Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Mijn methode om te groenen is als volgt. Eerst met verdunde houtlijm een laag Woodland Scenics turf op de bruine ondergrond aanbrengen. Een dagje laten drogen en dan opnieuw verdunde houtlijm aan brengen op de laag turf. Daarna afstrooien met grovere turf en tenslotte grasvezels erover heen. Ik gebruik vezels van 1,5 en 2.5 mm. lengte. Hierbij wat foto's.

Op deze foto is te zien dat de laag turf opnieuw is voorzien van verdunde houtlijm en er zijn wat grovere schuimvlokken aangebracht:

Afbeelding

Op deze foto zijn aan de bovenzijde van de keermuur al vezels aangebracht en aan de onderzijde zie je nog de eerste laag turf (zonder houtlijm):

Afbeelding

En op deze foto is alles voorzien van turf en vezels:

Afbeelding

Nu alles goed laten drogen en de volgende keer alle losse vezels en schuimvlokken verwijderen. Het stationsgebouw staat nu ook definitief op zijn plek:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Oh oh wat wordt dat weer mooi allemaal!
Tegen de tijd dat ik aan het groen toe ben, zal ik al die draadjes nog eens doorlezen.
Zal wel een gevalletje keuze stress worden met al die methodes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Folkert,

Dank voor je bezoekje. Ik heb voorheen altijd Woodland Scenics turf gebruikt en geen vezels, omdat ik die eigenlijk te groot vind. Maar turf verkleurt nogal snel en inmiddels wel vezels gevonden van 1,5 mm en 2 mm. Dat vind ik voor N spoor wel acceptabel, mits geen Engels grasveld uitgebeeld hoeft te worden.



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Ronaldp »

Welke vezels heb je gevonden?
Merk?
En welk merk schuimvlokken?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Hugo »

Folkert van Wijk schreef: 25 okt 2020 14:09 Oh oh wat wordt dat weer mooi allemaal!
Tegen de tijd dat ik aan het groen toe ben, zal ik al die draadjes nog eens doorlezen.
Zal wel een gevalletje keuze stress worden met al die methodes.
Geen stress Folkert, het is hobby: let's have fun.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Ronald,

De schuimvlokken op de onderlaag (fine turf) zijn van Woodland Scenics, de grovere schuimvlokken van allerlei merken: Woodland Scenics, Busch, Rybka, Heki en zelf vervaardigd uit schuimrubber. De korte vezels zijn van Noch, de langere van verschillende merken: Anita Decor, Noch, Berka, etc.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Het ziet er erg goed uit! :Thumb Het blijft opvallend hoe het aanzicht verandert als je gaat groenen. Er zit direct zoveel meer leven in het diorama! :)
Wat betreft vezels of vlokken, het blijft lastig in N. Zelf ga ik vezels proberen, maar ik moet nog wel een electrostatische begrasser aanschaffen. Volgende keer als ik in NL ben. Dat zal dus wel ergens in 2021 worden vrees ik... :?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Dank voor je bezoekje. Het groenen doet inderdaad wonderen. Ik heb nu alles voorzien van gras en struiken:

Afbeelding

Ook voor een eerste keer in N gewerkt met een combinatie van technieken. Onderstaand heestertje (ca. 3 cm hoog) bestaat uit een takje zeemos, voorzien van bruine vezels en daarna van een bladerdekje. Ik ben best tevreden over het resultaat, ook van heel dichtbij:

Afbeelding

En tenslotte nog een totaalfotootje:

Afbeelding

Nu alleen nog de kleine details, de hekjes, figuurtjes, laadgoed, wegverkeer etc. En er moet nog een toiletgebouwtje gemaakt worden dat links naast het stationsgebouw moet verschijnen.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Bjor »

Lekker fris en een beetje ruig, dat groen. Dat is goed gelukt Harry; mooi gedaan.
Ik ben ook benieuwd naar het vervolg.....

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dat is een mooi stukje Harry, daar word ik blij van, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Kevin Nijssen »

Wat een mooi resultaat! Elke keer mooi om te zien hoe landschappen veranderen door al dat groen.

Groetjes,

Kevin


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door bob vermeulen »

Harry,

Inderdaad verandert het diorama naarmate je meer groen aanbreng maar ik denk dat we nog veel meer details gaan zien en die zullen het diorama ook nog wel gaan verbeteren denk ik, maar tot nog toe _o_

Overigens wat een selectie aan verven heb je daar staan........

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Ben, Michiel, Kevin en Bob,

Dank voor jullie bezoekjes en complimenten. Ik ben er ook wel blij mee, zeker omdat ik hier voor het eerst vezels (van 1, 1,5 en 2,5 mm lengte) heb gebruikt in N. In combinatie met een onderlaag schuimvlokjes (Woodland Scenics turf) ziet het er best goed en ruig uit.

Volgende stap zijn de details, maar dat valt nog niet mee. Behalve een paar lantaarnpalen, hekjes, wisselsteller en wat rommel op het laadplatform weet ik nog niet goed wat te plaatsen. Dit segment is gesitueerd in de jaren '20-'30 van de vorige eeuw en daarom zijn de meeste details te nieuw. Eerst dus maar eens een fotosafari door het Internet, op zoek naar oude foto's van nevenlijnstationnetjes waarop details te zien zijn. De foto's van Dittwar die ik tot nu toe heb gezien, bieden echter weinig details. Ik sta dus open voor goede suggesties, waarvoor alvast dank :)


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Bjor »

Harry,

Sowieso hoort er op een Epoche II station een Bahnsteigsperre, want reizigers konden alleen met een geldig vervoersbewijs het perron betreden.
De Sperre op landelijke stations is vaak een borsthoog hek (ca. 7,5mm hoog) dat het hele perron afgrendelt, met één of meerdere controlehuisjes voor de controleur. Deze afsluitingen waren in gebruik van Epoche I tot ver in Ep. III.
Dit en heel veel foto's van stations uit alle perioden met alle "d'rop en d'ran" vind je in het schitterende boek: Modellbahn Wissen - Bahnhöfe Vorbild & Modell: https://shop.vgbahn.info/vgbahn/shop/ba ... _3678.html

Verder kun je het volgende toevoegen:
- seinen
- Läutewerk
- Aankomst- en vertrekstaat
- banken
- papierkorf
- baggagekar
- kruier met steekwagen
-Hampelmann
-Perronkaartautomaat
- worst- en bierkraam
- Auto's en/of rijtuigen
- bloembakken (aan vensters, hekken en Bahnsteigsperre)
- kisten, zakken en pakken, post
- waterkolom(men) (een stoomlok is sneller door zijn water dan door zijn kolen heen.)
- perronverlichting
- telegraafpalen
- stroomleidingen
- verkeersborden Ep II

Voor mooie voorbeelden kun je ook hier kijken:
https://asoa.de/spur1-woytnik.htm
Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Ben,

Dank voor de vele tips, daar zit zeker het nodige bruikbaars tussen. _o_ _o_

Ik neem het niet allemaal over, want ik wil het grote voorbeeld zo goed mogelijk benaderen. Dus geen seinklok of waterkolom, want die waren niet in Dittwar aanwezig. Het totale traject was met 6 km te kort om op dit tussenstationnetje water in te nemen. En ik vraag me af of op deze uiterst rustige nevenlijn met maximum snelheid van 35 km/u van een beveiliging met seinklokken sprake is geweest. Ik weet het niet en heb er niets over kunnen vinden, maar met de andere zaken kan ik zeker uit de voeten. Dat boek ga ik zeker aanschaffen. Dank!


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Bjor »

Hoi Harry,

Leuk dat je je er zo in hebt verdiept. Je hebt gelijk. Op een 6km traject is beveiliging niet nodig. Wellicht reed er ook maar alleen die Kittel stoomwagen, al dan niet met goederenwagon. Maar misschien stond er op het perron wel een H(alt) bord? En voor de overweg een P(feifen) bord?

Ik ben benieuwd naar het verdere verloop. Ik vind dit een heel leuk draadje.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Krab »

Hoi Harry het is genieten als ik op jou baantje kijk vooral hoe ,
met een stationnetje zo'n mooi aangekleed met de mooie omgeving.

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door RieX »

Harry,
wat ziet dit er ontzettend goed uit zeg! Zijn al je struiken op dit diorama gemaakt van zeemos? En wat gebruik je als bladerdakje, turf? Ga zo door, ik geniet hier van.


