Baan 365x90 'Crayenest'

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Wim H »

Ik zie dat Fohrmann ze nog heeft:
https://www.fohrmann.com/de/schienensae ... leise.html
Er staat geen Roco op, maar volgens mij is het hetzelfde ding.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Alro »

Wim H schreef: 24 jan 2020 11:09 Er staat geen Roco op, maar volgens mij is het hetzelfde ding.
Ik heb pas nog een Rocozaagje bij Modeltreinexpress in Vlaardingen gekocht maar die is toch heel anders dan diegene waar Wim naar verwijst (en die van Wim ziet er eigenlijk ook wel beter uit).



wilhelmus
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2020 11:20
Locatie: loosdrecht

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door wilhelmus »

Een goede avond,
Kijk even op deze link : http://proton-modelbouw.nl/product.php?id_product=1688
Deze gebruik ik altijd zijn top zaagjes en gelijk aan het zaagje van Wim. Maar dan alleen nog het handvat erbij kopen.

Groet,
Wilhelmus



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik heb weer tijd om aan mijn baan te werken. Ik ben begonnen met de haven. In etappes ga ik deze opbouwen. de bodem is geschilderd. Nu riet en gras aanbrengen. in een hoekje komt een stadsstrandje. Op een proefstrook ben ik aan het experimenteren met riet en gras. Het valt nog niet mee om dat goed te doen. de ophaalbrug van schuim moet ik verder afwerken.
Afbeelding



brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door brizbo »

Hey Jaap, ziet er al gezellig uit!
Succes met de verdere bouw.


Fabrice

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Plots is mijn agenda leeg. Ik heb opeens alle tijd om aan mijn baan te werken. Ik ga aan de stad werken en verder werken aan de haven.

Afbeelding
het stadsplein met op de achtergrond het station. De boompjes staan er alleen voor de maat. Ze zijn te lelijk om ze te plaatsen. Bomen ga ik zelf maken, maar dat is nog wel een klus waar ik ervaring mee moet opdoen.
Je ziet meeteen het verschil tussen stoepen van faller (2mm) en van kibri (1mm). Dat moet ik gaan aanpassen.
Afbeelding
de boulevard met weids uitzicht.

Soms zit het niet mee. Ik had de rails in blokken verdeeld en alles weer netje aangesloten, toen bleek dat een wissel kapot was gegaan. Weer loshalen, wissel vervangen en alles weer aangesloten. De Mat54 reed proef ronden en hij liep overal soepel overheen.
De BR proefronden laten rijden; hij ontspoort en wil niet meer rijden maar de lampjes doen het nog wel. Kan niet ontdekken wat het probleem is. Terug naar de winkel voor reparatie; gelukkig nog garantie. Tsja, dat hoort er kennelijk ook bij.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik heb mijn eerste boompjes gemaakt. Meerdere vormen geprobeerd oa met ijzerdraad, maar dat geen succes. Deze bomen zijn gemaakt met zeeschuim. Zeeschuim heeft nogal zielige stammen en dat vond ik niet mooi. Ik heb takjes die ik in het najaar te drogen heb gelegd gebruikt om stammen te maken. Met een heel klein boortje een gaatje in de tak en daar met wat houtlijn tak van de zeeschuim er in gestoken. Het resultaat bevalt me wel. Ik moet nog wel wat bijsnoeien
Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Nico Essers »

Boompjes zien er goed uit. Het mooie van zelf maken is dat geen boompje er hetzelfde uit ziet. Zou je nog eens met draad willen proberen dan kan ik je de methode van Jos Geurts aanraden. Kijk maar eens in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5876.0


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Mooi stads motief, lekker ruim opgezet daar kan heel wat gaan gebeuren (markt, muziek etc)
De kerk die je links heb staan is op deze manier goed weggewerkt op een zodanig manier dat hij er echt bij hoort.

Nico: leuke link

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Dank voor jullie complimenten.
@Bob: wat jij voor de kerk aanziet is het oude raadhuis van purmerend. Ik wilde graag een kerk maar ik kon geen geschikte vinden. Nu heb ik toch een toren @bob vermeulen

Binnen het huizenblok heb ik inmiddels de binnentuin aangelegd.
Afbeelding

In het park staan de eerste bomen. De wandelaars zullen binnenkort wel komen als ze weer naar buiten mogen.

Afbeelding

Er is zoveel te doen op de treinbaan. Net waar ik zin in heb kan ik aanpakken. Ik ben nu aan het puzzelen hoe een rangeerspoor aan te leggen. Ik heb daar nog ruimte voor.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Mijn laatste aanwinst. Om mee te gaan rangeren.
Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

De 1e versie van de ophaalbrug beviel me niet. Te simpel.

Afbeelding

De 2e versie in xps vergde geduldig uitsnijden en uitsteken. Nog niet helemaal tevreden, maar ik kom in de richting die ik wil.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Wisselaandrijvingen ingegraven
Bij een paar wissels heb ik de wisselaandrijvingen ingegraven en daar ballast aangebracht. Over de aandrijvingen heb ik eerst schilderstape aangebracht en daarover ducktape voor de stevigheid. Ductape direct over de aandrijving ging fout: die tape plakt te sterk en blokkeerde de aandrijving. De ballast voorzichtig aan gebracht. Natuurlijk kwam er wat gruis in het wissel; maar na wat peuteren en stofzuigen werk het wissel probleemloos. Pfff, wel spannend.
Afbeelding


Afbeelding

Het rangeerspoor naar het industriegebied was te kort om goed te kunnen rangeren. Alles weer los en de wissel naar het rangeerspoor verder op het hoofdspoor aangesloten. Het is dan meteen chaos op de treintafel. Bij aansluiten werkte een wissel niet meer, sloten verbindingen niet goed. Kortom telkens weer opnieuw en proefrijden tot alles perfect lag.
Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik zoek inspiratie voor een station.
Bij de vier sporen op de foto wil ik een station maken, maar de ruimte is beperkt om een stationsgebouw te plaatsen. Tussen het bovenste spoor en het treinviaduct heb ik maar 7 cm. Dat is te weinig voor een perron en een stationsgebouw. Een standaard bouwpakket past niet, dus zal ik zelf iets moeten ontwerpen en bouwen. Ik hoop hier inspiratie op te doen. Wie heeft een idee?
Groet,
Jaap

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Nico Essers »

Je zou veel ruimte kunnen winnen door de sporen anders te verdelen. Je hebt nu tussen alle sporen een perron gepland en dat kost veel ruimte. Ik zou van boven naar beneden als volgt indelen. Station, spoor 1, spoor 2, perron, spoor 3, spoor 4, perron. Andere mogelijkheid is Station, spoor 1 t/m 4, perron. Dan zijn de 2 middelste sporen doorgaande sporen voor bijvoorbeeld intercity's. Op deze wijze win je de nodige cm's voor een station.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Nico, dank voor de tip. Eigenlijk voor de hand liggende oplossing, maar soms heb je vreemde ogen nodig om dat te ontdekken. Ik moet nog wel even puzzelen hoe dat te doen met aansluiting op andere sporen.
Groet,
Jaap



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Jacobsville. baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Om ruimte te winnen voor een station heb ik en spoor verwijderd en twee sporen dichter bij elkaar gelegd. Dat levert veel ruimte op. Om een idee te krijgen heb ik het station van de bovenste er even bij geplaatst.

Afbeelding


Afbeelding

De stad krijgt ook steeds meer vorm. Mijn vrouw zei: het begint nu gezellig te worden. De stad heb ik ook maar een tijdelijke naam gegeven: Jacobsville.

Afbeelding


Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door shoven »

Dat ziet er al leuk uit Jaap. Die lantaarnpalen geven een leuk sfeertje op dat plein. Welk merk/artikel zijn die?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

De lantaarns zijn van Viesmann set van 6 parklanterne 64706 N, diode en weerstand zitten er al aan.
Bij Muco in Amsterdam heb ik een kleine travo gekocht voor de led lichtjes. Travo is dimbaar. Ze hebben daar ok handige led lichten voor de modelbaan met voetjes waar je geen diode aan hoeft te solderen.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Nico Essers »

Het ziet er inderdaad heel gezellig uit op het stadsplein. De lantaarns is een goede tip. Daar gaan we ook eens naar kijken.
Fijn dat je meer ruimte hebt gecreëerd voor je station met mijn tip. Soms ziet je het zelf inderdaad niet en is een kleine aanwijzing voldoende.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

De zomermaanden niet aan mijn baan gewerkt. In de zomer is het fijner om te gaan zeilen. Vervolgens heb ik tussen de werkzaamheden door af en toe wat gedaan. Het begon met de kleinkinderen.

Afbeelding
De tweeling keek ademloos naar twee treinen die hun rondjes reden.

De NS loc vond ik zo mooi dat ik de verleiding niet kon weerstaan en heb deze gekocht.


Afbeelding
Staat fraai voor het nieuwe hoofdstation.


Inmiddels ook een stadsgracht gegraven. De eerste lagen water zitten er in.

Afbeelding


Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik ben bezig met de wisselaandrijvingen van Fleischmann. Ik wil ze omgekeerd aansluiten en vervolgens daarover ballast en gras aanbrengen. Ik heb dat eerst geprobeerd met schilderstape dat niet zo goed meer plakte en daarover ductape. Dat was geen succes; met het indruppelen van verdunde houtlijn kwam er toch te veel op de aandrijving en kwam de aandrijving vast te zitten.
Ergens las ik een methode die ik als proef heb toegepast: een stukje plastic folie van ouderwetse overhead sheets over de aandrijving en met een beetje houtlijm aan de ondergrond vastgelijmd. Vlak langs de rail heb ik schilderstape geplakt en vervolgens ballast aangebracht en de ballast ingedruppeld met dunne houtlijm. Het werkte goed, maar heeft toch een nadeel. De folie is vrij stug en lastig goed te bevestigen als de ondergrond niet vlak is.
Op de foto zie je nog net de folie en de schilderstape tegen de rail.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken en met welke materialen. Ik kon op dit forum daar niets over vinden.

Hartelijke groet, Jaap
Afbeelding



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baan 300x90

Bericht door FidOo »

Jaap, ik heb toendertijd ook al besloten om van die magneetaandrijvingen af te stappen en alles met servo's te doen. Dit ging om minitrix wissels maar het principe blijft het zelfde. Puur om dit probleem te omzeilen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Joost, voor nieuwe wissels ga ik zeker servo's uitproberen. Maar om nu alles dure magneetaandrijvingen af te schrijven gaat me te ver. Ik wil nog even blijven experimenteren in de hoop dat ik een goede oplossing vind
Groet,
Jaap



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik heb Dapol koppelingen gekocht om te kunnen rangeren. Op een testbaantje even uitgeprobeerd. Koppelingen vervangen gaat erg makkelijk; het is even wennen om met dikke vingers dat kleine spul te hanteren.
Ontkoppelen gaat verrassend eenvoudig en is leuk om te zien.


Plaats reactie