Schwartzkopf

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Dag allen,

Een nieuw projectje van mijn kant welke bij toeval is ontstaan. Een tijdje geleden heb ik van een oudere dame Minitrix materialen gekregen welke van haar overleden man waren geweest. Ze wilde dit eerst weggooien omdat het oud en deels kapot was, zoals huisjes, locomotieven etc. En dat is zonde natuurlijk!
Thuis komend alles maar eens grondig geinspecteerd en kwam tot de conclusie dat er wellicht nog wel iets van te maken is. 8-)
Omdat ik de laatste tijd met name kleine projectjes doe was het idee geboren om een klein pendelbaantje te maken met een kopstationnetje. En gezien mijn meeste projecten bijna alltijd het woord "Schwartz" in wordt gebruikt, gaat dit projectje "Schwartzkopf" heten. Wel een toepasselijk naam dacht ik zo. :mrgreen:

Materialen:
Berken multiplex als basis met een afmeting van 100×50cm, Styrodur hardschuim, Minitrix rails uit diverse legeringen (uitdaging in stroom geleiding.......), Minitrix wissels met spoelen, oude huisjes en zooi waarvan ik nog niet weet wat ik er mee ga doen. :roll:
Tijdperk, plan en aansturing:
Tijdperk III/IV in Duitsland, beneden kopstation met omloop en lokloods, boven kopstation met rangeer spoor, schaduwstation, Traincontroller aansturing met Twincenter, Digikeijs DR4088LN bezetmelder en Lenz LS150 wisseldecoder.

Heb geen echt baanplan gemaakt, gewoon puzzelen met ideeën en uitrekenen. Verder komen de creatieve aanvullingen op zijn tijd en gezien deze bizarre Corona periode, een leuk dingetje om erbij te doen. Kortom, een uitdaging om van oud materiaal iets leuks maken is het idee achter dit projectje. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Schwartzkopf

Bericht door kees gorter »

Leuke binnenkomer.
Dit zijn altijd de dingen die ik op treinenbeurzen zoek.
Locomotiefen die niet meer kompleet zijn , vind ik het leukste om er nog iets van te maken.

Kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Klein stukje verder met het projectje. Alle wissels, rails en aandrijvingen nagekeken, schoongemaakt en deels vervangen. Leuk om te doen maar kost wel veel tijd om oude spullen in orde te krijgen. Maar goed, dit wist ik vooraf en ga maar weer eens verder brainstormen over het baanplan. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Schwartzkopf

Bericht door Nico Essers »

Dat is een leuk pendelbaantje Brendo. Ga weer met plezier je werkzaamheden volgen wetende dat ook hier weer een juweeltje zal ontstaan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Schwartzkopf

Bericht door tv_man »

Ik vermoed dat je wederom gaat bewijzen dat je van een berg 'oude rommel' een heel mooie baan kan maken. Ga je nog proberen om zoveel mogelijk van deze partij spullen te gebruiken en zo min mogelijk nieuwe spullen aan te schaffen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Dag Nico en Norman,
Dank voor jullie reacties.
Ik ga inderdaad van deze recycle baan zoveel mogelijk hergebruiken behalve de aansturing, deze is van digikeijs. Wat rails, 3 wissels en 2 spoelen konden de ton in, was niet betrouwbaar en niet goed gangbaar te krijgen. Het leeuwendeel van de materialen komt uit de jaren 60 en 70 dus heeft wel eens problemen. De huizen moet ik uitzoeken en herbouwen/aanpassen wat stuk is. Kortom, een leuk projectje en een mooi item in onze recyculaire wereld. :mrgreen:


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Schwartzkopf

Bericht door shoven »

Circulaire economie in schaal N. Mooi man.
@Jeroen: Greta kan tevreden zijn, en jij daarmee ook natuurlijk. :mrgreen: 7(8)7

Bren, ik heb je Kreis um die Kirche vandaag gezien bij Hans in de winkel, mooi werk hoor.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Steven, circulaire economie is hot, dus ook in onze hobby!
Leuk dat je in Lochem het baantje hebt gezien en thanks voor je compliment.
Begrijp alleen de opmerking aan Jeroen niet.... 7(8)7


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Schwartzkopf

Bericht door shoven »

Dat gaat erom dat Jeroen een enorme fan is van Greta Thunberg en alles wat duurzaamheid betreft.... not. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Hahaha, vat hem! :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Dag allen,
Omdat 1 pendelbaan niet spannend genoeg was heb ik er maar een 2e pendelbaan bovenop gedaan. :mrgreen:
Bedoeling is dat de onderste pendelbaan 3-4 locs kunnen rijden en de bovenste 2 locomotieven. Ben er wel achter gekomen dat oude spullen veel tijd kosten het goed aan de praat te krijgen.... 8)7 Maar ja, dat was mijn uitdaging.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schwartzkopf

Bericht door epocheales denken »

Hoi Bren,

Weer een pareltje uit jouw hand deze baan! Blij je graag volgen, heel inspirerend. Overigens,hoe is het met mijn grote favoriet "Schwarzwald"?
Mis het wel een beetje, maar ja ook jij hebt maar 2 handen... ;)

Veel succes met dit baantje.

Groetjes,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Schwartzkopf

Bericht door dwarsligger »

Spannend!!! Ook deze gaan we weer volgen, want je vorige topic was top! En een leuk baanplan! Beperkt, maar genoeg om je even zoet te houden.

Laat ook goed zien hoe je iets maakt, want dat is net zo belangrijk als wat. Ik heb zeer veel gehad aan je stappen plan van je vorige rondje om de kerk.

Het is allemaal niet zo moeilijk als je weet hoe, maar de meesten zeggen dan: hoe dan? (En ik ook)

Ben benieuwd naar het vervolg!


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Dank voor jullie reacties.
@Hans: of dit projectje gaat slagen weet ik nog niet. Het wordt uit hoofdzakelijk gerecycled materiaal gemaakt. De rails en wissels hebben veel aandacht nodig om alles soepel te laten rijden. :? Het schiet nog niet echt op maar probeer tegelijk nieuwe technieken uit. Baan Schwarzwald ligt even stil en ik zit erover te denken om deze deels te strippen en weer op ga bouwen geheel met servo's en Peco code 55. Kortom, als een baan klaar is ben je altijd weer op zoek om het te verbeteren of te vernieuwen. ;) Echter op dit moment heb ik me gefocust op kleine projecties en diorama's.
@Hannes: zal uiteraard proberen zoveel mogelijk te laten zien maar ben, wat ik ook schreef bij Hans, ook bezig met nieuwe technieken. Hoe dit uitpakt weet ik nog niet......Zo is op de foto's te zien dat de baan wordt gelegd op hardschuim inplaats van direct op een houten ondergrond. Moet zeggen dat dit veel mogelijkheden biedt met wat ik eventueel van plan ben. :ugeek: Dus in jou woorden, wordt spannend!


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Schwartzkopf

Bericht door Jeroen »

shoven schreef: 07 jun 2020 19:39 Dat gaat erom dat Jeroen een enorme fan is van Greta Thunberg en alles wat duurzaamheid betreft.... not. :mrgreen:
Ik zie hem nou pas, Steef! Maar inderdaad. Ik ga nog liever een drankje doen met Conchita Wurst. Die Greta gooi ik meteen in een stuwmeer met een Tesla eraan als ballast.

Maar goed, bij het doorpluizen van dit forum stuitte ik ineens op dit baantje-in-wording. Leuk, Bren! Als je dit met hetzelfde oog voor detail maakt als dat rondje in Lochem, dan zit het wel snor. Ik ben wel fan van less-is-more, maar je gooit genoeg uit het zicht lijkt me zo.

Leuk, we volgen je!


Afbeelding

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Schwartzkopf

Bericht door Raymond (UK) »

Leuk zo’n recycle baantje. Ziet er goed uit.

Ik heb ook net wat 60er jaren Minitrix spul gekregen. Het is wel wat veranderd door de tijd. Zelfs de kappen van de locs zijn van metaal. Oudste zoon is er een baantje van aan het maken.

Ik ga dit zeker volgen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Leuk dat jullie het ook gaan volgen hoe ik mij hier doorheen martel. :P Jeroen, ik heb nog veel hardschuim liggen en wat zakken gips en restpartijen materiaal. Als het mee zit blijft er nog iets zichtbaar. (Ca. 1/3) ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwartzkopf

Bericht door brendo »

Een kleine update van de laatste werkzaamheden. Wat oude tunnelportalen, een muurplaat en restmateriaal van vorige projecten worden gebruikt. Eens kijken wat ik verder ga doen......

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie