[/Vooral omdat ik vorig jaar de wijnranken van het water heb mogen aanschouwen .
quote]
Begrijp ik niet helemaal, bedoel je te veel wijn gedronken
mvrgr Bob
Moezel wijnbaan project
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Moezel wijnbaan project
Hallo Sjaak,
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Moezel wijnbaan project
Ik neem aan dat hij op een rondvaartboot zat en genoot van het uitzicht op de wijngaarden en de spoorlijn. En van de wijn natuurlijk
Groet, Wim - die ook wel een Riesling lust
Groet, Wim - die ook wel een Riesling lust
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Moezel wijnbaan project
Lijkt mij een beetje saai baantje worden zo langs een rivier
Mooi onderstel, lekker licht spul om te versjouwen.
Voor de rest van de bouw en de scenery ben ik niet bang, dat zit wel goed, kortom leuk om dit te gaan volgen.
Nog mooier om te gaan bewonderen als het eenmaal op een beurs staat.
gr. Ron
Mooi onderstel, lekker licht spul om te versjouwen.
Voor de rest van de bouw en de scenery ben ik niet bang, dat zit wel goed, kortom leuk om dit te gaan volgen.
Nog mooier om te gaan bewonderen als het eenmaal op een beurs staat.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: Moezel wijnbaan project
Hoi Bob heb niet te veel gedronken maar op een Rijnschip op Rijn /moezel gevaren
en dus de linker en rechter over van de Rijn veel wijn ranken gezien ook veel treinen .
Was echt leuk om een keer te doen
mvg Sjaak
en dus de linker en rechter over van de Rijn veel wijn ranken gezien ook veel treinen .
Was echt leuk om een keer te doen
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Hi Jeroen,Jeroen schreef: ↑05 feb 2020 18:41 Zooooo cliche om dat nou weer te gaan uitbeelden.
Gaaf boys, ik ben heel erg benieuwd. Lahntalbahn, in het echt en model, altijd gaaf om te zien. En die alu-onderbouw ziet er moeilijk professioneel uit, zeg. Lekker hoor. Ik maar behelpen met dat hout.
Waar laten jullie die 18 meter baan eigenlijk 'droogneuken' ter voorbereiding op zo'n beurs? Ik neem aan dat jullie eerst wat kalm aan beginnen, en meteen met de volle lengte?
Gaaf project, en zeker niet in de laatste plaats ter ere van de persoon dat jullie zo'n klus aan gaan. Succes!
J.
Eigenlijk kennen we dit onderwerp nu wel; Rijn of Moezel allemaal 1 pot nat (water en wijn)
Wij hebben ons jarenlang moeten behelpen met hout Vandaar nu maar eens aluminium uitproberen, licht, vormvast enz. Wij zijn er echt blij mee
Gelukkig hebben we een aardige knutsellocatie waar we het ding kunnen bouwen en opslaan. Dat bouwen begint overigens met (slechts) 6 modules.
Met deze 6 modules kunnen we dan evt. een beursje opleuken. De keerlussen kunnen aan verschillende modules gekoppeld worden, zodat we niet altijd met die 18 mtr. hoeven te zeulen
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Over wijn ranken gesproken; Er moeten er nogal wat komen op onze Moezelbaan.
Ik ben gister wat aan het experimenteren geweest en dit was het eerste resultaat op een oefen ondergrondje:
Deze zijn gemaakt van een ijzerdraadje en foliage wat spuitlijm en los strooisel. Het ijzerdraadje is gebruikt omdat je dan het landschapscontour kan volgen. Het is niet allemaal even recht lang de Moezel. Zelfs als je niet te diep in het glaasje hebt gekeken
Lijkt het een beetje en zijn er nog mensen die wat voorbeeldjes hebben in schaal N?
Groet,
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Mijn vriendjes Fleischmann .piksov schreef: ↑05 feb 2020 20:33 Ik zag op youtube vandaag ook wat video's van de speelgoedbeurs in Neurenberg, blijkbaar had Fleischmann een nieuwe beursbaan voor spoor N, waar ook dat lange stenen viaduct tussen de wijnbergen wordt uitgebeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=gr-XJOovZFo
Gelijk vanaf het begin zie je Fleischmann
Guus
Ze zijn ons voor, als wij ons plan klaar hebben, heeft Fleischmann al een stukkie gemaakt.
Wij beginnen nu maar aan de andere kant van de tunnel. En later volgt het deel met het hang viaduct, de stenen bogen.
Voordeel van onze baan is dat er ook andere merken op mogen rijden
Groet,
Erwin
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Hoi Erwin,St. Fred Baerselman schreef: ↑06 feb 2020 17:24 Lijkt het een beetje en zijn er nog mensen die wat voorbeeldjes hebben in schaal N?
Het is zeker een begin. Misschien nog iets fijner bladwerk proberen te vinden. Deze blaadjes zijn vrij groot (maar dat heb je al snel in schaal N... ). Zijn dit blaadjes van Noch? Als ze niet kleiner te koop zijn, kun je ze misschien fijner malen in een oude koffiemolen oid. Geen idee of dat werkt, maar het is te proberen.
Voor voorbeelden van wijnranken moet je hier op het forum bij Brummenbach en Backeramm kijken.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Moezel wijnbaan project
mooi plan.
en wijnranken?
vraag onze specialist op dit gebied, Herr Jeroen om tips, hij heeft prachtige voorbeelden gebouwd op zijn banen
mvg
Freddy
en wijnranken?
vraag onze specialist op dit gebied, Herr Jeroen om tips, hij heeft prachtige voorbeelden gebouwd op zijn banen
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Hi Wim,Wim H schreef: ↑06 feb 2020 21:43Hoi Erwin,St. Fred Baerselman schreef: ↑06 feb 2020 17:24 Lijkt het een beetje en zijn er nog mensen die wat voorbeeldjes hebben in schaal N?
Het is zeker een begin. Misschien nog iets fijner bladwerk proberen te vinden. Deze blaadjes zijn vrij groot (maar dat heb je al snel in schaal N... ). Zijn dit blaadjes van Noch? Als ze niet kleiner te koop zijn, kun je ze misschien fijner malen in een oude koffiemolen oid. Geen idee of dat werkt, maar het is te proberen.
Voor voorbeelden van wijnranken moet je hier op het forum bij Brummenbach en Backeramm kijken.
Groet, Wim
Dat van de blaadjes vind ik ook. Natuurlijk heb ik bij Jeroen nog eens goed naar zijn wijnranken gekeken, prachtig!
Gezien het aantal wijnranken die er moet komen langs de moezel (zie foto) mag ik wel een groep lage loonwerkers inhuren om e.e.a. nog in dit leven af te ronden
De vraag is of ik ze zo gedetailleerd wil maken als bij Jeroen. De volgende foto geeft een beeld vanuit welk perspectief we de baan willen bekijken.
Mijn idee is; om de voorste (zichtbaarste) rijen gedetailleerd te maken maar voor de rijen erachter een snelle methode te gebruiken.
Als die snelle methode er al is wil ik die graag pikken/lenen
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Freddy, bedankt voor de tip ( zie antwoord aan Wim )
Gr. Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Het lijkt alsof we niets doen maar goede plannen maken kost ook veel tijd.
We hebben een systeem bedacht om de modules te koppelen.
Gisteren hebben we hiermee 2 modules gekoppeld en het blijkt prima te werken. Snel vast en snel los;
Fred geconcentreerd bezig en het bevestigingssysteem zit als een huis!
Erwin.
We hebben een systeem bedacht om de modules te koppelen.
Gisteren hebben we hiermee 2 modules gekoppeld en het blijkt prima te werken. Snel vast en snel los;
Fred geconcentreerd bezig en het bevestigingssysteem zit als een huis!
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Ziet eruit als een erg professioneel systeem om modules aan elkaar te bevestigen. Ik neem aan dat het nauwelijks beweegt? Zitten er nog pennen tussen de modules die ze precies in de juiste positie houden of is het klemsysteem op de foto voldoende?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Moezel wijnbaan project
Hebben jullie al een manier om jullie modules elektrisch te koppelen? Ik heb daar nog wel een goeie ongevraagde tip voor.
Bij aliexpress kun je imitatie speakon connectoren kopen. Ik gebruik ze 4 polig maar ze zijn er ook in 8 polig. Normaal gebruikt de professionele audio industrie deze. Wij gebruikte ze voor de spoorstaaf baan. En ik heb ze nog steeds in gebruik. Dingen zijn echt top.
Dit is een link naar een voorbeeld. Zoek op speakon (4 pin of 8 pin) https://a.aliexpress.com/_UMm1V
Bij aliexpress kun je imitatie speakon connectoren kopen. Ik gebruik ze 4 polig maar ze zijn er ook in 8 polig. Normaal gebruikt de professionele audio industrie deze. Wij gebruikte ze voor de spoorstaaf baan. En ik heb ze nog steeds in gebruik. Dingen zijn echt top.
Dit is een link naar een voorbeeld. Zoek op speakon (4 pin of 8 pin) https://a.aliexpress.com/_UMm1V
-
- Berichten: 3595
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Moezel wijnbaan project
Hallo Erwin,St. Fred Baerselman schreef: ↑11 feb 2020 11:52 Het lijkt alsof we niets doen maar goede plannen maken kost ook veel tijd.
We hebben een systeem bedacht om de modules te koppelen.
Gisteren hebben we hiermee 2 modules gekoppeld en het blijkt prima te werken. Snel vast en snel los;
Fred geconcentreerd bezig en het bevestigingssysteem zit als een huis!
Erwin.
Strak werk en goed werk gaat altijd tijd in zitten.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Vandaag een begin gemaakt met het sporenplan in de berg.
In de berg willen we de lengte van het spoor uitbreiden d.m.v. een klimspiraal.
Op deze wijze kunnen we de lange (goederen)treinen in de berg laten verdwijnen voordat de trein aan de andere kant weer te voorschijn komt.
Op tekening klopt het, we kunnen treinen van ruim 200 cm. eerst "laten verdwijnen".
Railplan gemaakt in Anyrail en 1:1 uitgeprint;
Erwin.
In de berg willen we de lengte van het spoor uitbreiden d.m.v. een klimspiraal.
Op deze wijze kunnen we de lange (goederen)treinen in de berg laten verdwijnen voordat de trein aan de andere kant weer te voorschijn komt.
Op tekening klopt het, we kunnen treinen van ruim 200 cm. eerst "laten verdwijnen".
Railplan gemaakt in Anyrail en 1:1 uitgeprint;
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Hoi Erwin, die onderbouw ziet er heel goed en degelijk uit! Daar gaan jullie plezier van krijgen bij het opbouwen op beurzen.
Behalve de klemmen worden er ook pen-gat verbindingen gebruikt toch? Dat begreep ik uit een eerder bericht.
Wat de spiraal betreft: goed idee! Iets dergelijks ben ik ook van plan op mijn baantje als ik ooit ga uitbreiden. (dat is dus over 20 jaar... )
Wat voor helling heeft die spiraal? Het lijkt me nog redelijk steil worden. Zeker als je met lange goederentreinen wilt rijden zou ik proberen onder de 1.5% te blijven.
Het 3e spoortje is voor een pendeltrein?
Groet, Wim
Behalve de klemmen worden er ook pen-gat verbindingen gebruikt toch? Dat begreep ik uit een eerder bericht.
Wat de spiraal betreft: goed idee! Iets dergelijks ben ik ook van plan op mijn baantje als ik ooit ga uitbreiden. (dat is dus over 20 jaar... )
Wat voor helling heeft die spiraal? Het lijkt me nog redelijk steil worden. Zeker als je met lange goederentreinen wilt rijden zou ik proberen onder de 1.5% te blijven.
Het 3e spoortje is voor een pendeltrein?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Moezel wijnbaan project
Mooi project!
Welke rails gaan jullie gebruiken. De tekening suggereert dat jullie standaard rails gebruiken.
Code 55 flex van Peco lijkt mij voor zo’n baan veel mooier,
Groetjes,
Gerard
Welke rails gaan jullie gebruiken. De tekening suggereert dat jullie standaard rails gebruiken.
Code 55 flex van Peco lijkt mij voor zo’n baan veel mooier,
Groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: Moezel wijnbaan project
Beste Wim,
Dit is wat Erwin eerder al schreef:
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Robert Jan bedankt voor je antwoord op de vraag van Wim en Norman.
Scheelt mij weer een hoop werk
Erwin.
Scheelt mij weer een hoop werk
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Hi Wim, gezien de beperkte ruimte ontkomen we niet aan een "steile" helling,wel onder de 3%. Als we e.e.a. hebben uitgezaagd en op hoogte gebracht ga ik eerst met de treinen van Fred proef rijden. Zoals je ziet hebben we gekozen voor een ovaal met rechte stukken ertussen. Hierdoor zou de trein wat meer grip hebben als alleen met bochten. We gaan het merken . Als het zover is maak ik een filmpje.Wim H schreef: ↑13 feb 2020 10:56
Wat de spiraal betreft: goed idee! Iets dergelijks ben ik ook van plan op mijn baantje als ik ooit ga uitbreiden. (dat is dus over 20 jaar... )
Wat voor helling heeft die spiraal? Het lijkt me nog redelijk steil worden. Zeker als je met lange goederentreinen wilt rijden zou ik proberen onder de 1.5% te blijven.
Het 3e spoortje is voor een pendeltrein?
Groet, Wim
Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Groet, Erwin.
Laatst gewijzigd door St. Fred Baerselman op 13 feb 2020 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Hi Gerard,
Voor het bepalen van de juiste boog straal hebben we dit stuk van de baan getekend met vaste rails.
Die tekening gebruiken we als mal.
In de berg luistert het nogal nauw. we willen zoveel mogelijk van de ruimte benutten om de helling zo krap mogelijk te houden.
De uitvoering maken we idd met Peco rails code 55.
Groet, Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Erwin,St. Fred Baerselman schreef: ↑13 feb 2020 16:24
Hi Wim, gezien de beperkte ruimte ontkomen we niet aan een "steile" helling,wel onder de 3%. Als we e.e.a. hebben uitgezaagd en op hoogte gebracht ga ik eerst met de treinen van Fred proef rijden. Zoals je ziet hebben we gekozen voor een ovaal met rechte stukken ertussen. Hierdoor zou de trein wat meer grip hebben als alleen met bochten. We gaan het merken . Als het zover is maak ik een filmpje.
Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Groet, Erwin.
Ik ben bang dat je juist in de overgang van een radius naar een recht stuk extra weerstand krijgt. Iets met een sprong in de radiale of tangentiële versnelling. Mijn middelbare natuurkunde kennis heeft 50 jaar de tijd gehad om weg te zakken en daar dankbaar gebruik van gemaakt, maar zo iets is het. En een recht stuk er tussen betekend ook dat de radius van de overige bochten weer wat kleiner wordt, dus extra weerstand. Volgens mij kun je beter een zo groot en constant mogelijke radius toepassen met een vloeiende overgang de helix in. En een 2m lange trein op een 3% helling wordt ook spannend.
Maar gewoon proberen kan natuurlijk ook. En een Plan B?
Groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: Moezel wijnbaan project
Tot je dienst, hoor...St. Fred Baerselman schreef: ↑13 feb 2020 16:18 Robert Jan bedankt voor je antwoord op de vraag van Wim en Norman.
Scheelt mij weer een hoop werk
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
Re: Moezel wijnbaan project
Duidelijk, bedankt voor het antwoord (zal in het vervolg beter de voorgaande berichten doorlezen!)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)