Our Way or the Railway!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
geertvt

Re: Our Way or the Railway!

Bericht door geertvt » 29 mar 2019 21:21

Weer eens een update met mijn ervaringen met de treinhobby van de afgelopen weken:
- Ik ben heerlijk bezig geweest met aanpassingen op de baan. Ten eerste toch maar een 'vers' laagje kurk op de gehele tafel en dat bevalt prima.
Daarnaast de hele baan stuk voor stuk weer opgebouwd en keurig alle draadjes van de wissels verlengd, aangesloten en weggewerkt. Dus ook eens onder de baan gewerkt, wat een heel nieuwe ervaring was. Nog niet zoals de echte pro's, maar het ziet er voor mijn doen keurig en overzichtelijk uit.
Lekker de tijd voor genomen en nog geen foutjes gemaakt met zagen, solderen, boren en aansluiten... het werkt tot nu toe allemaal.
- Ik ben naar Rail 2019 geweest, de Digitale Demodag van Domburg Train Support en ook met het gezin naar On traXS! Wow, wat een prachtbanen heb ik gezien. Echt fantastisch wat er allemaal mogelijk is met deze hobby! :shock:
- Op Marktplaats heb ik mijn 3e trein gekocht, een Arriva Spurt. Bij de test op de baan reed hij niet zo lekker. Met wat navraag op het forum bleek het aan de Uhlenbrock decoder te liggen. Heb er nu een Doehler & Haass inzitten en de trein rijdt nu prachtig.
- Ik wil nu gaan beginnen met het plaatsen van de bezetmelders. Daarover heb ik een vraag gesteld in de digitale vraagbaak.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=12851
Daarna ga ik beginnen aan het bergspoor... de rails ligt al ongeduldig te wachten! :mrgreen:

Afbeelding

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 29 mar 2019 22:08

Ziet er goed uit Geert, ik heb je vraag over de bezetmelder ook beantwoord.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
geertvt

Bericht door geertvt » 23 apr 2019 20:26

De afgelopen periode ben ik bezig geweest met het oplossen van het bezetmeldervraagstuk. Ik ben wederom fantastisch geholpen op het forum
en met de tips heb ik wat wijzigingen op mijn baan toegepast waardoor het nu mogelijk is om meer blokken te gebruiken.
Ik heb besloten om te beginnen met één bezetmelder per blok, als dat niet goed genoeg werkt, kan ik dat altijd nog uitbreiden.

Het meeste werk is onder de baan gedaan. Ik was vast van plan om super netjes te gaan werken, maar met het toenemen van het aantal draadjes, decoders, voedingen en kabels is het wel erg vol geworden. Zeker nadat ik ook nog een dubbele ringleiding heb gelegd om de track op meerdere punten te voeden. Geleerd op de soldeercursus van MSG 's-Hertogenbosch (erg leerzaam).
Ik heb een foto gemaakt, maar voor mijn eigen archief... daar zal ik jullie niet mee vermoeien! :lol:

Bij het testen wilde een aantal wissels (Fleischmann) niet goed schakelen. Ik kwam al op het forum tegen dat de spanning dan te laag is.
Ik heb mijn twee DR4018's apart gevoed, maar met een adapter van 12 volt. Niet voldoende dus. Iemand een tip wat ik daar het beste voor kan aanschaffen?

Ik heb in het paasweekend iTrain aangeschaft. Ik ben druk bezig om alles in te voeren. De beginnerscursus was alweer even geleden, maar het begint
er al aardig uit te zien. Stiekem best veel werk. Kan niet wachten om het uit te testen... Later meer!

Hoontje

Bericht door Hoontje » 24 apr 2019 00:44

Qua voeding zou ik eens bij Domburg Trainsupport informeren. Ruime keuze uit goede gelijkstroom voedingen.

iTrain is veel werk inderdaad, maar als je het doorhebt, dan wordt het leuk én kun je genieten van een mooi spoorbedrijf!

Succes en blijf vragen :)

Groetjes

Hoontje

Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter » 24 apr 2019 11:17

Geert, wees blij dat je voor iTrain hebt gekozen i.p.v. Koploper dan had je drie maal zoveel werk gehad. Nog afgezien van het gebruiksgemak van iTrain versus Koploper.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-04-21)

gvandersel
Contacteer:

Bericht door gvandersel » 24 apr 2019 11:29

Kom anders 4 mei naar Houten. Kan je rustig boodschappen doen en een goede voeding kopen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Selectrix (RMX)

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 24 apr 2019 11:39

Geert, Ik gebruik de Meanwell RSP-100-12 voeding voor het aansturen van 10 wissels. Deze heeft een output van 12V DC 8,5A. Martin heeft me die toen op de beurs zelf aangeraden. Deze heeft meer dan voldoende capaciteit om ook nog de verlichting en eventueel een AHOB aan te sturen.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
geertvt

Bericht door geertvt » 24 apr 2019 16:41

@ Hoontje, bedankt voor de tip!
@ André, ik ben blij met mijn keuze voor iTrain...
al was die keuze niet zo moeilijk aangezien ik een MacBook heb. Heb het eerst in de praktijk gezien op beurzen, toen een cursus gedaan met een proeflicentie. Nu ben ik er aan toe om ermee aan de slag te gaan.
@ Gerard, het staat op de planning!
@ Nico, bedankt voor het delen. In verschillende topics over Fleischmann wissels heb ik gelezen dat er 16 v
nodig is om ze goed te laten werken.
Ik heb Martin een mail gestuurd, die zal het wel weten.

Onderwerp starter
geertvt

Bericht door geertvt » 24 apr 2019 16:41

Afbeelding

FidOo

Bericht door FidOo » 24 apr 2019 18:28

Het belangrijkste voor het schakelen van wisselspoelen is de hoeveelheid vermogen die je voeding kan leveren.
Vermogen = stroom * spanning. Dus P=I*U en dus Watt=ampère*Volt.

Een 12Vdc voeding moet dus genoeg stroom kunnen leveren om genoeg vermogen te hebben om je wissels om te zetten. Die 8.5A is dus genoeg.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Plaats reactie