Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Nieuw perron...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Nieuw perron...

Bericht door Folkert van Wijk »

Na een mooie inspirerende treinvakantie in Zwitserland, gaat het er dan toch echt van komen.
Samen met mijn vrouw Joke gaan we tijd en geld investeren in een modelspoorbaan.

Het word een "kleintje" die in de woonkamer tegen de muur komt.

We hadden eerst de gedachten om er een bestaand kastje van 90 x 60 voor te gebruiken maar na wat stoeien met AnyRail toch maar besloten tot iets groters.
Het uiteindelijke formaat is nu 120 x 75 cm.

Afbeelding

We hebben voor periode II gekozen en gaan ons best doen ons daar aan te houden.

Afbeelding
Bron: Wikimedia

Het plaatsje Lauterbrunnen sprak ons erg aan en we willen proberen om in ieder geval de stations omgeving daar een beetje op te laten lijken.
Voor de stedelijke en landelijke hoekjes hebben we ook al allerlei andere voorbeelden en foto's
Ook van het stationnetje van Zermatt heb ik een erg mooie foto waarop de elektrische tandradbaan er uit ziet alsof de ballast er net gisteren ingestrooid is...

Afbeelding
Bron: Wikimedia

Dus ook het gegeven van de tandrad gaat een plekje krijgen, en er komt zelfs een kabelbaan in.

Hierdoor krijg je een soort drie stappen plan (voor de toeristen) eerste kom je met de trein aan in Lauterbrunnen en stapt daar over op de tandrad en aan het eind daarvan stap je over op de kabelbaan waarmee je op het hoogste punt van onze modelspoorbaan komt 25 a 30 cm...
De tandrad wordt tevens en soort onderhoudsbaantje voor de stuwdam.

Wat mij verder fascineerde is het geven van de waterkracht centrales die al in periode II in Zwitserland voor stroom voor de eerste elektrische treinen zorgde.
Dus... er komt in de achtergrond een stuwdam met daar onderaan aan een waterkracht centrale die water loost in het beneden meertje.
Voorbeeld voor de stuwdam word de "Sengbachtalsperre" in Duitsland die uit 1903 stamt.
De combi stroom en stoom gaat dus ook in deze baan een thema worden, maar dan nog wat strikter gescheiden dan in periode III

Afbeelding

De kabelbaan word die van Brawa welke gemaakt is naar voorbeeld van de "Schauinslandbahn" (ook uit Duitsland) dateert van 1930.
(Ik heb op het internet diverse foto's van dit bouwpakket bekeken en dank dat er wel wat werk in zit om er ook echt iets moois van te maken)

Afbeelding
Bron: www.akpool.de

Weet ook nog niet of ik het dal station nog iets zal verZwitsersen en een wat klassieker uiterlijk zal geven.

In het verleden heb ik al wel eens wat dioramas gebouwd dus dat deel zie ik wel zitten, maar de techniek zowel analoog als digitaal zal nog wel een dingetje worden.

De bedoeling is zowel de treinen automatisch te laten rijden, (inclusive wachten op en het passeren langs stations), als ook de mogelijkheid tot "spelen".
Ben dan ook druk de diverse forums en draadjes aan het lezen om een goede keuze te kunnen maken wat de digitale systemen betreft.
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 15 mar 2024 11:48, 53 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Lauterbrunnen stations omgeving Periode II

Bijgaand een aantal foto'die onze inspiratie zijn voor het station en zijn directe omgeving.

Afbeelding
Bron: Wikimedia https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... ome_prints
Op deze foto zie je rechts onderin het station van Lauterbrunnen met daarachter de tandrad van Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren deze is in 2006 vervangen door een kabelbaan.

Afbeelding
Bron: Wikimedia https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... ome_prints
Dit is een close up van het Station, Hotel Steinbock, het pleintje er tussen in en de daarachter hoger gelegen huizen.
Je kan nog net een goederen wagonnetje "voor"het hotel zien staan


https://i.pinimg.com/originals/40/4b/8e ... 99d875.jpg
Hotel Steinbock vanuit een andere hoek en... ze serveren een "Bahnhoff Buffet"
Voor meer mooie ansichtkaarten: http://www.heimatsammlung.de/

Afbeelding
Bron: Wikimedia https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... ome_prints
Een mooie bewerkte foto, met weer rechts onder de stations omgeving

Afbeelding
Bron: Wikimedia https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... ome_prints
Een close up van het station en zijn omgeving

https://www.ebay.de/itm/Tolle-AK-mit-sc ... 1465312921
Tot slot (voor nu) een oude foto van het station tussen de tandrad (links) naar Wengen en de regionale trein rechts die waarschijnlijk uit Interlaken kwam.
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 20:28, 6 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Erwin »

Ambitieus plan, ik ga dit volgen :)

Succes met de plannen en de bouw, hou ons op de hoogte.

Groet,
Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je wel Erwin,

We gaan de diverse locaties niet exact nabouwen zoals bij jou geweldige baan, maar gebruiken ze slechts als inspiratie.

Er zijn inderdaad nog wel wat dingen (vooral de techniek en de besturing) waarvoor ik me nog menigmaal achter de oren zal krabben.
Maar stukje bij stukje en stapje voor stapje en met de hulp van dit forum en andere behulpzame mensen moet het gaan lukken... :?



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Vincent »

Zijn er daadwerkelijk stoomlocomotieven te verkrijgen die in Zwitserland hebben rond gereden? Ik ben ze eigelijk nog nooit tegen gekomen.


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Goeie vraag Vincent.

De keuze van de stoomtreintjes is nog wel een dingetje.
Ik ben bang dat we ons gaan beperken tot "Iets dat er op lijkt..." Maar dat wel wel uit periode I of II komt.
We gaan daarbij dan uit van oude foto's en filmpjes en de info van kenners en de info van de producenten, webshops/winkeliers en forums.

De keuzes zullen dan waarschijnlijk op iets Duits, Frans of Italiaans gaan vallen.
Helemaal om dat we graag gelijk voor digitaal willen gaan en de stoomloc's ook tegen onze hellingen van 3% op moet kunnen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Hierbij een twee oude foto's van een Stoomtreinen in Zermatt

https://www.zermatt.ch/en/Media/Zermatt ... Deep-Sleep
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

...en een mooi website met Zwitserse modeltreinen.

http://www.spur-n-schweiz.ch/sns/herste ... matec.html

Waarvan volgens mij de meeste inmiddels weer uit de handel zijn.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Nico Essers »

Mooi project, ziet er goed uit Folkert. Dit gaan we volgen.
Folkert van Wijk schreef: Er zijn inderdaad nog wel wat dingen (vooral de techniek en de besturing) waarvoor ik me nog menigmaal achter de oren zal krabben.
Maar stukje bij stukje en stapje voor stapje en met de hulp van dit forum en andere behulpzame mensen moet het gaan lukken... :?
Ik had het zelfde gevoel, achteraf is het echter best wel meegevallen. Ik heb bijvoorbeeld eerst alleen het schaduwstation gelegd met de twee toegangs sporen en vervolgens bezetmelders en wissels aangesloten en getest op mijn ECoS 2. Toen dit werkte iTrain gedownload en alles ingevoerd. Met een paar sporen (blokken) blijft het overzichtelijk en heb je snel door hoe iTrain (of ander programma) werkt. Nu maak ik blok voor blok klaar inclusief testen en bouw iTrain langzaam verder uit. Zo groei je langzaam mee met de techniek en wordt je niet afgeschrikt door de hoeveelheid kabels en electronica. Vergeet ook niet om goed te documenteren hoe alles is aangesloten. Lijkt overdreven bij een kleine baan maar is wel zo gemakkelijk bij het invoeren van de gegevens in iTrain.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je wel Nico,


De stoomtreinen, rijtuigen en wagons waarmee we denken te gaan rijden zijn:

Afbeelding

60 mm + 92 mm + 92 mm + 79 mm = 323 mm

Afbeelding

69 mm + 320 mm = 389 mm

Ik hoop dat we hiermee keuzes maken die voor het kleine baanplan met zijn stijgingen en krappe bochten te doen is.

O ja en waarschijnlijk kan ik ook niet laten om ergens een wagonnetje voor Milka Chocolade toe te voegen... ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Met de Berner Oberland-Bahn reis je van Interlaken naar Lauterbrunnen.

Op deze webiste onderaan een kaartje: https://railtrackweblog.wordpress.com/c ... itserland/

In het echt is Lauterbrunnen een eindstation waarvandaan je met diverse kabelbanen of tandrad treintjes verder naar bijvoorbeeld de Jungfraujoch één van de hoogste bergen van Zwitserland kunt reizen. Eén van de tandradtreinen die je verder omhoog kan nemen is die van de WAB, Wenger Alp Bahn.

