Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. gedetailleerde goederen loods.....

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Haeflinger und Kaeser

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Na de overname door de SBB, die gelijk groter materieel inzette, lag het te kleine depot van Brunnental er maar verlaten bij. Slechts een enkele rangeertender liet zich hier, nog maar zo nu en dan, bedienen.

Maar de zwagers Hans Haefliger en Carl Kaeser zagen er wel brood in. De deal met de SBB was dan ook snel gesloten: Zij servicen voortaan de kleinere tenderloks en gebruiken tegelijkertijd hun nieuwe werfje voor de handel in smeermiddelen en brandstoffen.

Hans is de zolderkamer techneut, die droomt van een toekomst in de brandstofwereld. Ooit heeft hij zijn eigen formule voor het raffineren van een super brandstof. Tot die tijd heeft hij, als opstapje, dit zaakje samen met zijn zwager Carl.

Carl is een echte ondernemer en een mensen-mens. Terwijl Hans binnen zit, de boekhouding doet en experimenteert met olie en kolen, staat Carl meestal buiten op het bordesje van hun barrak zijn personeel aan te sturen, de boel te regelen en nieuwe deals met klanten te sluiten…
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 05 jan 2022 17:05, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Haeflinger und Kaeser barrakje

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met dit Faller barrakje. Het is haast niet meer te zien maar ik heb de wanden opgedeelt in panelen zoals dat bij baracken vaker te zien is. Daarvoor heb ik er dunne strookjes Evergreen tegenaan geplakt. Voornamelijk boven de ramen langs en in de hoogte ook weer langs de ramen.

Aan de rechter kant heb ik er twee extra Auhagen raampjes in gezet.
Het gebouwtje heeft een nieuwe en hogere fundering van xps gekregen. Ook het schoorsteentje is van xps. Het trapje is weer zelf gemaakt en de railing is van ijzerdraad met superlijm. (Weet niet of ik dat zo'n succes vind maar het ziet er wel rustiek uit)
Met de Jason Jensen techniek heb ik getracht een afbladderend verf effect te krijgen.
Het dakleer is geschilderd alleen over de nok heb ik een strookje tape geplakt want precies daar een kier is wel wat knullig.
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 05 jan 2022 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. kabelhuisje

Bericht door jw82 »

Ook deze is weer schitterend Folkert! Dat beloofd wat als het straks allemaal bij elkaar komt op de baan!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Haeflinger und Kaeser barrakje.

Bericht door shoven »

Mooi hoor Folkert.
Je zou die grote stenen onderaan nog wat kleiner kunnen proberen te krijgen, maar het ziet er schitterend uit!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Christ
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 apr 2021 13:38
Locatie: NO-Brabant

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Haeflinger und Kaeser barrakje.

Bericht door Christ »

Wauw! Mooi gemaakt!


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Haeflinger und Kaeser barrakje.

Bericht door Jeroen »

Mooi zeg, Folkert! Wow, ik heb je bouwwerken even gemist. Dat effect van die afgebladderde verf vind ik heel overtuigend gedaan. Lekker bezig!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Haeflinger und Kaeser barrakje.

Bericht door maarten »

Erg mooi weer Folkert!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Rust roest.

Bericht door Folkert van Wijk »

Voor het werfje van Haeflinger + Kaeser heb ik wat tanks en silos van Walther gekocht en verweerd.
Een en ander heb ik wat gepimpt met evergreen strookjes en ijzerdraad.
Daarna alles lekker roestig gemaakt met de Jason spons techniek. Verder hier en daar iets met de Ammo roest producten maar veel minder dan ik van plan was, want het sponsen was vaak al genoeg.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grote silo heb ik met de haarlak techniek geprobeerd een afbladerend verf effect te geven. Echter het effect was niet waar ik op hoopte. De verf kwam er te netjes vanaf in rechte strepen en vegen. Ik heb mijn best moeten doen om het weer wat groffer en ongelijkmatiger te krijgen. Al met al ben ik er uiteindelijk wel blij mee.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Rust roest.

Bericht door Bjor »

Folkert,
Ronduit prachtig! Maar wat is de "Jason sponsmethode" ?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Rust roest.

Bericht door tv_man »

Erg mooi hoor! Volgens mij ben jij te bescheiden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Rust roest.

Bericht door Folkert van Wijk »

Bjor schreef: 14 jan 2022 12:00 Folkert,
Ronduit prachtig! Maar wat is de "Jason sponsmethode" ?
In dit filmpje doet hij golfplaat maar je kan die techniek voor zo, n beetje alles gebruiken.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Rust roest.

Bericht door Hans »

Hallo Folkert,

Ik heb net even je laatste bouwwerkjes bekeken. En ik ben echt onder de indruk.
Heel erg mooi gemaakt. Mijn welgemeende complimenten.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Rust roest.

Bericht door Pierre »

Dit is heel erg knap gedaan Folkert. Ziet er perfect uit. Petje af. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Eindelijk naar de kerk.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ook wij zijn een aantal jaren terug met de trein, in Zwitserland, door de vele keerlussen en vier keer langs het kerkje van Wassen gereden. Dat kerkje moest dus ook op onze baan komen.

Maar al snel had ik, bij het tekenen van het baanplan, door dat dit naast de andere wensen, qua ruimte, op ons bescheiden baantje, wat lastig ging worden.
Helemaal na het kopen van een al reeds in elkaar gezet Wassen model. Was duidelijk dat we onze plannen moesten herzien. We hadden een ander, kleiner, kerkje nodig.

Na veel wikken en wegen is het dan de Dorfkirche #232244 van Faller geworden. Deze kerk leek een beetje op de Kibri Wassen kerk incl. de door ons begeerde ui op het torentje. Maar toch, hij leek ook een heel stuk saaier…
Daarnaast zaten mij een paar dingen aan dit kerkje niet lekker: ten eerste de plaats van het torentje. Ik heb inmiddels heel wat foto’s van alpenkerkjes bestudeerd en bijna allemaal hebben ze hun torentje links of rechts achteraan en niet vooraan naast de ingang. Daarnaast vind ik dit qua vorm ook niet het mooiste. Ook de verhouding van het gebouw tot de toren vond ik niet mooi. Bijzonder genoeg was de eerdere uitvoering wel korter met drie ramen ipv vier.

Mijn plan was dan ook: toren aan de andere kant, gebouw korter en indien mogelijk wat Wassen elementen transplanteren van het al gebouwde 2e hands Kibri kerkje naar ons Faller modelletje…
Voor het verplaatsen van de toren heb ik gewoon de hele kerk gedraaid, de ronde deuropening die nu aan de achterkant zit afgedekt met het schuurtje/kapelletje en de vierkante opening aan de voorkant is nu opgevuld met het vierkante deurtje, met omlijsting, van de Kibri Wassen kerk. Ook het mooie portaaltje van de Wassen kerk, prijkt nu aan ons Faller kerkje.

Tijdens voorgaande projecten viel mij op dat de extra dunne lijm van Ammo ook heel goed eerdere verbindingen weer week en los kan maken. Die methode heb ik dus gebruikt om de Kibri kerk te strippen.
Voorzichtig heb ik tevens met een hobby zaagje zo'n 13 mm muur met raam uit de lange zeiden van de Faller kerk gezaagd, de boel weer aan elkaar gelijmd en met stukken van het gietraam weer verstevigt.

Op het eerste gezicht mag de Dorfkirche van Faller wat saai lijken hij heeft wel mooie subtiel reliëfs zoals de hoekstenen en de raamlijsten. Ook het stucwerk heeft een heel fijn structuurtje.
Wel was de ui wat erg minimaal uitgevoerd, deze heb ik dan ook met 0,5 mm stripjes evergreen wat meer karakter gegeven, waarmee gelijk de wel erg dunne wespentaille iets werd opgevuld.

Na wat overdenken heb ik gekozen voor een geel, wit en grijs kleurenschema waarmee ik heb geprobeerd het subtiele reliëf eer aan te doen.
Veruit het meeste is geverfd met Amsterdam acrylic en Talens “van Gogh acrylic. Eerst met de spuitbus, daarna met een stukje spons de grote vlakken in verschillende tinten en de kleine delen tamponnerend en schilderend met een kwastje.
Als pièce de résistance de ui, het dak van het portaaltje en het kapelletje/schuurtje. Hiervoor had ik een heel stel voorbeeld foto’s bij de hand. De kleuren die ik heb gebruikt zijn: neutraal grijs nr 710, paynesgrijs 708, chroomoxidegroen 668, turkooisgroen 661 en titaanbuff licht 289 en uiteindelijk nog een snufje Artitec chroomoxide groen poeder.
De dakgootjes zijn Talens Rembrant zilver nr 800 met een beetje Ammo roest en het kruisje en de pilaster op het portaaltje zijn Rembrant donkergoud nr 803.

Uiteindelijk wordt alles nog wat meer verweerd met groen poeder en zo.

Misschien komen er ook nog van die sneeuwrekjes op het dak en hier en daar een regenpijpje.

Ik zie nu op de foto's dat er toch nog aardige kieren in de hoeken zitten, daar moet ik dus ook nog iets aan doen.

Hoe dan ook, Hans en Carl kunnen nu ter kerke gaan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 23 jan 2022 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Eindelijk naar de kerk.

Bericht door Ad_M »

Dat is een juweeltje geworden!!! :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Eindelijk naar de kerk.

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Folkert, was even aan het bij lezen op je draadjes en je bent lekker bezig 🙂 heel indrukwekkend al die gebouwen, zeker het barakje en de kerk! Zoals al door andere gezegd, reuze benieuwd hoe dit straks allemaal samen komt op je baan.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Eindelijk naar de kerk.

Bericht door maarten »

Erg mooi geworden dat kerkje! Zo zie je maar dat met een beetje kitbashing er hele leuke bouwwerkjes te maken zijn. Michiel laat dat heel goed zien en dit is een prima voorbeeld wat je kunt bereiken ook zonder zelf geveldelen te maken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Eindelijk naar de kerk.

Bericht door jw82 »

Dat is een fraaie (samengestelde) kerk geworden Folkert!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Eindelijk naar de kerk.

Bericht door Pierre »

Da's een hele knappe kerk geworden Folkert. Mooi gedaan hoor! ;)


Groet Pierre.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Eindelijk naar de kerk.

Bericht door FidOo »

Wauw Folkert,

Dat is een mooi stukje schilder en knutselwerk wat je daar laat zien!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. het Wohnhaus en de 24 luikjes.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank jullie wel voor de complimenten! Bij deze weer een nieuw gebouwtje:

Afbeelding

Rechts van het station, op de oude Zermatt foto staat een “lelijk" groot gebouw. Bij wijze van contrast met de idylle en voor het tijdsbeeld, wilde ik ook wel iets dergelijks op de baan hebben.

Afbeelding
Bron: Wikimedia

Faller heeft of had iets soortgelijks in zijn assortiment en vanwege de beperkte ruimte op ons baantje heb ik voor de kleinste variant gekozen: namelijk het Zweistockiges wohnhaus nr 232329.
Deze bleek niet overal meer voorradig te zijn, dus heb ik hem toch maar bij een concurrent van onze grote sponsor bestelt.
Het jammere aan dit model echter is dat juist deze niet de karakteristieke luiken heeft. Ook vond mijn vrouw dat er toch zeker ook een extra deur in moest. Anders moesten de preisertjes straks steeds omlopen…

Mijn model kwam met het verkeerde dakdeel, maar wel met veel ander extra's. Ik denk dat veel gietramen ook gelijk voor de andere twee varianten gebruikt worden, wat nu wel extra ramen en deuren opleverd Maar dus geen luikjes. Ook zat ik nu met een verkeerd dakdeel waar een grote uitsparing in zat…
Daarvoor toch maar een aanvullend stukje besteld. Na een tijdje kwam die binnen maar bleek wederom het verkeerde te zijn. Nu zat ik dus met twee linker of rechter helften waarvan ik er toch maar één iets aangepast heb zodat ze wel netjes in elkaar pasten. Deze vergissing leverde mij wel weer extra dakkapelletjes op die ik dan ook maar lekker gebruikt heb.
Verder heb ik zelf met stukjes evergreen 24 luiken gemaakt van 3 bij 12 mm. Daarnaast heb ik er een extra deuropening in gezaagd en deze met wat stukjes evergreen een iets opgeleukte deurlijst gegeven.

Het gekke aanbouwtje (een stookhok?) op de foto inspireerde mij tot het maken van een extra aanbouwtje van een blokje xps, raampjes van Auhagen, een zelfgemaakt deurtje van Evergreen en een dak van materiaal dat ik nog van het verkeerde gietraam over had.
De gordijntjes zijn transparant papier met witte verf en of hier en daar een klein stukje schilderstape.
Nu rest er alleen nog een schoorsteentje, een pijp van het aanbouwtje naar boven door het dak en nog wat dakgoten en regenpijpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. het Wohnhaus en de 24 luikjes.

Bericht door shoven »

Mooi hoor. Petje af voor hoe jij je gebouwen maakt en weathert.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. het Wohnhaus en de 24 luikjes.

Bericht door Bjor »

Ik sluit me helemaal bij Steven aan. Prachtig werk en een fraaie schildertechniek. Daar kan ik nog wat van leren!
Met spanning wacht ik op het volgende meesterwerk.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De Daltons....

Bericht door Folkert van Wijk »

De laatste dagen ben ik aan het knutselen geweest met de Faller Heustadel.

Het idee is om het hout van deze schuurtjes in vier verschillende stadia van verwering te schilderen. Mijn hout wordt om een of andere reden altijd middel tot donker bruin. Ik wil hiermee mijzelf uitdagen om nieuw (geelig) en heel oud (grijs) hout te krijgen...

Het Zwitserse landschap staat soms vol met dit soort schuurtjes, dus deze gaan ook wel een plekje op de baan vinden. Natuurlijk niet zonder eerst gepimpt te worden.
Met xps, evergreen stripjes en verschillende leiendak plaatjes probeer ik ze te krijgen zoals ze op de vele gegoogelde foto's te zien zijn.

De kleinste Dalton wordt het grijze vervallen schuurtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. De Daltons....

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Alles met een spuitbus in de "grondverf" gezet. Iedere Dalton zijn eigen kleurtje...

Afbeelding


Plaats reactie