Baan 365x90 'Crayenest'

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 Blokken in iTrain

Bericht door JaapVZ »

Ik pak iedere keer iets aan waar ik zin in heb. Weinig gestructureerd, maar ja het is een vrijelijk besteding.
De baan heb ik helemaal ingedeeld in blokken en in blokken bezetmelders aangebracht. Het was gepuzzel om de baan in iTrain te tekenen, maar uiteindelijk is dat aardig gelukt. Treinen heb ik automatisch testrondjes laten rijden en zowaar ze deden het nog ook en stopten bij stations.
Ik kan nu treinen automatisch laten rijden en daarnaast handmatig een trein besturen. Het vergt nog wat oefening en fijn regelen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik een trein bij een station laten laten stoppen precies langs het perron.

Afbeelding

Afbeelding



roelie001
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2020 10:17

Re: Baan 300x90

Bericht door roelie001 »

Hoi Jaap
Je moet je trein wel goed geijkt hebben , maar dat is zekermogelijk !
(onderstaande uit voobeeldbaan Itrain)



Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

@Roelie001; dank voor de tip. Bij 1 station werkt het goed. Bij een ander station moet ik alles nog een keer goed nameten.
Groet,
Jaap



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Mijn eerste probeersel met een muur in gps heb ik afgebroken. Het resultaat was niet naar mijn zin. Te grof en verkeerde kleur. Het zal beginners wel meer gebeuren.


Afbeelding

Ik heb een wissel toegevoegd en een aftakking gemaakt onder het talud. Die aftakking zal tzt gaan naar een uitbreiding van een meter die ik nog kan maken aan de tafel.
Daarna heb ik een nieuwe muur gemaakt langs het talud. Met een stempel heb ik de steentjes in de gps gedrukt en daarna geschilderd. Ik ben wel tevreden met dit resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat gras en struiken toevoegen en dan gaat het er leuk uitzien.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Toen ik begon met mijn treinbaar dacht ik vooral met treinen bezig te zijn. Maar ik heb gemerkt dat ik het erg leuk vind om aan de scenery te werken. Ik lees er veel over de ervaringen van anderen op deze site. En natuurlijk gaat er ook vaak iets mis en lukt het niet meteen zoals ik gedacht had.
Ik heb een paar stadsvilla's gebouwd langs de Stationsweg. Daar achter moet een park komen met bomen die ik nu aan het maken ben. De uitgebloeide bloemen van de hortensia's uit de tuin zijn een goede basis. Die kleed ik aan met zeeschuim, sluitlijn er op en dan het blad er op. Om te fixeren daarna nog met blanke lak bespuiten. Ik vind het wel aardig worden.

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baan 300x90

Bericht door Nico Essers »

Voordeel van boompjes maken is dat ze eigenlijk nooit kunnen mislukken. Ook in het echt heb je soms de bizarste vormen. Jouw boompjes zien er in ieder geval prima uit zo. :Thumb :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Op de voorgrond heb ik een paar wissels waar ik onvoldoende ruimte heb om FL aandrijvingen op de kop te monteren. Servo's werden me aangeraden op dit forum. Bij drie wissels heb ik nu servo's gemonteerd. Het is even puzzelen maar uiteindelijk bleek het vrij eenvoudig. Ik ben er tevreden over.
Door de lockdown kon ik niet naar de winkel om metalen strips te kopen om daar steunen voor de servo's van te maken. In een rommeldoos vond ik een paar plastic plankdragers. Ze voldoen prima.

Afbeelding

In dit forum lees ik zoveel over zelfbouw met mooie resultaten. Ik ben er ook maar eens aan begonnen en heb ons huis nagebouwd met polystyreen. Voor een eerste probeersel ben ik zeer tevreden.


Afbeelding


Afbeelding

Nog een paar details bijwerken en het huis mag op de baan.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Mijn baan heb ik ook maar eens een naam gegeven. De stad heet nu Crayenest, een historische naam in Haarlem.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Ik vond dat er licht in de treinen moest komen. Bij Digikeijs lichtstrips besteld en aan het prutsen gegaan. Er blijken zelfs in mijn bescheiden treinpark toch heel wat verschillende aansluitingsmogelijkheden en onderstellen te zijn.
Bij wagons die ik 2e hands kocht heb ik het eerst maar eens uitgeprobeerd.
De digikeijs sleepcontacten passen niet erg goed. Die zou ik met secondenlijm moeten fixeren.

Afbeelding
Sleepcontact van FLM is makkelijk te bevestigen nadat ik een set wielen had verwijderd. Naast de wagon zie je de verschillende sleepcontacten.

Afbeelding
De led strip is makkelijk in te korten. Met dubbelzijdig plakband heb ik de stip aan het dak bevestigd.


Afbeelding
De metalen verbindingsstrip voorkomt dat je een draadje van het sleepcontact naar binnen moet aanbrengen. Nadeel is dat soldeer er niet op houdt. De bedoeling is het contact met een schroefje te maken, maar een passend schroefje had ik natuurlijk niet. Ik heb dat opgelost door de draad door het gaatje te voeren en om de strip te wikkelen en vervolgens de draad wikkeling vast te solderen en het gaatje met soldeer te laten vollopen. Het werkt prima.



Afbeelding

Het resultaat. Ziet dat er niet leuk uit. Aanvankelijk flikkerde het licht; dat kwam doordat de wielen erg vuil waren. Na grondig schoonmaken van de wielen met wasbenzine brand het licht zinder te flikkeren. Wat kwam er een vuil van de wielen!


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door Pierre »

Die verlichting heb je mooi ingebouwd Jaap. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Het industrieterrein begint aardig vorm te krijgen. Nu moet ik nog de rails wegwerken in de bestrating zoals je dat meestal ziet in dit soort gebieden. Ik heb daar het een en ander over gelezen, maar ik zoek voorbeelden. Ik heb op dit forum voorbeelden gezien maar dat ze niet terugvinden. Weet iemand in welk draadje ik voorbeelden vinden kan? Ik dacht met klei te gaan werken, maar heb daar geen ervaring mee.

Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

@Pierre dank voor het compliment


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door shoven »

Je kunt het met klei wegwerken. RailNscale heeft daar speciale rollers voor. En als ik het me goed herinner heeft maarten een keer een stuk straatspoor gemaakt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door WilcoV »

Altijd lek de kleine en grotere vorderingen te zien.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door shoven »

WilcoV schreef: 12 feb 2021 15:04 Altijd lek de kleine en grotere vorderingen te zien.
Something on your mind Wilco? :lol: 7(8)7


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door WilcoV »

shoven schreef: 12 feb 2021 17:41
WilcoV schreef: 12 feb 2021 15:04 Altijd lek de kleine en grotere vorderingen te zien.
Something on your mind Wilco? :lol: 7(8)7
:lol: :lol: :lol: :lol: Tsja


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

shoven schreef: 12 feb 2021 11:56 Je kunt het met klei wegwerken. RailNscale heeft daar speciale rollers voor. En als ik het me goed herinner heeft maarten een keer een stuk straatspoor gemaakt.
Steven, dank voor de tips. Hier was ik naar op zoek. Ik ga een paar proefstukken maken.
Groet,
Jaap



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

De laatste tijd niet veel gedaan aan mijn baan. Te druk met andere zaken. Ik heb nog wel twee huizen van markerburg gemaakt. Het is wennen om met papier te werken. Ondanks een paar foutjes ben ik wel tevreden. Ze komen langs de stationsweg te staan.

Afbeelding

Ik kijk altijd met plezier naar filmpjes op dit forum. laat ik ook maar eens een filmpje maken. De treinen rijden hun eigen routes met iTrain en stoppen netjes bij de perrons van de stations



Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door Hans »

Hallo Jaap,

Gaaf filmpje en de treinen lopen mooi.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 vergroten

Bericht door JaapVZ »

Beste forummers,
Ik wil mijn baan groter maken om meer rijlengte te krijgen. De baan is nu 300 x 90. Ik heb nog ruimte gemaakt en de kamer en zou te tafel nog 100 cm kunnen verlengen. Nadeel is dat ik dan niet meer om de tafel heen kan lopen als ik de tafel naar voren rol; ik zou er dan onder door moeten kruipen. Als ik de tafel met 70 cm verleng kan ik er net nog om heen lopen, maar dan heb ik net weer wat minder ruimte voor spoor. Wat nu te kiezen?

Ik heb maar eens een opzet gemaakt met 70 cm verlenging, maar ben daar nog niet echt tevreden over. De tekening van de bestaande baan klopt niet helemaal. De onderste rail ligt dichter tegen de rand van de tafel

Hebben jullie nog suggesties voor mij?
De blauwe rail is de uitbreiding; de witte ondergrond is de uitbreiding van de tafel.
groet,
Jaap


Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door maarten »

Je hebt al een aardige lengte, die 20 cm extra heb je waarschijnlijk niet echt nodig. Bij een diepte van 90 cm zou ik graag aan de achterkant erbij kunnen. Er onder door kruipen kan natuurlijk maar is niet ideaal. Ik weet niet hou oud je bent, maar jonger wordt je er sowieso niet op. ;-) Er om heen kunnen lopen (al is het krap) is echt wel een voordeel.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Baan 300x90

Bericht door Hansepansje »

JaapVZ schreef: 07 okt 2020 19:08 Ergens las ik een methode die ik als proef heb toegepast: een stukje plastic folie van ouderwetse overhead sheets over de aandrijving ...
Op de foto zie je nog net de folie en de schilderstape tegen de rail.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken en met welke materialen. Ik kon op dit forum daar niets over vinden.
Jaap,

Allereerst: Mooie baan ben je aan het bouwen! :Thumb

Wat de wisselaandrijvingen betreft: Het probleem is de verdunde lijm die mogelijk in je omgekeerde aandrijving sijpelt en de boel daar vast zet.
Of je nu tape, folie of wat dan ook gebruikt: tegen de capillaire werking is vrijwel geen kruid gewassen. :?

Dat probleem heb ik heel eenvoudig opgelost, nl. door geen verdunde lijm te gebruiken. 8-)
Dus gewoon de aandrijvingen op de kop, schilderstape er overheen, en dan op en rond de tape de ballast procedure 'omkeren':
- eerst onverdunde!! (hout)lijm aanbrengen;
- hier de ballast in strooien en netjes verdelen.
Dit werkt net zo eenvoudig en ik heb met geen enkele aandrijving een probleem gehad. :)

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

@maarten : je hebt gelijk, het is beter minder lengte toe te voegen opdat ik nog om de tafel heen kan lopen. Met het stijgen van de leeftijd wordt kruipen lastiger. Ik heb berekend dat ik zelfs met 65cm extra tafel toe kan.

@Hansepansje Dank voor de tip. ik ga het uitproberen.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 300x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Hans, dank voor het compliment. Ik bekeek even jouw baan. Dat ziet er groots uit.
Groeten
Jaap



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Mijn treintafel is 65cm langer geworden. Als ik de tafel naar voren rol kan ik er nog net omheen lopen.

Afbeelding
De rails past precies zoals ik had berekend. Ik kon al een eerste testrondje rijden.
De rangeersporen liggen nog provisorisch. Ik moet nog bedenken hoe ik dit deel ga invullen. de hoge stad krijgt zeker een kleine uitbreiding.


Afbeelding


Plaats reactie