Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank Ben, goeie tip!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Weer een stukje verder. Het reliëf en de steunmuren zijn aangebracht:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Aan het einde van het opstelspoortje moet een stootblok worden geplaatst. Het moest natuurlijk wel een type zijn dat al in gebruik was in tijdperk 2. In mijn voorraadje te bouwen kits liggen nog wat exemplaren (afgezien van al die onrealistische stootblokken met buffers). Ik heb de keuze tussen de Roco stootblokken en de wat kleinere messing stootblokjes van Brawa en Weinert. De Brawa stootblokken waren al in tijdperk 1 in gebruik:

Afbeelding

Er zitten twee soorten in een setje, waarvan eentje met overigens mooi weergegeven buffers. Maar die gebruik ik niet, dus ik heb de bufferbalk vervangen door een houten bielsje:

Afbeelding

De Brawa stootblokjes zijn bruikbaar voor elk railsysteem, omdat ze over de railstaven worden geschoven. Hierbij nog een linkje naar een foto van het grote voorbeeld.

Het zeer fraaie stootblok van Weinert (ook geschikt vanaf tijdperk 1) bevat echter twee spoorstaven van code 55 en past dus alleen bij Peco finescale:

Afbeelding

Maar ook de Roco (nu Fleischmann) stalen stootblokken mogen er zijn. Ze zijn een stuk robuuster dan de vorige, maar evengoed zeer gedetailleerd:

Afbeelding

Deze zijn ook zeer fraai (hierbij een fotootje van het grote voorbeeld) en deze worden net als de Brawa stootblokken over de rails heen geplaatst:

Afbeelding

Maar de keuze voor deze plek is toch op het lichter uitgevoerde Brawa stootblok gevallen:

Afbeelding

Waarmee de Roco stootblokken binnenkort vrij komen voor de geïnteresseerde liefhebber :lol:
Voor een redelijk compleet overzicht van de in N spoor verkrijgbare stootblokken zou eens hier moeten kijken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hoewel ik mijn eigen draadje vervuil met berichtjes over (voor mij nieuw ontdekte) aanwinsten, bij deze toch een paar fotootjes van de pallets en "gitterboxen" van PTL Bahn. Beetje gepriegel om in elkaar te zetten, maar wel fraai om te zien. Ook al zullen ze geen plaatsje krijgen op dit segment, want daarvoor zijn ze een beetje te modern :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mooi spul, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Ik was hier al een tijdje niet meer geweest, maar ik zie dat jij (in tegenstelling tot mij) niet hebt stil gezeten! Leuk om te zien hoe Dittwar verder gaat. En mooie details, daar hou ik wel van!
Ook je toiletgebouwtje is erg mooi geworden. :) Voor mijn nieuwe baantje heb ik ook een echt stationsgebouw nodig (in tegenstelling tot de halte die ik tot nu toe gebruikte). Dat gebouw wil ik zelf gaan maken, naar voorbeeld van het EG van Wilsenroth. Ik zal nog eens goed bij jou afkijken hoe je het aanpakt. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het bouwseizoen is weer begonnen. Het toilethuisje staat inmiddels op zijn plek en is nog voorzien van deurklinken als finishing touch:

Afbeelding

En op het segment Dittwar II zijn ook vorderingen zichtbaar. De railstaven zijn in een eerste laag roestkleur gezet (ze worden nog donkerder gemaakt) en de heuvel op de achtergrond heeft vandaag een laag flexibele tegellijm gekregen. De Bahnhofsvorsteher van Dittwar is met zijn BMW Dixi even polshoogte komen nemen:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Eeven een tussendoortje. Deze zomer op vakantie geweest in Franken en het Deutsche Dampflokmuseum bezocht. Naast allerlei fraais in schaal 1:1 was daar ook een N-baan te zien van het Bw Neuenmarkt-Wirsberg, waar het museum in gehuisvest is. Een fotootje:

Afbeelding

Leuke baan, maar in hetzelfde museum is ook een HO-baan te zien, gemaakt door Josef Brandl. De baan beeldt de Schiefe Ebene uit, het lange hellingtraject dat naar de Schwäbische Alb leidt:

Afbeelding

Afbeelding

Mocht iemand geinteresseerd zijn, de bouw van deze fraaie modelbaan is beschreven in een aflevering van het Eisenbahn Journal:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Goed dat er weer voortgang is op segment 2. De deurklinken van het toilethuisje zien er geweldig uit! Inderdaad net een klein detail dat het net een tikje extra geeft. Hoe heb je die gemaakt?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De ondergrond van het segment Dittwar II vandaag voorbereid en ook een aantal Wiking autootjes geschilderd in typische tijdperk 3 kleuren:

Afbeelding

@ Wim,

Dank voor je bezoekje hier. De deurklinken zijn geen zelfbouw, maar van FKS.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Weer geringe vorderingen in Dittwar II. De overweg krijgt vorm:

Afbeelding

En een stapeltje echt houten bielzen neergelegd. Ook het Brawa stootblok heeft en biels extra gekregen, mnaar dat vind ik bij nader inzien wat minder fraai:

Afbeelding

Verder heeft een kraan die ik lang geleden heb gemaakt, eindelijk een fundament en een plaatsje op het segment gekregen:

Afbeelding

En er is een begin gemaakt met de weg en de ruimte tussen de sporen:

Afbeelding

Dat moet nu wel en paar daagjes drogen.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Harry,

Mooie modelbouw vooral omdat je veel zelf maak.
Daar ben ik nooit aan begonnen geen geduld voor

Petje af _o_ _o_ _o_

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door HST »

Mooi vorderingen Harry, een genot om naar te kijken. Bewonderenswaardige details weet je aan te brengen, zoals de deurklinken. Ik hou het zelf bij een tipje verf.

Gr. Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

@ Bob, Erwin,

Dank voor jullie reacties. Deze winter weinig kunnen doen aan de segmenten. Het plafond van mijn werkaruimte moest worden aangepakt, dus alles was (niet geheel stofvrij :o ) opgeborgen.

Enige tijd geleden zijn twee vrachtwagens beland in Dittwar. Niet geheel passend want tijdperk 3 en nog wat bleekjes:

Afbeelding

Maar daar is enige verandering in gekomen. Ik zie alleen dat ik nog een Mercedes-ster moet aantippen:

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat zijn mooi vrachtwagentjes.

Welke periode is jou baan dan, II?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Folkert,

Deze segmenten zijn tijdperk 2 inderdaad. Ik heb ze gemaakt voor de Arnold Kittel stoomwagen en die reed op dit traject in de jaren '30.



MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door MisterT »

Vol verbazing kijk ik door dit topic heen. De details zijn geweldig, helemaal als je bedenkt dat het gebouw zelf gemaakt is. Ook al ben ik me er van bewust dat alles op 1:160 zeer klein is, ik moest toch even een 2e keer kijken bij de foto’s met het 1 cent muntje er naast. Hoe krijg je alles zó gedetailleerd… wat gebruik je qua ‘gereedschap’ daar voor? Je moet bijna met een microscoop werken denk ik dan (vooral de auto’s!)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo T,

Dank voor je bezoekje aan mijn draadje. Ik gebruik geen speciale gereedschappen. Een goede leesbril, een goed pincet en een beetje vaste hand wil wel helpen. Soms check ik met een vergrootglas of het resultaat goed is, maar de meeste minder geslaagde zaken vallen pas op als ik er een fotootje van maak. Die zijn onverbiddelijk :mrgreen:

Wel vind ik dat details juist net dat beetje meer kijkplezier bieden. Ik prefereer daarom zelf een kleine baan of diorama met goed uitgewerkte details boven een grote baan met veel rijplezier. Maar dat is voor iedereen weer anders.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Weer eens wat gedaan aan segment Dittwar II. De voorzijde is met gaas bespannen en daarna voorzien van papier maché. Dat laatste is de basis voor de gipslaag en moet nu eerst een tijd drogen:

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Gisteravond een uitlaat gemaakt voor Dittwar II:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De uitlaat ingebouwd en het geheel voorzien van een laagje flexibele tegellijm:

Afbeelding

Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door erik-n-fan »

Mooi!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je complimentje Erik,

Inmiddels weer iets verder: de weg en het ballast voor de rails is aangebracht en tevens een eerste basislaag voor het groen:

Afbeelding

Dat zijn micro schuimvlokken van Woodland Scenics, waarop korte grasvezels op aangebracht gaan worden. Beide segmenten gekoppeld laten het verschil goed zien:

Afbeelding



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Bert79 »

Wat een mooi project is dit, Harry! De aandacht voor detail komt in alle facetten naar voren!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je compliment Bert.

Deze Koningsdag maar eens benut om de (droogstaande) beekbodem aan te duiden met steentjes en gruis en verder te "groenen". Grasvezeltjes van 1,5 mm hoog, schuimvlokjes en bloempjes:

Afbeelding

Wat me wel opviel is dat ook de grasvezels niet kleurvast zijn. Het segment Dittwar I is anderhalf jaar geleden van grasvezels voorzien en die zijn een stuk donkerder geworden. Terwijl verkleuring juist de reden was dat ik ben overgestapt van schuimvlokken naar vezeltjes. Ik moet duidelijk het bouwtempo wat gaan opvoeren :lol:

De beek blijft trouwens droog, omdat-ie niet geheel waterpas loopt. Dus als ik daar modelwater in doe, gaat dat een bijzonder effect geven :D
Misschien dat ik wel wat glanzende lak over de steentjes laat lopen.

Ook (weer) een foutje gemaakt: de wateruitlaat is nog niet geschilderd. Je kunt dus nog steeds het groene rietje zien. Dit weekeinde maar eens aanpakken.


Plaats reactie