(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

Dank Ab



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

De afgelopen weken heb ik weinig tijd gemaakt om de vorderingen te melden. Die volgen ook nogal een zwabberende koers, zoals je op onderstaande foto's ziet. Omdat beekjes zelf in de loop van de eeuwen nogal veranderen, hoop ik maar dat het toch uiteindelijk goed uitpakt (ook al zwabberen de beekjes zelf niet). Onder de sporen heb ik een klein stukje hout weg gefreesd.

Afbeelding
Ik heb de bodem eerst bruin geschilderd, in de hoop dat ik op betere vervolgideeën kom.


Afbeelding
Omdat ik, anders dan Jos Geurts mij heeft aangeraden, eindelijk toch gebruik wil maken van het Woodland-EZ-water, dat ik al 25 jaar in voorraad heb, moet ik de bodem 'verzegelen', wat ik met een laagje houtlijm heb gedaan. Het is hier nog mooi nat en wit.


Afbeelding
Een dag of wat later bedacht ik dat ik eindelijk gebruik kon maken van wat strookjes fineer, die me zelfs al veel langer dan 25 jaar achtervolgen. Als ik daarmee de zijkanten bekleed heb ik een soort 'betonnen' bak gemaakt. Natuurlijk laat de wijze raad van Jos me niet los, en het is de vraag of het echt EZ-water gaat worden. Maar ik heb nog tijd genoeg, want eerst moet de hele bodem goed op kleur zijn en afgewerkt, want anders kom ik er nooit meer bij. Tja, het is extra spannend, als je afwijkt van je club-goeroe....


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

De beschoeiingen in de hoofdbeek heb ik beperkt. Ik denk dat er nog wel wat moet veranderen.

Afbeelding

De muurtjes waar de duikers onderdoor gaan moeten precies op maat worden gemaakt, geen een is hetzelfde. Dat heb je bij handwerk.


Afbeelding
Natuurlijk moeten de muurtjes ook worden afgewerkt.


Afbeelding
En waar het water de duiker in stroomt, moet een veiligheidsrooster komen, zodat er geen grote boomstammen of zo voor opstoppingen zorgen. Het solderen daarvan leidde pas na twee keer tot het gewenste resultaat. Gebrek aan oefening denk ik.


Afbeelding
Stapje voor stapje kom ik verder, maar het lijkt de processie van Echternach wel: twee stappen vooruit, een achteruit...
mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 15 aug 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Intussen was het ook tijd geworden om het wegdek naast de beek te leggen. Deze keer heb ik het op een kurkbedding gelegd, omdat het anders op-en-neer zou gaan. De bedding van de beek heb ik een betonkleur gegeven, maar dat verandert weer.

Afbeelding

Nadat de kurkbedding gelijmd is, kan er een kartonnen toplaag overheen. Tussen de rails maak ik die bewust een tikkeltje lager, omdat anders afhangende koppelingen zomaar blijven haken.

Afbeelding

Intussen rijdt de trein zijn rondjes, om te zien of het allemaal nog goed gaat. Die wissels schakelen wat af, maar feilloos.

Afbeelding

De stukjes tussen de rails liggen inmiddels ook.

Afbeelding

En het wegdek is ook geschilderd.

Afbeelding

Gelukkig werkt het ook.

Afbeelding

Na deze afleidingsmanoeuvre moet ik toch weer verder met de beek. De roosters en de muurtjes bij de onderdoorgangen beginnen vorm aan te nemen. Of kan ik nog meer tijd rekken?
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Tussendoor had ik al de reden voor de zijbeek in het landschap aangebracht, namelijk het einde van een lichte glooiing. Het station ligt (zoals meestal) op het vlakste stukje grond.

Afbeelding

Het voordeel van dit isolatiemateriaal (onder laminaat bijvoorbeeld) is, dat het heel licht is, je het makkelijk kunt plakken en vooral dat je het heel makkelijk kunt snijden. Met een nieuw uitschuifmesje, op de langste stand, snij je er zo een lichte helling in. Met wat plakken en knippen en een beetje plamuur en wat bruine verf heb je heel snel een glooiende nieuwe ondergrond.
Helaas heb ik er niet veel foto's van gemaakt.


Afbeelding
De kat is overigens nog niet helemaal op schaal, maar als de trein heen en weer rijdt vindt ze het geweldig.



Afbeelding
Hier zie je de heuveltjes in ruwe vorm, bruin gemaakt.

Afbeelding
Hier heeft de beek een beton-kleur gekregen. De volgende keer krijgt het landschap al wat kleur, maar die beek duurt nog even. Ik heb me voorgenomen er van die mooie 'sigaren' in te zetten, maar dat wil nog niet erg lukken. Misschien moet de kat wat haren afstaan?
mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 12 jul 2020 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door shoven »

Noch heeft een setje met lasercut gesneden sigaren, met bijbehorend bladerwerk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

shoven schreef: 23 jun 2020 21:30 Noch heeft een setje met lasercut gesneden sigaren, met bijbehorend bladerwerk.
Bedankt, dat wist ik niet. Welk bestelnummer heeft dat? Ik kan het niet vinden. Ik wil het toch eerst even zien, want meestal vind ik dergelijke details te overdreven en zie je juist daardoor dat het niet echt is. Intussen ga ik een fietstochtje maken om ze in de Rode Beek te fotograferen.
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Marco66 »

Hoi,

bij onze sponsor gevonden:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... ietplanten

Succes.


Groeten Marco

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ik heb de lisdoddes gelijk besteld en en passant nog wat ander klein grut, zoals bonenstaken. Die helpen me de linkervoorzijde van de module te vullen met een paar volkstuintjes en wat gebouwtjes waarvan een kennis ooit zei 'even the slumps have flowers here'.
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

De uitgangen van de duikers krijgen een eenvoudig traliewerkje.

Afbeelding

Dank zij een zeefactie met een schep speelzand van de speelweide voor het huis, heb ik nu heel kleine ronde steentjes van allerlei kleuren. Ze zijn nog aan de grote kant.

Afbeelding

De kleine zijbeek ligt zelfs helemaal vol met stenen. Waarschijnlijk hoopt de waterbeheerder dat er dan weinig planten zullen gaan groeien en de grub vrij zal blijven, maar ik heb besloten dat die opzet niet gaat slagen, zie een volgende keer.

Afbeelding

Als je weidegroen (T49, Woodland) op het heuveltje instrooit en een paadje vrijhoudt ziet het er al heel anders uit.

Afbeelding

De beek heeft een vuilgroene/grijze/bruine ondergrond gekregen met wat strepen erin. Van de betonkleur is niets meer over, die fase had ik kunnen overslaan.

Afbeelding


Afbeelding

Met een paar bielzen heb ik het overstapje over het zijbeekje ruw vorm gegeven.

Afbeelding

Intussen heb ik de lisdoddes dankzij de tip van Steven al weer een tijdje binnen. Het bouwpakketje zag er fraai uit, maar of dat in combinatie met het Woodland E-Z water wat zichtbaars oplevert, zullen we een volgende keer zien. Stap voor stap ontstaat er een landschap.
Ik had gehoopt wat meer updates te kunnen plaatsen, maar door allerlei omstandigheden heb ik het drukker dan ik had verwacht,
mvg, Ab Mulder


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Al weer te weinig tijd gehad. Nu ook omdat de tentoonstelling in Erica einde deze maand hopelijk wel door gaat. Die kondig ik elders op deze website wel aan. Als het goed is gaat de module voor het eerst mee, nog zonder bouwwerken en verdere techniek.

Er komt een hekje langs de overstap, om te voorkomen dat je op de mogelijk gladde bielzen en stenen je enkels verstuikt.

Afbeelding

Het bruggetje heeft ook een ruwe vorm gekregen.

Afbeelding

Ook de weg heeft wat strepen gekregen. Achteraf had ik geen haaientanden moeten gebruiken, maar ja, de gemeente Epe heeft blijkbaar niet goed opgelet.

Afbeelding

mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Sibbesuisje »

leuk hoe met die kleine details zo'n module helemaal tot leven komt! Ik blijf de bouw voortgang dan ook met plezier volgen


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Intussen was het al lang tijd voor de ruwe schildering van de achtergrond. Als normaal begin ik met het overnemen van de wegen en watertjes en de afgesproken normen voor de moduleovergangen. De hele achtergrond is al in de Histor-kleur 'stoom' geschilderd (een keer of vier) als ik begin met de lijntjes.

Afbeelding

Een half uur later ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

En met de achtergrond achter de module zie je dat er nog wel wat aan moet veranderen. De watertjes moeten denk ik worden weggewerkt. In een latere fase ga ik meestal ergens buiten zitten schilderen om een realistische Limburgse achtergrond te krijgen. Als het Epe wordt, mag ik ook heuveltjes gebruiken, gelukkig. Niet dat ik me daardoor zou laten tegenhouden trouwens...

Afbeelding
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Al een tijdje geleden heb ik aangekondigd dat ik bij het beekje met 'sigaren' (lisdoddes) iets zou gaan doen. Bijgaand een foto zoals ze in de Rode Beek 2 km hiervandaan te zien zijn:

Afbeelding

De eerste van de bouwpakketten van Noch lieten zich met wat gedoe op de splitsing van de beekjes vastplakken. Blijkbaar is de betonnen onderlaag daar wat kapot gegaan door een mijnverzakking en is de ondergrond goed voor deze plant.

Afbeelding

Na nog wat plakken en ook camoufleren van de borders ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Maar zo is het niet gebleven, want wist ik veel wat er zou gaan gebeuren als ik met dat E-Z-water van Woodland aan de gang zou gaan. Dus geniet nog maar even van deze fase van de lisdoddes.... Het bruggetje heeft een wat sprekender leuning gekregen. Alles wat ik niet mooi vind moet eraan geloven.
Ik had intussen wel in de gaten dat ik niet moest doorgaan met beplanten van de kanten, want dat zou mijn bewatering wel eens kunnen hinderen. Dat had ik goed ingeschat, maar niet goed genoeg....

mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Intussen had ik nog niet 100% in mijn hoofd zitten hoe ik dat water moest smelten en toevoegen, dus besloot ik eerst nog maar even de zijbeek wat te beplanten. Bij Noch hadden ze ook grote graspollen (die had ik met de lisdodden meebesteld), maar die zijn in N niet te gebruiken als pol. Ik knipte ze in en 'strekte' ze zo lang mogelijk uit. De hoge pollen (12mm) kun je in N als riet gebruiken, de lage (6mm) zijn hoge grassen. In een beekbedding valt de (gelijmde) onderkant vrijwel weg, ook worden ze dan vanzelf wat lager. De bedding had ik met glanzende lak bewerkt, zodat het net leek alsof er water stroomde of pas geleden gestroomd had. Ik had ook nog twee kleuren 'haren' van Woodland en die knipte ik in vijf stukjes, de onderkant vlak en lijm, de bovenkant wat onregelmatig. Bosjes op (on)regelmatige afstand van elkaar. Ook het paadje kreeg een natuurlijker kleur:

Afbeelding

Sinds Jos Geurts lid is van onze club, had ik mijn eigen bomen niet meer aangeraakt, maar ik vond nog 12 sparren, geen Grove Dennen dus, bijna 20 jaar belegen...

Afbeelding

En na nog wat bosje haren zag het er al zo uit. Maar toch moest het E-Z water nog komen en dus bleef de hoofdbeek niet lang zo begroeid...

Afbeelding

Nu helpt er geen moedertje lief meer aan: er moet bewaterd worden....
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door erik-n-fan »

Mooi gedetailleerd bezig. Groen doet wonderen! En slim trucje met de brug achteraan icm de achtergrond!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Het aardige van groen is, als het niet bevalt, kan het altijd nog groener!

Eindelijk is dan het grote moment aangebroken. Eerst haal ik alle begroeiing aan de oevers weer weg en de muurtjes van de duikers, en ook het brugje, want dat 'water' moet wel overal kunnen komen. Om te voorkomen dat het er gelijk afloopt, heb ik de uiteinden met een stukje karton dichtgemaakt. Plastic durfde ik niet, weet ik veel of het smelt:

Afbeelding

Een omgebouwd blikje van kattenvoer moet dienen als smeltkroes en de waterpomptang wordt het handvat. Op dat moment had ik nog het idee dat ik het buiten zou doen, maar dichterbij het fornuis leek me later toch beter:


Afbeelding

Nadat ik alle overbodige levende wezens uit huis had verbannen (mijn vrouw was weg en de kat was buitengesloten), en de telefoonnummers van de brandweer, ambulance en de psycholoog had klaargelegd, verhitte ik een klein beetje E-Z-korrels, waarvan ik vermoedde dat het net genoeg was voor een van de drie stukjes beek. Daarvan heb ik allemaal geen foto's, want ik moest mijn moed en verstand volledig inzetten voor het smeltproces. Dat was zo snel gebeurd, dat ik direct met het volgende probleem werd geconfronteerd: het gieten. Zoals je kunt zien was het tuitje in het blikje nu niet heel welgevormd, en ik maakte me terecht zorgen over of ik het wel in het beekje kon krijgen. Achteraf weet ik ook niet zeker of het misschien nog dunner vloeibaar kon worden of niet, maar ik merkte dat de beek heel snel volliep en ik dus ophield en nogal wat overhield. Het lijkt net alsof ik niets heb gebruikt. Het eerste resultaat zag er zo uit, waarbij ik de duikermuurtjes weer probeerde te herplaatsen. Op de achtergrond zie je wat er nog over is van mijn fraaie lisdoddes....


Afbeelding


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Natuurlijk was ik niet tevreden met het resultaat. Bij de lisdoddes en de duikers stond op sommige plaatsen geen water en er zaten rare rimpels in. Dus was het zaak met de verfföhn het zaakje weer vloeibaar te krijgen (dat stond tenminste op het zakje, maar er stond niets bij over lisdoddes).
Ik vond het water ook wel wat hoog staan, maar daar kon ik niets meer aan doen. Een enkele gemorste druppel liet zich redelijk verwijderen en het lijkt erop dat het water ook niet heel erg warm geworden is. 112 heb ik niet hoeven bellen.

Afbeelding

Wel werden de roosters voor de duikers erin gezet. Het effect van de föhn op de lisdoddes is overweldigend (snik).

Afbeelding

Na een klein half uur af en toe wat 'bij'föhnen (als dat het woord is dat ik zoek), zag het er zo uit en besloot ik het niet erger te maken dan het nu was geworden.

Afbeelding

Conclusie: het water is geweldig mooi doorzichtig geworden, maar met waterplanten moet je het toch anders aanpakken, vermoed ik. Misschien op een volgende module? Maar, zoals gezegd, met groen kun je veel camoufleren en dat gaat hier gebeuren.
Aan de zijkant zie je al stukjes perron, dat is het volgende onderdeel dat wordt aangepakt,
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Gelukkig had ik het papier waaruit de lisdoddes waren gelaserd nog bewaard en zo kon ik gelukkig wat extra blaadjes snijden en elke dag wat erbij plakken. Niet meer dan drie per keer, want ik moest wachten tot het droog was. Het resultaat is niet zo mooi als de oorspronkelijke lisdoddes, maar ik ben er desondanks tevreden mee. Zie de volgende twee foto's:

Afbeelding



Afbeelding

Na nog wat woodland-schuim begint het wandelpad en de omgeving er al aardig realistisch uit te zien (vind ik):


Afbeelding

Je ziet op de laatste foto ook maar liefst drie (!) perrons liggen. Rechts voor ligt het perron voor de personentreinen naar het station, daarachter een oud (en laag!), niet meer gebruikt perron, waar eventuele reservetreinen kunnen staan en waar bijvoorbeeld plaats is voor een waterkolom om de stoomloc uit het museumdepot van water te voorzien.
Aan de linkerkant, aan de aansluiting naar de brouwerij, ligt ook nog een oude losweg. Zo kom je op zo'n landelijk station aan drie verhoogde perrons.
Het voordeel van een niet al te vaststaand ontwerp is, dat je gaandeweg van alles kunt veranderen. Zo was ik vorige week in het openluchtmuseum Arnhem en werd op slag verliefd op de Van Gend & Loos loods uit Tiel die daar in volle glorie sinds 2007 staat. Die komt niet op de losweg natuurlijk, maar het lage perron maakt intussen best een kansje.
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hans »

Hallo Ab,

Erg mooi.
Die lisdoddes heb ik ook geprobeerd, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Ik weet dus hoe lastig het is.
Petje af hoor _o_

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Tja, Hans, die lisdoddes... Ik ben blij dat ik nog een restje papier had zodat ik nog wat reepjes in die kleur kon plakken, anders had de psycholoog er toch aan te pas moeten komen. Dertig jaar geleden zou ik het resultaat waarschijnlijk onacceptabel hebben gevonden, maar ouder worden heeft zo zijn voordelen.

Maar niet alleen voordelen, want vorig jaar was mijn voorraad zelf-gesoldeerde hekjes opgeraakt, maar ik vond dat ze hier toch wel langs het spoor moesten komen. Bijna 25 jaar geleden had ik een mal gemaakt, waarop ik twintig stroken van 40 cm hek kon solderen. Die mal had ik nog ergens liggen. Omdat ik geen zin had weken bezig te zijn, gebruikte ik de mal niet helemaal:

Afbeelding

Mijn soldeervet was ook bijna op (ik heb veertig jaar geleden 50 gram gekocht!) en ook mijn soldeertin was al bijna weer op. Dan kom je er achter dat wat je dertig jaar geleden overal nog kon krijgen, nu echt een probleem is geworden. De Hubo, die voorheen alles in voorraad had, had nu zelfs (toevallig) geen tin meer. De messingdraadjes van 1 mm en 22/100mm hadden ze al twintig jaar niet meer en die heb ik tegenwoordig dus in voorraad. Als je als jongere aan de hobby wilt beginnen, kun je je zelfs niet eens meer in een lokale winkel oriënteren op materialen.

