Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door gvandersel » 12 sep 2019 10:26

Dinamo maakt het leven inderdaad een stuk makkelijker. Blijft de vraag waar sluit je het schaduwstation weer aan op de hoofdbaan?

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BenQ
Berichten: 2767
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door BenQ » 12 sep 2019 16:14

Gerard,
De aansluiting komt van linksvoor, splitst dan rechtsvoor gaat naar achter, worden dan 3 sporen en sluit linksachter weer op de hoofdbaan aan.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Project Neuffen 4| Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 731
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door Wim H » 15 sep 2019 19:54

Hallo Ben,
Leuk baantje!
BenQ schreef:
07 sep 2019 09:47
Dank je, het wordt wel een baantje waarbij de panto's altijd omlaag staan, anders moeten sommige hellingen 3% of meer worden.
Waarom? Je kunt op de kritische punten de rijdraad toch wat naar beneden brengen? Zodat de panto iets meer wordt ingeduwd.

Qua baanplan: je hebt nog extra overloopwissels nodig bij de aansluiting van het schaduwstation. Tenzij je het schaduwstation alleen voor 1 rijrichting wilt gebruiken (vanuit het schaduwstation naar links rijdend).

Blijft het enkelsporige zijlijntje nog wel bestaan? Ik hoop het wel, het geeft net een tikkie meer afwisseling (naar mijn smaak).

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BenQ
Berichten: 2767
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door BenQ » 16 sep 2019 19:48

Wim,
Probleem is dat rechts er 4 lagen zijn en de bovenste ligt op 12 cm dus de lagen zijn ± 4 cm.
Verder ga ik geen bovenleiding aanleggen, ten minste nog niet.
Het enkel spoor is verborgen op plaatje om wat dingen te verduidelijken, deze gaat namelijk naar het bergstation.
Het schaduwstation is er later bijgekomen, zal hier nog eens naar kijken.
Bedankt voor jouw opmerkingen.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Project Neuffen 4| Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 663
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door Nico Essers » 16 sep 2019 20:48

4 cm per laag is wel erg weinig Ben, kom je daar overal mee weg. Op mijn baan heb ik dat plaatselijk ook geprobeerd maar ben toch uiteindelijk naar 5,5 cm gegaan.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 731
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door Wim H » 16 sep 2019 21:33

4 cm is inderdaad erg weinig... Wil je perse de dubbelsporige brug over het station? Je zou nl ook voor een groot dubbelsporig ovaal kunnen kiezen. Station min of meer aan de voorkant, schaduwstation aan de achterkant. De zijlijn kan er dan doorheen slingeren. Die zou eventueel ook met een lange brug over het station kunnen. Voor de zijlijn is er eenvoudiger ruimte te vinden voor een voldoende lange helling. En omdat de treinen daar korter zijn, kan de helling steiler.
Groet Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BenQ
Berichten: 2767
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door BenQ » 16 sep 2019 22:25

Even wat plaatjes gemaakt om de baan wat te verduidelijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het spoor aan de voorkant ligt op zijn plek.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Project Neuffen 4| Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door gvandersel » 17 sep 2019 08:37

De 40 mm is net groter dan de minimale 37 mm voor schaal N. Overigens een leuke manier om je schaduwstation aan te stluiten, aan de enekant de dubbelsporige hoofdbaan en aan de andere kant een enkelsporige zijlijn.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 731
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door Wim H » 18 sep 2019 19:55

Hallo Ben,
Ik ben nog niet overtuigd. Nou hoeft dat ook niet, want het is niet mijn baan ;) Toch nog wat opmerkingen:

Het grootste pijnpunt is denk ik het hellingspercentage in de hoofdbaan; dat lijkt me nog steeds erg steil worden. Met name aan de rechterkant: ik neem aan dat het schaduwstation en het hoofdstation op dezelfde hoogte liggen (hoogte nul). Als de dan het station naar rechts verlaat, maak je een 180 graden lus, waarin je tot boven het schaduwstation moet komen. Uit je ontwerp schat ik dat het buitenste (stijgende) spoor een straal heeft van 35 cm. Zelfs als je tot slechts 40 mm stijgt (en ik betwijfel of dat genoeg is), dan wordt het hellingspercentage 3.6%. Dat lijkt me toch te veel, en ik vraag me af of je er blij van wordt als 1 op de 3 loks er niet tegen op komt. Of dat je slechts met hele korte treinen kunt rijden...

Daarnaast lijkt ook 40 mm verschil me te weinig. Als je alleen met stoom of diesels rijdt, heb je toch minimaal 30 mm vrije ruimte tussen spoorstaaf en "plafond" nodig. Bij eloks - ook met gestreken stroomafnemers - zal dat meer zijn, al snel een mm of 5 denk ik (maar ik heb zelf geen eloks dus kan het niet checken). De rails heeft ook een dikte van ~3 mm (Peco code 55). Dan hou je dus 2 mm over voor de plaat die het spoor moet dragen. Dat moet dan wel metaal zijn, hout is dan niet stevig genoeg.
Het kan dus net, maar je hebt geen marges meer. Als er een trein ontspoort in je schaduwstation kom je daar niet bij, tenzij je hele dunne handjes en polsjes hebt.

Misschien kun je het schaduwstation iets lager leggen al blijf je met steile hellingen zitten en slechte toegankelijkheid van je schaduwsporen. Ik zou denk ik toch proberen om de schaduwsporen in het ovaal te leggen en op een niveau lager te plaatsen, bij voorkeur aan de voorzijde waar je er beter bij kunt. De hoofdbaan kan nog steeds met een brug over het station. En de zijlijn kan nog steeds omhoog naar het eindstation. Ik zal eens kijken of ik nog een schetsje kan maken.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 731
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0

Bericht door Wim H » 18 sep 2019 21:04

Bij deze de schets:
Afbeelding
Het grijze hoofdstation ligt op niveau 0. Naar links daalt het spoor naar - 5 cm. Hier ligt aan de voorkant het schaduwstation (blauw) met 2 opstelsporen per richting. Boven het schaduwstation ligt alleen de enkelsporige zijlijn die hier al stijgt van 0 naar +6 (en vervolgens hoger). De toegankelijkheid is dus beter.

Ga je vanuit het grijze hoofdstation naar rechts dan stijgt het spoor (rood) naar +5 cm en komt op de brug over het station uit. Vervolgens daalt het spoor langs de linker en achterkant van de baan (groen) naar het niveau van het schaduwstation.

De zijlijn (geel) naar het bergstation is ook nog wel in te passen denk ik, min of meer zoals je hem al had in je oorspronkelijke plan.

Uiteraard moet het nog gechecked worden met wat software om te kijken of het inderdaad allemaal past. De hellingen zullen in ieder geval minder steil zijn, en de toegankelijkheid beter.
Uiteraard is het wel is het meer spoor, waarvan ook een deel ondergronds.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Plaats reactie