Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Rene-k »

De telefoonpalen kun je nog vinden op www.miniaturmodel.cz Ze hebben best eea voor N spoor.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hé dankjewel René, da's handig. Al is mijn Tjechisch belabberd. Maar er staan leuke spullen tussen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het volgende ne tevens laatste bouwwerkje in Dittwar is het toiletgebouwtje. Het wordt net als het station exact 1:160 en dus maar ongeveer 3½x3½ cm. Het voorbereidend werk is gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb maar 1 foto (uitsnede) van het origineel, dus dat wordt een beetje behelpen:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
traiNiac schreef: 04 feb 2021 06:50 Het bankje is van Inari, liep ik ooit op de beurs in Dortmund tegenaan. Erg filigrein inderdaad, oppassen geblazen met schlilderen :D
Maar Weinert heeft ze ook (nr. 6935), alleen een beetje duurder.
Bedankt voor de reactie! Ik ken het merk Inari niet, maar via Google begrijp ik dat het Pools is?
En inderdaad, wat je zegt, oppassen met schilderen! :D

Het toiletgebouwtje ziet er weer uit als een leuke uitdaging, maar dat gaat je vast en zeker lukken! Ik ben benieuwd!

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Dank voor je bezoekje. Vandaag een eerste begin gemaakt met het piepkleine toilethuisje:

Afbeelding

Nu eerst de lijm eens goed laten drogen, voordat ik de wandjes in verstek ga vijlen. Omdat de deur- en vensteropeningen zo klein zijn (3x5 mm) heb ik maar afgezien van het boren en vijlen. De wanden zijn dus opgebouwd uit stripjes, zoals nu nog wel een beetje te zien is. Dat ziet er een stuk strakker uit, maar vergt wel wat nabewerking om gladde wanden te krijgen, verwacht ik.


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Hugo »

Goed werk, de knik in de onderkant van het dak lijkt mij een uitdaging, maar dat komt vast wel goed.

Welk materiaal gebruik je voor de muren?
traiNiac schreef: 14 feb 2021 17:57 Hallo Wim,

Dank voor je bezoekje. Vandaag een eerste begin gemaakt met het piepkleine toilethuisje:

Afbeelding

Nu eerst de lijm eens goed laten drogen, voordat ik de wandjes in verstek ga vijlen. Omdat de deur- en vensteropeningen zo klein zijn (3x5 mm) heb ik maar afgezien van het boren en vijlen. De wanden zijn dus opgebouwd uit stripjes, zoals nu nog wel een beetje te zien is. Dat ziet er een stuk strakker uit, maar vergt wel wat nabewerking om gladde wanden te krijgen, verwacht ik.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door kees gorter »

Leuk z'n andere techniek van raamgaten, ik boor en snij en vijl het eigenlijk altijd.

Kees


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Pierre »

Wat een leuk projectje Harry. Echt een uitdaging. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo allen,

Dank voor jullie bezoekjes.

@ Nico

Ik gebruik gewoon plastic plaat (polystyreen) van 1 mm dikte voor mijn gebouwen. De knik zal op dezelfde wijze gaan als de knik in het dak van het hoofdgebouwtje (hier)

@ Kees

Ik normaal ook, maar omdat de vensters hier zo klein zijn heb ik het zo maar eens geprobeerd. Eens zien hoe het eruit ziet als de wandjes een kleurtje hebben gekregen.

@ Pierre

Dank voor je compliment. Net als jij ben ik groot voorstander van het aanpassen van bestaande huisjes of zelfbouw. He geeft je baan toch iets unieks. Bovendien wil ik graag naar het grote voorbeeld bouwen en dat leidt ertoe dat je nagenoeg nooit een geschikt bouwpakket vindt, of dat om moet bouwen. Zie ook mijn draadje over het aanpassen van station Rudersberg in N (hier) of Ludwigsruhe in HO (hier). Dat zijn wel bouwpakketjes die flink zijn aangepast.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het toiletgebouwtje is weer een beetje gevorderd. Al zou ik eens moeten nadenken over een kleinere schuurmachine:

Afbeelding

De wanden zitten aan elkaar, de vensters en deuren zijn geplaatst, de ondersteuning voor het dak ook:

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

En klaar is het toiletgebouwtje. Nog wat weatheren, een regenpijp en misschien deurkrukken, maar ik ben tevreden met het resultaat van mijn gepriegel:

Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door erik-n-fan »

Leuk gedaan! En mooi gedetailleerd ook.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Nico Essers »

Zier er fraai uit Harry. Weer een aanwinst op je baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door kees gorter »

Mooi geworden !


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank heren!

Ook bezig geweest met het schilderen en superen van een heel klein autootje. Het gaat om een BMW Dixi uit 1931-1932. Past qua tijdperk dus geheel bij het station Dittwar. Een paar fototjes:

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat om een witmetalen kitje van MZZ, geschilderd en voorzien van nummerbordjes.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door maarten »

Héél netjes!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Hugo »

traiNiac schreef: 26 feb 2021 16:43 Hallo N-fans,

En klaar is het toiletgebouwtje. Nog wat weatheren, een regenpijp en misschien deurkrukken, maar ik ben tevreden met het resultaat van mijn gepriegel:

Afbeelding
Knap hoor, ziet er fantastisch uit! :Thumb


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank Maarten en Hugo!

Het wordt nu tijd voor Dittwar II, het segment met het laadspoortje van Dittwar. Het station van Dittwar was – hoewel sinds 1932 gedegradeerd tot Agentur -- van belang voor de plaatselijke industrie. Het Tauberbischofheimer Kalk und Schotterwerk Anton Wild lag op 10 minuten verwijderd van het station Dittwar. Van hieruit werden kalkprodukten verzonden naar met name Beieren en werden cokes voor de kalkbranderij aangevoerd.
Vlakbij het station lag ook een steengroeve van de firma Zeidler & Wimmel uit Kirchheim bij Würzburg. De hier in de zgn. Heidenkessel gewonnen travertin werd eveneens verladen in Dittwar. Daartoe was het station ook uitgerust met een kraan.
Mijn- en stamhout afkomstig van Ahorn bomen uit de nabijgelegen Heckfelder bossen werden door Lukas Hammerich & Sohnen naar het station vervoerd en op de trein geladen. Door de ontwikkeling na de Tweede Wereldoorlog van een industriegebied vlakbij het station, kreeg het goederenvervoer nog een opleving. Hier was bijvoorbeeld een fabriek voor veiligheidsglas gevestigd.



beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door beagle »

altijd leuk die karton bouw.. het heeft toch een andere uitstraling dan dat plastic.
Laatst gewijzigd door beagle op 28 feb 2021 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Erik,

Dank voor je bezoekje hier. Het is trouwens geen karton, maar plastic plaat.

En zoals ik al aangaf in mijn vorige berichtje: ik ga beginnen met het tweede boekenkastsegmentje Dittwar II. Het tekenwerk ter voorbereiding van het gezaag en geboor is klaar:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 okt 2022 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Vandaag al een beetje houtwerk gedaan voor het segment Dittwar II, morgen volgen wat fotootjes. Maar eerst even mijn nieuwe aanwinsten tonen. Het heeft even geduurd, maar de spulletjes uit Tsjechië zijn eindelijk gearriveerd:

Afbeelding

De waterkraan type "Spitzner" wordt nog wel wat aangepast, omdat de uitloop wel typisch Tsjechisch is. In Beieren was een vergelijkbare waterkraan in gebruik, maar dan met een andere uitloop.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het geraamte van Dittwar II is klaar. Nu nog de tussenspanten. Ik heb wel alvast de verbinding met Dittwar I gemaakt m.b.v. eierkistsluitingen:

Afbeelding

En dan loop je meten weer tegen een onverwachte tegenvaller aan:

Afbeelding

Het zijschot (populierentriplex van 12 mm) van Dittwar I is een klein beetje kromgetrokken. Daardoor ontstaat in het midden een spleet van ca. 1 mm tussen beide segmenten. Jammer, maar nu niets meer aan te doen. Zal wel gebeurd zijn door het bevochtigen van het ballast.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Vandaag de tussenschotten aangebracht en de sporen gelegd in Dittwar II. Volgende fase is het aanbrengen van de wisselaandrijvingen:

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De handmatige wisselaandrijvingen zijn geplaatst en alle draadjes aangesloten:

Afbeelding

Het minder leuke (voor mij althans) is weer achter de rug, er wordt weer aan de bovenzijde gewerkt:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Bjor »

traiNiac schreef: 14 mar 2021 17:11 Het zijschot (...) is een klein beetje kromgetrokken. Daardoor ontstaat in het midden een spleet van ca. 1 mm tussen beide segmenten. Jammer, maar nu niets meer aan te doen.
Daar is wel wat aan te doen, door tegen het schot een 3mm dikke hoeklijn te schroeven. Die trekt het wel weer recht.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Plaats reactie