(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hoontje »

Ha Ab,

Dit hele draadje was ik wat uit het oog verloren. Mooi hoe je die loods gemaakt hebt. Ook de vele details eromheen.
Leuk ook om eens een van de "open DAFs" bij iemand te zien.
Mocht je qua 3D printen wat specifieke wensen hebben voor je station, laat het maar weten. Wellicht kan ik of iemand anders helpen.
Of inderdaad zelf doen, is ook weer een hele tak van sport en leuk !

Groetjes

Hoontje



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Peter »

Ziet er allemaal top uit Ab!

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

geinig ding geworden!



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door erik-n-fan »

Tof! Ik herken je overweging om bijv. Zelf In 3D printen te stappen.Het is bij mij een tijd-kwestie. Zoveel is leuk om te leren dat ik bewust kies om 3D nog even niet te doen en fijn aan anderen overlaat. Zo kan ik mijn beperkte tijd besteden aan bouwen en mijn vaardigheden daarin verder te trainen.

Ik hoop nog vaak fotos van je te zien - ook als inspiratie voor mijn eigen karton-knutselwerk!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor alle lof. Voorlopig heb ik (inderdaad) geen tijd voor Valkenburg en 3D, en ik onthoud het aanbod van Hoontje natuurlijk! Ik heb wat tijd besteed aan mijn moestuintjes. Want hoe krijg je zo gammel mogelijke eenvoudige schuurtjes of hokjes voor op de tuin? Ooit had ik van gewoon papier wat in elkaar geflanst en zo maakte ik nu ook de basis voor de vijf schuurtjes, met paint, met wat foute kleuren en zo eenvoudig mogelijk. Daarop heb ik wat gevarieerd en met waterverf heb ik het zo smerig mogelijk gemaakt. Op de eerste foto zie je een van de paint-tekeningen:
Afbeelding

Helaas heb ik geen duidelijke foto gemaakt van de vijf losse wrakken, maar, hoewel onduidelijk, zie je op de onderstaande foto toch hoe die wrakken zijn opgebouwd. Ergens middenin of soms onderin heb ik ter versteviging wat karton gelijmd, want door de waterverf stort papier helemaal in elkaar. Dan heb je niks over. De meeste daken zijn ook van papier:
Afbeelding

Ik had een tijdje geleden al bonenstaken van Noch gekocht en met de restjes daarvan kon ik stammetjes maken voor zowel lage fruitboompjes en/of bessenstruiken en een paar tomatenstokken:
Afbeelding

Hier liggen een paar kleine boompjes van Woodland-cluster, met een stammetje:
Afbeelding

De resultaten komen binnenkort, wordt dus vervolgd, mvg Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ooit had ik zelf een volkstuin op een complex in De Bilt en ik heb via Google Maps even gekeken hoe het er nu uitziet. Van bovenaf lijkt in elk geval niets eetbaar! Wel zie je allemaal kleine rechthoekige stukjes grond met ongeveer dezelfde kleur, dus vermoedelijk stukjes aardappel, spinazie, boontjes of zo. Om het makkelijker te maken om rechthoekjes in te strooien heb ik een hulpstukje gemaakt:
Afbeelding

De moestuintjes hebben allemaal hun ingang op de weg die voor de tuintjes langs loopt, uit het beeld. Uit ervaring weet ik dat de paadjes allemaal vrijwel in het midden lopen en meestal gemaakt zijn van oude tegels of van wat er voorhanden was. Aan weerszijden liggen dan perceeltjes. Bij de ingang ligt meestal de mestvoorraad (die zie je dus niet op de module) en ook de composthoop. Anders moet je twee keer slepen. Er staan geen 'bewoonbare' huisjes, want dat mag daar niet.
Afbeelding

Als je de huisjes op hun plaats zet, wordt het gelijk al een stuk geloofwaardiger:
Afbeelding

En met wat bonenstaken erbij gaat het ook de hoogte in. Iemand heeft een bankje neergezet om uit te kunnen rusten.
Afbeelding

Nu moeten er nog fruitboompjes, bessenstruiken, slakropjes, rode- en groene kolen, bloemkool, aardbeienbedjes, frambozen etc. Wordt dus vervolgd,
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Intussen is alles wel gevuld, maar nog verre van geloofwaardig. De bonenstaken en de huisjes staan, maar er moet ook nog iets als een bedje sla of andijvie komen:
Afbeelding

Mijn eerste poging tot tomatenplanten moet nog verbeterd worden, maar zo komt er ook kleur in:
Afbeelding

Met wat hoger strooisel en wat wit eroverheen wordt het zelfs een aardappelveldje, en links iets als boerenkool of zo. De afscheidingshekjes zijn hier te grijs en dat wordt dus aangepast:
Afbeelding