Gelukkig was het gisteren hier buiten 37,5 graden, zodat solderen vrijwel zonder extra stroom mogelijk was. Het voordeel van handwerk is, dat geen hekje hetzelfde is en omstreeks 1980 (onze baan is uit die tijd) was het ook meestal handwerk. Ik heb daarom expres niet geprobeerd alles precies hetzelfde te maken. Per hekje ben je trouwens wel anderhalf uur bezig. Maar het solderen ging uiteindelijk veel sneller dan ik had gedacht, want ik verwachtte wel een week bezig te zijn.

Afbeelding

Vanmiddag, tussen de buien door, maakte ik het 6e hekje af, knipte het rooster los en ontvette het. Waar ik 25 jaar geleden nog met de penseeltje en Humbrolverf bezig was, kon ik nu met een spuitbusje in een paar minuten het gewenste effect bereiken. Waarom het grijze hekje zo koperachtig lijkt, weet ik niet, maar het is echt grijs geworden.

Afbeelding

Het beloofde verhaal over de perrons komt hierna,
mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 09 aug 2020 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Spoor010 »

Hallo Ab,

Wat een mooie module gaat dit worden. :Thumb
Alleen vraag ik mij af of de weg niet wat aan de brede kant is. :?:
Maar misschien is het gezichtsbedrog en ziet de weg er wel heel anders uit met een paar auto's / vrachtwagens er op.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Beste Frank,
ja de weg is redelijk breed, maar vrachtauto's voor de losweg moeten er wel een draai kunnen maken en dat moet geen uren duren gezien de overweg. Meestal maken we wegen trouwens veel te smal. Deze is 5,5 cm breed tussen de strepen en dat is dus 8 meter 80. Er is geen aparte fiets- of wandelstrook, maar een wandelstrook zou ik aan een kant nog kunnen maken. We zitten immers in een dorp. Deze weg is niet bedoeld als doorgaande weg, maar heeft vooral lokaal (vracht)verkeer.
Op 80-km wegen is de huidige norm dat de wegbreedte 7,50 meter is (CROW-norm), maar dat is dus zonder aparte ruimte voor fietsers. Elke rijstrook moet daarbij minstens 2,75 meter breed zijn en dan zit er tegenwoordig een 'loze' strook tussen de rijstroken.
Ik zorg binnenkort voor een foto met een brandweerauto erop.
mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 10 aug 2020 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Spoor010 »

Hallo Ab,

Zo te lezen heb je je goed verdiept in de wegen materie.
Het gaat dan ook vast wel goed komen.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bij de perrons hou ik er al jaren rekening mee dat ik gebouwen kan verwisselen. Modules hebben we immers al meer dan genoeg, maar het bouwen van stations, loodsen en andere gebouwen kost vrijwel geen extra ruimte, als je de perrons waarop ze komen te staan maar groot (en vlak) genoeg maakt. Dat is weliswaar niet altijd heel realistisch, maar het geeft onze modulebaan al vanaf het begin grote mogelijkheden.

Het perron voor het reizigersverkeer krijgt gewone stoeptegels, maar met de basisopbouw van omstreeks 1980. De meeste oude perrons hadden nog een bakstenen rand (op een dia uit 1988 had ik nog de rand van perron Sittard staan), en er was ook nog geen witte halve-tegelrand.
Het heeft me flink wat moeite gekost om de print op mijn 9mm dikke multiplex te plakken. Gewoon papier bobbelde erg op (foto 2), een op dikker papier bij het kopiecenter geprinte versie onderging hetzelfde lot. Ik probeerde ook nog eerst de rand te plakken en daarna het perron zelf (geen foto), maar dat werd ook niets. Al met al ben ik druk bezig geweest met al die mislukkingen weer weg te schuren, want de ondergrond moest wel vlak blijven.
Op internet las ik dat ik fotolijm moest gaan gebruiken, dat overal verkrijgbaar zou zijn (Hema, Action etc), maar in Brunssum dus even niet... Uiteindelijk heb ik het toch maar met verdunde houtlijm gelijmd.
Op de eerste foto zie je de losse velletjes, waarvan ik uiteindelijk 5x een setje heb gebruikt...

Afbeelding

De tweede foto laat zien wat er mis ging met te dun papier

Afbeelding

Op de derde foto kun je zien dat te weinig lijm zorgt voor hobbels in het dikkere papier.

Afbeelding

Als je zo bezig bent en merkt dat je eigenlijk vergeten bent hoe je dat vroeger (een jaar of 20 geleden of zo) ook al weer deed, besef je dat een beschrijving van hoe je het precies deed best wel handig kan zijn. In de volgende bijdrage meer,
mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 30 sep 2020 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Plaats reactie