Op deze link staan foto's van het Wenger Alp Bahn treintje:
https://nostalgischvervoer.wordpress.co ... ralp-bahn/

Omdat ik nog al gecharmeerd was van het kleuren schema van hun vroegere treintjes hebben we gekozen voor de Fleischmann DRB Tandradloc ET 99 02 en zijn drie wagonnetjes van de zelfde kleurstelling. Misschien dat ik op een later tijdstip nog eens een WAB logo en misschien een zwitsers vlaggetje bij de trein en wagonnetjes op zet.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

En nog even een mooie foto op de site van Past to Present

http://www.past-to-present.com/S08365
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Boven aan deze pagina op het Drehscheibe forum een foto van Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren aan de andere kant van het dal.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 17,7462224
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 01 mei 2018 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door dwarsligger »

Folkert van Wijk schreef: Afbeelding
Folkert,
Wat is het artikelnummer van die wagons?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

De wagonnetjes hebben we een tijdje geleden alvast gescoord in de N-spoorstore.
Volgens mij zijn ze uit de productie, maar het nummer op het doosje waar ze alle drie bij elkaar inzaten is 805301.


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Alfred »

Ik ben heel benieuwd Folkert. Ik ken het gebied en de betoverende atmosfeer. Alleen uit de zomers trouwens hoor. Ik begrijp heel goed dat je die sfeer 'in huis' wil halen. Ik kijk er alvast naar uit!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door dwarsligger »

Folkert,

Bedankt, ik zal EBay eens in de gaten houden.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

anne w
Berichten: 300
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door anne w »

Beste Folkert,

Wat je ziet aan de overkant is tussen Wengen en Kleine Scheidegg, de trein die je ziet rijdt aan de andere kant van het Lauterbrunnen dal, het horizontale deel van de Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ah ha, dank je wel, Anne.
Nu zie ik ook dat er BLM op de loc. staat.
Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren.

Ik zal het tekstje even aanpassen.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Wim H »

Hallo Folkert,

Je hebt een leuk plan voor je modelbaan! En een mooie omgeving! Ik ben zelf 5 jaar geleden in Interlaken geweest en ben over vrijwel alle spoorlijnen gereden, die je op je kaartje liet zien.

Wat ik ook goed vind aan je baanplan is dat je het landschap ook al hebt ingepland. Dat wordt vaak vergeten (= pas achteraf gedaan als de rails al ligt) terwijl het toch onderdeel is van de baan. Ook erg goed is dat je de grootte van de gebouwen al hebt aangegeven. Dat laat direct zien wat wel en niet mogelijk is.

Over je plan heb ik nog wel een paar vragen/opmerkingen omdat ik denk dat je jezelf toch her en der rijk hebt gerekend:

1. Ik zie dat een deel van je spoorlijn over het stationsplein gaat. Ik denk dat dit veel te krap wordt gezien de wegen en gebouwen die je nu hebt ingepland. Tussen het stationsgebouw en chalet Beckenried heb je ongeveer 5 cm beschikbaar. Daar heb je nu twee wegen en een spoorlijn gepland. Dat gaat niet passen....
Het baanplan is lastig te veranderen denk ik. Waarschijnlijk zul je met de plaats van wegen en gebouwen moeten schuiven. De wegen niet parallel aan het spoor, maar haaks er op. De gebouwen iets verschuiven. Eventueel kun je het stationsgebouw aan de voorzijde van de baan plaatsen (op een los aanzetstuk als je daar geen plaats hebt voor een vaste uitbreiding).

2. De wegen zijn overal wel heel erg smal. Het lijken meer wandelpaden. Een normale weg is toch al snel 4 cm breed in schaal N. Nu waren ze vroeger in Tp 2 welliswaar smaller, maar als je naar je eigen fotos kijkt, zie je dat ze ook toen best breed waren. Ik zou zeker voor een "hoofdweg" meer ruimte inplannen. Zeker 3 cm. De zijwegen kunnen wel smal zijn. Bedenk dat de berm ook ruimte vraagt. Nu is het zeker in Zwitserland soms erg krap, maar ook daar werd/wordt niet de laatste cm volgelegd met infrastructuur.

3. Twee lokloodsen lijkt me iets te veel van het goede. Ik zou de Vollmerloods weglaten. Dat geeft ook direct meer rust en mogelijkheden om de andere scenery beter uit te werken.

Verder ziet alles er erg interessant uit! Ik ben benieuwd hoe het met de bouw gaat! Succes!

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je wel voor je feedback Wim.

Ik ga het zeker meenemen in het plan.

Over het stations plein.
Hier is de tekening wat onduidelijk.
Er is namelijk niet echt een stations plein, het station staat tegen een muur/wand zoals ook in Lauterbrunnen.
Direct boven en achter die muur loopt een spoor (dit is een idee van mij en niet volgens de werkelijkheid) dat waarschijnlijk over de weg gaat lopen, zoals in Zwitserland weer wel vaker gebeurt. (maar ik ben daar nog niet helemaal uit)

Het eigenlijke stations plein is links van het station waar ook de uitgang van het hotel komt. Ook dit is min of meer zoals het in Lauterbrunnen was
Het hotel is er nu niet meer en de de ruimte is nu rangeerterrein en rommel plek geworden...
Tussen het hotel en de muur met het spoor daar achter, komt de oprit naar boven, die oprit is er nog steeds.

