Het rijk N op zolder

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Hallo allemaal,

na een jaar of 10 (hoe lang hebben we dit forum ... ?? ) lijkt me nu de tijd gekomen om mijn vorderingen op modelspoorgebied ook eens met jullie te gaan delen.

Heul lang geleden toen ik een kleine Guus was, toen las ik wel eens in de hobby bulletin's van mijn vader. Daar stonden ook artikelen in over modelspoor. Een van die series beschreef het rijk H0 op zolder.

Aangezien wij n-spoor hebben leek me het rijk N op zolder veel toepasselijker.

Anyway ....

Ik ben ergens in mijn studententijd rond 1990 weer begonnen met modelspoor. Mijn eerste startsetje gekocht bij de lokale modelspoorwinkel Pijplines in Enschede.
Zo'n V100 met 3 goederenwagentjes.

Ondertussen een flinke verzameling rollend materieel.

Na mn studententijd is alles mee gegaan van Enschede naar Almere. Nog later is het hele spul weer meegegaan naar Hilversum.
Maar in Hilversum had ik een andere ruimte, een goede reden om overnieuw te beginnen.
Ook ben ik toen ook redelijks snel digitaal gegaan, eerst met een TwinCenter, later met een OpenDCC centrale.
Die laatste heb ik nog steeds, en voldoet nog uitstekend.

Ik heb een hoekje op zolder, ik heb plek voor een baan van 2.50 meter breed bij 1.22 meter diep, zeg een flinke deur.


Het oude sporenplan ... bleek veel te moeilijk
Afbeelding
Laatst gewijzigd door piksov op 08 jun 2020 17:59, 4 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door Michiel »

Een compromisloos plan, Like It! Gewoon veel rijden geen landschap, veel inbeelding, functioneel en lekker druk. En in feite wel ingenieus gevonden met het primair en secondair schaduwstation. Ik verschoot hoeveel sporen er parallel op de deur kunnen liggen. Heel wat dus!

Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan om het secondaire schaduwstation (het binnenliggend) overdekt een niveau lager aan te leggen, het primair schaduwstation op halve hoogte en open, in het zicht, gedecoreerd als een grote opstelbundel, en het station vooraan met iets meer inkleding. Maar dat is weer persoonlijk. Ik kan me goed voostellen dat voor jouw dat allemaal wat onzin is: gewoon rijden met die treinen... daar gaat het om.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door shoven »

Ha, leuk om je baan hier eindelijk ook te zien Guus!
Ga je nu ook stevig aan de gang met de scenery? (boven je schaduwstation was aardig wat plek als ik me goed herinner)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

ow .. zie net dat ik het oude sporenplan heb neergezet ... foutje ....



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

En hier dan het nieuwe sporenplan zoals het nu is:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door piksov op 31 mei 2021 19:48, 4 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door shoven »

Je station heeft wel een toepasselijke naam... :lol:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Het het station is het enige wat zichtbaar zal blijven, zeg de sporen 1 - 6 en de opstelspoortjes daar direkt om heen.

De rest van de sporen zal verdwijnen onder een stad met aan weerszijden heuvels.
Op de linker heuvel komen wijnstokken en het Weingut van Noch.

Op de rechterheuvel komt een 'grandhotel'.

Direkt achter het station komt een stad met de oude Pola huizen.

De opzet is het klassieke station aan een dubbelsporige hoofdlijn.
Spoor 1 en 2 zijn de perronsporen voor het - met de klok mee - rijden.
Lange treinen kunnen even bijkomen in het schaduwstation van hun lange reis van 200cm op de sporen 96-98.
Kortere treinen vinden een plekje op de sporen 94/95, die zijn iets korter.

Perronsporen 3 en 4 worden gebruikt bij het - tegen de klok in - rijden.
Lange treinen dan op sporen 86 - 88
Kortere op 84/85

En dan maar rondjes rijden.

Trek-duw verkeer pendelt tussen de opstelsporen 80-83 en 90-93 via het station.

Vanuit het station vertrekt ook een zijlijntje vanaf spoor 4.
Hiervoor zijn de opstelsporen 30/33
Hier zullen treinstellen of trekduw verkeer rijden.

