Moezel wijnbaan project

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Als "Stichting Fred Baerselman N-spoor" zijn wij begonnen met de planning van het project.

Het is de bedoeling om op dit project het analoge materieel van Fred Baerselman te laten rijden.
Ombouwen van de vele locs is kostbaar en omdat de locs zijn gesuperd is het bijna onmogelijk om zonder beschadigingen de loc te openen.
Om de modelspoorbaan toch automatisch te kunnen laten functioneren hebben wij gekozen voor het Dinamo-systeem. Hierbij is het mogelijk om zowel analoge - als digitale locs aan te sturen.

Voor het railsysteem hebben we voor Peco code 55 gekozen de licht - en arm seinen zullen van Viessmann zijn.

We willen t.z.t. met deze baan ook beursen kunnen bezoeken. Hiervoor hebben we aluminium modules laten maken. Deze modules zijn in de vorm van de baan gewalst. De ronding in de modules volgt de rivier de Moezel en het spoor. Hierdoor heeft de module dezelfde curve als het spoor.
De baan met een lengte van ongeveer 18 meter leent zich er goed voor om lange (goederen) treinen mooi langs de Moezel en door het landschap te volgen.
We realiseren ons wel dat voor sommige beursen 18 meter wat aan de lange kant is. Vandaar dat we met de bouw van de modules rekening hebben gehouden dat we ook met een kortere variant te zien kunnen zijn.

Het traject langs de Moezel is; het hangviaduct van Punderich, de Prinzenkopf tunnel/uitzichttoren, de brug bij Bullay, het station van Bullay en het landschap erom heen. Ook het spoortje Bullay – Traben Trarbach (Mosel weinbahn) krijgt een plaatsje op de modulebaan.
Omdat het materieel van Fred Baerselman voornamelijk DB tijdperk IVa omvat, zal ons landschap ook deze periode ( 1968-1980 ) uitbeelden.
Dit geeft ons de mogelijkheid om met zowel stoom, diesel en elektrisch treinbedrijf na te bootsen. Duits, Frans, Luxemburgs en Belgisch materieel zal dan ook op de baan te vinden zijn. Natuurlijk zullen er ook Museumdagen op de Moezelbaan zijn, zo kunnen we het rijdend materieel flink uitbreiden.
Groet,
Edwin, Fred en Erwin.

We hebben 2 moodboards gemaakt die we gebruiken om de onderwerpen en de sfeer te proeven:


Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Een mooi thema. Die mood boards smaken naar meer! Ik ben erg benieuwd. :) Ook naar de constructie van de aluminium modules.
Is er al een baanplan beschikbaar?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Erwin »

Wim H schreef: 05 feb 2020 08:28 Een mooi thema. Die mood boards smaken naar meer! Ik ben erg benieuwd. :) Ook naar de constructie van de aluminium modules.
Is er al een baanplan beschikbaar?
Groet, Wim
Hi Wim, jij bent er vroeg bij!!

Ons nieuwe project is van start gegaan, uiteraard begonnen met een baanplan. Het is eigenlijk een simpel 'hond bot' zodat de lange treinen van Fred goed zijn te volgen in een passend landschap. Om die lange treinen door de berg te laten rijden waarbij de voorkant van de trein al zichtbaar wordt terwijl de laatste wagons nog aan de andere zijde te zien zijn, komt in de berg een spiraal. Althans dat is de planning ;)


Afbeelding
Groet, Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Erwin »

De aluminium onderbouw die we hebben laten maken ziet er zo uit:

Het spoor en de rivier volgen straks de rondingen in de modules.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een locje voor de maat :)
Afbeelding

Nu nog op dubbele pootjes, vandaag gaan we het bevestigingssysteem aanbrengen en kunnen we met 2 pootjes per module werken.
Afbeelding

Afbeelding
De bakken worden gecentreerd met een gelaste pin/gat verbinding zodat hoogte en breedte altijd zijn gefixeerd.
Lessen geleerd van de Lahntalbahn ;)


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Even wennen ik moet schakelen tussen 2 gebruikers! (Erwin en de stichting)
Bovenstaande berichten zijn uiteraard gedaan door de stichting :) ;)


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Erwin schreef: 05 feb 2020 08:42 Hi Wim, jij bent er vroeg bij!!
Och, we lopen hier tijdens de winter 2 uur voor op NL dus dat valt wel mee :)

Het baanplan ziet er in ieder geval al interessant uit. Geen rechte lijnen parallel aan de rand van de baan. Daar hou ik wel van :)

Ook de alu constructie ziet er goed en degelijk uit. En ja, snel en eenvoudig uitlijnen is wel zo fijn. Wat je zegt; lessons learned.

Maar mijn koffiepauze is voorbij. Ik ga weer aan het werk. ;)

Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 05 feb 2020 09:28
Erwin schreef: 05 feb 2020 08:42 Hi Wim, jij bent er vroeg bij!!
Och, we lopen hier tijdens de winter 2 uur voor op NL dus dat valt wel mee :)
Toe maar jij hebt er al een halve werkdag opzitten. Dan heb je straks lekker tijd voor de hobby :D

Het is een simpel baanplan maar alles bij elkaar moet het wat worden:
Vorm modules, landschap, spoor en details :)


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Modelbouwerke »

Prachtige onderbouw.
Heel netjes gebouwd.
Ben benieuwd naar het vervolg.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door FidOo »

Gaaf Erwin (en de rest van de vereniging natuurlijk).

Vind het een mooi project, en fijn dat jullie ook gebruik gaan maken van Dinamo en daarmee ook digitaal rijden mogelijk maken (hoewel analoog eigenlijk de reden hier achter is voor jullie). Maar vind het altijd zo jammer, zij het begrijpelijk, dat veel clubbanen analoog zijn.

Fleischmann heeft een nieuwe N-beurs/demo baan gebouwd met exact hetzelfde voorbeeld. Die is ook erg gaaf geworden.

Baanplan ziet er ook goed uit, alleen een groter plaatje zou nog wel erg mooi zijn. Het lijkt er op dat er geen schaduwstation is. Zou dat niet zonde zijn?

Misschien toch eens komen kijken op een maandag, zo ver is t niet van mijn vandaan.
Laatst gewijzigd door FidOo op 17 mar 2021 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Nico Essers »

Mooi project is dit. Het ziet er nu al heel professioneel uit met het aluminium frame. Ben benieuwd naar het vervolg.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Rene-k »

Mooi project. Modules van aluminium is een heel goed idee, stabiel en licht. Ga dit zeker volgen


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door bob vermeulen »

Goede morgen,

Gaaf project en zo te zien professioneel aangepakt.
De foto's geven inderdaad aan dat het naar meer kan gaan smaken.

Blijf dit natuurlijk wel even volgen maar zal wel lange adem worden.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

St. Fred Baerselman schreef: 05 feb 2020 09:43 Toe maar jij hebt er al een halve werkdag opzitten. Dan heb je straks lekker tijd voor de hobby :D
Was het maar zo! De dag begint hier 2 uur vroeger, maar hij houdt er ook 2 uur vroeger mee op... Ze doen wel veel dingen anders in Rusland, maar ook hier zitten er maar 24 uur in een dag :lol: Waarvan ik dan weer 8 uur geacht wordt te werken... ;)
Hopelijk kan ik vanavond nog ergens een verloren uurtje vinden om te hobbyen...

Hoe groot is het team om de Moezelbaan te bouwen? 3 man? Dan wordt het een flinke klus om 18 m baan te bouwen... Maar ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen. :)
Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

FidOo schreef: 05 feb 2020 10:25 Gaaf Erwin (en de rest van de vereniging natuurlijk).

Vind het een mooi project, en fijn dat jullie ook gebruik gaan maken van Dinamo en daarmee ook digitaal rijden mogelijk maken (hoewel analoog eigenlijk de reden hier achter is voor jullie). Maar vind het altijd, zij het begrijpelijk, dat veel clubbanen analoog zijn.

Fleischmann heeft een nieuwe N-beurs/demo baan gebouwd met exact hetzelfde voorbeeld. Die is ook erg gaaf geworden.

Baanplan ziet er ook goed uit, alleen een groter plaatje zou nog wel erg mooi zijn. Het lijkt er op dat er geen schaduwstation is. Zou dat niet zonde zijn?

Misschien toch eens komen kijken op een maandag, zo ver is t niet van mijn vandaan.
Beste Joost,
Allereerst je bent van harte welkom om eens te komen kijken in onze knutselruimte.

Fleischmann is ons net voor :x maar onze baan laat ook de andere kant van de berg zien met de dubbellaags brug (boven treinen onder auto's).
Hoewel wij geen schaduwstation hebben is er in de beide keerlussen (180x60cm.) opstelmogelijkheid gecreëerd. Hopelijk geeft de foto beter beeld
Afbeelding
Verder hebben we ook nog een station gepland van 350cm. met div. opstel mogelijkheden. Uit ervaring weet ik dat het altijd te weinig is maar het moet voor ons nog wel te behappen zijn, beurs technisch gezien ;)

Wellicht tot snel groet,
Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

bob vermeulen schreef: 05 feb 2020 11:24 Goede morgen,

Gaaf project en zo te zien professioneel aangepakt.
De foto's geven inderdaad aan dat het naar meer kan gaan smaken.

Blijf dit natuurlijk wel even volgen maar zal wel lange adem worden.

mvrgr Bob
Hele lange adem ;)
Groet,
Erwin.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 676
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door enderscw »

Mooie opstelling en een zeer mooi gebied om uit te beelden.
Interessant om te zien hoe dit gaat worden.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Jeroen »

Zooooo cliche om dat nou weer te gaan uitbeelden. :lol:

Gaaf boys, ik ben heel erg benieuwd. Lahntalbahn, in het echt en model, altijd gaaf om te zien. En die alu-onderbouw ziet er moeilijk professioneel uit, zeg. Lekker hoor. Ik maar behelpen met dat hout.

Waar laten jullie die 18 meter baan eigenlijk 'droogneuken' ter voorbereiding op zo'n beurs? Ik neem aan dat jullie eerst wat kalm aan beginnen, en meteen met de volle lengte?

Gaaf project, en zeker niet in de laatste plaats ter ere van de persoon dat jullie zo'n klus aan gaan. Succes!

J.


Afbeelding

piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door piksov »

Ik zag op youtube vandaag ook wat video's van de speelgoedbeurs in Neurenberg, blijkbaar had Fleischmann een nieuwe beursbaan voor spoor N, waar ook dat lange stenen viaduct tussen de wijnbergen wordt uitgebeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=gr-XJOovZFo

Gelijk vanaf het begin zie je Fleischmann

Guus


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3546
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Schachbrett »

Mooi project,goed idee met aluminium modules.


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7264
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Krab »

Weer een mooi project om te volgen met een ander soort modules .
Vooral omdat ik vorig jaar de wijnranken van het water heb mogen aanschouwen .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Sjaak,
[/Vooral omdat ik vorig jaar de wijnranken van het water heb mogen aanschouwen .
quote]

Begrijp ik niet helemaal, bedoel je te veel wijn gedronken :lol: :lol: ;)

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Ik neem aan dat hij op een rondvaartboot zat en genoot van het uitzicht op de wijngaarden en de spoorlijn. En van de wijn natuurlijk ;)
Groet, Wim - die ook wel een Riesling lust :)


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Ron »

Lijkt mij een beetje saai baantje worden zo langs een rivier :roll: :lol:

Mooi onderstel, lekker licht spul om te versjouwen.
Voor de rest van de bouw en de scenery ben ik niet bang, dat zit wel goed, kortom leuk om dit te gaan volgen.
Nog mooier om te gaan bewonderen als het eenmaal op een beurs staat.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7264
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Krab »

Hoi Bob heb niet te veel gedronken maar op een Rijnschip op Rijn /moezel gevaren
en dus de linker en rechter over van de Rijn veel wijn ranken gezien ook veel treinen . :mrgreen:
Was echt leuk om een keer te doen ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Jeroen schreef: 05 feb 2020 18:41 Zooooo cliche om dat nou weer te gaan uitbeelden. :lol:

Gaaf boys, ik ben heel erg benieuwd. Lahntalbahn, in het echt en model, altijd gaaf om te zien. En die alu-onderbouw ziet er moeilijk professioneel uit, zeg. Lekker hoor. Ik maar behelpen met dat hout.

Waar laten jullie die 18 meter baan eigenlijk 'droogneuken' ter voorbereiding op zo'n beurs? Ik neem aan dat jullie eerst wat kalm aan beginnen, en meteen met de volle lengte?

Gaaf project, en zeker niet in de laatste plaats ter ere van de persoon dat jullie zo'n klus aan gaan. Succes!

J.
Hi Jeroen,
Eigenlijk kennen we dit onderwerp nu wel; Rijn of Moezel allemaal 1 pot nat (water en wijn)

Wij hebben ons jarenlang moeten behelpen met hout :x Vandaar nu maar eens aluminium uitproberen, licht, vormvast enz. Wij zijn er echt blij mee :)

Gelukkig hebben we een aardige knutsellocatie waar we het ding kunnen bouwen en opslaan. Dat bouwen begint overigens met (slechts) 6 modules.
Met deze 6 modules kunnen we dan evt. een beursje opleuken. De keerlussen kunnen aan verschillende modules gekoppeld worden, zodat we niet altijd met die 18 mtr. hoeven te zeulen ;)

Afbeelding


Plaats reactie