Molengat: Rangeerbaantje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Na eerder dit jaar het baanplan (viewtopic.php?t=13944) te hebben afgerond van het nieuwe rangeerbaantje (de vorige baan is ondertussen afgebroken. Was een leerzame ervaring maar was er niet tevreden over) ben ik de afgelopen dagen met de bouw bezig gegaan.

Aangezien dit baantje een rangeerbaantje word, maar ik ook nog rondjes wil rijden, eerst een 'test baan' in elkaar gezet. 180 x 64 met wat Tomix rails om lekker rondjes te kunnen rijden. Geen scenery en zo gebouwd dat het zo onder het bed geschoven kan worden. Deze was in een paar dagen af (de meeste tijd nog kwijt aan al die draadjes wegwerken).

Dus, vanaf zondag met de rangeerbaan aan de slag. Een baantje met een sterk Nederlands thema. Het stationnetje molengat (naam is maar mee gekomen van de vorige baan) ligt in de polder en is het eind punt van een locaal diesel lijntje. Er komt alleen diesel materieel te rijden met af en toe een museumtrein (stoomlok met 3 CIWL wagons).
Geleerd van de vorige baan dit keer het frame zo ontworpen dat het sterk maar toch vooral ook licht is (omdat de baan op 1 meter 90 hoog staat opgeborgen). De besturings elementen zoals stroom, Z21 en wifi zijn op een apart kastje gebouwd, welke met het restmateriaal van de vorige baan in elkaar is geknutseld. Dit houd ook een boel gewicht weg en maakte de bouw van de baan ook een stuk simpeler.

Dit keer een stuk voorbereider bezig geweest. Voordat het houten frame in elkaar werd gezet al alle gaten geboord. En voordat de rails werd gelegd eerst de DR4018's met alle belangrijke draadjes al geinstalleerd terwijl ik er makkelijk bij kan.

Daarna de rails uitgelegd. Ondanks dat alles was uitgetekent, zie je dat in de werkelijkheid toch altijd wat afwijking is, dus het rangeergedeelte dat het schaduwstation gaat vormen toch nog wat aan moeten passen. Net 2cm ergens extra maakt een boel uit, zeker voor mijn personen wagons welke maar net passen, dus had de wagons er dan ook nog even bijgepakt om alles uit te meten en te simuleren.
Het stuk dat in het zicht komt is met Fleischmann rail met bedding. Na het uitleggen en de belangrijkste gebouwtjes ernaast gepast te hebben zie ik nog wel wat uitdagingen. Het is echt milimeter werk om het passende te krijgen bij het station (ben nu toch aan het twijfelen of ik niet alsnog een ander stationsgebouw dan Waspik moet zoeken) en vanwege de wissels en de ontkoppelaar niet helemaal blij met de situatie bij de stukgoedsloods. Alternatief is een iets kortere loods te plaatsen, moet ik nog even over nadenken....

Nu zal de bouw even stil liggen tot het volgende weekend. Eerst moet de extra lading rails en stootblokken nog binnen komen deze week. Dus in April zal een volgende update hopelijk volgen :)

en dan hier nog even de eerste foto's:
Bijlagen
de 'test baan'
de 'test baan'
test baan.jpg (125.33 KiB) 3896 keer bekeken
het baanplan
het baanplan
Molengat 2 v7.jpg (96.91 KiB) 3896 keer bekeken
de onderkant. draadjes draadjes
de onderkant. draadjes draadjes
2020-03-30_baan in opbouw.jpg (126.11 KiB) 3896 keer bekeken
Rails leggen
Rails leggen
rails leggen.jpg (119.79 KiB) 3896 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

De laatste weken helaas niet verder kunnen gaan met het rails leggen. Mijn pakketje aan ontbrekende artikelen is door bepaalde restricties in de logistiek nog altijd Duitsland niet uitgegaan. Ik dacht dit keer door het in Duitsland te bestellen (omdat de huisleverancier niet alles op voorraad had) het snel binnen te hebben maar dat valt dus tegen.

Maar goed, betekent wel dat ik tijd heb gehad voor wat scenery werk. De achtergrond foto is ondertussen binnen (na goede ervaringen weer een bij PeArd gekocht) maar ik heb de afgelopen dagen ook eindelijk mijn eerste Markenburg bouwpakket afgerond. Het stationsgebouw (Waspik, al krijgt het bij mij een andere naam).
Tjonge jonge wat een monnikenwerk was dat! En een paar domme foutjes gemaakt die maar ternauwernood gecorriceerd konden worden (volgende keer moet ik echt wat geduldiger te werk gaan, en beter de handleiding lezen). Al met al een goede leer ervaring voordat ik verder ga met de goederenloods (ook van Markenburg).
Ondanks alles nog best tevreden over het eindresultaat. Het pakket zit vol met kleine details en van een afstandje zijn de vele kleine schoonheidsfoutjes niet zichtbaar :)

nog even de foto's:
Bijlagen
Station1.jpg
Station1.jpg (80.23 KiB) 3711 keer bekeken
Station2.jpg
Station2.jpg (117.18 KiB) 3711 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Hoontje »

Heel tof. Net nog geweest in Waspik, althans er staat nu een brandweerkazerne in plaats van station ;)

Ben benieuwd wat je er verder omheen gaat knutselen!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Mooie voortgang! En het stationsgebouw ziet er prima uit! Fijn dat hij toch een mooi plekje op je baan kan krijgen. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Hans »

Hallo Sander,

Dat station is idd mooi geworden. Lijkt me best moeilijk. Ik heb alleen ervaring met Faller en Vollmer.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Alwin, Wim en Hans voor de aanmoediging.
@Hans , het is inderdaad iets lastiger dan de plastic pakketjes van een faller en Vollmer, voornamelijk omdat het karton gevoeliger is (te veel lijm en het gaat krom staan, je hebt zo iets verkeerd gevouwd, en corrigeren met karton is lastiger dan met plastic). Maar met een beetje oefening, geduld en er voor zorgen dat je goed voorbereid bent (pincet, tandenstokers voor het aanbrengen van lijm, mesje) gaat het best goed. En zeker als je een Nederlandse baan wil dan zijn dit toch hele mooie pakketten om te gebruiken.

@Hoontje : zelf ben ik nooit in Waspik geweest :) maar het gebouw - ondanks dat het al heel lang niet bestaat - vind ik wel erg leuk. Ik hou wel van een beetje heldere kleuren dus zo'n wit gebouw past daar wel mooi in.

Ondertussen de smaak te pakken, dus meteen op zondag doorgepakt om ook verder te gaan met de goederenloods. Zal het aankomende weekend nog wel nodig om het af te ronden, maar het begin is er. Dit is een wat grotere versie, ook bij markenburg vandaan. De grotere versie juist omdat ik dit een belangrijk element wil maken in de baan, passend bij de vele gesloten goederenwagons die ervoor gebruikt gaan worden. Het is de bedoeling om een beetje het van Gend en Loos gevoel te creeren. Ik heb al een van Gend en Loos vorkheftruck van Artitec, en ook een grijze Commer bij MCH vandaan. Moet alleen nog de juiste decals zien te vinden of maken voor op de Commer (@Hoontje leuk die nieuwe decals van jou, alleen is de Van Gend en Loos versie het nieuwe logo. Als je het oude logo ook nog gaat aanleveren hou ik me aanbevolen! :D ).
Bij deze nog even een foto van het 'work-in-progress'.
Bijlagen
Loods1.jpg
Loods1.jpg (127.11 KiB) 3520 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door erik-n-fan »

Leuk om je Markenburg bouwprojectjes te zien. Ik ben er ook fan van, maar ik spray alle geveldelen eerst met een spuitbus blanke lak. Dit zorgt voor extra laagje bescherming van het karton.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

erik-n-fan schreef: 13 apr 2020 08:06 Leuk om je Markenburg bouwprojectjes te zien. Ik ben er ook fan van, maar ik spray alle geveldelen eerst met een spuitbus blanke lak. Dit zorgt voor extra laagje bescherming van het karton.
interessante tip Erik! komt te laat voor de huidige bouwwerken maar zal hier eens naar kijken voor de toekomst. Is er nog een bepaald merk dat je gebruikt?


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door erik-n-fan »

De goedkoopste “OK” bus van de gamma gebruik ik 😂 Niet teveel spuiten in 1 laag natuurlijk. Vaak is 1 laagje meer dan genoeg. Het karton trekt soms iets krom maar dat verdwijnt weer bij t drogen. Dit voorkomt bij mij beschadiging van losse baksteentjes tijdens het bouwen dus ik gebruik het alleen bij de gelaserde baksteenpatronen delen.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

bedankt Erik. Inderdaad, beschadiging van baksteentjes is me al overkomen bij de loods. Het valt gelukkig niet te veel op maar voorkomen is beter dan genezen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Hoontje »

Is dit niet het oude logo?

Ik ben benieuwd wat je van de goederenloods gaat maken. Heb hier de Rijdende nog altijd in het plastic zitten... Hopelijk komen deze week m'n LEDs binnen en kan ik weer bouwen.

Terug naar jou baantje, wist je dat Artitec een leuk voorkheftruckje heeft van van Gend &Loos? N-train heeft allerlei ladingen en kartonnen dozen in N...

Het inspuiten met blanke lak doe ik ook. Doe wel alle geveldelen tegelijk. Ik merkte verkleuring. (Alles werd een slag donkerder) Ik gebruikte de Action Spectrum lak.

Ik blijf volgen,

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Hoontje schreef: 13 apr 2020 09:33 Is dit niet het oude logo?
je hebt helemaal gelijk! Ik heb dus duidelijk niet goed gekeken. Zal straks meteen de bestelling plaatsen :)
Hoontje schreef: 13 apr 2020 09:33 Terug naar jou baantje, wist je dat Artitec een leuk voorkheftruckje heeft van van Gend &Loos? N-train heeft allerlei ladingen en kartonnen dozen in N...
jazeker, deze heb ik al vorig jaar gekocht :D


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Dit weekend verder gegaan met de goederenloods.
Veel geleerd van het vorige project, dus de bouw ging dit keer een stuk beter. Best wel tevreden met het resultaat. Er is slechts 1 dingen dat me niet helemaal bevalt: Het dak valt niet helemaal op de metalen steunen dus het zweeft een beetje. het is slechts een milimeter, maar toch.....

Ondertussen ook de decals voor van Gend en Loos binnen van @Hoontje . Nou ja, binnen.... ze liggen nu bij mijn ouders in NL dus de volgende keer dat ik die kant op ga zal ik ze ophalen. Verder op de n-spoorstore site zitten struinen voor pallets, dozen en bierkratten en daar het e.e.a gevonden, dus de lading gaat wel goed komen :D
Ik wacht ook nog met smart de nieuwe 2400 af die op de baan moet rijden. de N-spoorstore had hem netjes opgestuurd maar dit keer doet de post er wel heel erg lang over. Hopelijk volgende week, anders toch maar eens vragen of ze hem op kunnen sporen....

Dit weekend ook nog wat bezig geweest met het rails leggen n.a.v. de extra rails die ondertussen binnen was. Kwam er helaas achter dat ik 1 verkeerde wissel had bestelt (ben blijkbaar nog niet slim genoeg om links en rechts uit mekaar te houden :oops: ), dus helemaal afronden gaat nog niet.

Volgende projectje word de achtergrond klaarzetten. Zoals eerder vermeld de foto van PeArd al binnen, dus eerst het gat waar de treinen doormoeten netjes uitzagen en dan kan de foto op de achtergrond plaat worden aangebracht. Maar daarover volgende week wel weer meer.

hierbij nog even de foto's van de loods.
Bijlagen
loods3.jpg
loods3.jpg (125.15 KiB) 3462 keer bekeken
loods2.jpg
loods2.jpg (122.79 KiB) 3462 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Hoontje »

Die loods ziet er prima uit! Ben heel benieuwd of de decals bevallen en hoe ze uitkomen.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Mooie voortgang! De loods ziet er goed uit. Behalve dat ene dingetje dan...:
Sibbesuisje schreef: 19 apr 2020 09:59 ...Dit weekend verder gegaan met de goederenloods..... Er is slechts 1 dingen dat me niet helemaal bevalt: Het dak valt niet helemaal op de metalen steunen dus het zweeft een beetje. het is slechts een milimeter, maar toch.....
Dat is best een behoorlijk verschil. Foutje in het ontwerp van de bouwdoos? Kun je het zelf niet aanpassen? Of eventueel uit karton (of polystyreen) nieuwe steunen snijden? Het is wat meer werk, maar je moet toch wat tegenwoordig.
Sibbesuisje schreef: 19 apr 2020 09:59 Ondertussen ook de decals voor van Gend en Loos binnen van @Hoontje . Nou ja, binnen.... ze liggen nu bij mijn ouders in NL dus de volgende keer dat ik die kant op ga zal ik ze ophalen.
Ha! Een erg herkenbaar probleem! :mrgreen: Ik had eind februari nog een bestelling bij DM-toys gedaan. Die ligt al sinds begin maart bij mijn ouders in NL te wachten. Ik zou in maart toch naar NL komen, maar ja... Daar kwam iets tussen. Wanneer ik nu weer reizen kan, is maar de vraag.

Succes met verder bouwen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Hoontje schreef: 19 apr 2020 10:04 Die loods ziet er prima uit! Ben heel benieuwd of de decals bevallen en hoe ze uitkomen.
Bedankt Alwin, ik zal het zeker delen! Zodra reizen weer een beetje normaal mogelijk is hoop ik weer naar Nederland te komen en dan kan ik ze ophalen en ermee aan de slag.
Wim H schreef: 19 apr 2020 12:07 Dat is best een behoorlijk verschil. Foutje in het ontwerp van de bouwdoos? Kun je het zelf niet aanpassen? Of eventueel uit karton (of polystyreen) nieuwe steunen snijden? Het is wat meer werk, maar je moet toch wat tegenwoordig.
niet echt een fout in de bouwdoos maar een combinatie van factoren. Je moet de metalen steunen er eerst insteken. Ik dacht deze goed aligned te hebben maar ergens toch te diep erin gestoken waardoor de angle toch niet helemaal juist was. Toen het dak erop ging waren ze echter al bevestigd (en vastgezet). Omdat het karton is, is corrigeren lastig. Daarnaast heeft het dak een ligte neiging iets te gaan krommen maar wel weg van die metalen balken.... tja, kleine verschillen in N hebben helaas grote impact, maar ik kan ermee leven. Het komt op een lokatie op de baan waar het hopelijk niet al te veel zal opvallen.

Groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door erik-n-fan »

Mooi resultaat. Nu merk ik dat je hetzelfde probleem hebt met de metalen steunen. Ik was het alweer vergeten. Je kunt Mark altijd even mailen voor extra vervangende onderdelen bij een nieuwe bestelling mee te sturen ofzo. Ik heb dat ook wel eens gedaan om een verprutste gevel opnieuw te kunnen doen.

Maar prachtig resultaat! Mooi gebouwd!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Dank je Erik.

De week is nu wel goed begonnen. Hij was 20 dagen onderweg geweest, maar vandaag eindelijk binnen gekomen: de nieuwe 2456 lok, met geluid :D
Die kan straks samen met de 2454 de goederenloods op de baan gaan bedienen.
Nog geen test ritje gedaan, dat komt van het weekend wel weer.
Bijlagen
2456.jpg
2456.jpg (124.17 KiB) 3369 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Wim H »

Mooie aanwinst Sander! Ik heb ook wel eens lopen twijfelen om toch een minibaantje te maken met een NL thema. En dan inderdaad een 2400 er op. En wat ander Tp4 dieselspul. Lekker terug naar mijn kindertijd toen ik naast zo'n zijlijntje woonde! :D
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Naast welk zijlijntje woonde je dan Wim?
Inderdaad, die nieuwe 2400 is erg mooi, alles erop en eraan.
Zelf zijn de zeventiger jaren waar ik me op richt nog voor mijn kindertijd, maar ik vind die bonte boel net na de invoering van Spoorslag wel leuk: geel/grijs, rood, groen, blauw, alle kleuren liepen nog lekker door mekaar.
Hopelijk geeft het je wat inspiratie om alsnog dat kleine baantje te doen naast je Altwied baan ;)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Ik ben geboren en getogen in Hardenberg, aan de lijn Zwolle - Emmen. Dat was tot 1985 een diesellijn waar meestal Plan U reed, soms ook een Diesel-II naar Almelo. En voor het goederenvervoer loks van de series 2200 en 2400, o.a. voor de olietrein van Schoonebeek naar Pernis :)
En er reden ook wel eens trek-duw treinen met voor en achter een 2200, 4 plan E's in het midden en in de winter een verwarmingswagen.

Het zou leuk zijn om dat ook eens in model te maken... Maar goed, eerst mijn Westerwald baantje maar eens wat toonbaarder maken. En daar liggen ook al uitbreidingsplannen voor klaar (voor het theoretische geval dat ik te snel zou werken :lol: )

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Wim H schreef: 20 apr 2020 16:09 Hoi Sander,
Ik ben geboren en getogen in Hardenberg, aan de lijn Zwolle - Emmen. Dat was tot 1985 een diesellijn waar meestal Plan U reed, soms ook een Diesel-II naar Almelo. En voor het goederenvervoer loks van de series 2200 en 2400, o.a. voor de olietrein van Schoonebeek naar Pernis :)
En er reden ook wel eens trek-duw treinen met voor en achter een 2200, 4 plan E's in het midden en in de winter een verwarmingswagen.
Dat klinkt inderdaad als een goede plek voor inspiratie voor een nederlands getint dieselbaantje :D Met de uitzondering van de Diesel II en Plan U (waarvan ik hoopte dat Phildie die ooit nog eens uit zou brengen maar ziet er niet naar uit....), rijd dat ook materieel ook op mijn baan :) Success weer met Westerwald, ik blijf je draadje volgen.

Ondertussen weer een weekje verder sinds de laatste update. Op maandag was de nieuwe 2400 binnen gekomen. Mooi spul weer van PIKO.
Op zaterdag dan ook niet veel aan Molengat gedaan maar inplaats daarvan de 'testbaan' erbij gepakt om eens lekker te rijden. Naast het programeren van de 2400 (al die geluidsfuncties opzetten duurt toch even :lol: ) ook de rest van de 2400's en 2200's eens flink aan het werk gezet.
Op zondag wel aan de slag gegaan met de achtergrond. Boel uitgemeten zodat er een zo krap mogelijk gat komt voor de treinen om het schaduwstation te bereiken en vervolgens de achtergrond aangebracht. Nu hoeft die alleen nog op de baan gezet te worden. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch nog een kleine luchtbultje in de achtergrond gekregen maar verder zeer tevreden.

Hier in Singapore zit ik nog 4 weken in een lockdown, dus volgend weekend weer genoeg tijd om verder te gaan. Nog wel even een foto van de achtergrond ter afsluiting. Ik haal aan de bovenkant de hoekjes er af vanwege de kastdeurtjes. Op deze manier kan het in de kast worden geschoven zonder ergens tegenaan te schuren.
Bijlagen
Molengat achtergrond.jpg
Molengat achtergrond.jpg (127.76 KiB) 3592 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Merijn »

Mooie achtergrond! Je zou nog kunnen proberen om in dat luchtbelletje een héél klein gaatje te prikken met een speld en dan nog even goed navrijwen met een droge theedoek (of iets dergelijks) dan zou die er wel uit moeten gaan.

Leuk dat je daar in Singapoer met al dat mooie NS-spul rijdt. Dat zullen er niet veel zijn daar 😄

Ben benieuwd naar je verdere vorderingen!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Ja Merijn, in Singapore word de modelspoor hobby sowieso redelijk weinig beoefend (er zijn eigenlijk nog maar 2 winkels die het een en ander verkopen) en vaak is het meer Japans gericht, of Engels. Dus NL is redelijk uniek. Ach, misschien na velen jaren in het buitenland word je wat nostalgischer. Daarnaast geeft het Nederlandse landschap voor mijn kinderen ook wat meer herkenning (daarom moet en zal er een draaiende molen op de baan zijn. Mijn ouders wonen vlak bij een aantal molens dus dat is een feest van herkenning voor ze).

Deze maandag ochtend mijn vrije uren gebruikt om nog iets meer werk te verrichten. De achtergrond nu ook op de baan gemonteerd en ook het rails voor het stuk in zicht vast gezet. Het schaduwstation ga ik pas vastzetten nadat ik alle wissels heb aangesloten en getest, want die minitrix wissels geven wel eens problemen en dan kan ik die nog makkelijker eruit nemen (om de een of andere reden geen problemen met de fleischmann wissels gehad).

Bijgevoegd nog een collage met hoe de achtergrond is vastgezet. Ik gebruik een 6mm triplex plaat dus dat weegt weinig en kan dus met weining worden vastgezet.

Met de draadjes van de wissels bij het station nu ook meer weggewerkt kan de eerste sfeer impressie worden gemaakt. Om het niet te plat te ogen word de molen nog op een kleine heuvel gezet (een beetje zoals de molen bij Kruiningen of in Wijchem). Ook nog even kunnen kijken of mijn stationsgebouw nog past maar dat word een probleem, station Waspik ga ik er niet mooi inpassen. Dus toch op zoek naar een kleiner stationsgebouw :cry: Waarschijnlijk word het Station Heistraat van Markenburg. Enige jammere aan die set is dat het is zoals het station nu is (wat enigzins saai is), terwijl in de vroegere jaren de voorgevel (van station Arkel waar dit op gebaseerd had) iets meer 'aankleiding' wat ik eigenlijk iets leuker had gevonden. Aan de andere kant past de stijl wel weer meer bij de goederenloods.
Bijlagen
Achtergrond monteren.jpg
Achtergrond monteren.jpg (126.15 KiB) 3532 keer bekeken
eerste sfeerimpressies.jpg
eerste sfeerimpressies.jpg (127.51 KiB) 3532 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Molengat: Rangeerbaantje

Bericht door Spoor010 »

Hallo Sander,

Mooi zo die goederenloods.
Ga je de wisselaandrijvingen nog omdraaien / verzinken ? :?:
Het zou zonde zijn als deze in het zicht bleven zitten.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Plaats reactie