Er zijn nog wat losse opstelsporen 74-79 voor losse loks oid

Wissel 14 (net voor blok 87) is sinds kort een engels wissel.
Het spoor wat daar uitkomt gaat met een boog naar rechts onder (op de tekening)
Hierop kan ik mijn train-safe buizen aansluiten en kan dan een complete trein het schaduwstation in- of uitrijden.



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door piksov op 31 mei 2021 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door Nico Essers »

De foto's die je vandaag geplaatst hebt zijn helaas niet zichtbaar Joost. Ben toch wel benieuwd naar je plan.

Ok, na verversen pagina wel zichtbaar :mrgreen:

In ieder geval geen tekort aan opstelsporen. Dat wordt een heel drukke baan zo te zien. Ook dat heeft zijn charmes.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door WimR »

Heb jij zulke lange armen dat je bij de achterste sporen kan. :roll:


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

@WimR, goede vraag ... nee zulke lange armen heb ik niet.

Op de 1e foto zie je aan de rechterkant dat de baan op een wit geverfde balk rust. Aan de linkerkant zit ook zo'n balk.

Met een beetje goede wil en kracht kan ik de hele baan een meter naar voren trekken.
Gaat niet heel makkelijk, maar is te doen.

Dan kan ik onder de baan door en aan de achterkant weer opduiken om daar soldeer werkzaamheden oid te verrichten.

Guus



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Zonder landschap ziet het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de heuvels ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je de balk aan de rechterkant waarover de hele modelbaan naar voren kan worden geschoven. Aan de andere kant zit ook zo'n balk tegen de muur.
Het vierkante gat in het contour van het landschap is de plaats waar ik een train-safe buis aan de modelbaan kan koppelen. Dan kan ik een complete trein de baan op of afrijden.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door piksov op 09 jun 2020 13:26, 3 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Beide heuvels zijn losse stukken landschap die los op de baan staan, en die ik er heel makkelijke af kan pakken.

Het deel met de huizen is een 3e deel, dat ik ook los van de baan kan pakken.

Dan blijft alleen de blauwe achtergrond plaat over die ik ook zo los kan pakken.

Het heeft even wat denk en knutselwerk gekost, maar ik ben blij met deze aanpak en oplossing.

Voor het landschap heb ik Noch Terraform staafjes en connectoren gebruikt, daarover heen komt dan het gelaendekrepp.

Werkt heel prettig, weegt bijna niets en is makkelijk corrigeerbaar indien nodig



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door WimR »

Heb je er geen last van als je de baan naar achteren duw en er staan treinen op de baan dat er de nodige ontsporen?

Ziet er overigens goed doordacht uit en als alles er af gehaald moet kunnen worden moet het stevig zijn en niet veel wegen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Hi WimR, dat komt wel eens voor, maar het is nogal een actie om de hele zooi naar voren te halen.
Dat doe ik alleen als ik aan de sporen moet werken, om een draadje te solderen oid.

Mocht alles er af moeten.. dat kan, en is niet eens zo'n heel groot probleem:
Steeds een trein sturen naar blok 87 en dan het engels wissel oversteken en dan een train-safe koker inrijden.
Dan de koker loshalen opruimen en een lege koker plaatsen voor de volgende trein.



MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door MaartenOtto »

Normaal ben ik niet zo van "de hele plaat volmeppen" met spoor... Maar dit baanplan kan het hebben met zo'n groot schaduwstation... Mooi bedacht.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door Robert_N-Nm »

Kijk eens aan dat landschap (hoewel in ruwbouw) geeft het toch een aardige nieuwe dimensie. Had het nog niet gezien. Top


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Hi Robert,

het 'landschap' is er ook nog niet zo heel erg lang. Electronica e.d. is allemaal geen probleem, maar ik heb (had) geen gevoel voor verhoudingen qua landschap.

Ik heb vorig jaar een stukje Boppard overgenomen van Jeroen ( u kent em wel van dit forum )
Ik had het graag op mijn baan willen integreren, maar nieuw bouwen leek me uiteindelijk toch slimmer.

Ik heb het stukje Boppard op een aantal plekken van mijn baan geprobeerd, en daarmee is in ieder geval een gevoel voor ruimte ontstaan.

En als dat begin er maar eenmaal is ....dan kun je met die TerraForm stokjes van Noch dat heel snel omzetten in een plastisch iets.

Een paar stroken van die 3mm dikke schuim ondervloer in 4 cm strookjes geknipt en daarmee wat wegen uitgezet was de volgende stap.

Toen ik de grote doorgaande weg van linksboven op de heuvel dwars door een stadje naar rechtsboven in een verkeerstunnel had verzonnen hielp dat ook enorm.

Ik had het Weingut Buhler van Noch al een aantal jaren geleden gekocht, dat kon mooi links op de heuvel, met een slingerweggetje naar de grote weg.

Vorig jaar was er op dit forum ineens iets over een GrandHotel. Ik had geen idee van het bestaan van dat model.
PinNuckel (een duitstalig modelspoor meneer met ook spoor N) had het model ook op z'n baan, en toen kon ik het overnemen van iemand hier op het forum.
Dat GrandHotel moest dan maar op de heuvel aan de rechterkant.

Op dit manier de boel een beetje bij elkaar verzonnen.


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door HST »

Hoi Guus,

Ik had al eens wat gegrasduind op je website, nu presenteer je je baan dan hier ook op het Forum. Ondertussen heb je al aardig wat vorderingen gemaakt. Ben erg benieuwd hoe het gaat worden, de scenery ziet er al veelbelovend uit en lijkt toch behoorlijk goed te zijn qua verhoudingen.
Op dit manier de boel een beetje bij elkaar verzonnen.
Mooi, fantasie geeft vrijheid, en het resultaat vind ik not bad at all. :Thumb

Even terug naar de baan, welke eigenlijk een heel eenvoudig ontwerp heeft. Beetje engelse stijl eigenlijk... gewoon een flink no-nonsense ovaal, scenery aan de voorkant en aan de andere kant een groot schaduwstation. De Britten staan dan meestal in het midden, maar als je de ruimte niet hebt is dit een mooi compromis. Ik hoop dat het systeem met de verschuifbare plaat goed werkt, en dat ook blijft doen. Zodat je ook goed bij de schaduwsporen kan mocht dat nog eens nodig zijn. Ooit had ik zelf een baan op wieltjes, onder een schuin dak, maar deze oplossing had ik nog niet eerder gezien.

Ik kan me voorstellen dat het heel bevredigend is als je jouw treinverzameling rustig aan het oog voorbij ziet trekken. Succes met bouwen man!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door Ron »

Lekker bezig Guus, ziet er goed uit. :Thumb

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door epocheales denken »

Mooie baan met veel rij mogelijk heden 👍 Prettig dat het Terraform systeem bevalt, heb er zelf ook positieve ervaringen mee. Zijn die shotten voor de berg vorming nu van karton of van dun triplex? Was even nieuwsgierig. In ieder geval veel succes met deze schitterende modelbaan!

Groet, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Hallo allemaal, dank voor de reacties ... tijd voor wat antwoorden en binnenkort wat extra foto's .

De contouren van de heuvels zijn gemaakt van 5mm triplex.
In de niet zichtbare vlakken en spanten zijn zoveel mogelijk uitsparingen gemaakt, dit om zoveel mogelijk gewicht te besparen.

Ik zal de foto's trouwens ook even overnieuw plaatsen, het converteren naar jpg geeft wat rare effecten zie ik ...

Ondertussen is het sporenplan toch nog een beetje aangepast:

In het 2e sporenplan heb ik de blokken 21 en 22. In beide blokken lagen 2 bochtwissels met de rug tegen elkaar aan, zo vormen ze samen een soort engels wissel.

Over een engels wissel kun je steeds maar 1 trein tegelijk laten rijden. Hierdoor was het niet mogelijk om 2 treinen tegelijk over de binnenbaan en buitenbaan te laten rijden. Altijd moest 1 van de treinen ergens op de andere wachten. Een bottleneck dus ... en dat willen we niet.

Ik heb de bochtwissels nu iets anders geplaatst. zodat er nu 2 parallele bochten zijn gemaakt, met een overloop tussen beide bochten voor het trek-duw verkeer. Zolang er geen trek-dus verkeer langskomt bestaat die bottleneck niet meer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groen is het binnenrondje, via 1 van de doorgaande schaduwstationsporen.
Blauw is het buitenrondje, ook via 1 van de doorgaande schaduwstationsporen

Rood is vertrek vanuit het zichtbare station naar een trekduw opstel kopspoor in het schaduwstation. Dit is bijvoorbeeld een getrokken trekduw trein, lok dus voorop.
Geel is de beweging vanuit een kopspoor in het schaduwstation weer naar het zichtbare station. De lok duwt de trein weer terug, en gaat via de wisselverbinding weer naar het buitenste spoor.

Afbeelding

groet,
Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 11 dec 2022 12:32, 3 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

Ik wilde ook nog met jullie delen hoe ik de achtergrond heb bevestigd ... soort van zeg maar.

Mijn achtergrond bestaat uit een plaat multiplex, en is iets van 30cm hoog, bij 250cm lang.

Ik heb 2 rechtopstaande pootjes gemaakt, en daar 2 schuin afgezaagde stukjes plaat op vast gemaakt.

Aan de achtergrond zitten ook aan beide kanten schuin afgezaagde stukjes plaat.

Die schuine stukken komen als je het plaatst tegen elkaar, en houden daarmee de plaat keurig tegen de pootjes.

In het midden van de plaats zit overigens ook nog zo'n verbinding.

Werkt perfect, achtergrond blijft mooi rechtop staan, en is heel makkelijke los te nemen, ik hoef er zelfs niet voor te schroeven.

Guus




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door piksov »

ai ai ai .... soms zit het mee en soms zit het tegen ...

Ik had een interregio op de baan gezet, en omdat dit een trekduw trein is wilde ik de koppelingen vervangen door koppelstangen.

Dus wagentje voor wagentje van de baan, fleischmann kortkoppeling uit het kortkoppelmechaniek trekken en bij elke wagen 1 koppelstang terugsteken.

Daarna alle wagentjes op de zij leggen op mn werkbank, en alle wagens koppelen, en de boel weer rechtop zetten.

Maar toen ... moesten de wagens weer van mn werkbank naar de baan.

Je voelt em al aankomen ... de burgemeester van vlieringen heeft maar 2 handen, elke hand pakt 2 wagens vast en dan de hele trein van 6 wagens voorzichtig naar de baan .... GEEN GOED PLAN .....

3 wagens schieten los en vallen op de grond ... ravage en losse stukjes plastic ....

Daar zijn gelukkig GEEN beelden van ....

Van 3 wagens draaistellen losgebroken, en dit zijn van die wagens met van die leuke draaistel bevestigingen ... die breken af bij het minste of geringste ...

Een nachtje er over geslapen en het blijkt gelukkig mee te vallen. De klemmetjes die afgebroken zijn zorgen er alleen maar voor dat het draaistel ook mee gaat als je de wagen van de rails pakt.
Zelfs zonder de klemmetjes kan een wagen gewoon meerijden in de trein, gaat keurig over wissels enz, ontspoort niet.
Ik naar de lokale ijzerhandel waar ze kleine houtschroefjes hadden (2*10, dus 2 mm dik en 10mm lang). De kop van 2mm is net groot genoeg om niet door het as-gat van het draaistel te kunnen.

Met een handboortje een klein gaatje gemaakt in de bodem gemaakt, in het midden van het as-gat, en voorzichtig het draaistel met het schroefje vast gezet.

(aanvulling)
Je moet het gaatje zo goed mogelijk in het midden proberen te maken, er lopen namelijk ook 2 stukjes metaal door de rijtuigen, dit is zowel balast, maar kan ook gebruikt worden als stroomgeleiding voor b.v. binnenverlichting of sluitverlichting. Ik heb nergens binnenverlichting, maar als je dat wel hebt moet je even oppassen dat je geen sluiting maakt tussen die 2 stripjes.


Werkt uitstekend, het schroefje hoeft niet straks, mag zelfs een beetje scheef (duh...) staan, het hoeft immers alleen het draaistel bij het rijtuig te houden.

Kosten ... 5 cent per schroefje ... Ik had er gelijk maar 10 gekocht ...

Bij het weer terugzetten van de draaistellen moet je even op het palletje in de wagenbodem en op de 2 pinnetjes op het draaistel letten.
Het draaistel moet zo worden teruggeplaatst dat de beide aan dezelfde kant zitten, volgens mij om te voorkomen dat het draaistellen te ver kunnen uitwijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door piksov op 17 jun 2020 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Het rijk N op zolder

Bericht door Jeroen »

Goeie tip, Guus! Heb er hier ook twee waar die dingen van zijn afgebroken. Mooi dat ik nu weet hoe ik dit kan repareren.


Afbeelding
Plaats reactie