een treinbeweging om een gat in de dienst te maken (deze zal het minst gebruikt worden)
(3) Nieuwe route, via de helix omhoog, door de paradeboog boven het station langs om via de wisselstraat aan de westkant het station binnen te rijden.

Afbeelding
Helix in aanbouw. Flinke klus toch wel.. ;)

Afbeelding
Tot zover ligt het nu. Deze laag is in de buitenbocht wel nog geheel voorzien van de rails, De binnenbocht alleen de eerste, toen was de flexrail op..
Ook te zien de nieuwe keerlus. Deze lag eerst 1 niveau hoger om rond te kunnen rijden, nu kan dat ook via de nieuwe helix. De keerlus sluit aan op de oostkant van het station (richting het zuiden)

Afbeelding
De wisselstraat aan de oostkant van het station. Naar boven toe (noorden) is de oude route van/naar het schaduwstation. Naar rechts/schuin beneden is de keerlus die om de helix heen ligt. Deze zal ooit ergens in de toekomst weer ontkoppeld worden voor het nieuw te bouwen deel. Op deze manier kan ik wel het staion en de omgeving gaan opbouwen en aankleden en toch treinen laten rijden die kant op!

Met de sint die ene ontbrekende linker wissel gekregen (hoe weet die vent dat toch steeds???) dus kan ik de wisselstraat ook gaan afbouwen en voorzien van servo's (die ik ook al van de beste man heb gekregen.. :mrgreen: )


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Eindelijk weer een update. Heb zeker niet stil gezeten..

De hoek boven de helix. Hier lag eerst gewoon een keerlus en meer niet, nu aan het verbouwen en de brug aan het inbouwen. Vordert al aardig.
Afbeelding
Afbeelding

De andere hoek van de baan begint ook al groen te worden. Daar is de vrouw druk mee bezig! 🙂

Afbeelding

Ik zal binnenkort een wat uitgebreidere update doen en dit geheel weer wat vaker te posten.. Owja uitbreiding van de afdeling rollende dingen gaat wel goed.. :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Hans »

Hallo Wouter,

Mooie vorderingen.
Leuk dat je vrouw ook meedoet.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door WimC »

Met wat groen smoelt het altijd al meteen beter😊 en inderdaad leuk dat je er samen met je vrouw aan kunt werken.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3595
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Schachbrett »

Hallo Wouter,

Dat begint er al gruwelijk goed uit te zien.
Gaaf man.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Krab »

Ja de hulp van je vrouw zorgt ervoor dat je baan groener is dan de andere OBB baan .
Mooie groenen bergen strak met boompjes erop zal het een heel verschil zijn .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Hallo Hans,
Zeker leuk, maar ook gezellig! Samen 'rommelen' op den zolder, wie wil dat nou niet.. 😉😉🤣

Wim, groen doet zeker goed! Ik heb wat dat betreft echt geen groene vingers, liever de ruwbouw en de techniek..

Servus Chris, dank!! Zeker een grote sprong in de tijd wat betreft dit topic!! En dat is zeker enkel en alleen maar vooruitgang!! Hopelijk van de week rondom de brug jet gips(verband) aanbrengen en dan smoelt het in die hoek ook alweer een heel stuk beter!!

Sjaak, tjsa, misschien moet Chris ook eens zijn vrouw uitnodigen op de zolder. Zeker een verschil nu er wat leven gaat komen op het groen. Geeft al weer een compleet ander beeld vam het koude kale witte gips. Morgen weer druk verder!! Haha


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3595
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Schachbrett »

Hallo Wouter,

Laat ik toch nog voor dat dit geschreven is aan het groen begonnen zijn.
Waar het een gras strook moet komen is de onderlaag voorzien van een olijfgroene kleur.
En mijn vrouw komt alleen boven voor de was. :mrgreen:


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Raymond
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Raymond »

Die brug is gaaf man past heel mooi erin zo!
De grijze achtergrond vind ik ook heel apart, meestal heeft iedereen het blauw...
Mooi gedaan zo donker en lichte tinten grijs in elkaar over laten lopen👍🏻

Succes verder!!!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Raymond,
Dat grijs valt grijzer uit op de foto dan het is. Was meer donker blauw, richting regen cq onweers lucht.. Is (of wordt) inmiddels nog wel veranderd.
Die brug had ik al erg lang liggen en wilde er toch iets mee gaan doen. Dus doosje gewoon op de baan zetten en kijken en inbeelden hoe het zou kunnen worden. Resultaat is aanstaande.. 😉


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Goedemorgen,

Hier een inmiddels oudere plaat, nog voor dat ik de brug ging bouwen. Een beetje een rommeltje, maargoed.. menig van ons voelt zich wel thuis is deze situatie.. :mrgreen: :mrgreen:

Rechtsonder komt een kleine halte plaats/eind halte. Omloop spoor en opstelspoor met aansluiting naar de draaischijf en een 2 sporige loods voor dieseltreinen. Aan de draaischijf zal een 6-delige ringloods komen en diverse losse sporen voor opstellen en onderhoud voor de locomotieven.

Afbeelding

Goed te zien is ook de oude situatie van het spoortje wat boven de helix rond gaat. Daar ben ik nu bezig met de brug in te bouwen.

De laatste tijd ook nog aardig eat materiaal binnen gekregen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

bord4kop
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door bord4kop »

Ziet er indrukwekkend uit hoor :Thumb

Helix opbouwen ben ik ook mee bezig; ik deel je ervaring :mrgreen:
Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar wat een klus in praktijk..


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

ThankZ!
Helix is inmiddels alweer van 2020, maar ja een klus is dat wel!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3595
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Schachbrett »

Zooo het spaarvarkentje is eraan gegaan! :mrgreen:


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Juah . Zit weinig bacon meer op.. En dit was eigenlijk nog niet eens alles..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Afbeelding

Vandaag het laatste stukje gaas aanbrengen in deze hoek. Erna ga ik beginnen met het gipsverband te leggen zodat de berg dicht raakt. Later nog aansmeren met gips zodat het kan drogen en 1 sterk geheel kan gaan worden.

Zoals jullie al zien ben ik wakker aan het word n, de koffie staat al klaar.. ✌🏻 En ik heb er flink zin in, dus eens zien hoe ver ik ga komen vandaag!!

Owja, links van de brug houd de berg ineens op. Dit komt omdat ik een heel stuk verder naar links nog bezig moet en er nog een deel van de plaat uit zal moeten, anders kan ik er niet bij.. Zo gezegd een soort bouwfoutje..

Genoeg gezwets, ik ga aan de gang¡ :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3595
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door Schachbrett »

Prachtig man!
Ik ben benieuwd


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie