Tal der Eichhörnchen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Hallo allemaal,

Na anderhalf jaar na de afbraak van "Overdachheim ins Diemeltal" en onze verhuizing naar een kleiner knusser huis kan er weer gebouwd worden.
De ruimte is ook kleiner geworden de helft kleiner wonen is ook een kleinere ruimte voor de nieuwe modelbaan.

Laten we beginne met de naam van de baan "Tal der Eichhörnchen".
In de tijd tussen de verkoop en de aankoop van ons nieuwe huis zaten we op een bungalowpark in het bos met heel veel eekhoorns :D

Het baanontwerp:
Niet zelf verzonnen maar dit maal een kant en klaar ontwerp uit een N-Spoorboekje maar aanpasbaar door het iets ruimere opzet van de tafel.

Afmetingen tafel:
Een L vorm 220cm x80cm 120 x80 ,hoogte 130cm met wieltjes op alles te verrijden (ramen wassen ,verwarming enz.)
Had mij verrekend met de hoogte door de wieltjes :oops:

Besturing:
Z21 , Tablet misschien nog pc.

Genoeg gekletst de foto's :

Het ontwerp hier in de Z21 app weergegeven (best wel lastig ontwerp aanbrengen hier)
Afbeelding

Het raamwerk
Afbeelding
Afbeelding

En zo staat het erbij.
Afbeelding
Afbeelding

En de Stations plus loc loods.
Afbeelding
Inmiddels ook al de 64er bij Hans gereserveerd , tja een loc die hier bijna langs de deur rijd van de VSM hoort er natuurlijk wel bij.

Ben nog alle verder benodigde rails aan het verzamelen ,gelukkig met de afbraak van "Overdachheim" heb ik de wissels kunnen redden :)

Tot zover voor vandaag
Gr. Gerhard


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door bpieters »

hoi Gerhard,
leuk ontwerp met veel rijmogelijkheden.
mijn vraag is : komt er nog een schaduwstation o.i.d. voor meer opstelmogelijkheden?
anders moet je alles in je station kwijt en dat loopt wel gauw vol dan.
de stationssporen zou ik wat langer maken als het kan.
groet,
bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Hallo Bert ,

Er is idd plaats voor een schaduwstation zal dit gaan bekijken bij het proef leggen van de rails als alles compleet is , en omdat de tafel groter is dan aangegeven oppervlakte van het voorbeeld worden de stations sporen langer.
Het nadeel van groot naar klein gaan is het rollend materieel wat ik verzameld heb over de jaren , en nu is het schipperen en maar af en toe wisselen eerder stond alles op een apart stuk van de baan.
Ben geen echte automatiseerder wat rijden betreft mag gerust lekker makkelijk zijn en alles in eigen hand houden.

Het leukste vind ik toch het bouwen van het landschap en wat erbij komt kijken , diorama's bouw ik ook graag in 1:16 ,1:18 en 1:35 en het bouwen en verbouwen van de daarbij horende voertuigen.

Gr. Gerhard


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door bpieters »

een schaduwstation is niet noodzakelijk met voldoende al of niet verborgen inhaalsporen.
niet al het materieel hoeft ook op de baan te staan.
af en toe wisselen van loks en wagons vanuit bijv. een vitrine is ook een leuke optie.
scheelt ook een heleboel gedoe met schakelingen.
groet,
bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Oei oei :) intussen waren alle benodigde rails verzameld en kon het leggen beginnen ,tja dat viel even tegen hoe mooi je ook iets kunt overnemen van een ontwerpboek valt het toch tegen en vond vooral het bochtenwerk wat krap en voorzag rij en plezier problemen ,...…… dan rigoureus alles eraf gehaald de tafel van elkaar gehaald (bestond uit 2 delen) en een geheel van gemaakt met een lengte van 2.60m.

Opnieuw een ontwerp gezocht en aanpassingen gedaan , het wordt een baan met rangeer en rij eigenschappen alles gelijkvloers , onderdeel van de baan dat 2 sporen gebruikt gaan worden voor laden en lossen van vrachtwagens en legervoertuigen de rest nog even bedenken, aan de voorzijde komt een station.

Geheel aan de linkerzijde en achterkant komt een "verdieping" waar een dorp of stad wordt gebouwd verbonden met een weg die vanaf de laad en los plaats van de Vrachtwagens omhoog loopt dat zal later stadium zichtbaar worden.

Nadat alles gelegd was dacht ik ….misschien toch maar wat geluiddempende en egaliseer materialen gebruiken en zo bij de bouwmarkt pak platen gehaald ligt en niet te dik die gebruikt wordt voor laminaat, de kleur valt ook mee ..groen.

tot zover deze keer ,ben nu bezig met de wissel aandrijvingen.

Afbeelding

Afbeelding


Gr. Gerhard


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door bpieters »

Ziet er al goed uit zo.
In het midden zit nog een scherpe slinger en dat geldt ook voor de wissels bij de opstelsporen.
Kun je oplossen door een rechts wissel te plaatsen ipv een linkse en andersom natuurlijk.
Verder zou ik bij enkele opstelsporen een omloopmogelijkheid proberen aan te brengen.
Dat maakt het rangeren wat makkelijker.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Dank je wel voor de tips Bert , ben het een en ander aan het aanpassen nu kan het nog.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

De laatste tijd heel wat kunnen bedenken en aan passen , en het is gelukt genoeg rij ,rangeer ,omloop enz ben er tevreden mee .
Het grote verbind en koppelen van de bedrading kan beginnen en het voor de eerste keer de wisseldecoder gaan inregelen dat gaat nog wat worden :D

hier de foto's
Afbeelding

Afbeelding

en zo heb ik het in gedachten (onderin) laden en lossen van vrachtauto's en militaire voertuigen op de wagons , (links) Station met perron en voetgangers brug en nog wat ander gebouwen en in het zwart de weg de berg op richting het hoger gelegen niveau.
Afbeelding

En een nieuweling sinds een 4 weken in huis de 64er
Afbeelding

Tot de volgende update! :)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Begonnen aan wat kleiner in de tussentijd ,de bouw van de Militaire voertuigen voor de laad en los plaats.

Afbeelding
De eerste twee Leo's , de setjes moeten vanuit de door na bewerkt worden en dat gaat best makkelijk maar echt priegelwerk :lol: met al die kleine onderdeeltjes, oa loop ,antennes ,spiegels ,machinegeweer ,Tracks.

Afbeelding
Hier alle vijf modellen zover klaar om in de primer gezet te worden.

Gr, Gerhard


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Een stapje verder , alles in de eerst kleur gezet een heel licht groen en daarna begonnen met de primer van de Vallejo set voor US mil. voertuigen
Afbeelding

Nadat alles in de eerste primer staat de modellen op een blokje gezet met StickyMax gebruik dit vaker bij verschillende modelbouwprojecten kun je makkelijker alles bewerken zonder het model te moeten vasthouden (StickyMax gekocht bij de Intratuin tijdens de kerst ;)) product is meermaals te hergebruiken.
Afbeelding

Heb de loep echt nodig om te schilderen ;D
Afbeelding

En zo ook staat het geheel in de eerste kleur Olive Drab wel met water verdunnen voor te laten vloeien en niet te dik opbrengen.
Afbeelding

Alles staat nu te drogen :)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

En zo is het gereed ,zonder de decals omdat die wel erg klein zijn :D

Afbeelding
Afbeelding

Nu na deze zijsprong verder met het aanbrengen van de ringleiding 8-)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Tijd voor een update, omdat er nog gewacht moest worden op een pakketje met materiaal en gereedschap wat ik nog nodig had ondertussen maar alvast de rails roestkleurig gemaakt , heb dat met MIG medium rust en Pavercolor lichtbruin poeder gedaan.

En dan ben je lekker bezig en kom je toch tot de ontdekking dat er te weinig licht is ,dus er komt ook net als bij "Ins Diemeltal" toch een achtergrond en een boven lijst met verlichting.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En alles netjes weer bovenop blank gepoetst.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

De Ringleiding,
Het wachten was op een pakketje en dat was alvast een kado voor mijn verjaardag....beetje vroeg want dat duurt nog een maand ( 9 Mei) maar omdat mijn vrouw vroeg wat ik wilde hebben koos ik voor een mooi stuk gereedschap een Tacker met accu ,had nl een idee om niet steeds met een schroefmachine onder de tafel te stunten mar eens een andere aanpak te doen.

Eerst een proefje in de schuur.
Afbeelding
Had van mijn zoon demping stroken voor onder de rails gekregen die beter onder spoor N gaan (smal) dan onder zijn HO maar heb dus geen gebruik van gemaakt ,en bedacht om zo stukjes te maken van 6 cm en de draden zo te bevestigen met de Tacker.
en het werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Nadat alles was aangesloten een test ritje om te kijken of alles naar behoren loopt...
het filmpje

https://youtu.be/IX14uxB_btI

(y)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Zweten geblazen deze afgelopen dagen , na de ringleiding gelegd en aangesloten te hebben was het de wissels die aan de beurt waren 16 in totaal waarvan de kabels gelegd moesten worden en ja hoor te weinig draad eerst weer bijgehaald en verder in totaal ongeveer 8 uur bezig geweest hiermee.

Nadat alles is nagelopen en gecheckt was of alle wissels werkten een indeling gemaakt voor de programmering ,door een heel mooi YouTube filmpje het systeem van deze meneer overgenomen ,zeker de moeite waard om eens te kijken https://www.youtube.com/watch?v=2LLQBrl--Cs

Afbeelding
Alle wissels een nr. gegeven en daarna de bedrading op meerdere plaatsen .
Afbeelding
En alles aangesloten op de Digikeijs 4018 (aangesloten op een eigen voeding) en mede door het handige filmpje een peulenschil.

Ondertussen een mooi setje Deutche Post wagons binnen gekomen voor het sorteercentrum.
Afbeelding

Alles ingeregeld en het werkt mooi alleen jammer dat 2 van de wisselaandrijvingen het voor gezien hielden ,waren twee oudste die ik had en was al eens opengemaakt enz , dus er is weer een bestelling gedaan richting Hans.

Wat vandaag nog binnen kwam was een cadeautje van mijn vrouw :) voor mij ook bij Hans vandaan...
Afbeelding
Ben een gelukkig mens :D

Volgende activiteit is het plaatsen van de steunen voor de achterwand en de "heuvel/Berg


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Gelukkig mocht ik deze week weer beginnen met werken zat 4 weken binnen ivm hevig hoesten en werd geadviseerd om thuis te blijven voor de zekerheid ,en was vorig weekend begonnen met de bouw van de omlijsting en verlichting.

De achterwanden zijn straks weg te halen doordat ik een U profiel ga plaatsen waarin straks de wanden kunnen geschoven worden ,is makkelijk voor als er iets extra's toegevoegd moet worden of veranderd, doordat de tafel op wieltjes staat kan het makkelijk geplaats en verwijderd worden.

Afbeelding
Met licht :) , alles nog zonder U profiel en wanden de afwerklijst aan de voorzijde word pas op het laatst aangebracht en zal 10cm hoog zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Basis voor de berg.. . tot zover de bouwsels van de tafel ,nu ga ik beginnen aan de 13 bouwdozen met gebouwen :D

Afbeelding


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door BenQ »

Gerhard,
Dacht dat je ging biljarten op het groene laken. :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

;) Eigenlijk tafeltennissen….

Deze week 2 bouwsels gebouwd en de tunnelportalen binnen gekregen ,gaan gestaag verder met bouwen van het weekend effe plaatje posten.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Raymond »

Mooie vorderingen weer Gerhard!
Ben benieuwd wat voor bouwdozen het allemaal zijn!?
Succes met de bouw ervan!

Groet
Raymond



Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Jasper »

Strak aangelegd hoor, ben erg benieuwd hoe het verder gaat.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door traiNiac »

En een mooi lokje Gerhard


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

De stapel bouwdozen die gebouwd gaan worden ,er komen nog 2 of 3 ben voorlopig onder de pannen , gisteren ook het dak geplaatst van MDF plaatjes, daarbij ging het wel een en het ander mis met de nietmachine wilde ik iets vast zetten te dicht op de rand...vinger er te dicht bij … resultaat ene helft van het nietje in het hout de andere helft in m'n vinger … nietje van 8 mm :? ... pleister er op effe later knip ik in mijn hand :? was wel weer genoeg voor 1 dag :D


De stapel.
Afbeelding

En deze al de afgelopen dagen gebouwd.
Afbeelding
Afbeelding

Een klein idee hoe het gaat worden ,het viaduct gebruik ik ook als ingang van een tunnel voor verkeer ,dacht eerst een weg aan te leggen van de beneden naar boven maar een tunnel kan ook , moet nog verder kijken voor de goede positie van de portalen.
Afbeelding

Op naar de volgende bouwdoos 8-)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door OBBinN »

Dat is een beste berg! Succes met in elkaar zetten!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Dank je wouter! , inmiddels heb ik de Vollmer locloods al in elkaar.

Nu er voor mij veel evenementen wegvallen zowel modelspoor /Militairia /Herdenkingen als de evenementen waar wij met onze club Battle Tanks Nederland staan, is er tijd genoeg om dit heerlijk in elkaar te zetten en ontspannend ,nu gaat de bouw van Tal der Eichhörnchen wel erg snel.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Het is me wel wat al weer een paar dozen verder ,net de Diesel verzorgingsplaats af was tot nu toe de lastigste.

Afbeelding

Het Seinhuis op de voorgrond (beetje vaag) is vanuit de doos al mooi hoeft verder geen verdere behandeling ,de rest moet nog aangevuld worden en zeker de Dieselverzorgingsplaats moet nog een likje verwering over heen , ook de loc loods in het midden heeft aandacht nodig het is nogal doorzichtig helaas, het gaat pas echt gebeuren als alles vast op z'n plaats komt.

Nu nog 7 dozen te gaan :) …tot nu toe dan …moet nog verder op de berg iets verzinnen ,had al een idee maar je weet nooit wat er nog op m'n pad komt aan ideeën.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard »

Een paar bouw werkjes verder ,dit keer een loods ,station en het UPS distributiecentrum.

Het Station is nog een twijfel omdat ik nog een ander station heb liggen en er nog eentje moet bouwen ,ga later bekijken wat het beste past.
Het UPS Distri. centrum is van binnen voorzien van goederen en personeel ,helaas vergeten foto's te maken en het dak vastgelijmd …

Afbeelding
De loods.

Afbeelding
Het UPC Distri. Centrum

Afbeelding
Aan deze zijde komt nog een perron...nu nog een beetje lastig laden en lossen.

Afbeelding
Klein overzichtje met het station.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Plaats reactie