Baan 365x90 'Crayenest'

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

Hoi Jaap,
ziet er netjes uit.
ik zou in dit geval een betonnen bak suggereren met ballast.
hoe ga je de zijkanten maken?
3 mm om iets aan te bevestigen is niet veel.
optie is hoeklatjes er op te lijmen met 1 zijde omhoogstaand en 1 zijde tegen de biels.
de tussenruimte kun je dan vullen met ballast.
zo onstaat dan een bak die je grijs kunt maken.
groet,
Bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Hallo Bert,
Ik ga maar eens experimenteren met hout en styrodur voor de rand. Ik zal iets vullende lijm moeten gebruiken vanwege oneffenheden.
Groet,
Jaap

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Wim H »

Hallo Jaap,
Dat ziet er al netjes uit! Wat het viadukt betreft: het plankje multiplex lijkt redelijk breed. Misschien kun je er een smal latje (~5 mm breed) op lijmen ipv aan de zijkant. Dat is eenvoudiger te bevestigen. De naad kun je met wat vulmiddel afwerken. Daarna alles in de grijze betonkleur en de bak dan vullen met ballast.
Groet, Wim



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik heb wat geëxperimenteerd met de borstwering van het treinviaduct. Uiteindelijk heb ik het gemaakt van stroken schuim (ondervloer materiaal) gelijmd tegen de zijkant. Het zit stevig.
Met xps heb ik een muur en tunnelingang gemaakt. Leuk te zien hoe je met xps van alles maken kunt. Ik vind het er al fraai uitzien.

Ik denk dat ik nu de 'bovenstad" ga maken.


Afbeelding
treinviaduct
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

ziet er goed uit ,Jaap!
Het betonviaduct is ook mooi zo.
Ik heb zelf nog geen ervaring met xps maar ik ga dat ook maar eens uitproberen voor keermuren en tunnelingangen.
Is het een optie om je stationssporen iets langer te maken?
Een cm of 20 a 30 zou al meer mogelijkheden bieden.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Dank voor het compliment Bert.
XPS is leuk om mee te werken. Je ziet het onder je handen ontstaan.
Je hebt me aan het denken gezet over de stationssporen. Ze zouden inderdaad wat langer moeten. Nu nog puzzelen hoe dat te doen.
Groet,
Jaap



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

De muur onder de bovenstad krijgt vorm. Ik heb eerst een fundament gemaakt van een blok xps van 50mm en vervolgens daarvoor de muur van 5mm xps

Afbeelding
de fundering. daarop heb ik later deuren geschilderd.

Afbeelding
De muur loopt mooi rond
Afbeelding
De tunnelingang

Tegenslag hoort er ook bij. Ik kantte mijn Mac computer de router niet aan de praat krijgen. Daarvoor in een windows computer nodig. Een waarschuwing voor andere mac gebruikers heb ik in de digitale vraagbaak gezet


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door shoven »

Ziet er niet gek uit. Zijn die stenen ingekrast in XPS? Netjes hoor.
Dingetje is altijd wel, hoe groot zijn die stenen als je ze omrekent naar 1:1 maatvoering? :roll:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Formaat van de stenen was idd een punt van discussie. in overleg met de steenhouwer gekozen voor grote natuursteen blokken. Ik moest daarvoor wel de schoonheidscommissie van de gemeente omkopen.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Regelmatig werk ik een uurtje aan mijn baan. Ik had niet een goede plek voor allerlei klusjes. Op de baan zelf werken is niet zo handig. Ik heb daarom een werkblad gemaakt dat ik onder de tafel kan schuiven. Simpel met een paar ladegeleiders en wat multiplex dat ik nog had. Het werkt erg handig.

Afbeelding

Ik ben ook begonnen met wisselaandrijvingen. het was handig geweest als ik dat eerder had aangepakt. Op een plek was het lastig de aandrijving in te passen. De aandrijvingen ga ik verzonken aanleggen; het kost wel extra werk maar het is veel fraaier. De aandrijvingen zullen op een digikeijs decoder worden aangesloten, maar zover ben ik nog niet. Electronica zijn nieuw voor mij; spannend.

Afbeelding


Afbeelding



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Adriaan »

Even een dingetje.
Ik had de wisselaandrijvingen ook omgedraaid.
Het resultaat was dat de een na de andere wissel doorbrandde.
Na 6 stuks vernieuwd te hebben heb ik de rest weer in de oude positie teruggebracht.
Maar misschien zijn er mensen die wel een goed resultaat bereikt hebben.
Succes met de bouw.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Hallo Adriaan,
Ik kwam gisteren een man van Fleischmann tegen in de treinenwinkel. Over het doorbranden van wissels zei hij dat het niet waarschijnlijk is dat de wissels doorbranden louter door het omdraaien; en dat doorbranden kan door een te hoog voltage, Ik geef het maar door.
Ik heb twee wissels inmiddels omgedraaid zonder dat dit een probleem opleverde.

Over de omgedraaide wissels wil ik tape plakken en daarover ballast aan brengen. Ik ben wel beducht dat de houtlijm om de ballast vast te zetten in de wisselaandrijving zou kunnen komen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Jaap



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik ben weer een stukje verder met de bovenstad. De muur is bijna klaar en ik heb mijn eerste boompje gemaakt. Bomen maken is een tijdrovende bezigheid en vraagt geduld.
Nu verder met inbouwen van de wisselaandrijvingen. Onder de tafel hangt al een bos leidingen. Netje ordenen om later niet hopeloos te verdwalen tussen de draden.

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik realiseerde me dat het toch wel handig is de baan in blokken te verdelen om later bezetmelders te kunnen toepassen. Twee treinen in de gaten houden lukt nog wel maar als het er meer worden wordt dat toch wel lastig. Besef komt wat laat. ik moet weer rails gaan loshalen om isolatieverbindingen aan te brengen, maar het is niet anders. Ik ben aan het puzzelen wat een goede blokindeling kan zijn. Op de tekening heb ik blokken in kleuren aangegeven.
Ik ben benieuwd wat meer ervaren spoorders er van vinden. Graag advies.
Groet,
Jaap


Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door maarten »

JaapVZ schreef: 03 jan 2020 10:43ik moet weer rails gaan loshalen om isolatieverbindingen aan te brengen
Dat hoeft niet persé, als je de rails doorslijpt dan kan hij gewoon blijven liggen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Nico Essers »

Opstelsporen zijn ook blokken. Je kunt als vuistregel aanhouden dat een wissel de scheiding is tussen 2 blokken. Wordt het blok te klein dan groepeer je deze met de aanliggende wissel. Wordt het blok te groot dan deze in meerdere blokken verdelen. De grootte van de blokken is afhankelijk van je trein samenstellingen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

@Nico, dank voor de tips. Ik had een paar grote blokken bedacht maar kan deze beter opknippen in twee of drie blokken. Rangeersporen was ik ver@Nico Essers
@maarten. Bij het doorslijten van de rails wordt dan niet de zaagsnede te groot om de trein lekker te laten rijden? de slijpschijfjes van mijn dremel zijn 1,5mm dik. Dat lijkt me te veel. Ik ga het eens proberen op een reststukje met een zaadje van 0,6 mm. Ik ben benieuwd of ik netjes zagen kan.


Gebruikersavatar

SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door SdeVries »

JaapVZ schreef: 04 jan 2020 15:41 Bij het doorslijten van de rails wordt dan niet de zaagsnede te groot om de trein lekker te laten rijden? de slijpschijfjes van mijn dremel zijn 1,5mm dik. Dat lijkt me te veel.
Je kan de zaagsnede ook opvullen met houtlijm. Heb ik ooit eens ergens gelezen, zelf nog nooit geprobeerd maar ga ik zeker doen bij de bouw van mijn baan.


Met vriendelijke groet,

Sander

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door FidOo »

Mijn slijpschijfjes voor de dremel zijn zeker geen 1,5mm dik. Ik gebruik hier de rode schijfjes voor. Maar zie andere ook wel een metalen schijf gebruiken. Volgens mij is die maar 1mm of nog dunner. En je kan zelfs diagonaal ten opzichte van de railstaaf slijpen hierdoor krijg je een minder groot gat en rolt het wieltje er makkelijker over heen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door spoor65 »

De Dremel schijfjes nr 409 zijn nog minder dan 1mm, ligt zo rond de 0,6.

en idd, er zijn ook diamant schijfjes in de handel, ik heb 2 of3 jaar geleden een setje met diamant schijfjes en freesjes gekocht, waarvan de dunste ook rond de 0,5mm zit, die gewoon te gebruiken zijn met de dremel, vraag mij alleen niet welk merk het is en waar je de verkoper kunt vinden, hij zat destijds ergens in het midden, in Hilversum op de Station N spoor beurs.

Overigens, mocht je slijpen met de dremel, te lastig vinden, Roco heeft ook een speciaal dus zaagje om de rails mee te zagen, onze forumsponsor heeft die ook in zijn assortiment.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik heb de eerste blokken gemaakt met isolatielasjes. Met een slijpschijfje van 0,5 mm heb ik op een reststukje het doorslijten uitgeprobeerd, maar dat werd toch een te brede snede naar mijn zin.
Op zo'n reststukje rails heb ik ook een paar draadjes voor de voeding gesoldeerd. maar ook dat vond ik niet fraai worden. Met standaard aansluitclips van fleischmann werd het ook niet mooi. Ik heb van die clips een stukje afgezaagd en daar vervolgens draadjes aan gesoldeerd. Dat ziet er beter uit. Daar kan ik later ook de draden van de bezetmelders aan solderen.

Afbeelding
geen gezicht.


Afbeelding
dit ziet er beter uit. draden lopen niet over de bedding en kan ik verbergen onder gras oid



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door WimR »

Als je de draden aan de onderkant van de rail las soldeert dan zie je er helemaal niets van.
Je kan dan het beste de rail las van de rails trekken, dan solderen, en weer terug doen.
Mvgr. Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Wim H »

spoor65 schreef: 04 jan 2020 22:32 Overigens, mocht je slijpen met de dremel, te lastig vinden, Roco heeft ook een speciaal dus zaagje om de rails mee te zagen, onze forumsponsor heeft die ook in zijn assortiment.
Het gaat ook prima met een fijn ijzerzaagje in een figuurzaag-beugel. Gewoon met de hand. Ik heb wel een Dremel maar gebruik voor rails liever de handzaag. Je hebt meer controle en de zaagsnede is dunner. En het is bijna net zo snel als de Dremel. Nog een voordeel: nagenoeg geen bramen.
Uiteraard lukt dit alleen als de rails nog niet vast ligt.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door spoor65 »

waar dan weer het voordeel ligt van het roco zaagje, die kun je ook gebruiken, als de rail al vast ligt, mits je natuurlijk genoeg ruimte naast het spoor hebt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door shoven »

Zijn die nog ergens te koop?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie