Nieuwe modules: Tuckerville

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

Voor mijn T-Trakbaantje wil ik twee nieuwe modules gaan bouwen. Het thema zal de Amerikaanse Midwest zijn. Ik heb al eens eerder dit thema toegepast, maar dan op oNetrak-modules. Ik had ooit het plan om nog een paar extra oNetrakbakjes te gaan maken, zodat er een Midwest-setje zou ontstaan van in totaal 240cm lang. Daar is het echter nooit van gekomen. Dat wil zeggen, ik heb wel één bakje gemaakt (met een riviertje, spoorbrug, straat en autohandel) en nog een los gebouwtje (dat nooit op een module is terechtgekomen).

Zie hieronder het ontwerpje van de oNetrakmodule-set. Alleen het linkerbakje is daadwerkelijk ooit gebouwd.

Afbeelding

Nu ik druk bezig ben met T-Trak, wil ik het oorspronkelijke plan gaan toepassen op dit moduleconcept. Het zal dan wel allemaal een stukkie kleiner moeten, te weten twee modules van elk 61cm lang. Dat betekent dus comprimeren en dingen skippen. In ieder geval wil ik mijn scratchbuilt grain elevator (stond ooit op een van mijn eerste oNetrakmodules) hergebruiken. Ook wil ik het scratchbuilt hoekgebouwtje eindelijk eens een plekje geven.

Wat betreft dat hoekhuis: ik heb dat nagebouwd van onderstaande foto. Het origineel staat in Texhoma, Oklahoma:

Afbeelding

En hieronder mijn versie:

Afbeelding

Het hout voor de twee modules is gekocht. Ook de dubbelsporige brug van Kato (door de Sint gekocht bij Hans Lubbers) is reeds binnen. Nu komt dan het moment waarop ik al mijn wensen moet gaan proberen in te passen op slechts 120x30 cm... Wat betreft de gebouwen wordt alles zelfbouw. Dat wordt dus nog een flinke klus, maar het grote voordeel is dat ik dan alles mooi passend kan krijgen.

NB De naam Tuckerville verwijst naar de Twentse afkomst van mijn echtgenote. Dan is dat tenminste ook weer duidelijk :mrgreen:


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Wim »

Leuke module(s) Thieu :mrgreen:

Ik ben benieuwd naar de vorderingen dus ga je volgen.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door kees gorter »

Je foto's verdienen een wat groter formaat, graag volgende keer op 1024 x 768 a.u.b.
Dan zijn je bouwsels beter te bekijken. Alvast mijn dank

Kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

kees gorter schreef:Je foto's verdienen een wat groter formaat, graag volgende keer op 1024 x 768 a.u.b.
Dan zijn je bouwsels beter te bekijken. Alvast mijn dank

Kees
Ja, ik zat nogal te hannesen met de formaten. De een was goed, de ander niet, maar het lukte niet goed om ze aan te passen. Ze staan nl op een andere website, en verkleinen lukte daar niet goed. Of ik moest ze vervangen, maar dat leverde weer andere problemen op....

Ik zal ze volgende keer direct aanpassen naar maximaal 1024.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door BenQ »

Gewoon via postimage.org gaat het makkelijkst als je geen zin hebt van te voren de afmeting aan te passen, kan via de site.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

Ik zal voor nu de linkjes wel even plaatsen. Dan openen de foto's tenminste op een beetje normale grootte.

Baanplan oNetrak

Het origineel

Het model


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

Afgelopen dagen heb ik het sporenplan en de indeling van de scenery bedacht. Dat was nog even passen en meten, want zoals gewoonlijk wil je altijd meer dan mogelijk is...

Vandaag heb ik de twee bakjes in elkaar getimmerd. Nu nog wat rails kopen, want ik kwam er achter dat ik door mijn voorraadje heen ben :( .

Afbeelding


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door kees gorter »

Is de kijkrichting nu vanaf de andere kant. Zo zag ik dat op je plan staan!
Komt er ook nog een achtergrond aan vast?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

Nee, dit is de juiste kijkrichting. Het plannetje dat hierboven staat, was voor een ander modulesysteem bedoeld maar dat is nooit gebouwd. De huidige twee bakjes zijn er wel op geïnspireerd.

Ik ga er ook achtergrondplaten aan vast zetten, ja. Die komen er met bouten aan vast te zitten, en ze blijven in principe ook vast aan de modules, aangezien ze onderdeel zijn van het transportsysteem. D.w.z.: ik schroef beide modules middels kopschotjes aan elkaar vast zodat er een soort kistje ontstaat waarbij de achtergronden de zijkanten zijn.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door kees gorter »

Leuke oplossing van de achtergronden.
Kan je vertellen ( laten zien ) hoe de bakjes aan elkaar zitten.
Ik weet niets van T Trak of zo.

Kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

T-Trak is een tafelsysteem: je zet de modules op een tafel i.p.v. op poten. De modules worden gekoppeld d.m.v. Kato-rails: die klikken namelijk vrij stevig in elkaar. Je hebt dus geen bouten of lijmklemmen nodig om de modules te koppelen, zoals bij oNetrak/Ntrak/NedTrak. Daarnaast geeft de gekoppelde rails ook meteen de stroom door van de ene naar de andere module, dus je kunt met minder aansluitpunten volstaan.

Onderstaand plaatje heb ik van de T-Trak Wiki gehaald. Dit geeft een kleine module weer; te klein naar mijn smaak (slechts 30cm lang) en daarom maak ik alleen bakjes met een dubbele lengte (oftewel 60cm). Je ziet dat de Kato-rails net iets uitsteken over de bakrand. Je kunt hierdoor de module eenvoudig vastklikken aan een andere module. Losmaken doe je door een schroevendraaiertje tussen beide modules te steken (er zit immers zo'n 2mm ruimte tussen het hout).

Afbeelding

De meesten gebruiken alleen maar Kato-rails. Zelf heb ik een voorkeur voor Peco, dus ik beperk me tot Kato-overgangsrailtjes op de moduleranden (i.v.m. het aan elkaar klikken van de modules). De overige rails (en wissels) zijn dus gewoon Peco code 55.
Uitzondering: de rails op de bochtmodules is 100% Kato, gezien de vrij scherpte bochten. Dan is flexrails van Peco immers niet zo prettig om te gebruiken.....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

Op basis van foto's van het depot te Rockford (Iowa) heb ik een schetsje gemaakt. Dit heb ik vertaald in styreen. Vandaag heb ik het uitsnijden van ramen en deuren afgerond.

Een uitgebreidere toelichting is op mijn blog te vinden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Thieu »

Ik ben niet bepaald een actief lid van dit forum. Omdat ik even wou nalezen hoe men de afgelopen beurs in Hilversum heeft ervaren, kwam ik een draadje tegen dat ik jaren geleden heb opgestart. Mijn laatste bijdrage dateert van december 2014...... In de tussentijd is er toch wel e.e.a. gebeurd. De bouwplannen zijn zelfs omgegooid: geen kleine tafelmodules, maar gewone onetrak-modules die binnen de clubbaan passen. De modules zijn vorig jaar afgerond en hebben in Hilversum hun première beleefd. Afgelopen editie waren ze er trouwens ook weer bij.

De modules zien er nu zo uit:

Overzicht linkerzijde

Overzicht linkerzijde

Rijtje winkels

Voor degene die nog interesse heeft: het uitgebreidere verhaal is hier te vinden.



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Nieuwe modules: Tuckerville

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit, mijn complimenten.

Mvg

Arnold


Plaats reactie