N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di okt 16, 2018 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2014 17:14 

Het spookt al enkele jaren door mijn hoofd om een kleine pendelbaan te maken voor op de tv kast. Deze kast is 2,4 meter lang en 0,4 meter breed. De baan zal worden gebouwd op 2 modules van gelijke lengte. Niet veel ruimte maar hopelijk ga ik er wat leuks van maken.
De modules zullen ook voorbereid worden op het plaatsen van poten. Hierdoor zal er bij de 4 kopse kanten een extra lat worden geplaatst waar de poten tussen kunnen vallen. In het ontwerp heb ik al rekening gehouden met de plaats van de wissels ivm de aandrijving.

Het idee is om zowel met electrisch als dieselmateriaal te rijden. In mijn hoofd heb ik een kopstationnetje zitten met een soort van eilandperron, de ene zijde electrisch met bovenleiding en de andere zijde voor de dieseltreinen.
Afbeelding
Het eerste ontwerp wat ik in mijn hoofd had. Het fiddle yard is qua aantal sporen aan te passen en zal niet echt zichtbaar moeten zijn op de baan. Voor het fiddle yard ben ik van plan om een dorpsstraatje te maken met daarin een desolaat straatspoortje richting het station. De goederenloods wordt nog maar weinig gebruikt en hier zal dan ook een statisch lokje staan met een goederenwagen. Uiteraard zijn het fiddle yard en station met elkaar verbonden, op de tekening heb ik de rails hier tussenuit gelaten.

Afbeelding
Het tweede baanplan wat ik in gedachten had. Hierbij heb ik de goederenloods verplaatst naar de voorzijde van de baan. De goederen zouden dan via het straatspoortje aangevoerd kunnen worden zoals in vroegere tijden wel gebeurde. Het geëlectrificeerde perronspoor heeft een extra spoor gekregen om kop te maken. Echter begint mij dit wat tegen te staan. Ik zou hier ook een tweede perronspoor of een opstelspoor van kunnen maken. Genoeg nog om over na te denken.
Afbeelding

De rails zijn van Peco en dan code 55, houten bielzen. De wissels zullen worden geschakeld met servo's en het geheel zal worden aangestuurd met een mini laptop waarop koploper draait. Bezetmelders zijn van digirails en de centrale is de Intellibox van Uhlenbrock.

mvg Bouwe

Laatst bijgewerkt door Bouwe op wo feb 12, 2014 13:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Kleine pendelbaan
BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2014 17:30 

Hey Bouwe,

De smaak te pakken zie ik! Ben erg benieuwd, het lijkt me een mooi scenery project te worden.

Veel succes!
Ga je volgen,

Hoontje

[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid

Profiel  

Berichttitel: Re: Kleine pendelbaan
BerichtGeplaatst: za jan 11, 2014 08:21 

Als dit net zo mooi gaat worden als jouw materieelbouwprojectjes, dan belooft het nog wat!

Edwin

Lid van Modelspoorclub Maas & Waal

Laatste project: een kleine N baan

Dit is mijn vorige baan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 13:20 

De keuze is gevallen op een baanplan, maar wel weer met wat aanpassingen :D Het is het derde ontwerp geworden maar dan zonder het extra opstelspoor naast het geëlectrificeerde perronspoor. Ook zullen de perronsporen minder schuin worden neergelegd om ruimte te creëren voor de goederenloods.

De bakken zijn klaar, het eerste pendelspoortje is gelegd en morgen eens kijken of ik het eerste pendelstukje aan het rijden krijg. Zo kan ik ook de lengtes van de stopsecties bepalen. Verwacht zelf dat ik met een stopsectie van 10 cm toe kan, dit omdat de treinen niet snel zullen rijden.
De foto's :D
Afbeelding
Afbeelding
Op de laatste foto zitten de bakken niet strak tegenelkaar aan, vandaar de grote spleet bij de moduleovergang :)

De bedrading van de beide bakken zullen met sub-d connectoren worden verbonden. Deze zijn inmiddels besteld.

mvg Bouwe

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2014 13:22 

Ook de baan heeft een naam gekregen: Brongergea, een Fries buurtschap bij Oranjewoud (voor de liefhebbers: klikkieklikkie. Nooit aan het spoor gelegen, maar vind het een mooie naam voor de baan. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 12:52 

Helaas afgelopen dagen geen tijd gehad om te kunnen testrijden. Maar vanochtend lekker vroeg opgestaan, proefstukje in Koploper gezet en de instellingen aangepast. En hopsakee, de Spurt rijdt nu al 2 uren heen en weer zonder een enkele storing.

Filmpje van de eerste meters? Uiteraard: Filmpje.

mvg
Bouwe

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 13:12 

goed man.

kom je uit met die korte stop secties ?

gr.

M.

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 13:34 

Ik las dat je stopsecties hebt van 10 cm. Dat is toch meer dan voldoende? (@Mau) Heb bij DU-B. ook die lengte aan stopsecties en dat is zelfs al vrij lang. Op mijn pendelspoortje daar heb ik secties van 2 cm. Maar nu kruipt dat flut/boemel/dennenappeltreintje ook enkel wat heen en weer. Bij Backeramm heb ik verschillende lengte van stopsecties, maar nergens meer dan 10 cm. Mijn ervaring is dat KL er niet doorheen schiet, mits je de trein niet op Mach .84 voorbij laat blaffen.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 13:56 

mm, ik zit net ff te kijken, ik heb inderdaad ook ongeveer zulke lengtes, onzin vraag dus :oops:

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 14:53 

Hahahaah! 8-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur