Diorama Staburg Tinglefferstraße

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Afbeelding

Afbeelding
Deze week ontstond het idee voor een vertrekkende voormalig begeleider en buurtcirkelcoach een diorama te bouwen. Tenslotte zal ik de enige zijn waarvan hij zoiets kan krijgen dus dan maar even iets leuks bouwen.

Ik had nog 1 vitrinekistje en daarmee stonden de maten snel vast. Ik ben even gaan kijken naar materieel en ik had nog een NDS 2700 motorwagen die van een andere diorama af komt en in een boog staat. Hiermee dwing ik mezelf de spoorlijn gelijk in een passende boog te leggen en leg ik het thema ook vast. Die motorwagens heb ik in mijn wereld alleen nog op Nienburg-Staburg-Diepholz rijden, dus moest ik opzoek naar een enkelsporige krappe boog op dat traject.
Afbeelding
De boog ten zuiden van Staburg Hbf net na de flyover leek me wel mooi, op de rand van de stad maar in het groen, dat bied leuke mogelijkheden. Een kruisende buslijn bied de mogelijkheid daar een doorgaande weg met viaduct te leggen maar er komt geen bus op omdat ik geen zin heb die te moeten bouwen.
Afbeelding

Voor de naam heb ik even geshopt tussen mijn voorraad leuke straatnamen die ik eerder al op onlinestreet had verzameld en daar deze uitgekozen.

Ik ben gister avond aardig voortvarend gaan bouwen en het was 2.00u voor ik het in de gaten had maar daardoor staat de basis nu al.
Afbeelding

Afbeelding
Ik ga zo eens kijken wat er aan gebouwen op moet en ik zit richting een vervallen seinhuis en wat volkstuinen te denken en evt. een huis ergens al dan niet in halve uitvoering.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 29 jun 2020 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door piksov »

Geweldig weer Michiel.

Ook dit onderwerp ga ik weer met grote belangstelling volgen.

groet,
Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb inmiddels wat gebouwtjes uitgezocht en schuim in model gesneden en de foto's hieronder geven vast een indruk van wat het gaat worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de gebouwen zijn geschilderd en het landschap kleur krijgt gaat het er minder erg uitzien als nu.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Inmiddels heb ik de rails geschilderd en nat op nat het ballastbed en spoordijk aangekleed, nu moet ik wachten tot het droog is maar met dank aan het weer is dat morgen middag wel droog.
Afbeelding

Afbeelding

Hier viel de bak met zand nog om dus de vloer is bijna een strand geworden een aantal plekken heb ik even met de föhn schoon moeten blazen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vanavond heb ik wat gebouwen geschilderd en verouderd, af is het nog niet maar de richting is zichtbaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben tussendoor nog lekker aan het prutsen geweest. Begin van de avond stond de zon even goed om foto's met zonlicht te maken:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna weer verder gegaan en nog wat andere dingen gedaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rond de spoordijk wil ik nog veel met struiken doen en op het terrein bij het lage gebouw komen diverse weg voertuigen in verschillende staten van ontbinding.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het weer was weer m'n beste vriend vandaag, alles droogd lekker snel en rond/boven de 30 graden doet mijn lichaam het het beste. De temperatuur viel hier met 30 graden eigenlijk mee ik had iets meer verwacht. Dus lekker een uurtje of 2 zitten prutsen, wat grond bij gekleurd met verdunde verf. De klei op dat vlak was lekker gaan barsten wat ook precies de bedoeling was. De weg heb ik met een mal en een lakstift van belijning voorzien en daarna was het tijd om veel struiken aan te brengen. Die zijn nu dus al half droog, wel zijn ze iets glimmender als ik graag had gezien maar ach het zal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het komt nu bij dit diorama vooral aan op de verdere aankleding en daar heb ik veel spul voor klaar liggen waar ik zo maar eens mee aan de gang ga.

Ik ben vandaag ook nog veel foto's aan het herposten geweest in mijn materieel topic. Waar ik daar inmiddels tegen aanloop is dat als mappen richting de 1500 afbeeldingen gaan de site bij het toevoegen van bestanden vast loopt dus voor 2 mappen heb ik maar vast een 2e aangemaakt. Inmiddels staan er zo'n 13000 foto's en tekeningen op m'n site dus dan zijn mappen van rond de 1500 afbeelden(locs/treinstellen en rijtuigen) ook niet zo vreemd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het schiet lekker op met het diorama, een hoop decoratie kan en zit er nu op dus nu begint het achte wat te worden en komt het leven er in.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door maarten »

Knap hoe je er elke keer weer wat sprekends van weet te maken. Misschien dat ik er overheen hen gelezen, maar ik mis eigenlijk bovenleiding, dat zou het naar mijn mening meer 'af' maken. Het zo wat kaal. Kan natuurlijk prima naar een (kleine) industrie-aansluiting, maar toch. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het is een diesellijn( zie eerste 2 posts), dus je zal het zonder bovenleiding moeten doen dit keer ;) .

Ik wil wel nog kijken wat er aan seinborden kan staan, dat geeft net dat beetje extra.

Edit: Ik heb zelf ook zitten slapen, waar ik in de openingspost Bassum had getypt had Diepholz moeten staan, dat heb ik nu aangepast.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het diorama is in principe af al zijn er 2 kleine plekjes die me niet bevallen maar dat is met 2 struikjes binnen 5min opgelost.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let op het seinbordje naast het spoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door jeemka »

Michiel, Het is weer prachtig vakwerk. Chapeau!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Staburg Tinglefferstraße

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb net de vertrekkende buurtcirkelcoach waar ik dit diorama voor gebouwd heb nog op bezoek gehad omdat ik zijn officiële afscheid had gemist. Hij heeft toen wel al het diorama gekregen en hadden er toen per sms al contact over maar nu konden we het er wat uitgebreider over hebben.

Hij liet vandaag weten dat dit diorama voor hem een van de mooiste cadeaus was die hij ooit gekregen heeft omdat de tijd en aandacht die door mij maar ook door andere aan besteed is voor hem heel veel betekend. Daarnaast vind hij het ook erg mooi. Het heeft voorden ook duidelijk meer waarde als "gekochte" dingen.

Dat is hele fijne feedback om terug te krijgen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie