Krupp Am Vögele

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door enderscw »

Ziet er prima uit hoor.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Hmm. Wellicht is het dan beter dan ik dacht. Ik zal over die strook op de eerste foto een derde laag gooien en dan kijken of het beter is. Het stuk op de tweede foto ga ik het denk ik mee doen.

Goede tip @Hoontje. Met een voertuig erin oogt het eigenlijk best goed. Vooral de foto met de Blitz is eigenlijk precies wat ik voor ogen had. Is ook een perspectief dingetje natuurlijk, maar hé.

Beetje corrigeren en dan moet het best aardig zijn denk ik.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo,

Een nieuwe bouwupdate! Na bemoedigende woorden van de mede forumleden heb ik toch maar door gevochten met de grasmat die ik al had en heb ik gewoon dom nog meer lagen toegevoegd. Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik dat gedaan heb want het gras ligt er prachtig bij. Niet te netjes, niet te rommelig. Geloofwaardig en correct voor het seizoen en de periode. Het zwart dat je er nu nog doorheen ziet waant zich echt als modder. Er is een strookje waar nog gras moet komen, maar dat komt pas als ik de voertuigen ga bevestigen, want daar moet een mooie mix van modder en gras komen waarin voertuigen bevestigd zijn.

Afbeelding

Vanavond ben ik de hele avond druk bezig geweest met het maken van een Panther G met draaiende koepel. Uitdagend camouflageschema voor in 1:160. Oud Hollands stippelen geblazen dus.

Afbeelding

Met de hulp van een synchronous 12v DC motor heb ik de koepel draaiend gemaakt. Er zit een polariteits-switcher achter die hem ca. 5 seconden laat draaien en daarna de polariteit ca. 15s om gooit. Blijkbaar stopt de motor dan, dus dat is perfect.
Daarna op de plek waar de rupsbanden komen stukken gras weggesneden zodat daar modder onder de rupsbanden kan.

Afbeelding

Helaas heeft er nog nooit iemand bedacht om 1:160 turmnummer decals te maken, dus ik moet het gaan doen met 1:87 decals die, als het goed is, mooi uit moeten komen als N turmnummers. Zodra die binnen zijn gaan er dus nog decals op de Panther. Een laagje blanke lak en dan vast zetten zodat die niet meer van zijn plek komt. Zie hier een filmpje, zodra de modder eronder zit staat de koepel recht ten opzichte van de hull.

Rappe koepel! Klopt.



En zo komt er in hoog tempo toch behoorlijk schot in de zaak. Van het weekend maar eens naar houten om daar het een en ander aan scenery en begroeiing te gaan scoren.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door tv_man »

Die koepel lijkt inderdaad relatief snel te draaien voor een tank uit de jaren veertig, maar het ziet er wel erg mooi uit.

En zou het mogelijk zijn om de Turmnummer op decalpapier te printen? De witte rand zou lastig worden, maar als je genoegen neemt met zwart zou het prima te doen moeten zijn op doorzichtige decalfolie. Weet niet eentweedrie of er geschikte nummers beschikbaar zijn voor 1:160. Het lettertype is niet zo exotisch, dus het zou misschien te vinden moeten kunnen zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Ik heb nu turmnummers die in ware grote 30cm zijn. 300:87=3,4mm. Decals van 3,4mm passen wel goed op de koepels als turmnummers. Ik heb ze rood met witte rand besteld van TL-Decals. Ik ben expres voor rood met witte rand gegaan omdat ik anders bang ben dat je de nummers niet meer terug vind op zo een kleine tank. En als ik €13/14 euro betaal om 4 tanks van nummers te voorzien ga je ze zien ook :D.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1945000903

Het is nu een 5RPM motor. Een Tiger 1 koepel had een minuut nodig voor een 360 graden rondje, terwijl een Tiger II nog maar 9 seconden nodig had. Veel zwaardere koepel, maar aangezien het een late oorlog product was was de techniek zwaar verbeterd. Dit is dan wel op volle snelheid. Ik wil deze 12v motor op 6v gaan draaien zodra ik daar een mooie voeding voor heb, dan draait hij nog maar 2,5rpm. Dan doet die 24 seconden over een rondje. Dat zou wel kunnen kloppen, ik kan helaas de exacte maximale koepelsnelheid van een Panther G niet vinden. Echter denk ik dat het met 24s per rondje aardig in de buurt moet komen van wat die kan. Maximaal is ook zo maximaal natuurlijk. Met een productie vanaf Maart 1944 zou die ook al een aardige koepelsnelheid moeten hebben.

Zwarte cijfers zouden ook niet kloppen aangezien de Wehrmacht dat in het begin van de oorlog gebruikte. Echter konden de groepscommandanten die cijfers niet goed lezen dus wisten ze niet wie ze aan wouden sturen. Daarna zijn ze overgestapt op witte letters, maar daarvan bleek dat die niet alleen voor eigen troepen goed zichtbaar waren. Daarna kwamen variaties tussen rood, rood met witte randen, alleen witte randen of zwart met witte randen etc. Rood met witte randen klopt dus wel met het tweede helft van de oorlog tijdsbestek.

Heeft @WilcoV misschien een mapje liggen over koepelsnelheden?



rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door rinze »

Mooi hoor. Had uw geschut even voorbij zien komen op FB. Is het draaibaar maken van de koepels van de tanks ook bij u verkrijgbaar? Zag dat u ze bestelde bij Ali? Heb zelf nog nooit iets bij ze besteld, maar wel van ze gehoord :-).
Mvg Rinze


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

En hierbij de beloofde foto, @rinze.

Afbeelding

Ik was ooit van plan om daar echt iets mee te gaan doen qua verkoop, maar dat plan is inmiddels overboord. Dit is dus gemaakt met goedkope meuk van Ali.

Dit printje:
https://a.aliexpress.com/_dLuYe

stuurt dit motortje aan:
https://a.aliexpress.com/_dNNoo

Als je zelf al tanks hebt zal je die dus iets moeten modificeren. Het koepelgat in het chassis doorboren en het spigot op de koepel iets aanpassen zodat die vrij draait en een 3mm gat heeft voor de aandrijfstang. De tank in de foto heb ik kant en klaar geprint voor dit doeleinde.



rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door rinze »

Hallo Kevin.

Dank je wel. Ik heb echter nog nooit iets besteld via Ali, daarom heb ik een paar vragen. Hoelang duurt het voordat ik iets dat ik bestel binnen heb? Bestelling en betaling is gemakkelijk?

Mvg Rinze


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Als je geluk hebt 2 weken, als je pech hebt 3 maanden. Verschilt per verkoper. Ik heb goede ervaringen bij de verkoper van dat motortje, meerdere keren wat besteld en snel in huis en goede service. Die printjes heb ik al meerdere keren besteld bij verschillende verkopers en nog nooit snel ontvangen.

Betaling is IDeal, PayPal, creditcard etc.



rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door rinze »

Hallo Kevin.

Bedankt voor de info. Heb net 4 motortjes besteld. Eerst dit maar eens binnen krijgen, daarna die printplaatjes. Is tenslotte mijn eerste ervaring met Alli :-).
Echter, ik heb 4 tanks, Leo,s, van Herpa. Het ,,asje,, die op de koepel zit en in het body gestoken wordt is wel erg dun. Ben bang dat dat te dun is?

Mvg Rinze


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Ik heb geen idee als ik geen foto’s oid heb om het te zien.

Ik heb wel heeeeele mooie Leo’s verkrijgbaar die ik best voor je kan modificeren zodat de motors erin passen ;)



rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door rinze »

Dan hoor je nog wel van mij als ik het idee heb niks met de mijne te kunnen :-). Eerst de motortjes maar eens binnen zien te krijgen :-). En daarna de printplaatjes.

Groet Rinze



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door tv_man »

Bedankt voor de tekst en uitleg, zal ook eens kijken of er een paar van deze printjes besteld moeten worden, kan ook wel een paar dingen verzinnen die een beetje beweging zouden kunnen gebruiken :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Het printje is een drama om in te stellen als je hem nog niet snapt, maar tot nog toe blijft die het doen. Als je eenmaal weet hoe het moet is het een koud kunstje.

Het is gewoon een simpele polariteits switcher, dus voor een CW CCW motor wisselt die de draairichtingen.



rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door rinze »

Cool. Wilde ik eigenlijk net vragen, of de motor beide richtingen op kon. Maar dat antwoord ken ik nu.
Kan ik hem echter ook instellen dat ie bv. eerst naar rechts draait, een paar seconden of minuten wacht en weer terug draait? Dat zou helemaal geweldig zijn :-)

Maar als ik hulp nodig heb met instellen, dan vraag ik wel weer :-)

Groet Rinze.

Ps: ik ga morgen ook naar Houten, misschien liggen daar ook van dat soort printen?? En uiteraard niet te duur....:-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Dit is een synchronous motor. Die kiest dus zelf welke kant hij op gaat aan de hand van de golf van de spanning die die krijgt (ofzo). Doordat dat printje dus eerst de polariteit goed zet voor de motor draait die een willekeurige kant op, daarna zet die hem verkeerd zodat die überhaupt niet draait. Dat proces herhaalt zich.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Nou... Houten was voor mij weinig succesvol. Ik ging erheen om mooie kale bomen en andere vegetatie te scoren, echter is dat allemaal niet gelukt.

Wat wel gelukt is is het vinden van de juiste kleur voor mijn dombunker. Nadat ik een andere kleur had, die helemaal niet overeen kwam, ben ik vandaag gestrand op een verf van “Lifecolor”. Nooit eerder van gehoord, maar het blijkt best goed te werken.

Eerst het voorbeeld en dan de nieuwe, geverfde dombunker. De foto van het origineel is dan wel een bunker die al 75/80 jaar aan elementen over zich heen heeft gehad, maar ik vond de sfeer die het beton heeft wel mooi. Vandaar dat ik dat geprobeerd heb om enigszins te vangen.

Wederom komen de kleuren op de foto niet heel mooi naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik in Houten nog een klein stukje Z spoor gevonden voor het smalspoor waarover de munitieaanvoer ging. Die binnenkort maar eens verwerken.

Daarnaast langzaam maar zeker meer scenery aan het maken. Zelf heb ik een molen gemaakt en geschilderd die vast ook wel een mooi plekje vind. Waar die precies komt weet ik nog niet.

Afbeelding

De turmnummers bleken veel te groot. Nieuwe zijn besteld, helaas wel in het zwart.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Hoontje »

Met de kleuren in de vegetatie en de kleine hoogteverschillen, samen met deze scenery waan ik me toch al snel op een slagveld anno 1943 in Zuid Europa ofzo hoor! Ik vind het er echt goed uitzien!
Wat ik me afvroeg, de sporen, lagen die in ballast of gewoon door gewicht in de ondergrond gedrukt?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Bedankt! Ik vind het zelf ook qua sfeer heel sterk. Het complete plaatje qua kleuren klopt goed met wat ik voor ogen had. Het moet inderdaad west/zuid Europa zijn, dus dat is goed dat je dat eraan af ziet!

De sporen heb ik eerst vast gelegd met houtlijm, daarna alles gesoldeerd en toen ballast erover. Doordat het gras meerdere lagen nodig had ligt het spoor inderdaad vrij diep.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Hoontje »

Ja sorry ik was niet duidelijk. Mijn vraag over de sporen ging over de 1:1 situatie. Hoe deden ze dat want het is nogal wat om alles helemaal aan te leggen en in de ballast te storten....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

In het geval van de draaischijf werd die over bestaand spoor gelegd. De draaischijf zelf heeft wel bielzen, maar hiervoor werd geen ballast neergelegd.

In het geval van een speciaal neergelegde bocht heb ik geen idee. Hier heb ik me minder over ingelezen.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door tv_man »

Ga je het stukje smalspoor ook functioneel worden?

En ik kan me voorstellen dat er vooral aan het front heel wat verschil bestond in hoe spoor gelegd werd, dus alles van een zware spoordijk tot nauwelijks ballast wat invloed had op wat er kon rijden. Nu is spoorweggeschut zwaar en als ermee geschoten wordt kan het niet goed zijn voor de bodem.

Ik las laatst nog dat er in de Eerste Wereldoorlog spoor gelegd werd over ijs. Misschien niet geschikt voor zware treinen... Maar alles kan, zeker als er gebrek is aan middelen en het spoor er moet komen.

En inderdaad, waar speelt dit alles zich af?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Het stukje smalspoor werd enkel gebruikt om een klein wagentje met daarop de munitie bij het kanon te krijgen. Vanaf dat smalspoor werd het karretje het kanon opgetakeld, waar spoor op lag om dat karretje op te zetten. In onderstaand filmpje zie je op 00:57 het karretje dat word opgetakeld naar het kanon. Je ziet hem daar ook over het stukje spoor rollen dat in het kanon zit. Sowieso een heel interessant filmpje van begin tot eind.

Dat karretje werd met de hand op en neer geduwd tussen het kanon en de speciale koelwagens waarin de munitie vervoerd werd. Dit zal dus niet een echt functioneel spoor worden, maar ik ben wel van plan het karretje te tekenen en te printen, zodat die op het spoor staat, met daarbij behorend personeel. Op het kanon zit al een karretje, dus dat is makkelijk natekenen.



Afbeelding

Spoor leggen over ijs? Dat is lef hebben!

Het geheel speelt zich ergens in Frankrijk af. De Duitsers worden terug gedrukt en moeten alle zeilen bij zetten om dat te voorkomen. Troepenbewegingen richting de rechterkant van het diorama, samen met het kanon dat die richting op vuurt.

Gelukkig is dat terug drukken ze nooit gelukt. Ik zit dan ook te denken aan wellicht een nieuw diorama als deze klaar is, die zich op exact dezelfde locatie afspeelt. De Amerikanen/Britten/Canadezen hebben de positie veroverd en de Duitsers hebben de K5 achter gelaten. Dit speelt zich dan af in de Lente. Zelfde locatie, ander seizoen en andere setting. Wellicht leuk, misschien ook niet. Who knows.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door maarten »

Panzer-Shop schreef: 19 jan 2020 12:45Ik zit dan ook te denken aan wellicht een nieuw diorama als deze klaar is, die zich op exact dezelfde locatie afspeelt. De Amerikanen/Britten/Canadezen hebben de positie veroverd en de Duitsers hebben de K5 achter gelaten. Dit speelt zich dan af in de Lente. Zelfde locatie, ander seizoen en andere setting. Wellicht leuk, misschien ook niet. Who knows.
Van dat soort ideeën word ik altijd blij, lijkt me erg tof! :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Hoontje »

Ah kijk, een deelnemer met lange adem, volgend jaar nieuwe wedstrijd, nieuw diorama, zelfde thema. Dikke prima! :D


Plaats reactie