(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt Ronald, plezier heb ik er inderdaad van. Op het moment dat je bezig bent met een model dat je vaardigheden op de proef stelt, kun je het ook niet laten liggen. Vorig jaar verwachtte ik dat ik nog wel een jaar bezig zou zijn met de bouwwerken, maar door corona hadden we geen tentoonstellingen en kon ik doorgaan. Ik kan niet ontkennen dat de reacties op het forum ook behoorlijk helpen om door te gaan en zelfs om uitspraken te doen die ik anders misschien nooit had gedaan, bijvoorbeeld het noemen van Valkenburg als te bouwen station.

Dat was aanvankelijk helemaal de bedoeling niet, de werknaam van deze module was eigenlijk Epe. Het station komt nu dan ook op een plaats die helemaal niet 'des Valkenburgs' is. Wie het station kent, weet dat je van het perron drie treetjes af moet om de ingang in te kunnen. Ze hebben in die 150 jaar toch ruim tijd gehad om het spoor wat dieper te leggen, zodat het station beter uitkomt. Dat betekent dat mijn nogal blinkend-schone station gewoon op het perron komt te liggen, zoals het hoort. Maar niet aan een geëlektrificeerde lijn, maar aan een diesellijntje, dus helemaal niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Op het tegenoverliggende perron ligt nu zelfs een flinke Van Gend&Loos loods!
Dat maakt de hobby zo leuk: je kunt bouwen wat je wilt in de omstandigheden die je wilt en kiest!

Mijn plezier houdt trouwens binnenkort op. Morgen wandel ik even langs het station om te kijken of er een reden is om de onderkanten een wat andere kleur te geven en dan is het klaar. Jullie hebben nog een paar afleveringen tegoed. Op de volgende foto zitten de nog onbewerkte torentjes op de hoeken. Het station bestaat inmiddels uit vier 4 delen: 2 vleugels, een vestibule en het hoofdgebouw. Het inkrassen van de voegen kostte weliswaar wat moeite, maar de verflaag liet niet erg vaak los van de rietjes:
Afbeelding

Met het dak erop ziet het er al heel anders uit. De vestibule heeft zijn tegelbedekking gekregen. De bovenkant van de torentjes moet nog 'verhard' worden, want het rietje is beweeglijk en de alabastine is brokkelig.
Afbeelding

Hier zag ik voor het eerst hoe het station nu op het perron staat. Ik denk dat ik het dicht tegen de rails aanzet, zodat de hoofdingang nog een stuk (perron)plein heeft en ik er misschien een terrasje van kan maken. Maar dat zie ik nog wel.
Afbeelding

Wordt vervolgd dus,


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Rene-k »

Heel mooi Ab, echt topklasse


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Pierre »

Wat een prachtig project Ab. Dit is echt genieten man. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

Daar sluit ik me helemaal bij aan :Thumb :Thumb


Gebruikersavatar

mdvholland
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2020 11:43

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door mdvholland »

Hallo Ab, ik heb mee genoten van je bouwgeschiedenis, dank voor het delen; en wat een prachtig resultaat!

Als z-spoorder wil ik ook eens een poging wagen... ik heb je een pm gestuurd, is die bij je aangekomen?

Matthijs



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor jullie lof, en een leuk project was het!

Hier had ik de transen net op de torentjes geplaatst. Het schilderen van die transen (doorsnee 5,5mm) is heel lastig als ze niet vastzitten, dus het schilderen moet deels nog gebeuren. Ook achteraf weet ik niet zeker of die transen niet beter met een 3D-printer gemaakt hadden kunnen worden. Beter dan dit krijg ik het met de hand niet:
Afbeelding

Met zeer verdunde waterverf (zwart) heb ik wat weersinvloeden op de wanden aangebracht:
Afbeelding

Het laatste ornament dat moet worden aangebracht is de rand onder de balustrade boven de ramen. Die heb ik van een strookje dik papier van net iets meer dan 1mm gemaakt, en eerst geschilderd. Want anders wordt het nooit wat. Overigens, de reliëfs óp de balustrade zijn noodgedwongen te klein, want anders viel het uit elkaar voor het monteren. De reliëfs onder de ramen zijn er in werkelijkheid niet opgelegd, maar juist ingelegd, zoals ik vandaag bij mijn bezoek aan Valkenburg vaststelde. Op de foto's was het niet te zien. Overigens: als het weerbericht had geklopt, was ik niet gaan wandelen, maar gelukkig klopte het niet, zodat ik toch ging wandelen en de hele dag in een natte sneeuwbui liep. Ik wist niet dat ik het nog in me had. Het biertje na afloop (geen Oranjeboom helaas), smaakte geweldig.
Afbeelding

De volgende bijdrage wordt voorlopig de laatste, want ik heb het station min of meer klaar verklaard. Wordt dus vervolgd,


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

De wandeling van gisteren hielp me niet helemaal uit de brand: op de onderstaande foto's zie je dat op de ene foto de onderkant van donkerder natuursteen lijkt, terwijl de tweede dat lijkt tegen te spreken:
Afbeelding

Afbeelding

Na het in elkaar lijmen van de 4 onderdelen ziet de onderkant er zo uit. Zo komt ie dus vast te zitten:
Afbeelding

De sierlijst onder de balustrade is nog uitgebreid met een extra smalle opzet, die het uiterste vergde van mijn lijmkunsten. Diverse keren bleef het strookje van minder dan een halve mm aan mijn vingers plakken, of viel uit elkaar (het was papier tenslotte), maar het resultaat vind ik toch bevredigend, omdat er reliëf in het reliëf zit. Hier de perronzijde (even omgekeerd voor de foto):
Afbeelding

De oostzijde:
Afbeelding

Er zijn nog wat kleine dingen die ik wil verbeteren, hetgeen de reden is dat ik het gebouw nog niet verzegeld heb met vernis. De gebruikte mallen heb ik aan de binnenkant van het model geplakt, anders raken ze maar kwijt. Je weet nooit of je ze nog eens nodig hebt. Dit is de stadszijde:
Afbeelding

De plaats op het perron heb ik ook nog niet precies bepaald.

Ik ben benieuwd of we ook ooit een model van dit station in 1:220 kunnen bewonderen, ik heb intussen tekeningen aan Matthijs verstuurd. Zoals iedereen uit mijn bouwbeschrijving kan zien, heb ik soms flink moeten ingrijpen in de details, maar desondanks denk ik dat iedereen er station Valkenburg in herkent. Weliswaar erg romantisch, maar toch!
Bedankt voor al jullie stimulerende opmerkingen en hopelijk is het dit jaar op tentoonstellingen in het echt te zien.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

mdvholland
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2020 11:43

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door mdvholland »

Hallo Ab, dank voor je snelle reactie + materiaal! Ik ga dit sowieso niet evenaren, maar dat is ook mijn ambitie niet. Daarnaast ben ik een "langsambastler" zoals een oostbuur dat zo mooi zegt, dus houd je adem niet in. Maar ik laat tzt hier zeker even weten hoe het mij vergaat met Valkenburg (als dat mag, over Z in een N-forum?)

fijne week allemaal,
Matthijs


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat is een erg mooi station geworden.



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Matthijs, ik denk dat het geen probleem is als er wat foto's van een Z-model op dit forum komen, het begon tenslotte al met een H0-model! Inspiratie is altijd welkom.
Dank voor je lof, Folkert.

Bij nader inzien zag ik op de foto's van vorige week een paar dingen die ik toch moest aanpassen. Op vensterbankhoogte zitten natuursteenranden in de torens en de hoofdingangsdeur is niet zo breed als ik hem had gemaakt, maar heeft aan weerskanten zijraampjes. Op mijn foto's van dit najaar hing er een zonnescherm voor en kon ik dat niet zien.
Bovendien heb ik de wapenschildornamenten in de balustrade allemaal aangepast. Ik had er detailfoto's van en die heb ik op schaal afgedrukt. Reliëf zit er natuurlijk niet in. Onder het wiel met de vleugels boven de deur hangt een onleesbare '1853'. Ook de stationsnaam heb ik nu van een foto gehaald. Beter dan dit ga ik het niet krijgen. Als je inzoomt zie je trouwens dat van alles niet helemaal recht is, maar voor onze modulebaan is het genoeg vind ik.
Ik ben ook benieuwd hoeveel van de kleine details, zoals figuren, fietsenrekken en fietsen, na de eerste expositie nog overeind staan....

Op de twee onderstaande foto's viel het kleurverschil met het bijgebouw op. Daarom heb ik dat ook nog 3 keer met zeer verdunde verf nabehandeld...
Afbeelding

Afbeelding

Aan de perronzijde missen kenners de drie treetjes naar beneden. Gelukkig is dit model niet op die manier gekleineerd:
Afbeelding

De plaats op het perron heb ik nu ook bepaald. Ik heb een doorbraak in het muurtje gemaakt met de eerste traptreden naar het stationsplein. De vensterbanken heb ik nu ook wat meer reliëf gegeven.
Afbeelding

Samen met het bijgebouw staat het perron nu toch flink vol.
Afbeelding

Ik maak nog een reeksje foto's met wat materieel erbij,


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door erik-n-fan »

Heel erg mooi gedaan!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ja, ik geniet er ook van Erik. Ik kan er tijden naar kijken.
Daarom nog een paar foto's van de module zoals hij er nu bij ligt, met wat materieel. De DE1 is gemaakt door Jan de Bondt, een medeclublid, en ook de LTM-bussen zijn door hem bewerkt. Je krijgt zo wel een jaren-zeventig/tachtig atmosfeertje, vind ik. Nog wat te schoon, maar dat komt nog....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

mdvholland
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2020 11:43

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door mdvholland »

Prachtig geworden, Ab! De kleurstelling is ook heel goed gekozen. Alleen het perron is nog wat maagdelijk wit :-) Mooie muurtjes wel, maar wat zie ik... fietswrakken? Dan is toch alleen hier in de Randstad? :-))

Matthijs



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Rene-k »

Heel gaaf dit Ab. Ziet er super uit!


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

Prachtig Ab!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Ad_M »

Kan niet anders zeggen dan heel gaaf hoor Ab, petje af 8-)
Genieten

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor de complimenten!

Ik had nog meloenen beloofd, maar omdat het winter is zijn het pompoenen geworden:
Afbeelding

De komkommers (ook beloofd) vind ik niet zo mooi geworden, maar het is nog altijd winter. Daar zal het wel aan liggen:
Afbeelding

Het perron moet nog worden aangekleed. Net als langs de kruisende weg heb ik van stukjes staaldraad wat lampen gebogen, maar die moeten natuurlijk een kap hebben. Op oude foto's zag ik dat in de jaren dertig gebogen lantaarns met een ronde kap blijkbaar normaal waren. Hier zijn ze blijkbaar blijven staan.
Het maken van de kapjes was nog een heel gedoe, want van papier of karton lukte me dat niet bevredigend. Uiteindelijk vond ik een oud doosje punaises, waarvan ik het pinnetje eerst afknipte en daarna eruit sloeg. Op een zeskantmoer M6 sloeg ik met een verzinkboor er een leuk kapje van. Eigenlijk is het wat te groot:
Afbeelding

Voor het spuiten kreeg het staaldraad aan de onderkant nog een stukje plastic en ín het kapje een perforatorpapiertje, zodat de lijm zou houden:
Afbeelding

Na het spuiten zag het er al heel toonbaar uit. Ik vind grijs mooier dan zwart, dus blijft het grijs:
Afbeelding

Ik ben bang dat het hiermee nog niet is afgelopen,


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

Prachtig groentetuintje geworden Ab. En die lantaarns zijn ook fraai, al zijn de kappen inderdaad wat groot. Maar door de lange mast valt dat niet zo op.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Sibbesuisje »

Prachtige foto's weer Ab! Met het materieel er zo bij creëert het een mooie sfeer dat heerlijk past in het Limburgse.
Het stationsgebouw is schitterend, al vind ik zelf de hele setup van de Van Gend&Loos loods eigenlijk nog mooier, maar dat is dan ook al wat meer af.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Zolang de module overeind staat, is het volkstuincomplex nog niet van me af, ben ik bang, Harry! Ik kan zomaar een nieuwe ingeving krijgen.

Anders ligt dat bij de aankleding van de stationsomgeving, die is inderdaad nog niet klaar, Sander. Vanaf het begin van onze club hebben we vrij strak de vormgeving omstreeks maximaal 1985 vastgehouden. Dus bijvoorbeeld geen halve witte tegels op de rand van het perron en, zoals hier, een stenen muurtje als perronrand. Je kunt je tegenwoordig bijna niet meer voorstellen hoe zeldzaam foto's maken vroeger was. Er waren flink wat trein-fotografen, maar die lieten blijkbaar het perronmeubilair zo veel mogelijk buiten beeld.
In het boekje 'De Nederlandse Modelspoorweg' van Gerard Tombroek uit 1991 staan gelukkig wel tekeningen van bijvoorbeeld een stationsnaambord met daaronder reclame en/of een vertrekstaat en daar weer onder een eenvoudige zwarte bank. Die heb ik nog wel in mijn geheugen zitten, maar in de paar boeken die ik erop heb nageplozen kwam ik geen enkele foto tegen!
Afbeelding

Met bovenstaande tekening en het stationsnaambord van Markenburg heb ik voor mijn perron drie complete sets gemaakt. Daarvoor moest ik wel wat onderdelen op maat snijden:
Afbeelding

Naast het bankje heb ik railspijkertjes zonder kop gelijmd, om ze een wat steviger bevestiging op het perron te geven. Omdat dubbele reclames ook voorkwamen, heb ik daarvoor drie foto's van zelf gebouwde stations van Valkenburg, Schin op Geul en Voerendaal gebruikt, met de toevoeging 'NSpoor Zuid-Limburg'. Het is leuk dat men toen al reclame maakte voor onze club!
Afbeelding

Naast het bankje zie je een ronde, gele, prullebak (toen nog zonder tussen-n), waarover de volgende keer meer,


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Hier zie je een poster van station Voerendaal, met twee passerende treinen (een Veoliatrein een een groene Hondekop). Daarnaast staat een ronde gele prullebak, waar ik tot nu toe alleen maar twee zwart-wit foto's van heb teruggevonden. Toch waren ze omstreeks 1985 heel gewoon in de openbare ruimte, niet alleen op stations. In Nunspeet was in elk geval een exemplaar aanwezig, want na een huwelijksfeest stonden o.a. mijn zwager en ik op de laatste trein naar Utrecht te wachten, maar het gebrek aan toiletvoorzieningen was na een busrit nijpend. Zo nijpend, dat de prullebak al door mijn zwager in gebruik was genomen voordat ik hem kon waarschuwen voor de reeks gaatjes bij de onderrand. Zo weet ik nu nog zeker dat er daar allemaal gaatjes zaten en dat mijn zwager prompt dansend een rood hoofd kreeg, waardoor me de kleur van de prullebak zelf is ontschoten.... Mijn vrouw herinnerde zich 'geel' en dat is het hier geworden. Ik denk dat het ook klopt.
Afbeelding

Het bankje onder de poster was recht, maar mogelijk zaten er toch platte metalen zitjes op.
Afbeelding

Op veel foto's zag ik dat op het perron op de laatste paar meter voor de rails totaal geen meubilair meer te zien was. Zo kaal is het hier nu ook, alles staat op een meter of 5 van de rails. De fietsen, ook van Markenburg, heb ik zwart gemaakt, zodat het niet allemaal fietswrakken lijken.
Afbeelding

Aan de voorzijde heb ik ook nog een paar lantaarns neergezet, en een prullebak naast de vertrekstaat.
Afbeelding

Het heeft me meer moeite gekost dan ik had gedacht om een min of meer authentieke perronaankleding te maken. Destijds behoorde het boekje 'De Nederlandse Modelspoorweg' tot onze verplichte literatuur, daar stond het allemaal zo'n beetje in. En ik val er nu weer op terug. Ik mis nu misschien nog een stempelautomaat. Het perron is wat geweatherd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Rene-k »

Gaaf Ab. Ziet prachtig uit.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

De ronde vuilnisbakken waren zeker geel Ab


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Krab »

Toevallig ook nog een foto van dat station ,was een raadplaatje toen van mij .

Afbeelding


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor jullie bevestigingen, René en Harry.

Op de foto van Sjaak zie je trouwens ook de luifel, die vrijwel altijd voor de hoofdingang hangt en die verhindert dat je die ingang goed ziet. De heggetjes doen er ook al geen goed aan. En de middelste torentjes op het hoofdgebouw zijn in werkelijkheid niet 'hangend', zoals ik ze in mijn model heb afgebeeld, maar lopen helemaal rond door in het schuine dak. Maar mijn versie vind ik mooier. Die vrijheid heb je bij het maken van een model.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Plaats reactie