De kasjes hebben glas gekregen, er zijn wat groene kolen en een paar rode kolen en er bloeit iets met gele bloemetjes. Geen idee wat die tuinder precies heeft geplant (mosterd soms?). Het grijze hekje is inmiddels veel donkerder geworden (en wat lager) en net zo vervallen als het hoort te zijn:
Afbeelding

Maar het aanbrengen van details is natuurlijk nog niet klaar, wordt vervolgd dus,
mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 12 dec 2020 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Nico Essers »

Weer een geweldige update Ab. Deze tuintjes zijn zo mooi geïntegreerd op je module. :Thumb :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hugo »

Prachtig gedaan Ab. Ik heb zelf een moestuin aan huis, maar deze is mooier :D Er is ook altijd een perceeltje wat is afgedekt met van dat landbouwplastic, dan laat met de grond een seizoen rusten, tegen uitputting zeg maar. Glad houden en zwart verven.

Als ik langs volkstuinen (hard)loop kan ik altijd genieten van het rommelige maar vooral die "gebruik-alles-wat-voorhanden-is" mentaliteit. En die niet bewoonbare huisje horen er inderdaad bij, de plek waar nu al die oudjes, buiten het zicht van de media en overheid - die bashen liever de jongeren, samenkomen om dicht op elkaar te gaan bieren.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Pierre »

Een leuk gegeven deze volkstuintjes en mooi uitgevoerd. knap werk. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Dank voor jullie lof, Nico, Hugo en Pierre, maar het is nog lang niet af.
Bij het maken van deze moestuintjes moet ik rekening houden met het feit dat kinderhandjes de rand van de module nogal snel vastpakken, dus hoge dingen moet ik niet vooraan neerzetten. Toevallig komt dat meestal overeen met hoe een moestuin is opgebouwd.
Ik ben in elk geval erg blij dat ik de module nu lang kan laten staan, want daardoor kan ik alles wat me te binnen schiet gelijk uitproberen of verbeteren. Onze modulebaan is gesitueerd +-1985, dus zwart plastic laat ik nog aan me voorbijgaan! Ook ben ik een onverbeterlijke romanticus, dus de tuintjes zijn wondertuintjes: alles wat ik in onze schaal denk te kunnen afbeelden, komt oogstklaar op de tuin. Normaal heb je aardbeien voor de bramen en frambozen, en kolen en prei aan het einde van het jaar. Maar, zoals gezegd, het is vruchtbare grond en wonderen gebeuren hier gewoon echt! Hier o.a. mijn eerste poging tot bloemkolen (net als de andere kolen van geschilderd koolzaad). Door de foto's zie je ook dat de blaadjes die Noch heeft meegeleverd voor de bonenstaken wel heel erg groot zijn:
Afbeelding

Zo zien ze er nu van boven uit, ca 300cm2:
Afbeelding

in de volgende aflevering zal ik laten zien hoe mijn frambozen eerst bramen werden en hoe ik toch nog frambozen kreeg....
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door traiNiac »

Ziet er al erg leuk uit Ab!



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door tv_man »

Erg mooie volkstuintjes. Ik zie dat de tuinierpreisertjes hun spullen netjes opbergen in de huisjes - ik zie geen rondslingerend tuingereedschap (of dat is al door voorbijgangers meegenomen)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Tja, mijn tuindertjes zijn niet erg honkvast helaas. Die mooie met zijn rode broek verdween plotseling in de stofzuiger.... Een collega heeft nu de tuin overgenomen. Overigens, in mijn herinnering, liet ik nooit tuingereedschap buiten staan. Ik oliede zelfs de spa altijd heel netjes en al had ik niet eens een schuurtje (een paar oude ramen, overtollig na renovatie) over een kuil was mijn kasje én mijn opbergplaats. Nooit iets kwijtgeraakt of zo, en het gereedschap bleef desondanks perfect. Gereedschap buiten laten staan was een soort doodzonde, vrees ik.

Ik had eerst van wat woodland 'haren' geprobeerd frambozen te maken, maar het leek er niet op. Veel te slap en niet de juiste kleur. Met uiteengerafeld sisaltouw geschilderd in een bruinrode kleur, was de basis al gelijk een stuk beter:
Afbeelding

Door de punten even door de bureaulijm te halen en dan in 'Micro-flocken' van Busch (7322) te halen, krijg je aan beide kanten wat blaadjes. Op de onderstaande fot zie je ook de 'slingers' van Woodland, die plotseling uitstekend dienst te blijken te kunnen doen als braam-uitlopers:
Afbeelding

Na een uurtje rommelen en een nachtje wachten ligt er een hele hoop frambozen-stekjes, klaar om gesplist te worden:
Afbeelding

Na een tijdje had ik in de gaten dat ik ze het best in een bundeltje bij elkaar kon vergaren, voor het lijmen:
Afbeelding

Het valt dan vanzelf wat uit elkaar en ik vind dat het veel weg heeft van frambozen:
Afbeelding

Nu de bramen nog, wordt dus vervolgd,
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Vooraan heb ik een aspergebedje neergelegd, zoals ik het zelf destijds ook had. De asperges zitten allemaal nog in de grond! Daarachter liggen een paar bloemkolen, waarvan ik de kleur iets heb aangepast. In werkelijkheid vouwen volkstuinders de grote bladeren over de kool heen, want anders wordt hij heel snel groen. Maar voor de modulebaan is dat natuurlijk niks. Het aardbeienbedje schemert wat rood door, mogelijk liggen er aardbeien onder?
Afbeelding

O.a. bij het tussenhek staat een braamstuik met wat uitlopers. Ook staat er een fiets, een terriër en een man bij een ton.
Afbeelding

tegen het hek aan zie je ook de schieters van de bramen:
Afbeelding

Op een paar plaatsen zijn ook prei-achtige planten verschenen. Ook de tomatenplanten zijn wat aangepast, met wat groene verf is het overdreven rode wat weggewerkt. En de door de stofzuiger zo ontijdig aan zijn einde gekomen tuinier is vervangen door een stoïcijns schoffelende opvolger:
Afbeelding

Voorlopig vind ik dat er genoeg te zien is, maar ik moet wel een oplossing verzinnen voor de breekbaarheid van al die plantjes op de rand. Misschien toch een stukje perspex ervoor? Ook al vind ik dat eigenlijk niets...
Voorlopig mijn laatste update, want er zijn andere dingen te doen.
O ja, ik vergeet bijna te melden dat mijn vriend Jos Geurts ter gelegenheid van mijn 70e verjaardag een groot blad bomen en struikjes heeft afgeleverd en zo waar niet al te kritisch was, net alsof mijn groen er wel mee door kon:
Afbeelding

Hoe dan ook, op de volkstuintjes is weinig ruimte voor meer groen, ik kan alleen nog wat vervangen.
mvg, Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 18 dec 2020 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Nico Essers »

Dat zijn weer een aantal mooie boompjes die Jos gemaakt heeft. Maar ook jouw groen mag gezien worden Ab. 2 Bouwmeesters bij elkaar.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Wat een erg leuke ontwikkeling hier om de volkstuin te zien groeien.
Vroeger ook een jaar of 10 een volkstuin gehad ( Nieuwerkerk aan de Ijssel) we hebben ons daar altijd vermaakt.
Ik herken het beeld zoals je dat hebt gemaakt. Vele diverse soorten groente en bloemen en geen tuintje het zelfde.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hans »

Hallo Ab,

Mooi gemaakt.
Ik wil ook volkstuintjes op mijn baan. Dus ik volg dit met grote belangstelling.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Dank voor jullie aandacht en complimenten. Ik merk dat ik allerlei dingen die ik nog niet eerder heb gedaan op deze module probeer te realiseren. Zou ik dan toch in de gaten hebben dat na 25 jaar club het grootste deel achter me ligt? Het lijkt erop.

Ook bij deze tuintjes is het belangrijkste, dat je de basisschaalverhouding in de gaten houdt. Toen ik een snapshot van Google-maps van mijn vroegere moestuin in De Bilt maakte, gaf Google de foute schaal weer, een schaalstok van 5m ipv 10m. Dat maakt de helft uit, en toch klopten mijn afmetingen. Dat weet ik, omdat ik toevallig ook nog een oude tekening van 1983 van mijn tuin had. De tuinen daar waren ca 220m2. Het gaat bijna nooit om exacte schaal, maar om de geloofwaardigheid. Ik schrok wel even, omdat ik voor de 'Van Gend&Loos'loods ook de afmetingen van Googlemaps had gehaald.

Natuurlijk kunnen we op onze schaal niet alle groenten netjes afbeelden, maar ik vind het van belang dat kinderen die langs de baan komen toch wat groenten kunnen herkennen, ook al is niet alles precies op schaal. Of, zoals Jos, zei, zolang je geen 'prei'sertje naast de 'prei' zet, valt het helemaal niet zo erg op.
Door de regelmatige updates zie je ook dat ik vaak dingen verander met de bedoeling te verbeteren. Het blijft een kwestie van proberen en al dan niet tevreden zijn. Als je niet tevreden bent, verander je het gewoon weer. Of je haalt het tenslotte toch weg....
Ik denk dat er nog wel wat probeersel zullen volgen, maar ik laat het nu een tijdje rusten. Eens kijken wat de kleinzoon herkent.

Allemaal fijne feestdagen en wees voorzichtig,
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Pierre »

Al maar mooier en mooier. De boompjes van Jos zijn ook mooi.


Groet Pierre.

Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Raymond »

Wat een leuke/mooie baan heb je Ab!!!
En ook gaaf dat je heel veel dingen zelf maakt, knap hoor👍🏻
Die moestuintjes zijn ook zo geweldig, doet me denken aan de tijd dat ik naar mijn vaders moestuin ging, daar langs liep/loopt de spoorlijn maliebaan, waar ik vanaf een dijkje (waar ik op kon komen via een balk over het water) naar de goederen treinen kon kijken...

Groet,
Raymond



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door erik-n-fan »

Schitterend!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Toch voor oud en nieuw nog een paar updates. De waterkolom en een kleine bekolingsinstallatie hebben hun plek gevonden.
Afbeelding

Net als de vertrekstaat en een oude telefooncel:
Afbeelding

De lisdoddes zien er na de voortdurende herstelwerkzaamheden gelukkig redelijk herkenbaar uit.
Afbeelding

Ook een paar varens hebben hun plek gevonden, maar die moesten wel een veel groenere kleur krijgen.
Afbeelding

Ook de moestuinen hebben sneller dan ik had gepland meer planten gekregen. Het moet echt aan de klimaatverandering liggen dat het 's winters zo goed groeit. De winterwortelen zijn gemaakt van tijm. Altijd handig als het kruidenrekje goed gevuld is
Afbeelding

Voor in een tuin heb ik een paar wortels neergelegd die al van hun loof zijn ontdaan, klaar om mee te nemen:
Afbeelding

Maar er ligt nog een hoopje met loof er aan achterin:
Afbeelding

wordt vervolgd, mvg Ab
Laatst gewijzigd door athmulder op 30 dec 2020 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Jeroen »

Heel treffend, die hobbytuintjes zo langs het spoor. Leuk gedaan en goed uitgewerkt.

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ja, het is verslavender dan ik dacht, die tuintjes. Soms word ik 's morgens wakker met al weer een plantje in mijn hoofd. Die psychiater gaat het er druk mee krijgen. Weer even een overzicht:
Afbeelding

Van quinoa heb ik de Rode van Boskoop nagemaakt en in een klein boompje van Jos geplakt. Als de boom een beurtjaar heeft hangen er niet zoveel in, maar dan zijn ze wel extra groot:
Afbeelding

Ik heb ook geprobeerd wat kleine plantjes te maken die omhoog komen, zoals eigenlijk vrijwel alle plantjes beginnen. Eerst weer aan een stukje sisaltouw in groen wat 'groen' geplakt:
Afbeelding

Toen met veel geduld geprobeerd kleine eindjes op een stukje sisaltouw te lijmen:
Afbeelding

En daarna ging het mis. Ik hoopte het sisaltouw vrij onzichtbaar ergens te kunnen plakken, maar dat is niet helemaal goed gegaan. Je blijft het te goed zien. De volgende actie was een veldje met rode uien maken. Ik gebruikte sesamzaad en zette dat zo diep mogelijk in de grond, die ik eerst liet drogen. Daarna met waterverf op kleur brengen en tot slot een stukje blauwgroen sisaltouw erop geplakt en er ontstaat zowaar zoiets als een uienveldje. Met zulke enorme uien is er 's nachts bewaking op het complex, dat begrijpt zelfs een leek....
Afbeelding

Tussen de bloemkolen en andere kolen heb ik (grote) afrikaantjes geplant. Een beetje volkstuinder weet dat aaltjes en rupsen dat niet lekker vinden. Een ander voordeel is dat er nog wat meer kleur in de tuin komt:
Afbeelding

Omdat het de bedoeling is dat kinderen bij de tuintjes gaan raden wat ze allemaal aan planten kunnen herkennen, heb ik, ook voor de veiligheid, een klein randje van perspex aan de voorkant neergezet. Het steekt 2 cm uit en dat is net voldoende, hoop ik, om je vingers niet aan de hekjes kapot te maken en, omgekeerd, om de plantjes er onbeschadigd op te laten staan.
Afbeelding

Zo ziet het er nu ongeveer van boven uit:
Afbeelding

Ik kan niet garanderen dat hiermee de tuintjes af zijn, want ik voel nog ergens rode bietjes in mijn hoofd. Maar het meeste staat er inmiddels wel op en ik zal ruimte moeten maken voor wat nieuws. De enige plek die nog leeg is, is station Valkenburg. Dat red ik niet meer dit jaar....

en goede roetsj, zoals ze hier zeggen, mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Plaats reactie