Mijn wegen zijn inderdaad wat smal ik zal eens zien of die wat te verbreden zijn.

De ene lokloods van Vollmer is voor stoomtreinen de ander voor de tandrad, ik ga er over denken om daar nog iets in te veranderen, hoewel ik het wel leuk vindt om die twee duidelijk apart te hebben zoals te zien is op de Zermatt foto.. Het wisseltje dat die twee dan weer verbindt is een idee van mij om logistieke redenen, waarvan ik me afvraag of dat in het echt in Lauterbrunnen nu ook niet zo is
Waarschijnlijk ga ik één lokloods voor iets kleiners vervangen en wellicht iets dat ook nog wat meer Zwitsers oogt (meer hout). Deze Vollmer loods is wel erg mooi maar misschien meer West Europees en stedelijk met die bakstenen.

Ik zal me inderdaad wel hier en daar wat rijk rekenen wat de ruimte betreft, ga daar nog eens naar kijken en ga er verder van uit dat er al bouwend nog wel het één en ander aangepast moet worden.

Thanks!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Bij deze het aangepaste baanplan.

Afbeelding

De tweede lokloods is verdwenen en er zijn nu plannen voor een eenvoudige goederenloods. De loods heeft maar weinig ruimte, ik ben nog opzoek naar een geschikte bouwdoos maar het word waarschijnlijk iets bestaands dat ik ga aanpassen.
Er is verder maar één grotere doorgaande weg (van Interlaken uit het dal richting Stechelberg) en die loopt van rechts naar links. Aan de rechterkant loopt deze aan de overkant van het riviertje onder drie sporen door tot over de brug langs het oude stadje dan langs de nieuwere huizen en het spoor. Dan gaat hij rechts weer naar de rivier onder het enkelspoor en over het dubbel spoor door.
Deze doorgaande weg is nu 3 cm en daar waar ik ruimte heb, zal ik hem naar 4 cm proberen te krijgen. Zodat paardenwagens en de enkele auto's die er toen waren elkaar nog kunnen passeren.

Heb laatst de baan 1 op 1 uitgeprint en een paar dagen op de salontafel uitgelegd. Intussen heb ik op de beurs in Zutphen een 2e hand huisje en een paard en wagen gekocht, zodat we nog wat meer een idee van verhoudingen gingen krijgen.

Het bakstenen railwaymens huis is inmiddels uit het plan verdwenen en vervangen door een simpeler huis, dat meer op het huis in de Zermatt foto lijkt. Ook de lokloods die er nog is, word van een eenvoudiger houten type zoals die in Zwitserland voorkwamen.

Ook is de tandrad baan aangepast, met voor de vorm aan begin en eind en bij de wissels een stukje recht van 3,4 cm. Uiteindelijk word dit natuurlijk een stukje flexrails die ik recht ga leggen.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door brendo »

Ben ontzettend benieuwd naar de uitwerking van jou baanplan. Het blijft in de praktijk toch weer bijstellen tijdens de bouw ervan. Wel goed om te zien dat je er goed over nadenkt. Het is tenslotte het fundament waar alles mee valt en staat.

Succes en ga dit draadje zeker volgen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Baan 1 op 1 uitgeprint en met behulp van boeken en DVDs (zijn ze toch nog ergens goed voor) alle hoogtes min of meer aangegeven.
Zelfs een paar bruggetjes hebben we provisorisch uitgebeeld.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Afbeelding

En dan, het begin is er. Het tafeltje is binnen!
In een tweedehands winkel hebben we een goedkoop salontafeltje op de kop getikt.
Hij was precies de juiste breedte en slechts 5 cm dieper dan waar we voor gingen.
In een van de laatjes ga ik denk ik de transformatoren onder brengen en in de andere twee kunnen mooi de laptop/tablet/smartphone voor de aansturing en in het derde laatje ons "wagenpark".

Nu komen er eerst zwenkwieltjes onder en dan ga ik er de bak op maken die net 1 cm binnen de omtrek van het blad gaat vallen.
De bak komt er voorlopig los op te staan zodat ik er tot op het laatste moment makkelijk bij kan, en de bak nog verplaats kan worden, naar andere werk ruimtes.
Verder gaat de tafel nog eens opgeschuurd worden en opnieuw in de lak gezet.
De bak en de "zijkanten" van het landschap wil ik uiteindelijk net zo'n kleur geven als de tafel, zodat het een mooi geheel wordt.


Plaats reactie