Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat wordt weer mooi!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Folkert

Nog een kleine Spätlese betreffende Dittwar II. Het doodlopend spoor had nog een stopbordje nodig, confom voorschrift:

Afbeelding

Het gaat hier om een bordje van het merk Petau. Worden al lang niet meer gemaakt, maar ik liep er toevallig tegenaan op een beurs. Het is alleen wel weer een boel gepriegel, gezien het formaat:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Meesterlijke details.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Hans,

Inmiddels heb ik alle vensters en deuren aangebracht:

Afbeelding

En regengoten en -pijpen gemaakt:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Zo, Fuchsklinge is nagenoeg af. De zwart/wit foto op de achtergrond is zoals het baanwachtershuis er in tijdperk 3 uitzag en die versie heb ik willen nabouwen. Vandaar ook de dubbelvensters. Het blijft natuurlijk wel een beetje schipperen, bijvoorbeeld vanwege het formaart van de vensters. Die zijn in het model aanzienlijk hoger, omdat ik zelf geen karton kan laseren. Er zaten aan deze zijde van de woning geen luiken, maar dat heb ik toch maar wel gedaan:

Afbeelding

Zo ziet deze zijde er tegenwoordig uit. Het dubbelvenster is 1 groot venster geworden en de witte aanbouw heb ik achterwege gelaten, omdat deze ook van later datum is. De bloembakken en de windveren komen er nog op :

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de spoorzijde, die er tegenwoordig ook iets anders uitziet. Dit is de enige zijde waarbij de kelder zichtbaar is:

Afbeelding

Afbeelding

En deze zijde is tegenwoordig ook iets anders. Helemaal links op de foto is het spoortracé nog te zien. Op dit terras destijds nog wel een biertje genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Van deze zijde heb ik geen foto. Dat was niet mogelijk, dus geheel aan mijn fantasie ontsproten.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1206
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door WimC »

Wow. Dit is mooi werk!

Vooral dit vind ik een supermooie foto.
Afbeelding

Je hebt wel veel Andreaskruizen (op de vorige pagina) gemaakt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Wim

Het zijn inderdaad nogal wat Andreaskruizen, maar wel 4 verschillende.


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door RieX »

Harry,
alhoewel ik Nederlands georiënteerd ben vind ik dit wel prachtig ik kan van die plaatjes, zoals dat juk, echt genieten.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou het wat zijn om met deze segmenten een keer op een beurs te gaan staan? Dan kunnen we deze baan een keer in het echt bewonderen _o_


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je complimenten Rieks.

Ik zie me voorlopig nog niet op een tentoonstelling staan. De segmenten zijn circa 65x33 cm en ik ben met het ontwerpen van het 3e segment bezig. Er komen daarna nog 3 segmenten die een eindstationnetje moeten uitbeelden. Als ik dan aan de andere zijde een fiddle yard heb gemaakt, dan zou het wel eens mee naar een tentoonstelling kunnen. Maar zover is het nog niet.


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door RieX »

Begrijpelijk, wel jammer. Het zou een welkome afwisseling zijn op al die h0e en wat al niet nog meer aan smalspoor waar je mee overspoeld wordt ;) Maar misschien ooit dus begrijp ik :D


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7264
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Krab »

Beste Harry het is weer genieten van je werkstukjes daar kan ik super van genieten ,zou het wel niet kunnen .
Het is soms zo levensecht dat je gewoon het verschil in het echte niet ziet .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Sjaak,

Voorlopig komt er even niets nieuws. Nu eerst wat tekenwerk voor het segment Fuchsklinge. Wel nog een fotootje van wat huisvlijt:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Al een tijd ben ik van plan om de korte rongenwagens van Fleischmann en Minitrix om te bouwen naar modellen uit tijdperk 1 en 2. De verkrijgbare rongenwagens zijn nagenoeg allemaal modellen van na de oorlog. Minitrix heeft weliswaar de Beierse H2 uitgebracht, maar dat is eigenlijk een draaischemelwagen zonder draaischemel. Voor tijdperk 1 en 2 is in N niets te vinden dat voorbeeldgetrouw is.

Afbeelding
De H2 van Minitrix, conform voorschriften beladen met boomstammen.

Maar de korte rongenwagens van Fleischmann en Minitrix hebben wel de juiste verdeling van rongen en onderstelhoogte, zoals de vooroorlogse rongenwagens deze kenden. Het Minitrix model lijkt qua onderstelhoogte (235 mm in 1:1) op de zogenaamde Verbandsbauart .

Afbeelding
De korte rongenwagen van Minitrix.

Het Fleischmann model met de grotere hoogte van het onderstel (300 mm in 1:1) lijkt juist meer op de oudere types. Maar voor beide modellen geldt dat ze circa 1 cm te kort zijn en per zijde 7 in plaats van 8 rongen tellen.

Afbeelding
De korte rongenwagen van Fleischmann, met door mij geschilderde laadvloer.

Weliswaar heeft Minitrix ooit een rongenwagen met het juiste aantal rongen en de nagenoeg correcte lengte van de laadvloer geproduceerd (cat. nr. 51 3235 geproduceerd tussen 1965 en 1969), maar dat is een oudje met slechte rijeigenschappen en zonder opschriften:

Afbeelding
Het oeroude modelletje van Minitrix, eveneens met geschilderde laadvloer.

Vandaar dat 3 Fleischmann wagens zijn opgeofferd om 2 oudere types te maken. Ergo, de zaag erin:

Afbeelding

Twee wagons leveren dan twee helften met ieder vier paar zijrongen op:

Afbeelding

Een derde wagon biedt dan de mogelijkheid een tweede ombouwmodel te maken:

Afbeelding

Voor de onderstellen geldt hetzelfde, al wordt één wagon gebouwd naar een voorbeeld met 3-assen (het grote voorbeeld is gebouwd door de staatspoorwegen van Baden). Bovendien zijn de remschoenen van het Fleischmann model verwijderd:

Afbeelding

Het resultaat van de ombouw tot drie-asser vind ik zelf wel geslaagd:

Afbeelding

De 3-assige wagon heeft weliswaar een niet zijdelings beweegbare middenas, maar gaat toch moeiteloos door een wisselstraat met Peco medium wissels. Ik overweeg deze wagon te voorzien van opschriften voor tijdperk 2. Welk voorbeeld ik zal gebruiken voor de tweede verlengde wagen weet ik nog niet. Mogelijk de Beierse variant (voor de kenners: volgens tekening 351), maar ook daarvoor geldt dat er geen opschriften voor tijdperk 1 modellen te verkrijgen zijn.



kanarie
Berichten: 262
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door kanarie »

ziet er ontzettend mooi uit zo en voorbeeld voor mijn toekomstige hout verlading module
groet kees


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Knap hoor. Ook wel dapper om daar zo aan te beginnen. Hoe zaag je dat zo precies?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor jullie reacties Kees en Folkert.

De opbouw heb ik met een heel klein zaagje gezaagd, met zo'n "scheermesjeszaagblad". Ik gebruik de gravure van de wagenbodem als hulp om op zicht haaks te zagen. Het onderstel is gewoon gezaagd met een figuurzaagbeugel. Een halve millimeter groter houden en daarna op een houten blokje met fijn schuurpapier de laatste halve millimeter eraf halen. Het is wat werk, maar het lukt best uit de hand. Wel wil ik wil ooit nog eens zo'n klein zaagtafeltje kopen.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door 141 »

Mooi gedaan Harry! Het is even wat werk, maar dan krijg je wel weer wat moois voor terug.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door HST »

Zo, je moet er maar op komen. Mooi om te zien. Wat is dat witte wat je tussen de twee delen hebt geplakt? Is dat een vulstuk styreen of een of andere dikke pasta?

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor jullie bezoekjes Erwin en Clemens.

Erwin,

Ik had niet helemaal haaks gezaagd en geschuurd, dus dat moest gecorrigeerd worden. Het onderstel was daardoor iets te kort. Styreen stripje ertussen: klaar.



Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Sky »

Mooi werk, bewonderenswaardig dat die wagon zo strak is afgewerkt op de zaagsnede.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

FidOo
Berichten: 5629
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door FidOo »

Ha Harry,

wat een gave ombouw is dit geworden zeg! Heel netjes gedaan ook.

Ik vroeg mij af met wat voor lijm jij dit soort zaken verlijmd, ik loop altijd een beetje te etteren als ik reparaties en dergelijke moet uitvoeren. (gebroken rongen en dergelijke)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Joost,

Voor dit soort klusjes gebruik ik hele goede lijm: Cyano-21. Voor het overige gewonen huis-tuin-en-keuken secondelijm.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Even een testje. Foto's maak ik meestal met een camera, maar ik ga het nu eens met mijn telefoon proberen. Hierbij dan een fotootje van mijn recente klusje, het schilderen van Kaelble trekkers:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Voor de geinteresseerden.

Het gaat om modelletjes van MZZ (witmetaal) en Modellbahn Union (3D print), waarbij wel opgemerkt kan worden dat de MZZ modellen het grote voorbeeld beter weergeven, maar de modellen van Modellbahn Union een stuk meer details hebben. Als de trekkers af zijn, zal ik opnieuw foto's plaatsen.

Het gaat om de 3-assige trekker van Kaelble uit 1939, de Z6R2A (100 pk) en de 2-asser K632ZB (230 pk) uit 1967. De laatstgenoemde is vooral bekend van het trekken van spoorwagons op de zgn. Strassenroller. De donkerblauw geschilderde modellen zijn voor tijdperk 3, de lichtgrijze juist voor tijdperk 4.

Onderaan de foto staat nog een Magirus Rundhauber met een onderstel voor de Haus-zu-Haus containers. Ook een modelletje van Modellbahn Union.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3546
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Schachbrett »

Hallo Harry,

Mooie details en sfeervolle scenery laat je zien. Gaaf.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie