Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. gedetailleerde goederen loods.....

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Met de Berner Oberland-Bahn reis je van Interlaken naar Lauterbrunnen.

Op deze webiste onderaan een kaartje: https://railtrackweblog.wordpress.com/c ... itserland/

In het echt is Lauterbrunnen een eindstation waarvandaan je met diverse kabelbanen of tandrad treintjes verder naar bijvoorbeeld de Jungfraujoch één van de hoogste bergen van Zwitserland kunt reizen. Eén van de tandradtreinen die je verder omhoog kan nemen is die van de WAB, Wenger Alp Bahn.

Op deze link staan foto's van het Wenger Alp Bahn treintje:
https://nostalgischvervoer.wordpress.co ... ralp-bahn/

Omdat ik nog al gecharmeerd was van het kleuren schema van hun vroegere treintjes hebben we gekozen voor de Fleischmann DRB Tandradloc ET 99 02 en zijn drie wagonnetjes van de zelfde kleurstelling. Misschien dat ik op een later tijdstip nog eens een WAB logo en misschien een zwitsers vlaggetje bij de trein en wagonnetjes op zet.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

En nog even een mooie foto op de site van Past to Present

http://www.past-to-present.com/S08365
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Boven aan deze pagina op het Drehscheibe forum een foto van Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren aan de andere kant van het dal.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 17,7462224
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door dwarsligger »

Folkert van Wijk schreef: Afbeelding
Folkert,
Wat is het artikelnummer van die wagons?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

De wagonnetjes hebben we een tijdje geleden alvast gescoord in de N-spoorstore.
Volgens mij zijn ze uit de productie, maar het nummer op het doosje waar ze alle drie bij elkaar inzaten is 805301.


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Alfred »

Ik ben heel benieuwd Folkert. Ik ken het gebied en de betoverende atmosfeer. Alleen uit de zomers trouwens hoor. Ik begrijp heel goed dat je die sfeer 'in huis' wil halen. Ik kijk er alvast naar uit!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door dwarsligger »

Folkert,

Bedankt, ik zal EBay eens in de gaten houden.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door anne w »

Beste Folkert,

Wat je ziet aan de overkant is tussen Wengen en Kleine Scheidegg, de trein die je ziet rijdt aan de andere kant van het Lauterbrunnen dal, het horizontale deel van de Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ah ha, dank je wel, Anne.
Nu zie ik ook dat er BLM op de loc. staat.
Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren.

Ik zal het tekstje even aanpassen.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Wim H »

Hallo Folkert,

Je hebt een leuk plan voor je modelbaan! En een mooie omgeving! Ik ben zelf 5 jaar geleden in Interlaken geweest en ben over vrijwel alle spoorlijnen gereden, die je op je kaartje liet zien.

Wat ik ook goed vind aan je baanplan is dat je het landschap ook al hebt ingepland. Dat wordt vaak vergeten (= pas achteraf gedaan als de rails al ligt) terwijl het toch onderdeel is van de baan. Ook erg goed is dat je de grootte van de gebouwen al hebt aangegeven. Dat laat direct zien wat wel en niet mogelijk is.

Over je plan heb ik nog wel een paar vragen/opmerkingen omdat ik denk dat je jezelf toch her en der rijk hebt gerekend:

1. Ik zie dat een deel van je spoorlijn over het stationsplein gaat. Ik denk dat dit veel te krap wordt gezien de wegen en gebouwen die je nu hebt ingepland. Tussen het stationsgebouw en chalet Beckenried heb je ongeveer 5 cm beschikbaar. Daar heb je nu twee wegen en een spoorlijn gepland. Dat gaat niet passen....
Het baanplan is lastig te veranderen denk ik. Waarschijnlijk zul je met de plaats van wegen en gebouwen moeten schuiven. De wegen niet parallel aan het spoor, maar haaks er op. De gebouwen iets verschuiven. Eventueel kun je het stationsgebouw aan de voorzijde van de baan plaatsen (op een los aanzetstuk als je daar geen plaats hebt voor een vaste uitbreiding).

