Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Weichen-bau teil 2 by RCW1810, on Flickr
Weichen-bau teil 2 by RCW1810, on Flickr
Weichen-bau teil 2 by RCW1810, on Flickr
Het resultaat tot zover. Nu moet ik eigenlijk even langs de bouwmarkt of de hobby winkel voor wat beits. Ik denk dat ik uiteindelijk wel eens bij de modelbouw bootjes terecht zal komen want die overdreven grote potten van de Engelse gamma heb ik ook geen drol aan.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Holy F**k, wat een werk
Ziet er wel heel goed uit tot nu toe
Ziet er wel heel goed uit tot nu toe
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Ziet er netjes uit Robert, kom je veel probleempjes tegen met het assembleren tot nu toe? Ziet best wel uit als goed te doen tot zo ver, beetje puzzelen en klaar.
Ik ben vooral benieuwd naar de montage en het eventuele aanpassen/bijvijlen van de railstaven!
Ik ben vooral benieuwd naar de montage en het eventuele aanpassen/bijvijlen van de railstaven!
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Jeetje wat een priegelwerk en je zult dat aardig precies moeten doen vermoed ik.
Ben je van plan om hier een hele baan mee te bouwen??
Ben je van plan om hier een hele baan mee te bouwen??
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
@Doniek
Nee ik ga er zeker geen hele baan mee bouwen, dit is meer in de categorie diorama werk. Kleine oppervlakte en misschien nog een wissel of wat extra. Meer zal het echt niet worden (moet er niet aan denken een "Schellenbach" (no offence Martin) in code 40).
Het volgende is de bielsen een laagje geven en dan ga ik even kijken naar de soldeer. In principe wordt soldeer pasta/verf gesuggereerd maar dat vereist een beetje nabehandeling want die rommel oxideert nog al.
MvG
Robert
Nee ik ga er zeker geen hele baan mee bouwen, dit is meer in de categorie diorama werk. Kleine oppervlakte en misschien nog een wissel of wat extra. Meer zal het echt niet worden (moet er niet aan denken een "Schellenbach" (no offence Martin) in code 40).
Het volgende is de bielsen een laagje geven en dan ga ik even kijken naar de soldeer. In principe wordt soldeer pasta/verf gesuggereerd maar dat vereist een beetje nabehandeling want die rommel oxideert nog al.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Test verwering bielsen-hout by RCW1810, on Flickr
Even voor de test, een klein stukje verwering (beits) op het hout gesmeerd. Ik ben niet helemaal zeker, al hoewel het aardig aandoet als een setje bielsen in het teer etc.
Mvg
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Zou van mij nog iets lichter keer naar het bruin mogen zijn. Donkerder kan je altijd nog verweren.
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Hallo Robert,
Ik zou het ook een iets bruinere tint geven, al dan niet door nabewerking. Ik ben wel zeer onder de indruk van je werk. Misschien ook maar eens een wisseltje aanschaffen.
Ik zou het ook een iets bruinere tint geven, al dan niet door nabewerking. Ik ben wel zeer onder de indruk van je werk. Misschien ook maar eens een wisseltje aanschaffen.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Weichenbau teil 3 by RCW1810, on Flickr
En dan doorgegaan. De bielsen zijn met een walnoot-houten beits op waterbasis behandeld (welke iets bruiner is dan de eerdere Ebben-hout kleur). Ook heb ik het hartstuk en de 'backenschienen' op hun plek gesoldeerd en een draadje aan het hartstuk gemaakt t.b.v. de polarisatie. Als soldeer heb ik maar printplaat soldeer gebruikt, dit is namelijk niet zo hoog vloeibaar dat het overal heen loopt en de boel verdrinkt in tin.
Volgende stap is een nieuwe rail tang want de mijne is behoorlijk slecht inmiddels.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Man o man dat ziet er mooi uit. Wat betreft de verwering: ik neem aan dat je het direct goed wil hebben en niet naderhand met de drybrush of de airbrush aan de gang wil? Of de kleur goed is hangt misschien ook wat af van de omgeving, moeilijk te beoordelen. Zeker als alle aandacht toch in de eerste plaats gaat naar hoe ongelofelijk het eruit ziet.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Weichenbau teil 4 by RCW1810, on Flickr
Weichenbau teil 4 by RCW1810, on Flickr
Stukje verder. Inmiddels zodanig dat het eerste wagentje erover heen kan rollen. Het lijkt allemaal aardig gelijk uit te komen. Moet alleen nog de eigenlijke wisseltongen e.d. gaan solderen maar vond het wel weer even genoeg voor dit moment.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Weichenbau teil 5 by RCW1810, on Flickr
Weichenbau teil 5 by RCW1810, on Flickr
Weichenbau teil 5 by RCW1810, on Flickr
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Fancy hoor. Ziet er erg goed uit allemaal. Neem aan dat de wisseltongen gesoldeerd zijn en niet scharnieren? Hoe veel kracht is er voor nodig om ze om te zetten?
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Ziet er prachtig uit. Kan me een wisselstraat ervan wel voorstellen, wordt een juweeltje
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
De wissel laat zich gemakkelijk omzetten met een servo of iets van dergelijke strekking, en inderdaad de tongen zijn gesoldeerd. Nu nog een paar stukken normale rails erbij en mogelijk een tweede wissel en we hebben een industrie-aansluiting op fine scale.
MvG
Robert
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Veel te duur voor zo'n bouwpakket.
Je zou ook eens kunnen kijken bij https://www.mago-finescale.de/fine-scal ... is-system/ daar heb je 1:9 wisselbouwpakketten voor 14 euro(weliswaar zonder rail) Die kan je daar wel los kopen
Gr Hans
Je zou ook eens kunnen kijken bij https://www.mago-finescale.de/fine-scal ... is-system/ daar heb je 1:9 wisselbouwpakketten voor 14 euro(weliswaar zonder rail) Die kan je daar wel los kopen
Gr Hans
Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Ben bekend met meerdere fabrikanten, inclusief British Finescale, Mago en N-tram. Deze is inderdaad verreweg de duurste van het geheel
N-tram is zeer bewerkelijk met hun kleine klemmetjes. Ik heb dat in een vaag verleden uitgeprobeerd (het oude systeem, dat dan wel weer, hetgeen neerkwam op 4x 0.3mm gaatje per biels). Het nieuwe systeem is eenvoudiger in het gebruik, maar verhoudingsgewijs nog steeds zeer bewerkelijk in vergelijking met andere systemen en de klemmen voor de spoorstaaf zijn een beperkende factor op de wiel flensen.
British fiNescale is leuk spul en vertoont enige vergelijkbare items met Mago maar je mag alle klemmen op de ruilstaaf schuiven en de boel met speciale 'lijm' vastzetten. Daarbij zijn alle wissels duidelijk Brits met hun Bullhead profiel. Niet echt geschikt voor Europese modelbanen dus.
Mago is iets dat ik nog eens wil proberen. Het is mij echter nog niet helemaal duidelijk hoe de wissel-opbouw in elkaar steekt (ik denk zelf puntstukken en wisseltongen vijlen). Misschien het volgende uitstapje in de fiNescale.
MvG
Robert
N-tram is zeer bewerkelijk met hun kleine klemmetjes. Ik heb dat in een vaag verleden uitgeprobeerd (het oude systeem, dat dan wel weer, hetgeen neerkwam op 4x 0.3mm gaatje per biels). Het nieuwe systeem is eenvoudiger in het gebruik, maar verhoudingsgewijs nog steeds zeer bewerkelijk in vergelijking met andere systemen en de klemmen voor de spoorstaaf zijn een beperkende factor op de wiel flensen.
British fiNescale is leuk spul en vertoont enige vergelijkbare items met Mago maar je mag alle klemmen op de ruilstaaf schuiven en de boel met speciale 'lijm' vastzetten. Daarbij zijn alle wissels duidelijk Brits met hun Bullhead profiel. Niet echt geschikt voor Europese modelbanen dus.
Mago is iets dat ik nog eens wil proberen. Het is mij echter nog niet helemaal duidelijk hoe de wissel-opbouw in elkaar steekt (ik denk zelf puntstukken en wisseltongen vijlen). Misschien het volgende uitstapje in de fiNescale.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Dat laatste is inderdaad waar. Je moet bij mago alle rail en puntstukken zelf vijlen. Nu zijn er wel hulpstukken voor zo ver ik weet (al ben ik niet zeker van het feit of deze te koop zijn of door mensen zelf vervaardigd)
Die 1:1200 wissels zijn echt heel mooi. Lijkt me wel vet om die in een schnellstrecke te bouwen. Maarja ik hou het wel lekker bij peco.
Die 1:1200 wissels zijn echt heel mooi. Lijkt me wel vet om die in een schnellstrecke te bouwen. Maarja ik hou het wel lekker bij peco.
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Met code 40, hoe zit het met de flenzen van de standaard schaal-N wielen? Moet je nu ook alle wielen vervangen? Voor stomers met hun drijwielen, contragewichten en exentrische koppelasgaten in de wielen lijkt dat niet zo evident om vervangwielen te vinden. Zelf afdraaien met een draaibank?
Maar code 40 ziet er wel weer een stuk "echter" uit.
Maar code 40 ziet er wel weer een stuk "echter" uit.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Hoi Michiel,
Deze wissel is ontworpen met de NEM standaard in het achterhoofd, dat wil zeggen dat de meeste modellen van het afgelopen decennium er mee overweg kunnen. De oudere modellen hebben vaak nog flensen die niet aan de NEM standaard voldoen en daarmee dus niet over deze wissels heen kunnen.
De getoonde wagen is een Hobbytrain wagen uit 2016 of 2017 en rolt prima over de wissel zelf. Geen modificaties nodig.
MvG
Robert
Deze wissel is ontworpen met de NEM standaard in het achterhoofd, dat wil zeggen dat de meeste modellen van het afgelopen decennium er mee overweg kunnen. De oudere modellen hebben vaak nog flensen die niet aan de NEM standaard voldoen en daarmee dus niet over deze wissels heen kunnen.
De getoonde wagen is een Hobbytrain wagen uit 2016 of 2017 en rolt prima over de wissel zelf. Geen modificaties nodig.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Robert, hoe staat het met de verdere bouw van de wissel? Ik ben namelijk ook over gestapt naar code 40, en vond die wissel ook wel interessant. Maar zoals Hans al aangegeven had vind ik ook dit bouwpakket wat duur.
Zelf heb ik me enkele wissels van het reeds vernoemde British Finescale aangeschaft. Zoals je reeds hebt aangehaald moet je inderdaad de miniscule rail-bevestigingen over de code 40-rail schuiven (eerst een rotklus, maar dat gaat na enige tijd wel vlotter), waarna je deze rail kan bevestigen op de uitgefreesde bielsen van de wissel. Het is wat prutsen, maar men heeft geen mallen nodig om zo'n finescale-wissel te maken. Het puntstuk is een gegoten onderdeel en past ook mooi op de voorziene plaats. Ik ben dus wel tevreden over deze bouwpakketten. Zeer mooi zijn ook de wisseltongen die uit één stuk bestaan, en dus geen scharnierend stuk!
Maar ze zijn ook niet perfect: zoals je reeds zei betreft het een wissel met Bullhead-rails, ipv het voor ons gankelijke Flatbed. Dit valt echter niet op eens de wissel geplaatst is.
Wat wel problemen oplevert is het bevestigen van de wisseltongen op de stelbalk: hier moet men trachten zo weinig mogelijk soldeer te gebruiken zodat de naastliggende spoorstaaf niet vast wordt gesoldeerd en de wielflenzen niet geblokkeerd worden, maar toch genoeg zodat de wisseltong stevig vast zit. Ook stroomvoorziening aan die wisseltongen bevestigen is niet eenvoudig.
En zo ziet het er dan uit:
Zelf heb ik me enkele wissels van het reeds vernoemde British Finescale aangeschaft. Zoals je reeds hebt aangehaald moet je inderdaad de miniscule rail-bevestigingen over de code 40-rail schuiven (eerst een rotklus, maar dat gaat na enige tijd wel vlotter), waarna je deze rail kan bevestigen op de uitgefreesde bielsen van de wissel. Het is wat prutsen, maar men heeft geen mallen nodig om zo'n finescale-wissel te maken. Het puntstuk is een gegoten onderdeel en past ook mooi op de voorziene plaats. Ik ben dus wel tevreden over deze bouwpakketten. Zeer mooi zijn ook de wisseltongen die uit één stuk bestaan, en dus geen scharnierend stuk!
Maar ze zijn ook niet perfect: zoals je reeds zei betreft het een wissel met Bullhead-rails, ipv het voor ons gankelijke Flatbed. Dit valt echter niet op eens de wissel geplaatst is.
Wat wel problemen oplevert is het bevestigen van de wisseltongen op de stelbalk: hier moet men trachten zo weinig mogelijk soldeer te gebruiken zodat de naastliggende spoorstaaf niet vast wordt gesoldeerd en de wielflenzen niet geblokkeerd worden, maar toch genoeg zodat de wisseltong stevig vast zit. Ook stroomvoorziening aan die wisseltongen bevestigen is niet eenvoudig.
En zo ziet het er dan uit:
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Hoi Driesel,
De wissel is zo goed als af. Tenminste in termen van hij werkt mechanisch en de wagens rollen er prima over.
Het ontbreekt mij echter even aan de tijd om hem daadwerkelijk in te bouwen. Gaat vast goedkopen. Over de kerstperiode sta ik een aantal avonden als achterwacht waardoor ik toch niets kan doen anders dan rondhangen en thuis blijven. We zullen van de nood een deugd maken zo gezegd.
MvG
Robert
De wissel is zo goed als af. Tenminste in termen van hij werkt mechanisch en de wagens rollen er prima over.
Het ontbreekt mij echter even aan de tijd om hem daadwerkelijk in te bouwen. Gaat vast goedkopen. Over de kerstperiode sta ik een aantal avonden als achterwacht waardoor ik toch niets kan doen anders dan rondhangen en thuis blijven. We zullen van de nood een deugd maken zo gezegd.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails
Eindelijk kunnen we weer verder... dit maal flex in zelfbouw.
Nieuwe uitdaging, flex in N code 40 by RCW1810, on Flickr
Nieuwe uitdaging, flex in N code 40 by RCW1810, on Flickr
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)