Our Way or the Railway!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

martindomburg
Contacteer:

Re: Geerts kleine modelbaan!

Bericht door martindomburg » 12 dec 2018 22:42

Hoi

Dat ligt eraan wat je met de 4018 aan wilt sturen. Bij magneetspoelen een 19-24vdc voeding of een 15-16Vac.

Heb je geen magneetspoelen dan is een 12Vdc voldoende.

Met de uitkomst van deze keuze kan je ook je lampen en de KeerPlus3 voeden. De 4088LN haalt zijn voeding uit de loconet bus.

Groetjes

Nico Essers

Re: Geerts kleine modelbaan!

Bericht door Nico Essers » 13 dec 2018 01:47

Geert,

Het klopt dat de blokken via de bezetmelder gevoed worden. De andere railstaaf moet echter ook aangesloten worden. Ik heb zo dus iedere rails apart aangesloten met zowel de + als de - zijde. Hierbij komt de + bij mijn baan dus altijd van een bezetmelder behalve bij een wissel (straat ).

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
geertvt

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door geertvt » 18 dec 2018 01:07

Mijn vrouw was tijdens een schildercursus lekker op dreef en heeft een fantastisch schilderij gemaakt voor boven de modelbaan.
Bij deze is onze baan omgedoopt in 'Our Way or the Railway!'
De lade is door mijn schoonvader gemaakt... die heeft er ook zin in. :lol:
Bijna vakantie, dan kunnen de eerste stappen van het bouwen beginnen.
Bijlagen
Our Way.jpg
Our Way.jpg (52.92 KiB) 735 keer bekeken

Onderwerp starter
geertvt

Bericht door geertvt » 09 feb 2019 17:08

Even een update van mijn activiteiten de afgelopen weken.

- Ik ben naar twee beurzen geweest om inspiratie op te doen en te leren van de gevorderden!
Leuk om zoveel te zien en de bereidheid van van iedereen om mijn vragen te beantwoorden.
- Ik heb leren solderen en heb ondertussen mijn eerste soldeerstation gekocht. Solderen met messing wordt mijn volgende hobby. :lol:
- Workshop iTrain gevolgd bij N-spoorstore/FreeBit Erg leuk om te doen dus meteen thuis een proefbaantje gemaakt. Kwam er helaas
achter dat de proeflicentie niet werkt met de Digikeijs DR5000... Daar wacht ik voorlopig nog maar mee.
- Ondertussen kan ik rails op maat zagen, dat viel nog niet mee met zo'n klein railzaagje. Als ik zie hoe strak sommige flexibele rails kunnen leggen,
kan ik daar nog niet aan tippen, maar ik ben tot nu toe tevreden over mijn eigen vorderingen.
- Op Marktplaats heb ik bruggen, tunnels en een kasteeltje gekocht. Dat gaat goed passen op mijn baan. Ik heb me erg vermaakt met de zoektocht en weet nu goed
wat ik wil aanschaffen.
- Bij WSUM in Waalwijk, Domburg Train Support en N-spoorstore heb ik ondertussen alle spullen gekocht om de baan helemaal te compleet te maken.
Van mijn planning om €50 per maand uit te geven zit ik na 5 maanden al 3 jaar overheen... oei! Prachtige, maar dure hobby dus!!! :lol:
- Ik kijk geregeld op het forum en zie dan de geweldige vorderingen van de prachtige modelbanen van de forumleden. De tijd er voor nemen en er van genieten
zijn de beste tips die ik van jullie heb geleerd! Ja, de technische ondersteuning is ook fantastisch! Daarvoor dank ik jullie allen! :mrgreen:

Al met al bouw ik mijn hobby rustig uit en heb ik er erg plezier in.

Afbeelding

Wim H

Bericht door Wim H » 09 feb 2019 20:39

Leuk om de vorderingen te zien Geert! :)
Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

martindomburg
Contacteer:

Bericht door martindomburg » 09 feb 2019 20:55

Gaaf te lezen Geert, succes met de ontdekkinsgreis

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 09 feb 2019 22:27

Mooie vorderingen Geert. Ik vind het wel vreemd dat de Digikeijs DR5000 niet met de proef licentie van iTrain werkt. Dat zou wel moeten gaan. Heb je geinformeerd op het forum van iTrain ?

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

martindomburg
Contacteer:

Bericht door martindomburg » 09 feb 2019 22:35

De Dr5000 communiceert via LocoNet met de computer. Omdat iTrain een commercieel product is moet deze voor elke licentie aan Digitrax een afdracht doen voor het gebruik van LocoNet. Dan mag je deze dus niet gratis uitgeven, daarom werkt LocoNet niet in de proefversie.

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 09 feb 2019 23:23

Betekend dus wel als ik het goed begrijp dat je met de Digikeijs geen commerciële besturingssoftware kunt testen om te bepalen wat je het beste bevalt. Dat moet je wel maar net van te voren weten als je zo'n centrale wilt aanschaffen. Je zal maar een software pakket gekocht hebben wat je niet bevalt, wordt het alsnog een dure centrale :x In ieder geval weer wat bij geleerd. Thanks Martin.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Cornelis

Bericht door Cornelis » 10 feb 2019 13:05

Hoi Geert, mooie vorderingen heb je gemaakt.

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Heb een DR5000 aangeschaft, die het zonder licentie niet doet met iTrain.
Na even op de site van iTrain te hebben gekeken kwam ik deze pagina tegen: https://www.berros.eu/nl/itrain/registration.php
Hier kan je een proeflicentie aanvragen bij iTrain. Deze is twee maanden geldig voor alle "features" van iTrain, zodat je kunt uitpluizen of iTrain het pakket voor jou is. Nadat je je aanvraag hebt ingediend, ontvang je als het goed is binnen enkele dagen een licentiecode voor de proefperiode.

Succes met testen!

Cornelis

N-spoor beginner
Mijn Baanplan
Mijn Baan

Plaats reactie