[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Daar ben ik stiekem ook benieuwd naar. ;) Maar is wellicht niet passend voor hier...
Vandaag in Lochem nieuwe aanwinsten gehaald. Morgen foto's en hopelijk veel knutselen aan de middelste bak.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Groetjes

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Dan heb ik je misgelopen in Lochem vandaag. Voor mij moet het klussen nog iets langer wachten maar aan een tekort aan materiaal ligt het nu niet meer.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Alro »

Hoontje schreef: 13 jul 2019 20:32 Daar ben ik stiekem ook benieuwd naar. ;) Maar is wellicht niet passend voor hier...
Daarom heb ik er ook niet verder over uitgeweid :lol: (ach, je bent jong en dienstplichtig)

Ben benieuwd wat je nog meer voor ons in petto hebt.
Lochem was me toch nog iets te ver om ff tussendoor aan te wippen al leek het me wel reuze gezellig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen week af en toe wat bouwtijd en vandaag zowaar tijd om weer wat "Hoontje's How To's te monteren. Het leven is mooi soms!
Goed, wat heb ik gedaan? Na vorige week zaterdag niet beschikbaar te hoeven zijn voor de brandweer, ontstond ruimte om naar Lochem af te reizen. Daar aangekomen heb ik gerichte inkopen gedaan voor deze baan. Ik was namelijk op zoek naar mooie bomen en/of zelfbouw pakketten. Daarnaast wil ik de scene van het uitladen van een containertrein voor SFOR uitbeelden op mijn baan, dus een prima excuus om de containerwagons van Arnold mee te nemen. Een autootje van MINI's en de NOCH pakketten completeren de vangst. Maar het volk wil vast foto's, bij deze;

Afbeelding

De aanwinsten uit het Lochemse...

Na al dat moois aangeschaft te hebben, kon ik gaan knutselen. Bedoeling was om een begin te maken met de Rijense Hei

Afbeelding

Dit gebied dus. In de jaren '80 lagen de sportvelden daar nog niet, maar was het nog een heide en bosgebied met kleine zandverstuivingen...

Afbeelding

En hier zie je het gebied op de modulebaan. Althans, waar het moet gaan komen dan. De zandverstuivingen zijn voorzien van een basisgrond kleur uit het NOCH landschapsbouwpakket. De overige grond is bruin geverfd met Acryl verf van de ACTION.

Afbeelding

De bodem rondom ingesmeerd met NOCH lijm om hier later met de statische begrasser (RTS 35Kv) de eerste heide planten en ondergrond op te plempen...

Afbeelding

Een deken van Woodland Scenics fibers 4 en 7 mm lang, 'dark green' dient als basis voor de heide ondergrond. Dit is nog te dik, ik dun het later uit, zodat je van die 'eilanden' krijgt...

Afbeelding

Eromheen komt gewoon hoog gras, allerlei kleuren en lengtes van Busch, Noch, Faller en Woodland Scenics. Ik gebruik expres gras als ondergrond, straks met allerlei strooisels eroverheen lijkt het niet meer op een grasmat, maar op een veelzijdig gekleurde ondergrond...

Afbeelding

Ook dit stuk van het raccordement oogt vervallen. Dus links en rechts wat gras ook tussen de spoorstaven. Die spoorbielzen zijn helemaal begraven in de bedding. Die heb ik al veel eerder aangelegd. Nu is die goed droog en uitgehard, dus kan er goed op werken, zonder bang te zijn dat hij beschadigd.

Afbeelding

Afbeelding

2 maal het overpad in het Kleine Vospad. Ook hier gras en zand. Het is immers een zandpad. Hoewel ik geloof dat het tegenwoordig een mooi fietspad is geworden. Binnenkort weer eens gaan kijken...

Afbeelding

Proefrijden. Natuurlijk moet de NS2454 mijn nieuwe aanwinsten af gaan leveren op Kamp Rijen...

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende bossages en boompjes die ik gemaakt heb met behulp van de NOCH pakketten. Heel simpel gemaakt, verschillende kleuren strooisel, spuitlijm en een takje zeeschuim... Hoe ik dat precies doe zie je in mijn nieuwste "How To". Die vind je hier:



Afbeelding

Voordat er bomen en bossen gepland konden worden, heb ik het Kleine Vospad aangelegd. Een zandpad tussen de Stationsweg Zuid en de Oosterhoutseweg. Tegenwoordig dus fietspad...

Afbeelding

Tante Bep gaat haar hondje direct uitlaten over het nieuwe zandpaadje. Het riempje is een Woodland Scenics fiber van 7 mm. Best dik als je zo op de foto kijkt. In werkelijkheid zie je hem amper. En Bello het hondje, uit een nieuwe NOCH set, is natuurlijk ook een ontembaar levendig hondje wat goed vast moet blijven zitten...

Afbeelding

Eerste bosjes en boompjes langs het zandpad. Met de eerder aangebrachte achtergrond geeft het al een hele mooie dieptewerking...

Afbeelding

Nog wat meer bomen en bosjes. Maar het gaat om de voorgrond, de lange grassprieten dragen links en rechts wat vlokken, daardoor lijken het bloemen. Ik heb ze gemaakt door wat spuitlijm op het gras te spuiten (klein beetje/pufje!) en dan heel klein beetje strooisel. Direct wegzuigen met een stofzuiger en tadaaa.... Oh ja, de NOCH boompjes kunnen een stofzuiger-orkaan niet hebben leerde ik. Dus moest nieuwe boompjes maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende hoogtes van hei planten. De vlokken zijn of direct op de ondergrond aangebracht, of op kleine zeeschuim bosjes. In dit laatste geval heb ik gewoon 1 grote tak zeeschuim besproeid met spuitlijm en bevlokt met paarse en blauwe vlokken. Daarna trek ik daar kleine zijtakjes af, zo krijg je kleine bosjes hei...

Afbeelding

De achtergrond kleuren en de bomen direct daarvoor vallen enigzins in hetzelfde spectrum. Hopelijk wordt daardoor de dieptewerking straks nog meer benadrukt en lijkt mijn baan oneindig groot...

Afbeelding

Het raccordementslijntje raakt al mooi overwoekerd. Tante Bep wandelt onbevreesd door het steeds dichter wordende bos...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende doorkijkjes rondom het raccordementslijntje. Vooral geprobeerd dat het er op 'Preiser-hoogte' interessant uitziet. Ook ontstaan door de lichte boog in het spoor en de vele bossen en boompjes hele mooie verdwijn/verschijn punten voor de treinen...

Afbeelding

Van bovenaf valt dat verdwijnen overigens wel echt vies tegen. Misschien nog wat hoge bomen die over het spoor hangen planten...

Afbeelding

En zo ziet de modulebak er inmiddels uit na een paar middagen knutselen. Het laatste stuk wat op deze module nog moet gebeuren is rechts de Oosterhoutseweg inclusief spoorwegovergang en de toegang tot "Kamp Rijen". Dus MCC aangezwengeld om te testrijden. Bleek de zendlus niet te werken...

Afbeelding

Dit was de reden. De zendlus was doorgesneden bij het werken en testen van de spoorwegovergang techniek. Dom!!!

Afbeelding

Met de soldeerbout en een krimpkousje ter bescherming van de nieuwe soldering, bleek het snel opgelost...

Afbeelding

En daar gaat de bus weer! De verschillende servo's die je ziet zijn bedoeld voor de aansturing voor de spoorwegovergang (links) en de toegangspoort tot Kamp Rijen (rechts). Hier vertel ik later meer over...

Omdat de techniek even niet meer wilde meewerken. De computer had updates nodig en ik was er ook wel klaar mee, ben ik lekker gaan proefrijden en foto's gaan maken van de NS 2454 die over het spoortje van en naar Kamp Rijen pendelt...

Afbeelding

Deze foto poste ik van de week op facebook. De sfeer is 'spot on', ik wil een mooi overwoekerd, maar technisch goed berijdbaar baantje. Gezien de berg likes en hartjes die ik ontving, geloof ik dat men het met mij eens was. Stiekem (ok niet zo stiekem) ben ik wel écht heel trots op dit resultaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Straks, als de derde (en laatste) module van deze baan af is, dan zal de achtergrond verdwijnen. Je kijkt dan richting de Curver gebouwen en hoofdlijn. Nu heb ik provisorisch de achtergrondfoto van die module aan de zijkant van deze module gemaakt. Het effect ervan is, vind ik, erg goed!

Het is echt genieten om een keer dit soort foto's op een door mijzelf gebouwde baan te kunnen maken! Op facebook vroegen mensen hoe lang ik hiermee bezig ben geweest. Alles bij elkaar nog geen 8 uur. Het is echt een beetje uitproberen en met de juiste middelen werken. Door tussendoor goed te kijken hoe iets wordt, eventueel foto's te maken en test te rijden, ontdek je of iets mooi is of toch niet. Heel veel boompjes zijn verplant op de module totdat ik tevreden was. In mijn komende how to ga ik hier verder op in en laat ik zien hoe ik het gemaakt heb.
Nu nog ff genieten...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door tv_man »

Ben het er helemaal mee eens dat het resultaat er mag wezen!

Altijd een puzzel om precies de goede compositie te krijgen en de kleuren te laten 'kloppen' maar mijns inziens ziet het er gebalanceerd chaotisch uit hoe het er in het echt ook uit zou kunnen zien. En tante Bep staat erg fotogeniek op de foto!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Ron »

Ziet er prachtig uit.
Persoonlijk vind ik de ondergrond, het gras/heiden ontzettend goed gelukt.
Doet me denken aan de tijd dat ik op zo'n terrein dag en nacht heb rondgekropen.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door OBBinN »

Benieuwd hoe je dat hek gaat doen! Zelf voor het toekomstige stoomdepot ook een schuif of draaihek in de planning staan.

Verder alleen maar 'jaloers' op de bouw!! 😎


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Merijn »

Dag Hoontje,
Wat een vorderingen weer! Wat ga je hard. En het ziet er erg goed. Mooie set die Arnold containerwagens. Passen goed achter je Piko 2400! Misschien dat je de leuningen van je lok even moet nakijken, lijken een beetje scheef te staan? Enniehoe, ga zo door! En ben benieuwd naar de volgende update!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door sik234 »

super mooi gedaan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Dank allen voor de complimenten! Vandaag weer eens de moed gehad om te knutselen. Een paar plaatjes...

Afbeelding

Doorkijkje van 'achter-naar-voren'. Dit gedeelte van de MCC weg is al klaar en wacht op afwerking. De voorbereidingen (verf mengen enzo) zijn al in volle gang...

Afbeelding

Ik zag wat op tegen de aanleg van de (bijna) laatste meters MCC traject. Met name het solderen van reedcontacten. Vandaag is dat toch gelukt. Ook het wegdek alvast aangebracht, dat mag nu drogen de komende dagen. Ondanks de warmte, lijkt dat de droogtijd nagenoeg niet te beinvloeden.

Afbeelding

De route achter de schermen ligt op 2cm van de bakrand af. Ik ga de auto's beschermen door een vangrail te plaatsen. Deze is van BUSCH en komt uit hun wegenverkeersset. Die plaats ik pas, als het wegdek in basis helemaal klaar is. Nu moet dat dus, zoals gezegd, eerst nog drogen...

Afbeelding

Daarnaast een begin gemaakt met het schaduwstation in zijn definitieve vorm op de derde (en laatste) module. Er komen 2 sporen. Ik overwoog nog een extra wissel, maar dan zou de boog amper 20 cm worden en dat vind ik echt te krap, zelfs voor een klein kop spoortje...
Tijd om de draden te gaan trekken. Vanaf deze bak moeten ze via 25 polige connectoren naar de meest rechter module, omdat daar de printplaten zitten van het DINAMO systeem. Nu nog geen zin in...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Mooie voortgang met dit warme weer!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen dagen in een heus Frans Chateau mogen verblijven ivm een bruiloft. Dus lagen de bouwwerkzaamheden even stil. Gisteren eindelijk m'n gepieker over hoe de achterplaat op de derde bak te bevestigen, doorbroken en aan de slag gegaan!

Afbeelding

Met behulp van lomp lange schroeven zitten de hoeken nu toch vast in hout. Ze moesten daarvoor wel door 45mm dik schuim heen wat vrij vlot beschadigd als je er een scherpe schroef doorheen wil draaien. (of ik was te lomp ;) )

Afbeelding

De hoek die de achterwand maakt op deze bak is wat ongelukkig om vast te kunnen zetten. Een combinatie van houtlijm en schroeven leverde niet het juiste resultaat. De boel 'afkitten' wel. Met behulp van hot glue zitten de 2 delen nu muurvast...

Afbeelding

De achtergrondfoto is ook geplaatst...

Afbeelding

Alleen voor de doorgang moet ik nog wat verzinnen. Nu kijk je wel echt in een 'gat' Mogelijk dat dit straks allemaal al mee valt als de bovenleiding is gespannen en aangebracht, maar voor nu oogt het niet heel mooi. Misschien maak ik erachter nog een plaatje met wat restdelen van de achtergrond foto, zodat je niet 'de diepte' in kunt kijken...

Nu de discipline gaan vinden om draadjes te solderen en aan te gaan sluiten... Zucht...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door martindomburg »

Even helpen als Ubersturmbahn electro voorzitser von der spoorsjtaaf commando's: EN NU HEEL.DONDERS RAP DIE SOLDEERBOUT AAN HET WERK ZETTEN, IK HOOR GEEN TIN SISSEN VERDOMME!!!!!

und, helpt het een beetje?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Te laat :p was al klaar. Alleen de Servo's nog plaatsen en inregelen. Dan kunnen de wissels op deze bak ook bereden worden. Foto's volgen nog...


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door martindomburg »

Mooi doan jung :p


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Heb je laatste updates even zitten bekijken en ben zeer benieuwd hoe je die doorgang gaat wegwerken in de scenery.
Dat lijkt me een hele uitdaging worden maar ik l(we) laat me verrassen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hube »

Volgens mij heet dat “camoufleren” in het betreffende vakjargon.
Het is en wordt een hele mooi diorama. Ik volg het met veel belangstelling en plezier.
De oplossing voor het “gat” dat komt er wel.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

@bob vermeulen Dat gat ga ik inderdaad nog mooi camoufleren. Eerst moet alles technisch in orde zijn, dus is het nu alom aanwezig. Hoe ik het precies aan ga pakken, ga ik de komende week laten zien, heb een aantal ideeën. Als het goed is, gaat de bovenleiding en de plaatsing van de portalen straks al heel veel doen.

Bouwupdate:

Kleine primeur vanavond! Na gisteren een hele dag (10u - 21u) bezig geweest te zijn met de bedrading van de laatste module (en dus ook de middelste en rechter, want de nieuwe draden moesten natuurlijk wel doorgevoerd worden), was het vanavond tijd om test te rijden. Uiteraard 2 draden vergeten aan te sluiten, dus eerst wilde het allemaal niet. De wissel in Gilze Vijf Eiken - Aansluiting was nu namelijk niet gevoed. Dus de treinen liepen daar stuk. Gelukkig zitten alle electronische componenen op 1 module en hoefde ik niet nog draden aan stekkers te gaan zetten. Dus in 5 minuten was het opgelost. En... Reden de locs probleemloos over Gilze Vijf Eiken Aansluiting van en naar kamp Rijen.

Even wat plaatjes:

Afbeelding

secties en blokken bepaald en naast de sporen beschreven. Lengtes en bloknamen schrijf ik er gewoonweg naast. Met verf verdwijnt dat straks allemaal weer en het scheelt onthoud werk. Daarna met de dremel doorgeslepen...

Afbeelding

Voor de scenery alle basiskleuren al aangebracht. Binnenkort maar eens met de greenkeeper aan de slag...

Afbeelding

Deze modulebak heeft tot op heden de minste draden. Hij bevat dan ook slechts 2 blokken en een korte wisselstraat. Al bij al heb ik toch nog zo'n 25 draden moeten solderen en weg mogen werken. Servo's moeten er nog onder, ik ontdekte dat ik geen schroeven meer heb om printplaten te bevestigen onder de bak, dus de SPR04R kon niet geplaatst worden. De wissels doen het nu dus met de hand. De benodigde relais zijn al wel aangesloten namelijk, dus rijden kan gewoon...

Afbeelding

Beetje matige foto, maar het is inmiddels al later op de avond. Boven de laptop zie je een extra geplaatste blokkaart (zonder zwarte cijfers), hierop zitten de blokken van de laatste module. Rechtsboven zie je de relaiskaart waarvan nu alle relais in gebruik zijn. Rechtsonder de OC32, die, zoals je kunt zien, nog wel wat draden kan hebben. Gelukkig, want op zowel de middelste als deze laatste (linker) module moet nog een en ander qua scenery komen...

Goed, nadat alles was aangesloten, kwam het treinverkeer vlot op gang...

Afbeelding

De Railion 6416 loopt als LLT terug richting Tilburg Goederen vanaf Gilze Vijf Eiken Aansluiting...

Afbeelding

Afbeelding

Daarna komt de 6408, eveneens van Railion, voorbij met een afvaltrein aan de haak. Het vreemde is wel dat hij afremt...

Afbeelding

De rangeerder legt het wissel op Gilze Vijf Eiken Aansluiting om en de trein duwt de drie wagens tellende trein langzaam richting kamp Rijen.
Wat raar, wat moet een afvaltrein nou bij defensie?

Afbeelding

Jup de wagens staan echt binnen de poorten van het defensie terrein, wat zouden zij ermee moeten?

Afbeelding

Dichterbij komen lukte niet, vooralsnog is er niets te zien rond de wagens...

Afbeelding

Ook met de drone vond ik geen aanwijzingen waarom deze wagens nu hier staan. Ach er zijn vanaf hier wel vreemdere transporten op pad gegaan...

(binnenkort filmpjes hopelijk, maar ik ga eerst de scenery op bak 3 aanpakken en de doorgang in de achterwand dus camoufleren!)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag weer eens een dagje vrij en een dag aan mezelf. Dus lekker knutselen! Doel is om het basisgroen rondom Gzva af te krijgen, evenals de poort die dit korte lijntje afsluit van de hoofdbaan. Zo mogelijk ook de bovenleidingportalen plaatsen etc. etc. Kortom, een lijst aan klusjes.
Tijdens het knutselen verschillende foto's gemaakt;

Afbeelding

Gzva voordat ik begon met knutselen...

Afbeelding

Als eerste aan de slag met de afrastering tussen de hoofdbaan en het Kleine Vospad. Ook hier heb ik het als zandpad uitgevoerd. Het hek bij Gzva kan helaas niet automatisch open en dicht. Had er niet genoeg ruimte voor en zo op de rand van de modulebak vind ik het te kwetsbaar. Zeker wanneer ik naar beurzen ga, verwacht ik af en toe transportschades, dus dan maar een openstaand hek...

Afbeelding

Eerst passen of de funderingen (luciferhoutjes, geverfd met REVELL 394 betongrijs) kloppen onder het hekwerk. Het hekwerk zelf is een aangepaste versie van een Ndetail.de geëtst hekwerk. Die vind je hier: Ndetail.de hekwerk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan allerlei kleine details, zoals relaiskasten, telefoonpaal en andere paaltjes voor de afrastering straks. Dit doe ik al voordat ik met groen ga strooien, zodat een en ander straks mooi in elkaar overgaat. De schakelkasten en telefoonpaal komen uit een ARTITEC setje...

Afbeelding

Met behulp van Olba superlijm gel het hekwerk geplaatst. Ditmaal staat het dus wel open...

Afbeelding

Eindresultaat. Het mag er al zijn. Straks met groen zal het er nog aantrekkelijker uit komen te zien hoop ik...

Afbeelding

Nu ik toch lekker met details bezig ben, maar gelijk de bovenleidingportalen van 3DBuilder geplaatst. Hij heeft een set Brabantse Bogen ontworpen. Deze heb ik al in gebruik op mijn vaste baan en nu dus ook op mijn beursbaan. Ze zijn gemonteerd op M4 boutjes met ronde kop. De koppen zijn geverfd en dienen nu als ronde sokkel. Als dat niet passend is, kun je van DAS klei ook nog andere sokkels boetseren natuurlijk.
Door deze portalen weet je meteen dat je in het Brabantse vertoefd. Geeft een toffe sfeer af!

Afbeelding

Daarna met de RTS Greenkeeper 35Kv aan de slag. Hier is de groene grassprieten bom zojuist ontploft. Even laten drogen en dan stofzuiger eroverheen. De groentinten komen uiteraard met de aangrenzende module overeen. Daarom staat die er ook naast, als referentie...

Afbeelding

Ook het dijkje tussen de Curver en de spoorlijn aangekleed. Er staan 3 'draadbomen' op, soort wilgjes. Dit is dichterlijke vrijheid, de boompjes die er eigenlijk op stonden in 1:1 vond ik niet mooi genoeg...

Afbeelding

Groene woestenij...

Afbeelding

In dat groen komt de poort wel mooi uit. Boompjes en bossages volgen later...

Afbeelding

Na stofzuigen zien we de deplorabele staat van het stamlijntje richting Oosterhout Vijf Eiken. Ondanks dat in dit tijdperk (IV-V) er bijna dagelijks nog zware treinen overheen gingen, is op foto's uit de 1:1 situatie uit die tijd toch al veel groen en vegetatie te zien tussen en naast de spoorstaven. Hier dat na proberen te maken...

Afbeelding

Zichtlijn onder de portalen door over de hoofdbaan. Hier rijdt veel treinverkeer en komt de sproeitrein wel, dus geen groen tussen de rails...

Afbeelding

Links de nieuw begroende module, rechts de middelste module met de hei en bosgrond. De kleuren lopen mooi in elkaar over...

Afbeelding

Nogmaals het hekwerk op Gzva... (Uiteraard gaan straks de modules passend tegen elkaar, zal dan nog meer foto's maken. Nu ziet het er raar uit met die opening en niet aansluitende railsen...)

Afbeelding

Ook het spoordijkje en het Curver spoortje van groen voozien. De dijk heb ik eerst met strooiseltjes en matten van Heki Flör bekleed, daarna de open plekken voorzien van gras mbv de RTS Greenkeeper. Het wegdek is voorzien van een Alabastine basis en geverfd met NOCH verf voor wegen...

Afbeelding

Detailopname van het groen in het Curver spoortje...

Afbeelding

De 'Curverzijde' van de dijk, ook voorzien van verschillende bossages (Heki Flör) en strooiseltjes, als ook gras natuurlijk...

Afbeelding

Totaaloverzicht hoe eerder vanmiddag de module erbij stond. Het lege gebied links gaat straks de fabriekshal van de Curver huisvesten. Hiervoor maak ik in sketch-up een tekening die dan via een bevriende forumgenoot omgezet gaat worden in styreen onderdelen uit de plotter...

Afbeelding

Om het Curver spoortje af te maken een stootblok geplaatst. 1 Poot ontbreekt, die brak af en sprong weg, ik ga daar nog iets voor terugzetten. Hoewel dit er ook wel ok uitziet eigenlijk. In de verte een oud NS karretje wat ik ooit bij H@NS meenam uit zijn rommelbak om op te oefenen met wheateren. Nu staat hij voor eeuwig naast de Curver te wachten om gelost te worden.
Overigens is ook dit dichterlijke vrijheid, sinds 1979 lag er al geen wissel meer richting het terrein van de Curver in Rijen. Ook daarvoor is er nagenoeg geen treinverkeer geweest. Het aansluitend wissel heeft er nog geen 10 jaar ingezeten. Ik vond wel dat er een wagon mocht staan, dus ik doe alsof het wissel er nog wel is...

Afbeelding

Proefpassen van de bovenleidingsportalen met behulp van de mat '64 (TRAWOS op basis van de Fleischmann 7430)...

Afbeelding

De bovenleidingsdraden zijn van 0,3mm messingdraad. Matzwart gespoten met verf van de ACTION...

Afbeelding

Afbeelding

De uitligger zit vastgesoldeerd aan de rijdraad. De hangdraden worden gelijmd op de portalen. Om te zorgen dat de lijm kan hechten, heb ik kleine lijmklemmen aan de hangdraad gehangen. Het dubbel uitvoeren van de rijdraad heb ik geprobeerd, echter werd dat te grof. Dus dan maar de 'modelbaan-oplossing' en dus maar 1 draad...

Afbeelding

Van bovenaf is de draad moeilijk waar te nemen. Hij hangt overigens tussen de spoorstaven, maar de hoek van de foto is wat ongelukkig...

Afbeelding

Op deze foto is de waslijn alom aanwezig. Toch eens kijken of ik dunner messingprofiel kan vinden. Of met koperdraad aan de slag. Later vandaag eens proberen...

Afbeelding

Zo valt het dan wel weer mee. Inmiddels een rolletje messingdraad hier gevonden, dat is vele malen dunner. Vanavond eens kijken of ik daar rijdraden van kan maken mét dubbele uitvoering en de juiste hangdraden enzo...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hube »

Dat ziet er geweldig uit. U zijd een professional.....

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Spoor010 »

Hoi Alwin,

Erg leuk gemaakt zo die aftakking.
Nu is het ook echt een aftakking en niet zomaar een "los" spoortje.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank mannen.

Vanavond nog even verder gestoeid met de rijdraad voor de bovenleiding. Een mooi detail op de baan, maar het stelt me wel voor een aantal problemen.
Zo vind ik het eerste probeersel uit 0,3 messingdraad veel te grof eigenlijk en bovenal te eentonig. Er zitten zoveel details in die wirwar van kabels boven de spoorbaan, ik wil echt proberen die na te bootsen.
Met behulp van messingdraad een en ander qua detaillering aan kunnen brengen, maar hier loop ik tegen het probleem aan dat de draad niet heel strak blijft staan... Kijkt en oordeel zelf:

Afbeelding

Op een plankje van resthout een paar schroeven ingedraaid om de draad langs af te spannen. Dat vergemakkelijkt het solderen aanzienlijk...

Afbeelding

Met een spuitbus ACTION verf, de draden mat zwart gespoten...

Afbeelding

Ophangen van de draad. Op de voorgrond de veel stuggere, maar ook grovere 0,3mm draad van eerder vandaag...

Afbeelding

De versie met messingdraad is met een dubbele rijdraad uitgevoerd. Het verschil in dikte is goed te zien op deze foto...

Afbeelding

Aan de schaduwstationzijde span ik de messingdraad af met behulp van deze schroeven. Hier soldeer ik vervolgens de draad op vast...

Afbeelding

Detail wat in de messingdraad variant wel mogelijk is en in de 0,3 mm variant niet...

Afbeelding

Een gewone pantograaf duwt de messingdraad echter gewoon weg/omhoog...

Afbeelding

Waar hij tegen de 0,3mm versie amper beweging erin krijgt...

Afbeelding

Afspannen en nog maals proberen met de messing rijdraad op nieuwe punten vast gesoldeerd aan de uitleggers, maakt het resultaat wel iets beter...

Afbeelding

Ik weet het nog niet... Ik neig toch naar de messingdraad variant. Morgen proberen de andere eens te maken en op te hangen, kijken of dat dat een beetje wilt smoelen. Er komen geen treinen met panto's tegen de draad te rijden, maar zoals gesteld, de bovenleiding is een onmisbaar detail...
Vind hier zojuist ook nog afspaninrichtingen van Sommerfeldt, misschien kan ik daar ook nog wat mee bereiken. Wat vinden jullie?

Welke variant zouden jullie gebruiken? De detailloze, grove 0,3mm messingdraad, of de gedetailleerde, maar minder strakke messingdraad variant?

Morgen weer een dag!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Spoor010 »

Hoi Alwin,

Je kan natuurlijk ook de dikke variant gebruiken in combinatie met de details van de dunne variant .
Dan is het wat steviger en kun je toch de details aanbrengen die jij zo leuk vind.
En misschien net een iets andere kleur gebruiken dan zwart.
Mogelijk valt de "te dikke" draad dan iets minder op.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door WilcoV »

waar je ook nog aan kan denken is het 'blokkeren' van je stroomafnemers op een hoogte net vrij van de rijdraad. Dit kan door een klein vis of nijlondraadje of door een klein blokje onder de stroomafnemer. Over dat blokkeren met een klein blokje onder de panto heb ik eens wat tips gezien en er is ergens zelfs een bedrijfje dat ze voor H0 maakt, maar dat zou bij N op dezelfde wijze kunnen. Het principe is dat je een soort blokje aanbrengt onder de pantograaf. Door de dikte van het blokje bepaal je hoe hoog de panto op kan staan. Kan het zelf niet meer terugvinden op internet, maar misschien heeft iemand er voorbeelden van.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door rjvanhouten »

WilcoV schreef: 09 aug 2019 10:01 Kan het zelf niet meer terugvinden op internet, maar misschien heeft iemand er voorbeelden van.
Zie DIT forumbericht.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Plaats reactie