2. De wegen zijn overal wel heel erg smal. Het lijken meer wandelpaden. Een normale weg is toch al snel 4 cm breed in schaal N. Nu waren ze vroeger in Tp 2 welliswaar smaller, maar als je naar je eigen fotos kijkt, zie je dat ze ook toen best breed waren. Ik zou zeker voor een "hoofdweg" meer ruimte inplannen. Zeker 3 cm. De zijwegen kunnen wel smal zijn. Bedenk dat de berm ook ruimte vraagt. Nu is het zeker in Zwitserland soms erg krap, maar ook daar werd/wordt niet de laatste cm volgelegd met infrastructuur.

3. Twee lokloodsen lijkt me iets te veel van het goede. Ik zou de Vollmerloods weglaten. Dat geeft ook direct meer rust en mogelijkheden om de andere scenery beter uit te werken.

Verder ziet alles er erg interessant uit! Ik ben benieuwd hoe het met de bouw gaat! Succes!

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je wel voor je feedback Wim.

Ik ga het zeker meenemen in het plan.

Over het stations plein.
Hier is de tekening wat onduidelijk.
Er is namelijk niet echt een stations plein, het station staat tegen een muur/wand zoals ook in Lauterbrunnen.
Direct boven en achter die muur loopt een spoor (dit is een idee van mij en niet volgens de werkelijkheid) dat waarschijnlijk over de weg gaat lopen, zoals in Zwitserland weer wel vaker gebeurt. (maar ik ben daar nog niet helemaal uit)

Het eigenlijke stations plein is links van het station waar ook de uitgang van het hotel komt. Ook dit is min of meer zoals het in Lauterbrunnen was
Het hotel is er nu niet meer en de de ruimte is nu rangeerterrein en rommel plek geworden...
Tussen het hotel en de muur met het spoor daar achter, komt de oprit naar boven, die oprit is er nog steeds.

Mijn wegen zijn inderdaad wat smal ik zal eens zien of die wat te verbreden zijn.

De ene lokloods van Vollmer is voor stoomtreinen de ander voor de tandrad, ik ga er over denken om daar nog iets in te veranderen, hoewel ik het wel leuk vindt om die twee duidelijk apart te hebben zoals te zien is op de Zermatt foto.. Het wisseltje dat die twee dan weer verbindt is een idee van mij om logistieke redenen, waarvan ik me afvraag of dat in het echt in Lauterbrunnen nu ook niet zo is
Waarschijnlijk ga ik één lokloods voor iets kleiners vervangen en wellicht iets dat ook nog wat meer Zwitsers oogt (meer hout). Deze Vollmer loods is wel erg mooi maar misschien meer West Europees en stedelijk met die bakstenen.

Ik zal me inderdaad wel hier en daar wat rijk rekenen wat de ruimte betreft, ga daar nog eens naar kijken en ga er verder van uit dat er al bouwend nog wel het één en ander aangepast moet worden.

Thanks!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Bij deze het aangepaste baanplan.

Afbeelding

De tweede lokloods is verdwenen en er zijn nu plannen voor een eenvoudige goederenloods. De loods heeft maar weinig ruimte, ik ben nog opzoek naar een geschikte bouwdoos maar het word waarschijnlijk iets bestaands dat ik ga aanpassen.
Er is verder maar één grotere doorgaande weg (van Interlaken uit het dal richting Stechelberg) en die loopt van rechts naar links. Aan de rechterkant loopt deze aan de overkant van het riviertje onder drie sporen door tot over de brug langs het oude stadje dan langs de nieuwere huizen en het spoor. Dan gaat hij rechts weer naar de rivier onder het enkelspoor en over het dubbel spoor door.
Deze doorgaande weg is nu 3 cm en daar waar ik ruimte heb, zal ik hem naar 4 cm proberen te krijgen. Zodat paardenwagens en de enkele auto's die er toen waren elkaar nog kunnen passeren.

Heb laatst de baan 1 op 1 uitgeprint en een paar dagen op de salontafel uitgelegd. Intussen heb ik op de beurs in Zutphen een 2e hand huisje en een paard en wagen gekocht, zodat we nog wat meer een idee van verhoudingen gingen krijgen.

Het bakstenen railwaymens huis is inmiddels uit het plan verdwenen en vervangen door een simpeler huis, dat meer op het huis in de Zermatt foto lijkt. Ook de lokloods die er nog is, word van een eenvoudiger houten type zoals die in Zwitserland voorkwamen.

Ook is de tandrad baan aangepast, met voor de vorm aan begin en eind en bij de wissels een stukje recht van 3,4 cm. Uiteindelijk word dit natuurlijk een stukje flexrails die ik recht ga leggen.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door brendo »

Ben ontzettend benieuwd naar de uitwerking van jou baanplan. Het blijft in de praktijk toch weer bijstellen tijdens de bouw ervan. Wel goed om te zien dat je er goed over nadenkt. Het is tenslotte het fundament waar alles mee valt en staat.

Succes en ga dit draadje zeker volgen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Baan 1 op 1 uitgeprint en met behulp van boeken en DVDs (zijn ze toch nog ergens goed voor) alle hoogtes min of meer aangegeven.
Zelfs een paar bruggetjes hebben we provisorisch uitgebeeld.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Afbeelding

En dan, het begin is er. Het tafeltje is binnen!
In een tweedehands winkel hebben we een goedkoop salontafeltje op de kop getikt.
Hij was precies de juiste breedte en slechts 5 cm dieper dan waar we voor gingen.
In een van de laatjes ga ik denk ik de transformatoren onder brengen en in de andere twee kunnen mooi de laptop/tablet/smartphone voor de aansturing en in het derde laatje ons "wagenpark".

Nu komen er eerst zwenkwieltjes onder en dan ga ik er de bak op maken die net 1 cm binnen de omtrek van het blad gaat vallen.
De bak komt er voorlopig los op te staan zodat ik er tot op het laatste moment makkelijk bij kan, en de bak nog verplaats kan worden, naar andere werk ruimtes.
Verder gaat de tafel nog eens opgeschuurd worden en opnieuw in de lak gezet.
De bak en de "zijkanten" van het landschap wil ik uiteindelijk net zo'n kleur geven als de tafel, zodat het een mooi geheel wordt.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door traiNiac »

Leuk Folkert!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Hans »

Hallo Folkert

Het ziet er veelbelovend uit.
Gaaf treintje trouwens op die laatste foto.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank jullie wel.

Ik zit nog wel te dubben over de te volgen werkwijze:
Houten ribben in de bergen met gaas en gips of lagen XPS o.i.d.?
Het voordeel van de hout, gaas en gips methode is dat er makkelijker onder gewerkt kan worden voor het aansluiten van verlichting e.d.
Een probleempje is dan het plaatsen van de huisjes waarvan het grootste deel op een sokkel in de berg gaan komen.
XPS vergt wel minder planning en kan intuïtiever al werkend gebruikt worden. Maar dat worden dan wel grote diepe gaten die geboord moeten worden als er ergens een lampje o.i.d. aangesloten wordt.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Hans »

Hallo Folkert

Met gaas en gips heb ik geen ervaring, met XPS wel.
Bij het maken van bergen en verhogingen van XPS hoef je geen massieve blokken te maken. Integendeel, ik maak mijn bergen grotendeels hol.
Hierbij een paar foto's.
Bij de laatste foto kun je de draadjes zien van het lampje (LEDje) in de kapel.


Foto 1

Afbeelding


Foto 2

Afbeelding


Foto 3

Afbeelding



m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ah oké dat kan natuurlijk ook "best of both worlds"
Heb zojuist ook al even naar je draadje gekeken wordt inderdaad erg mooi.
Is het ook stabiel?


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Hans »

Het is natuurlijk niet zo stabiel als hout. Ik gebruik meestal XPS van 2 cm dik en ben er tevreden over. Zonodig lijm ik een extra strook(je) ter versteviging.
Eigenlijk zou je het gewoon eens moeten uitproberen.
Bij de plaatselijke bouwmarkt in Zoetermeer kan ik de platen per stuk kopen. Een plaat van 2 cm dik en 125 x 60 cm kost nog geen 4 Euro.
Gereedschap: een (scherp) mes.
Je mag gerust ook eens bij mij langskomen om te kijken of een stukje mee te nemen. Stuur dan een PB.


m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

(Het eerste bouwsel.)

Bericht door Folkert van Wijk »

Ben maar eens met begonnen iets te bouwen. Gewoon omdat ik daar zin in had, en om te kijken of het een beetje wilde lukken en ook gelijk om toe zien hoe het in het baanplan zou passen. Had hiervan qua formaat nog niet een duidelijk beeld.
"t is gelijk zo'n beetje het grootste bouwwerk dat op de baan zou komen. Namelijk de stuwdam, deze gaat een deel van de achtergrond vormen en is tevens een onderdeel van het thema waterkracht en vroege elektriciteit.

Ik heb twee voorbeelden voor de stuwdam gebruikt.
1 Die Sengbachtalsperre: https://www.tetti.de/SOLINGEN/SENGBACHT ... index.html
2 Die Tambacher Talsperre: https://www.google.nl/search?q=alte+tam ... 20&bih=888

Mijn versie is dus een mix van die twee, de afmetingen zijn mede bepaald door de layout van de baan, als ook door het gebruikte materiaal.
MIjn binnenmuur loopt uiteindelijk iets minder schuin om wat ruimte over te houden en om het hol buigen niet te gek te hoeven maken...

Afbeelding

De binnenconstructie, (Nee dit is niet Stonehenge) misschien wat grof, maar de Noch muurplaten moesten er onder spanning tegenaan en in twee richtingen gebogen worden om de muur te vormen zodat hij net als in het echt een komvorm gaat krijgen.
Tevens tekeningen en dwarsdoorsnedes van de originele muur die als voorbeeld dienden.


Afbeelding

Een voorbeeld van hoe de bogen zouden worden en hoe de stroken muur aan zouden (moeten) sluiten.

Afbeelding

Wederom misschien wat grof zo met die schroeven, maar ik moest met wat gepast geweld (en warmte) de stroken muur in vorm krijgen en houden.
Verder zijn de schroeven tactisch geplaatst zodat ze later uit het zicht gaan zijn.
Het naar onder toe smaller worden van de muur heb ik gelijk ook gedaan dat scheelde weer muur en buigwerk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog drie foto's van hoever ik nu ben, met een huisje en paardenwagen voor de verhoudingen.


Afbeelding

...en een closeup van de middenboog met de twee knoppen die ik van kralen heb gemaakt.

Nu ga ik de noch flexibele bestrating er in plakken en dan de heleboel met een spuitbus in twee kleuren grijs spuiten.
Dan volgt er het schilderen van de stenen waarbij de grote vlakken wat onregelmatige tinten krijgen en de bogen hun kenmerkende gele/bruine kleuren zoals ook op de foto's van de Tambacher Talsperre te zien is.
Dan volgt een wash met dunne donkergrijze verf en een aantal keren drybrushen met tinten lichtgrijs en wit...
Dan verder verouderen met wat groen en hier en daar wat mos en dan ben ik er denk ik wel zo'n beetje...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

..oh ja en een reling langs de achterkant en een aantal lantaarns...
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 09 okt 2019 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.



Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Japio380 »

Ziet er goed uit Folkert! Leuk gedaan. Ik ben benieuwd hoe het staat als het ingepast is in het landschap... :D


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door brendo »

Indrukwekkend scenery en top gedaan! Je hebt de muurplaten met schroeven vast zitten en zal goed zijn zo. Maar deze platen zijn met een hete/warme feun goed te bewerken en behoorlijk krom te buigen. :idea:
Mooie verftechnieken gebruik je straks ;) Ben benieuwd naar het eind resultaat!


Plaats reactie