(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ab als je papier met houtlijm lijmt moet je het wel verdunnen maar vooral niet te veel. Ik gebruik voor mijn treinen ongeveer 2 delen lijm met 1 deel water. Daarnaast is het verstandig het iets op te rekken zo gouw het uitzet en daarna het gelijk droog te föhnen. Op rijtuigen van 163mm maak ik de papier stikkers dan ook 1,5mm korter omdat ze nog makkelijk zover oprekken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Beste Michiel,
van dat oprekken weet ik nog, ooit heb ik zelf wagons gemaakt van 0,3mm vliegtuigtriplex, waarop ik eerst een kopie van de tekening had geplakt. Maar dat was geen A4-formaat en bovendien lang geleden. Door te proberen is het uiteindelijk goed gekomen (inderdaad met verdunde houtlijm, gelijkmatig verdeeld en zonder föhn gedroogd), hoewel de overgang van het ene velletje A4 naar het andere niet onzichtbaar is. Omdat er toch gebouwen op komen, ben ik met het resultaat uiteindelijk tevreden.

Op onderstaande foto zie je dat de drie perrons hun eigen beplakking hebben gekregen, die gelijk met 050-lak van Talens is verduurzaamd. Het lage perron had nog een opening voor de wisselaandrijving, maar die heb ik bij nader inzien dichtgemaakt

Afbeelding

Hier zie je de kale perrons op hun plaats. Ze zijn met schroefjes vastgezet en ze zijn dus verwijderbaar.

Afbeelding

Na nog wat gerommel met karton en papier had elk perron ook een bakstenen randje en trappen. Er is zelfs een oprit voor rolstoelen, ook al weet ik zeker dat die destijds vrijwel nooit aanwezig waren.

Afbeelding

mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door shoven »

athmulder schreef: 09 aug 2020 19:53 Beste Frank,
ja de weg is redelijk breed, maar vrachtauto's voor de losweg moeten er wel een draai kunnen maken en dat moet geen uren duren gezien de overweg. Meestal maken we wegen trouwens veel te smal. Deze is 5,5 cm breed tussen de strepen en dat is dus 8 meter 80. Er is geen aparte fiets- of wandelstrook, maar een wandelstrook zou ik aan een kant nog kunnen maken. We zitten immers in een dorp. Deze weg is niet bedoeld als doorgaande weg, maar heeft vooral lokaal (vracht)verkeer.
Op 80-km wegen is de huidige norm dat de wegbreedte 7,50 meter is (CROW-norm), maar dat is dus zonder aparte ruimte voor fietsers. Elke rijstrook moet daarbij minstens 2,75 meter breed zijn en dan zit er tegenwoordig een 'loze' strook tussen de rijstroken.
Ik zorg binnenkort voor een foto met een brandweerauto erop.
mvg, Ab
Het hangt er wel vanaf in welk tijdperk je baan zich afspeelt. Vroeger waren de normen een stuk krapper dan nu, o.a. omdat er domweg minder verkeer was en voertuigen kleiner waren. Ook de belijning is in de loop van de jaren flink aangepast.

Overigens is de 7,50m die je noemt wel minimaal, de laatste CROW-normen spreken liever over optimale en minimale maten, waarbij men een afpelmodel gebruikt om compromissen te sluiten (bijv. vanwege ruimtegebrek). Als wij een 80 km/h wegvak laten aanleggen kom je al snel op een dwarsprofiel van ruim 8,50m, in het ideale geval (met grasberm) op 11,5m, zonder bermverharding. Maar aannemers willen om een of andere reden altijd richting die 7,50m...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de breedte van de weg tevoren niet had gemeten, maar ik had in mijn hoofd de situatie zoals die ook bij de overweg in Roermond een jaar of dertig (?) geleden aanwezig was, en een jaar of 15 geleden nog in Zutphen: een vrij brede weg die meerdere sporen kruist.

hierbij twee foto's van een brandweerauto op de weg:

Afbeelding

Afbeelding

Een paar jaar geleden had ik al overwegbomen gemaakt en die passen precies. Het duurt alleen nog lang voordat dat ook echt gaat functioneren. Veel plezier had ik in elk geval al met het boren van de gaatjes in de buisjes van 1,5 mm...

Afbeelding

Mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Nog een paar foto's zoals de kale perrons er op dit moment bijliggen. Omdat de module eind deze maand al mee gaat naar de expositie in Erica (ISM), komt er voorlopig nauwelijks meer wat bij. Er gaan dus bestaande stations mee.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kwam ook nog nummertjes tegen voor de wissels. Ik werk itt NS niet met A en B nummers, maar gebruik voor mijn eigen gemak de MpC-nummers.

Afbeelding

Tot slot nog een paar foto's met de iets aangepaste versie van de achtergronden. Bovendien heb ik overal minimaal groen aangebracht en loopt het wandelpad achterop de module door. Ook staat er een hekje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog verre van tevreden, maar het kan er naar mijn idee mee door voor ons eerste optreden eind deze maand. Hierbij laat ik het dus voorlopig, mvg, Ab.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Schachbrett »

Hallo Ab,

Ziet er netjes uit :Thumb

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Krab »

Hoi Ab <
die wisselmotoren van wie zijn die of heb je die geprint ?
Die zijn wel heel mooi vooral op de laatste foto waar ik ook de vrijbalken zie liggen .
De verhoogde losweg hadden ze vroeger hier ook , maar alles is nu weg enkel de foto's zijn een herinnering er aan ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Beste Sjaak,
printen heb ik nog nooit gedaan, maar ik denk er wel over. Tot nu toe doe ik alles met de hand, hoewel veel tekeningen en ondergronden van de computer komen (trottoirs, bakstenen etc).

De wisselmotoren snij ik vrijwel altijd van een messing van een oud schrootje. Dat is weliswaar iets te groot, maar met veel details in spoor N is het zo, dat ze als je ze echt op schaal maakt, ze niet goed overkomen. Bakstenen maak ik daarom ook altijd te groot (wie telt nu de lagen? Het is belangrijker dat je ziet dat het bakstenen zijn). Over de motoren: Soms rond ik ook een evergreen-profiel wat af en maak de motor daarvan, net als de gas-kast trouwens en de vrijbalk. In het verleden probeerde ik de vrijbalk echt te imiteren met de juiste vorm, maar ook hier geldt: niet elk detail draagt iets bij. Sommige details leiden zelfs af. Dat is ook de reden dat ik niet vaak modellen van Markenburg combineer met mijn eigen wrochtsels: de verschillen vallen dan op en trekken te veel de aandacht.

Het voordeel van modulebouw is, dat je steeds een thema dat je op dat moment belangrijk vindt, uit kunt lichten. Loswegen zijn inderdaad vrijwel overal weg, net als de Van Gend&Loos-loodsen en de gewone goederenloodsen. Ons tijdperk ca 1985 maakt het mogelijk dergelijke modellen toch ergens kwijt te kunnen. Het bouwen van de module is, zoals je zag, niet erg moeilijk, noch kost het veel tijd. De meeste tijd gaat zitten in de afwerking met de echte gebouwen van het thema. Dat komt allemaal nog, net als de volkstuintjes en de verdere aankleding van de perrons.

Ik zou het bijna vergeten: het railontwerp is gebaseerd op de aansluiting met de module met de brouwerij, om te proberen de brouwerijtrein automatisch te gaan ontkoppelen en te laten omlopen. Ik schat dat dat allemaal nog wel een jaartje in beslag gaat nemen. Veel is nieuw en luistert behoorlijk nauw.

En, ook belangrijk, al probeer ik modellen altijd naar de werkelijkheid te maken, het baanontwerp en de kleuren zelf zijn sterk geromantiseerd en de omgeving zelf is nooit ergens terug te vinden. Altijd is de achtergrond landelijk. Ik vind dat elke module er uit moet zien alsof je ergens in een toeristische streek op vakantie bent, dan ben ik het ook met onze modulebaan,
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Nico Essers »

Mooie vorderingen Ab. :Thumb :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

:Thumb Heel fraai inderdaad


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ab,

Mooie vorderingen met groen, wegen en achtergrond.
De begroening is inderdaad goed gelukt en ziet er prima uit
Ik moest echter 2x kijken waar de weg bleef op de achtergrond ;)
Ik zou die achterwand weg een iets andere kleur geven meer in over eenstemming met de weg die je gemaakt hebt

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor de complimenten Nico, Harry en Bob.
Wat het groen betreft heb ik me afgevraagd of ik geen last zou hebben van de wet van de remmende voorsprong: al 25 jaar werken we met Woodland en kan dat nog wel in de tijd van de grasvezels? De 'pollen' van Noch doen het goed bij de beekjes, maar gras vind ik zelf in N nogal overgedimensioneerd. De bermen heb ik met 'polyfibers' en T49 van Woodland gemaakt en op bijgaande foto vind ik het zelfs van nabij als gras overkomen, misschien juist omdat je geen aparte grasvezels ziet. Dus ik denk dat strooisel nog steeds heel goed kan in onze schaal.

Afbeelding

Wat de achtergrond betreft is het goed gelukt om er een uitdaging van te maken: een loodrechte weg levert op een modulebaan geen perspectiefprobleem op, en ik ben er dan ook zeker nog niet mee klaar. Waarschijnlijk ga ik nog eens ergens (buiten) bij een mooi punt zitten schilderen. De kleuren horen daar natuurlijk bij.

Het lage perron heeft ook nog een foute kleur en het is allemaal veel te steriel. Omdat de expositie ISM Erica (zie betreffende item) het nodig maakt die goed voor te bereiden (als je wat vergeet heb je het niet zomaar opgehaald...) blijven grotere aanpassingen voorlopig uit. Wel zal ik vermoedelijk nog wat details aanbrengen, hoewel ik met stilstaande figuren heel spaarzaam ben: dat ziet er zo onecht uit.

mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 16 aug 2020 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Spoor010 »

Hallo Ab,

Het geheel ziet er goed uit zo.
Mooie groen tinten.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

Hallo Ab,

Ik deel je mening, de vezels zijn te hoog voor N en de Woodland Turf staat veel fraaier. Één nadeel: het verkleurt te snel naar mijn mening. Kortere vezels kan, maar dat vraagt meer aandacht voor de ondergrond. Ik gaf zelf experimenteren met korte vezels op een ondergrond van turf.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Schachbrett »

Hallo Ab,

Dat ziet er bizar strak uit met mooie natuurlijke kleuren.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Krab »

Hoi Ab ,
ben benieuwd naar de volkstuintjes en ga je er ook een aspergeveld maken ?
Het word steeds mooier je module mis enkel de middenstrepen op de weg nog maar die zullen nog wel komen .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Beste Frank, Harry, Chris en Sjaak,
dank voor jullie lof.
In de 25 jaar van onze club heb ik (denk ik!) weinig vragen bij de kleurechtheid van Woodland. Ik vermoed namelijk dat stof een veel groter probleem is. Modules die stofvrij zijn opgeslagen (helemaal dicht), vertonen namelijk veel minder 'verschieten' dan degene die hier of daar een opening hebben. Ik merk het ook als ik gezaagd heb op een module: dan krijg ik het niet meer schoon en 'verkleurt' het. Af en toe moet je dan ook bijstrooien.
Wat de echte beplanting betreft, daar heb ik wel over nagedacht. Ik ben blij dat om een of andere reden iemand steeds de brandnetels op mijn modules weghaalt, want ik zou niet weten hoe ik die natuurgetrouw moet maken (Jos Geurts vast wel!?!). Mede daarom heeft het landschap een toch wel Zwitsers aandoend schoon vakantieaanzien. Ik vrees dat asperges eenzelfde wiedfanatisme ten deel zal vallen, tenzij het een juni-bed wordt....
Wel hoop ik dat Jos, zoals hij de laatste jaren regelmatig doet, een keer op een tentoonstelling met wat onnavolgbaar groen wonderen tot stand gaat brengen. Dat is altijd touwtrekken, want ik wil hier en daar ook nog een plekje overhouden om bijvoorbeeld een camera neer te kunnen zetten.
Ook denk ik dat ik op middenstrepen 'bezuinig', vooral omdat ik de weg niet wil overorganiseren. Als je bedenkt dat het nog niet al te lang geleden is dat landbouwtrekkers met soms wel drie aanhangers naar losplaatsen gingen (jaren vijftig), moet die lokale weg dat allemaal wel toelaten. Dus geen voorsorteerstroken etc.
Over het kleurenschema is trouwens 25 jaar geleden goed nagedacht en afwijkingen worden geballoteerd! Daarom gebruiken we nog altijd dezelfde fabricaten en kleuren.
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door shoven »

De meeste wegen waar trekkers op rijden zijn 60 km/h erftoegangswegen, en die hebben geen asstreep. Ze kunnen wel behoorlijk breed zijn. De kantstrepen zijn meestal afwezig, als ze er wel zijn zijn ze onderbroken. Je mag nl. de berm in.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bij de voorbereidingen voor onze eerste tentoonstelling dit jaar, kwam ik er achter dat de noodzakelijke koppelgaten nog ontbraken. De koppelgaten worden gebruikt om twee rechte modules zo te sandwichen, dat het landschap beschermd in het midden zit. Ze worden meestal ook gebruikt om modules met dezelfde 6mm-koppelbouten aan elkaar te zetten. De gaten worden 8 mm, om wat ruimte te hebben om ze te positioneren. Dat is nodig, omdat alles handwerk is en dus niet alles altijd even precies is gebouwd als het was ontworpen. Vanmorgen zag ik dat de maatvoering van de koppelzijden ook niet precies goed was. Ik had al eerder gemerkt dat zelfs 9mm triplex tegenwoordig geen 9mm meer is, maar 8,75....
De foto's spreken voor zichzelf.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Overigens is de tentoonstelling in Erica gewoonlijk heel rustig. Nu zullen we zelfs mondkapjes dragen, hoewel dat niet direct nodig lijkt, maar het doet mensen vermoedelijk beseffen dat de toestand verre van normaal is.
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hugo »

athmulder schreef: 03 apr 2020 13:49 Afbeelding

Afbeelding

De rails zijn gesoldeerd en de kurkbedding wordt gelegd,
mvg, Ab
Het verbinden van rechte stukken flexrail doe ik vooralsnog zonder solderen (of iemand moet een argument hebben om het wel te gaan doen).

In de bochten ontkom je m.i. niet aan solderen. Zie ik het goed op de foto dat er enkel is gesoldeerd aan de onderzijde, en derhalve niet aan de zijkant?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Zodra je Peco-rails instrooit kan er verdunde houtlijm in de raillassen komen en doorsolderen is dus ook op rechte stukken nodig. Dat hebben we de eerste jaren van onze club gemerkt en intussen is dus vrijwel alles doorgesoldeerd....
Bij het solderen zorg ik er voor dat ik aan de onderkant soldeer. Door gebruik van soldeervet op/in de raillas, loopt het soldeertin vanzelf helemaal naar binnen. Ik check altijd door wat wringen of het 100% goed is doorgesoldeerd. Als je niet goed doorsoldeert, kun je op termijn stukjes rails krijgen die toch zonder stroom staan, vooral in wisselstraten. Want de noodzakelijke isolatie (bij ons sinds 1997 altijd een zaagsnee!) na een wissel ligt immers pas bij de vrijbalk en dus is er altijd een stukje rails dat stroomloos kan komen te staan. In ons (inmiddels ook al bejaarde) grote station ligt bij wissel 16 zo'n niet-doorgesoldeerd stukje, waar ik soms genoodzaakt ben met een tangetje het raillasje weer aan te klemmen, dwars door de ballast heen. Je kunt er niet fatsoenlijk meer bij en loshalen van de hele wisselstraat is schieten met een kanon op een mug. Beter kun je dat voorkomen!
Ik soldeer overigens nooit rails aan de zijkant, want dat blijf je zien. Behalve in noodgevallen natuurlijk, wanneer de rails al ligt en ik toch nog iets wil veranderen en er op een andere manier niet meer bij kan.
Door zo te solderen passen ook de extra bielzen netjes (evt. wat wegvijlen van een teveel aan soldeertin), want met de plastic isolaties passen die niet. De plastic railisolaties liggen ook nooit bij de vrijbalk en dat kan problemen opleveren met de blokbezetmelding.
Al met als dus voldoende reden om ook rechte stukken te solderen!
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ik had gedacht in september al verder te kunnen werken aan de module. Vorige week heb ik voor het eerst de aangrenzende brouwerij-module gekoppeld. Het paste in principe precies, behalve dat de voorzijde van de brouwerijmodule blijkbaar niet helemaal loodrecht staat, zodat de rails nogal ver van elkaar af komen te liggen. Meestal hindert dat niet erg, omdat de rails recht liggen, maar een trein met kleine wielen komt toch makkelijk vast te zitten. 3 mm is trouwens wel heel veel:

Afbeelding

Nu moest de voorzijde van de module van de onderste schroeven worden ontdaan, om met mijn zeer nuttige multitool van onderen een inkeping te kunnen maken. Dat was in een paar minuten gebeurd.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is de zaagsnee niet al te diep en ik moest even afwachten of het effect (met weer ingedraaide schroeven) goed genoeg was.

Afbeelding

Ik ben tevreden (minder dan 2 mm) en we zullen zien of er problemen optreden. Dan moet de zaagsnee misschien toch dieper worden.

Ik had al eerder opgemerkt dat de dikte van het hout tegenwoordig niet meer zo stabiel lijkt als vroeger, maar ik had niet verwacht dat ook het zagen niet meer onder een hoek van precies 90 graden gebeurde. Gelukkig is er toch wat aan te doen en hoewel het niet direct bij deze module hoort, is het toch van groot belang dat de treinen overal zonder haperingen doorrijden.

Intussen heb ik besloten de Van Gend & Loos loods uit Tiel op het eilandperron neer te zetten en ik ben al aardig op streek met de tekeningen. Wat ik niet verwacht had, gebeurde onlangs toch: we kregen het verzoek alsnog in november in het verpleeghuis de modelbaan van maart op te bouwen. Dat gaat natuurlijk onder strikte voorwaarden en het zal natuurlijk de voorgang van dit project negatief beïnvloeden. Omdat ook wij uit elkaar moeten blijven, wordt de baan een stuk kleiner en opbouwbaar door twee mensen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Nadat ik een boel velletjes papier had volgekliederd om aan wat betrouwbare afmetingen te komen (hoe vaak ik niet het verkeerde getal door het goede deelde en zo aan foute oplossingen kwam..., ook via Googlemaps en streetview waren mooie foto's te vinden), lukte het me ook om een schaaltekening te maken. Maar de loods wordt te groot voor de beschikbare ruimte, dus laat ik van de oorspronkelijke 14 elementen en 4 weg. Omdat het de loods van Tiel was, wordt het nu die van Iel. Ik vind hem nog lang genoeg trouwens want er passen nog altijd vier wagons langs.
Daarna bracht ik de afmetingen over op 1 mm dik gewoon karton, dat me veel moeite kostte om te kopen. De kunsthandel waar ik vroeger karton kocht was inmiddels sinds 2013 dicht en in de grote verfzaak waar ik in Sittard nog wel terecht kon, had men alleen een grote schilderijportefeuille formaat A2. Uit elkaar halen en snijden maar! Dan kan ik weer jaren vooruit.

Afbeelding

Na het uitsnijden van de deurelementen zien de zijkanten er zo uit:

Afbeelding

De balkconstructie ga ik van fineerstrookjes proberen te maken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door erik-n-fan »

Fijn dat je je benodigdheden hebt gevonden ik ben benieuwd naar het resultaat!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Gelukkig lukt het inderdaad nog altijd om bouwmateriaal te vinden, ook al moet je tegenwoordig veel meer moeite doen, Erik!

Het dak maak ik weer van aluminiumplaat. Daar heb ik goede ervaringen mee, omdat het strak blijft. Ik weet nog niet zeker of ik ook het daklicht in de top echt ga aanbrengen, of alleen maar een extra kapje. Dat hangt ervan af of ik de bovenramen bij de loodsdeuren echt transparant aanbreng of niet. Als er deuren blijven openstaan is het natuurlijk wel mooi als er binnen ook een zweem daglicht te zien is. Ik weet het nog niet, beide mogelijkheden liggen nog open. In het algemeen is het zinloos om details aan te brengen die je niet of nauwelijks gaat zien...
Voor de balkconstructies van het dak geldt dat niet: dat zie je vanaf de beide zijkanten, tenminste als je de beschermconstructie aan de windzijde (westkant) ook weglaat. Dat ben ik daarom van plan. In de loods zoals die in Arnhem staat, zijn een boel deuren aan de perronzijde dichtgemetseld. Ik weet niet of die ooit open waren, maar daar ga ik wel van uit. In mijn exemplaar komen aan weerszijden alleen meer deuren, op 1 raam na.

Bij oude gebouwen is altijd het probleem welke versie je wilt nabouwen. Dat geeft je als modelbouwer de vrijheid het exemplaar na te bouwen dat jouzelf het meest aanspreekt, ook al heeft dat in werkelijkheid nooit zo bestaan, omdat je om jezelf te plezieren een eigen mix maakt.

In onderstaande foto's zie je de losse onderdelen zoals ik die nu heb. De raampartijen en de balkconstructies gaan nu veel tijd vergen.

Afbeelding

mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Plaats reactie