Groet Rieks

N scale, what else?

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door tv_man »

Het is een heel mooi tafereeltje geworden zo, ben benieuwd wat voor details er nog gaan komen voordat je zegt dat het af is. De achtergrond helpt ook mooi met het creëren van stemming.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het is tijd voor het zout in de soep, zoals onze oosterburen zeggen.

@ Ben

Op dit lijntje reed in tijdperk 2 inderdaad alleen de Kittel, met op zondag een versterkingswagon voor de wandelaars. Goederen werden in Dittwar ook verladen, al was dat zeer bescheiden. Ik kom daar later nog op terug bij het bouwen van segment Dittwar II.

@ Sjaak & Norman

Dank voor jullie bezoekje en complimenten.

@ Rieks

Het meeste is inderdaad zeemos, al is er ook wat IJslands mos en gewoon wat grove schuimvlokken. Voor he bladerdakje op de voorgrond heb ik Polàk Naturex gebruikt. Vrij kostbaar spul maar wel heel fijn (max. 0,6 mm). Dat gebruik ik alleen voor bomen en struiken aan de voorkant.

Eerst de goederenloods van de nodige details voorzien. Dat het hier om tijdperk 2 gaat is te zien aan de kar met zwenkwieltje (Schiffer) en de gaslantaarn (Ratio) links:

Afbeelding

Afbeelding

De lange balk onder het dakbeschot is niet helemaal conform het grote voorbeeld, want stond op een foto uit 1997 8)7

Afbeelding

Ook aan de zijde van de wachtruimte een gaslantaarn, nu met laddertje.

Afbeelding

En ook dat is conform het grote voorbeeld. Onderstaande foto uit de dertiger jaren komt uit een artikel van Robert Frei over het "Dibbermer Bahnhöfle" in het boek van Edelmann e.a., Die Eisenbahn im Main-Tauber-Kreis (p. 236). Het is een van de zeer weinige foto's uit tijdperk 2.

Afbeelding

En de eerste Preisertjes zijn gearriveerd. Meer zullen het er niet worden ...

Afbeelding

Ondertussen wordt nog aan nieuwe details gewerkt, zoals een wisselsteller (Weinert):

Afbeelding

Laddertjes (Bavaria), oude steekwagens (Schiffer) en fietsen (Artitec):

Afbeelding

En tenslotte een bouwpakketje voor zeer fraaie telefoonpalen van het tjechische merk Miniatur, ooit in Dortmund gekocht maar verder nooit meer gezien:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Nog wat details. Verkeersborden in tijdperk 2 uitvoering. Zoals onderstaand gevaarbord, wat enigzins afwijkt van het hedendaagse bord in de vorm van het uitroepteken. Kortom: niet echt zichtbaar, maar het gaat (mij) om het idee:

Afbeelding

Duidelijk afwijkender is de aangegeven maximum snelheid (de destijds gebruikelijke witte mast vraagt nog wat verf):

Afbeelding

Evenals de verplichte rijrichting. De smalle weg naar boven is namelijk eenrichtingsverkeer:

Afbeelding

Nu alleen nog het toiletgebouwtje maken :roll:


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Dat ziet er goed uit, dat zout in jouw soep! _o_ Die details geven net dat beetje extra smaak, zoals die rol draad tegen de muur van de loods.
Nog een vraagje: dat bankje (met wachtende reiziger) ziet er ook erg filigrein uit. Welk merk is dat?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hoi Wim,

Dank voor je bezoekje. Het bankje is van Inari, liep ik ooit op de beurs in Dortmund tegenaan. Erg filigrein inderdaad, oppassen geblazen met schlilderen :D
Maar Weinert heeft ze ook (nr. 6935), alleen een beetje duurder.


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Hugo »

Wat vuil, roest of afbladderende verf op die witte mast (paal) vind ik niet storend. Ziet er allemaal prachtig uit met als uitschieter de waterafvoer in de stenen steunmuur.
traiNiac schreef: 30 jan 2021 10:55
Duidelijk afwijkender is de aangegeven maximum snelheid (de destijds gebruikelijke witte mast vraagt nog wat verf):

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je bezoek en complimenten Hugo. Het segment(je) is bijna klaar.


Plaats reactie