City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Debvd

Re: ??? City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw

Bericht door Debvd » 27 jan 2019 16:46

Hallo Allemaal,

Weinig tijd gehad deze week en komende week weer op locatie, maar wel wat kunnen doen vandaag aan de layout en proefleggen en meteen even wat foto's gemaakt om jullie te laten zien hoe het eruit ziet als je de baan rolt.

Afbeelding
Een deel van het schaduwsation proefgelegd....ben er wel content mee, moo in het en makkelijke bereikbaar.

Afbeelding
Middelste spoor wordt een kopspoor voor 2 of 3 stellen om weer te keren en meteen weer de helix in te gaan.

Afbeelding
Hier momenteel de grootste uitdaging om alles in de bochten juist te krijgen ::)

Afbeelding
Hier zonder tussenstuk, welke met centreerpennen op de juiste plek wordt gehouden.

Afbeelding
Hier is de baan naar voren gereden, zijn starre wielen dus komt altijd weer op zijn plek terug. Dit geldt voor beide kanten.
Wat nog wel moet gebeuren is ook centreerpenne op de muur maken.

Als u ideeën of aanvullingen heeft altijd welkom.

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 08 feb 2019 16:28

Hallo,

Weer een 2 daagjes wat kunnen doen, kurk gelegd aan 1 kant en de overbrugging gedaan.

Volgende keer maar wel een echte lijmkam halen ::) ::) ;D ;D

Intussen ook bezig geweest om het schaduwstation volledig te hertekenen en ben hier momenteel wel content mee, volgende keer zal ik het volledige deel getekend klaar hebben om te delen.

Afbeelding

Buitenkant helix stijgend en binnenkant dalend.... in het schaduwstation is een spoor gecreeërd waar treinstellen of duw/trek combinaties kunnen keren en meteen weer de helix in kunnen.

Dus na het kurk leggen ook bezig geweest met de basis leggen voor de helix naar de eerste verdieping :) :)

Afbeelding

En ook bezig geweest met de overbrugging ....proefstuk neergelegd omdat ik nog twijfel of het zo houden of to gebruik maken van zogenaamde uitschuifrails. Voor alsnog lijkt dit te werken omdat de verrijdbare delen ook gefixeerd op 1 plek terugkomen.

Afbeelding
Moeilijk te zien maar toch echt doorgezaagd (y)

Vraag me alleen af waarom meestal op deze overbruggingspunten door veel personen gesoldeerd wordt ??? ???

Zover weer even een bijdrage :D

Groetjes Bjorn

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras » 08 feb 2019 17:49

Bjorn,

Leuk baanplan, heel ambitieus. Diepte van 90 cm hoeft geen probleem te zijn als jij weet dat je overgoed bij kunt, ik heb een diepte op mijn 9 meter lange kant van 1 meter. Wel met aankleding van achter naar voren gewerkt, tevens kom ik met gemaak overal bij ivm heb hulpstukken gemaakt waar ik kan leunen.

Maar jouw helixen, Met welke treinlengte wil jij gaan rijden? Voor mijn fernverkehr en lange goederentreinen van 2 meter heb ik ruime helixen gemaakt. De lok vind namelijk niet zo leuk als hij de sleep door 2 R2 bochten tegelijk moet trekken. (Veel slijtage). Ik heb namelijk 2 helixxen van 1,5 meter bij 1 meter (buiten maten). En voor de kleine regionale treinen ga ik naar 90 bij 80 cm.

Trouwens, wat mij wel opvalt is het radiator in de kamer. Ga je zo grote investering doen voor de treinen. Laten we het radiortje lekker hangen op zo'n rot plek. Heb mijn hele zolder verbouwd, maar heb lekker vloerverwarmingtje genomen en gietvloertje. Echt die radiotor staan voor modeltreinen altijd in de weg.

Met vriendelijke groet, Mark

iTrain / Dinamo / Fleischmann / Minitrix / Kato / Piko / Brawa

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 09 feb 2019 09:22

Hoi Mark,

Dank je voor je reactie :-)

Ik ga inderdaad overal makkelijk bijkomen en daarnaast ben ik ook redelijk lang dus dat helpt ook :-).

Wat betreft treinlengten zal in normaal gebruik gereden worden met maximale lengte van 130 cm met de mogelijkheid van een een langere goederentrein. De helixen zullen voor bovengaand verkeer altijd minimaal R3 zijn. Binnenbaan R3a ...Alleen in geval van 3 sporen op de helix zal het spoor naar beneden lopend R2 hebben ....Maar hier ben ik nog het baanplan aan het updaten of dit echt toegevoegde waarde gaat opleveren bij level 3 het scenery deel. De helixen zijn er wel al op ingericht mocht ik toch besluiten om van de volgende level 1 spoor toe te voegen. De kleinste helix is 90 bij 70 cm.

Tja de radiator...wel gedacht om dat te verplaatsen maar daar het in deze kamer ook een verkeerspunt is in mijn verwarming ...niet alleen kamer, badkamer maar ook de woonkamer beneden heb ik besloten het zo te laten daar ik toch altijd de buizen gehouden zou hebben en het scenery deel komt boven de verwarming uit dus niet echt een probleem. :-)

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 12 feb 2019 15:42

Hoi Hoi,

Van het weekend druk geweest met alles en van nog wat maar weinig tijd voor de baan gehad.... :) vind ik zelf ;D

Voornamelijk met de helix bezig geweest ...de draadeinden vastgezet in de ombouw en het eerste deel gefixeerd vastgezet....daarna eerste verdieping ff neergelegd om te testen.

Lol...dat was leuk maar al gauw bleek het niet voor elke lok haalbaar ....Ik rekende met 5 cm op 2 meter dus zeg 2,5 % stijging buitenbaan...dit omdat de panto's wel omhoog gaan staan maar niet tegen de draad gaan komen dacht ik met 5 cm genoeg te hebben.

Maar nu las ik ergens dat de 5 cm is inclusief de kurklaag die ik erop heb liggen ??????? Dus als iemand hier ervaringen mee heeft .....

Groetjes Bjorn
Bewerk bericht

Michiel
Contacteer:

Bericht door Michiel » 12 feb 2019 15:59

In mijn helixen heb ik een hoogtewinst per omwenteling van 45mm. Dat is 33mm NEM hoogte, 6mm mdf, 4mm kurk en 2mm speling. Dat ging perfect, maar voor diesel en stoom, dus zonder bovenleiding. Volgens de NEM norm moet je minimaal 37mm voorzien in hoogte tot de laagste rijdraadpositie. Je krijgt dus een hoogteverschil per omwenteling van 50mm (inclusief houtwerk en kurk). Maar je zal dan wel een rijdraad moeten voorzien om de pantograaf te beschermen. Met de pantograaf helemaal uitgeklapt te rijden, lijkt met risicovol en verpilling van hoogte.

Doe je het echte strak, kan je waarschijnlijk tot 45mm per omwenteling gaan, zonder kurk en rijplaatdikte van 6mm of minder, maar nog steeds met een rijdraad op 37mm.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 22 feb 2019 10:35

Hoi Michiel,

Dank je, heb het idd nu aangepast naar de maten die je noemt en het stijgingspercentag is nu voor zover ik kan oordelen nu beter. Thanx:-)

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 22 feb 2019 10:36

Hoi Hoi,

Was even een dag vrij dus gauw aan de gang gegaan.

Intussen andere kant van de baan nu ook voorzien van kurk en de tweede helix ombouw (verrijdbaar) is intussen ook een feit. Hoop komende week de eerste sporen rondom als test te kunnen leggen en daarna begint het werkelijk leggen en vastmaken van de baan. Kortom nog heel veel te doen ook aan het onzichtbare zoals alle draden en electronika.

Foto ter impressie van de andere kant van de baan, nou ja ombouw ;D
Afbeelding

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 28 feb 2019 23:33

Hoi Allen,

Weer een kleine update...

Nu voor het eerst een rails rondom kunnen leggen zodat ik ook kan beoordelen of het ook overeenkwam met het getekende stuk.

Wel een openbaring moet ik zeggen. Heb dit zowel in Scarm als AnyRail getekend en kom zelf tot de conclusie dat AnyRail beter overeenkomt met de werkelijkheid. Afwijking was 2 cm ...dat is niet veel op een afstand van 4 meter. Bij Scarm was de afwijking 13 cm vond ik toch wel een beetje teveel van het goede. dus toch verder de hele baan overtekenen in AnyRail om te kijken of alles nu toch echt past ;D

Affijn... nu is ook het feest begonnen van meteen bedenken hoe de blokken ingedeeld worden waar de OC32's komen etc... al met al een leuke paar dagen om bezig te zijn geweest met verschillende items.
Afbeelding
Hier begint langzaam aan het juiste plaatje te komen. :D

Afbeelding
Bezig met een aantal blokken de draden te solderen en ook de bochten in de juiste manier te leggen zonder dat ze elkaar raken...Bijna een puzzel ;D ;D

Afbeelding
Zicht op de bocht na de overbrugging

Afbeelding
Zicht op de andere wisselstraat voor de schaduwstations en de omloop waar de keerlus in komt. En zicht op de 2de helix.

Nu ga ik experimenteren hoe ik de wissels het beste kan aansturen met servo's en hoe dat vast maak ....

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 12 mar 2019 18:50

Hallo,

Zo weer een dagje kunnen klussen :-)

De draden op de afneembare van de bezetmelders gesoldeerd en rails gelegd.... Lijkt niet veel maar kost wel veel tijd :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Zo van de week nog een dagje vrij...kijken of ik stuk verder kan komen :-)

Groetjes Bjorn

Plaats reactie