De Dijk Fase 2

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 266
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie » 23 okt 2010 21:48

Hallo N-spoorders,

Gestart eind januari 2010 met mijn project De Dijk.
Eerst wat profbaantjes gelegd met Fl rails en wissels en met koploper gestoeid.

Inmiddels heb ik mijn schaduwstation met 5 sporen linksom en 3 sporen reschtsom klaar.
Het e.e.a. heb ik m.b.v. 16 peco wissels met servodecoders van Karst drent en servomotor aan elkaar gekoppeld.
Elke 5 sporen zijn beveiligd met 2 lichtsluizen (van Kees Moerman) 10 blokken en 8 bzm type s88SD16-N van Wim Ros.

Het schaduwstation heeft een lengte van 230cm en een breedte van 60cm.

Bovenstaand allemaal in Koploper ingevoerd en test gereden.
Nu alles naar tevredenheid rijdt ben ik toe aan fase 2 van mijn baan, 2 helixen die de locs met hun sleep naar het zichtbare gedeelte van mijn tafel moeten brengen (level 0).

Het zichtbare gedeelte is een U vorm van 250x375x240 en 75 breed.
De lange zijde van 375 staat onder het schuine gedeelte van mijn voor zolder.

Inmiddels zijn de helixen uit het hout gesneden.
Ze hebben een afmeting van 80x60cm bestaande uit 4 lagen (MDf 4mm met 1mm geluidsisolatieplaat).
De sporen in de helixen hebben een radius van 295 en 260 met hh afstand van 35mm conform de NEM.
Hoogte tussen de lagen zal 65 mm worden.
Per laag kom je dan uit op rond de 220cm buitenbaan.

Nu ben ik op het punt gekomen hoe ik het beste de helix kan opbouwen met peco 55 rails in blokken, secties, inrijmelders en stopmelders. De peco 55 rails lijm ik met boekbinderslijm vast op de geluidsisolatieplaat. Nog ff kijke hoe ik het beste de raillassen en scheidingen in de kochten van de helix kan maken, Beetjes slordig als de loc hier ontspoort.

Hier ben ik helaas nog niet uit en ben nog info en kennis aan het vergaren (tips zijn welkom).

Als de helixen zijn voorzien van bovenstaand koppel ik ze met het schaduwstation. De andere zijde van de helixen worden dan onderling gekoppeld vila level 0, om te kunnen testrijden.

Wordt vervolgd.

Gr.

Wimpie


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Gebruikersavatar

martindomburg
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door martindomburg » 23 okt 2010 21:55

Ben net klaar met helixen maken met peco 55 rails en de beste methode is om de raillassen te solderen voor ze te buigen. Dus je legt eerst een lengte in vorm, zaagt hem recht af en soldeert er een nieuwe lengte aan vast. Deze buig je weer enz. enz. Werkt top. Lijmen werkt goed, alleen niet te dun aanmaken omdat de lijm wegzakt naar het laagste punt.

Blokken en secties pas na afloop inslijpen omdat je anders knikken creert in de rails. Dus pas als alles goed vast ligt en niet meer kan bewegen.

succes



Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5002
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door shoven » 23 okt 2010 22:57

Aansluitend hierop: als je knikken wilt voorkomen, soldeer dan de linker en rechter railstaven verspringend t.o.v. elkaar. En wat Martin zegt: eerst vastleggen en daarna pas zagen.

Over je helix: hoe hoog moet hij worden en hoeveel ruimte (oppervlak) heb je voor het ding beschikbaar?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4409
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Jos » 23 okt 2010 23:04

Is dat bij code 55 wel nodig? Deze houdt behoorlijk zijn vorm na buigen.

Groetjes,
Jos



Gebruikersavatar

martindomburg
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door martindomburg » 24 okt 2010 09:18

De uiteindes buigen terug, de rails blijft verder inderdaad in vorm maar de spanning word naar de uiteindes getransporteerd.



Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3421
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Rob Fongers » 24 okt 2010 10:24

Jos,

Het is een must om in de rechte stand te solderen. De raillas is niet sterk genoeg om de bocht vast te houden. Links en rechts heb ik er zelfs nog een schroefje tegen aan gezet om het in positie te houden


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< Koploper - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4409
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Jos » 24 okt 2010 11:13

Helder mannen, bedankt :D

Groetjes,
Jos




henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door henry » 24 okt 2010 19:21

wimpi prachtig verhaal tot nu toe, heb je ook foto's zodat we mee kunnen genieten?

groetjes henry ;)



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 266
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie » 24 okt 2010 20:49

shoven schreef:Aansluitend hierop: als je knikken wilt voorkomen, soldeer dan de linker en rechter railstaven verspringend t.o.v. elkaar. En wat Martin zegt: eerst vastleggen en daarna pas zagen.

Over je helix: hoe hoog moet hij worden en hoeveel ruimte (oppervlak) heb je voor het ding beschikbaar?
Shoven,

De hoogte van de helix kan ik nog aanpassen, wel wil ik een minimale ruimte van 65mm tussen de lagen hebben om met uitgeklapte panto's te rijden.
De Helix komt te hangen onder het zichtbare gedeelte. Het bovenblad is 100 bij 75 voor de linker zijde en 90 bij 75 voor de rechterzijde van mijn baan.
Omdat ik rekening moet houden met mijn houten ombouw balken van het frame en wat speling om eventuele verschuivingen mogelijk te maken heb ik voor 2 helixen met een maatvoering van 80x60 cm gekozen.

Als ik het goed begrijp moet ik dus geen rail isolatie lassen gebruiken, maar eerst alle rails in de helix lijmen (doe ik met boekbinderslijm van pipoos. en dan met de flex de blokken en sectie maken voor de BKM en RM.

Per laag maak ik een blok (220cm) dit blok verdeel ik in 2 secties, waar bij in de eerste sectie de Binnen Komst Melder komt en in de 2de sectie de RemMelder. De remmeldsectie wordt tussen de 15 en 20 cm lang.

Gr.

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 266
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie » 24 okt 2010 21:50

Aangesloten servo decoders
Bijlagen
2 aangesloten servo decoders.JPG
2 aangesloten servo decoders.JPG (87.15 KiB) 9221 keer bekeken


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Plaats reactie