City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Nico Essers

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Nico Essers » 29 apr 2019 00:01

Dat ziet er indrukwekkend uit Bjorn. Ik vind de leds in het schaduwstation een goed idee. Kan ik bij mijn volgende baan misschien ook toepassen. Blijf je volgen.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 02 mei 2019 13:30

Dank je Nico en Michiel,

Ja die duoleds is echt een aanvulling vindt ik persoonlijk, omdat ik er 14 sporen naast elkaar heb liggen zie je nu in één oog opslag welke gaat rijden op welk baanvak vrij is. Tijdens het testen heb ik er veel gemak van. Vindt dat de extra investering voor de aansturing van de leds meer dan waard.

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 02 mei 2019 13:31

Hoi Hoi,

Weer ff Update.

Intussen het tussenstuk tussen de 2 schaduwstations weer gemonteerd en voorzien van de benodigde draden. Leuk soldeerweerk :shock:

Maar je wordt er werl enthousiaster van om weer snel te kunnen testrijden. :D :D

Ook alle draden aan de achterkant netjes wegggewerkt in buizen. Het enige wat daar nog gedaan moet worden is de netwerkabels wat mooier wegwerken of vastzetten.

Afbeelding
Overzicht vanaf de kant van het tussenstuk

Afbeelding
Overzicht van de kant van de keerlus

Afbeelding
Overzicht met het tussenstuk

Intussen begonnen met volop testrijden en de oneffenheden die je dan tegenkomt wegwerken, lijmresten of toch nog wat uitstekend soldeer of een schroef niet diep genoeg. Al met al loopt het redelijk, wel wat problemen met 2 treinen met de wissels wat leidde tot kortsluiting. Intussen 1 lok aangepast op ideeën van een forumlid en dat lijkt vooralsnog te werken dus komende week de andere lok aanpassen. Ook tot de slotsom gekomen dat ik 4 sporen opnieuw deels moet leggen ivm onjuiste bloklengte dan ik zelf had voorzien dus rails vervangen en blokken verleggen. FF een momentje niet nagedacht ;D ;D

ook ff tijdelijk tableau gemaakt voor de computer ....werkt ff fijner dan de hele tijd op je knieen 8) 8)

De komende tijd verder met testrijden, zal filmpjes maken en overige duoleds monteren, blokken vervangen en dan aan de gang met de overkant om het schaduwstation volledig functioneel te krijgen zodat de helixen gebouwd kunnen worden.

Hoop dat ik er ff de tijd voor krijg :D

Voor zover weer :) :)

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 11 mei 2019 12:44

Hoi Hoi,

Hierbij weer ff een update.

Afgelopen dagen bezig geweest met de zuidkant van het schaduwstation.

Rails leggen, draad trekken en blokken indelen n servo's monteren. En daar ging het ff mis.... ff onoplettendheid van mij...was ook erg moe :angel:..... de laatste OC32 onrustig en de servo's op hol zodra ik de stroom inschakel........alles nagelopen.... ...maar kon het op dat moment niet bedenken.........met behulp van Marting Domburg het nageplozen en .... tja stom stom....een 0.14mm2 draadje over 5 meter trekken vanaf de voeding was niet de slimste zet........intussen aangepast naar 1,5mm2 ...en geen problemen meer :D :D :D

Servo's ingesteld en je ziet ik leer steeds elke keer dus nu ook meteen allemaal goed in Koploper aanstuurbaar :D :D ....Daarna Blokken ingeslepen in de rails en getest of de blokken werken en ja nu in 1 keer goed :-) :) :) :)

Tussenstuk tussen de twee delen gaat goed eruit en makkelijk terug te plaatsen alleen draden moet nog ff mooier regelen ...sort of plug and play idee.

Plan was om de eerste helix af te hebben zodat een keerlus kon komen om volop te testen maar dat ging door tijd gebrek niet ::) ::)....Dus eerst ff Koploper inrichten dat er dan tot de wissels getest kan worden en dan zsm de eerste Helix naar 30 cm hoog tillen met 3 blokken erin in beide richtingen...

Dus nog voldoende te doen voordat ik op het volgende level ben...
- Duoleds allemaal monteren
- Alle draden netjes wegwerken
- Storingsvrij testen

Paar foto's van de huidige situatie ;)

Afbeelding
Noordkant Schaduwstation

Afbeelding
Zuidkant Schaduwstation

Afbeelding
Brug Noordzijde

Afbeelding
Brug Zuidzijde

Afbeelding
Zuidkant Schaduwstation vanaf helix gezien

Afbeelding
Overview Zuidkant Schaduwstation

Afbeelding
Overzichtsfoto Noord en Zuid Schaduwstation

Zover weer ff de update ....vragen, opmerkingen en suggesties altijd welkom

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 14 mei 2019 14:31

Hoi Hoi,

Even een vraag aan de lezers... ;)

Ben nu aan de eerste Helix toe om te bouwen en je kent het in gedachten erg logisch totdat je het uittekend en erover nadenkt.

Wat bedoel ik? De indeling van blokken. Nu is het zo dat de Helix in eerste instantie naar de tussenlaag gaat op 30 cm hoogte dus 6 omlopen in de helix. Wil daar maximaal 3 blokken in hebben per rijrichting.

Nu had ik bedacht:

|schaduw station 1 | 50 cm rails | blok | 1 meter rails | blok | 1 meter rails | blok | 1 meter rails | Schaduwstation 2|

Maar misschien niet handig daar de trein dan detectieloze stukken doorkruist

Of is dit handiger

| Schaduw station 1 | 50 cm rails | Blok van 2 meter| Blok van 2 meter | Blok van 2 meter | Schaduwstation 2|

Graag jullie advies of ideeën.

Groetjes Bjorn
Laatst gewijzigd door Debvd op 14 mei 2019 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

FidOo

Bericht door FidOo » 14 mei 2019 14:37

Ik zie de meerwaarde niet van ongedetecteerde stukken in je helix. ook in die 2e variatie niet.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 14 mei 2019 15:03

Hoi Joost,

Dat betreft een stukje voor de wisselstraat en wordt meegenomen in het de wisselstraat voor koploper.

Gr. Bjorn

Michiel
Contacteer:

Bericht door Michiel » 15 mei 2019 06:51

Betreffende het indelen in blokken: ik zou gewoon een aantal aan elkaar aansluitende blokken maken, allemaal minstens zo lang als je langste trein. "Dode" blokken ertussen hebben naar mijn idee geen zin.

Elke blok verdeel je dan in secties, afhakelijk van hoe je de blokken wilt gebruiken. vb met Koploper dubbele rijzin berijdbaar, dan voorzie je aan beide kanten een korte meldsectie van ongeveer 20-40cm. Met Koploper en expliciet enkelrichting, hoef je alleen maar een stopsectie te voorzien van 20-40cm. De lange sectie ervoor gebruik je als aanmeldsectie. Met een ander stuursysteem kan het indelen in secties weer iets anders verlopen. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Dus, blokken gewoon aan elkaar aansluitend, zonder "dode" stukken ertussen. Secties binnen een blok indelen naar het soort gebruik van het blok. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 15 mei 2019 08:39

Hoi Michiel,

Nu ik je verhaal lees, snap ik niet dat ik zo moeilijk dacht :? .....Nadat ik het geschreven had had ik al zoiets optie 2 is de juiste, maar dat van die lange inrijsectie was ff verwaterd bij me ....Dank je voor de tip. :D :D ....gek genoeg had ik dat wel getest in mijn testbaan op 2 blokken met die lange inrijsectie .... zo zie je maar af en toe moet je weer ff op de juiste weg gezet worden. Thanx :) :) :)

Groetjes Bjorn

Plaats reactie