Station Franeker

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Station Franeker

Bericht door Hoontje »

Ik zoek vooral nog kettinkjes om bijv. Ladingen te kunnen zekeren. Maar ik vind het erg moeilijk om de juiste te vinden... Mocht je wat weten, houd ik me aanbevolen.
Succes in elk geval! Ik ga hier ook weer verder met mijn gebouwtje waar ik deels 3D geprinte dingen in toe ga passen :D

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Alvast even wat previews met details hoe het gebouwtje eruit gaat zien.

Afbeelding
Hier het dak met de schoorstenen, in het echt ziet het er heel goed uit. Zo met een close-up zie je allerlei deeltjes die je met het blote oog niet eens ziet.

Afbeelding
Hier alvast een indruk van de voorkant, stootrand wordt nog grijs, licht erin en dan nog het dak erop. Openstaande deur lijkt wat krom te staan maar is toch echt recht, ook hier vertekend de close-up dit wat.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4076
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Station Franeker

Bericht door Ad_M »

Blijft zooo gaaf om je eigen maaksel zo neer te kunnen zetten en van genieten
Leuk hoor Guus, ik kijk met plezier mee, succes

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Station Franeker

Bericht door Hoontje »

Irritant hé die vertekening op foto's. Weet er alles van.
Het wordt wel echt weer een plaatje hoor!

Groetjes

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Station Franeker

Bericht door erik-n-fan »

Prachtig bouwwerk! Ja camera is een ding in onze close-up schaal. Daar moet vast een serieuze camera met correcte lens en belichting bij kunnen helpen.
Misschien moeten we allemaal 3 treintjes verkopen, camera gear halen en een foto hobby erbij nemen 😂


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Hoi Erik, om eerlijk te zijn, heb ik liever 3 loc's en dan maar een kromme deur op de foto :)

We zijn ondertussen weer een stap verder, licht erin en dak erop, nu alleen nog de afwatering, dakgoten en regenpijpen, en dan kan hij op zijn plekje op de baan worden geplaatst.

Afbeelding
Hier dus de zijkant met ingang naar het berghok.

Moet alleen nog de beschikbare foto's nog eens goed bekijken want volgens mij hingen hier ook nog twee reclameborden. Als dat zo is komen die hier ook nog, heb nog zat posters over om te gebruiken.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Station Franeker

Bericht door erik-n-fan »

Ipharra schreef: 18 sep 2020 09:56 Hoi Erik, om eerlijk te zijn, heb ik liever 3 loc's en dan maar een kromme deur op de foto :)
Hahaha, 100% mee eens :D :D


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Station Franeker

Bericht door BenQ »

Volgens mij is de deur gewoon krom en heeft het niks met de camera 📷 te maken.
De deur staat vrij centraal in de foto. |:(
Denk dat de timmerman weer terug naar school moet. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Ben, kijk maar eens naar de laatste foto, deur is echt wel recht. Foto met krom lijkende deur is echt een vertekening niet alleen door de close-up maar ook door weerschijn van de verf op de zijkant van de deur. Timmerman is gewoon goed bezig geweest, fotograaf moet een betere telefoon kopen of zijn Sony camera met telelens weer eens opladen voor wat strakkere foto's.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Iedereen nog bedankt voor de complimenten. Hierbij het eindresultaat van de retirade/berghok. Dakgoten rechtgezet en geplaatst en een regenpijp aangebracht, aan de achterkant zat er geen. De reclameborden op de zijkant zaten er in 1962 nog niet, dus deze plaats ik niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Indruk van het gebouwtje in zijn natuurlijke omgeving vanuit verschillende gezichtspunten
Begin volgende week komt ook de achtergrond binnen

Afbeelding
Totaalindruk hoe het station er uit moet gaan zien. Nu nog de nodige Preisertjes, fietsen en andere perronattributen plaatsen om het tot leven te brengen.

Begin volgende week de tekeningen van het hoofdgebouw uit laten printen op A2 formaat en dan nog uitvogelen wat de maat in meters is want de tekening is nog op schaal 1 Duim per El. Gelukkig is de maatvoering wel in de tekening geplaatst dus moet terug te rekenen zijn. Denk dat het Utrechts Archief me wel op weg kan helpen, maar eens een mailtje aan wagen. Wil toch proberen ook dit gebouw zo correct mogelijk qua maatvoering uit te voeren. Heb uit een 1 op 1000 schaal tekening van emplacement wel ongeveer een idee van de maat maar is wel erg grof.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Station Franeker

Bericht door Spoor010 »

Hoi Guus,

Nu kun je eigenlijk pas goed zien hoe klein het retirade gebouw is.
Knap gedaan hoor. _o_
Ik ben zeer benieuwd hoe de stations bouw gaat verlopen.

Met vriendelijke groet, Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Station Franeker

Bericht door Hoontje »

Hey Guus, beloofd een mooi geheel te worden zo. Een vraag, ik zie het niet.gped,.dus heb het mogelijk mis, maar hoe ga je je spoorstaven verven als ze al zo dicht langs het perron liggen?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Hoi Alwin, de spoorstaven zijn aan de zijkant al voorzien van roestbruine verf voordat de perrons en ballast werden aangebracht, het glimmende deel wat je op de foto's ziet is de bovenkant van het spoor. Er hoeven hier dus geen spoorstaven meer geverfd te worden, moet alleen het ballastbed en de zijkanten van het perron nog een roestbruine/zwarte wash geven. Ook het bakstenen perron en losplaats krijgen nog een donkerbruine wash om ook hier het baksteen efect wat meer te accentueren.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Station Franeker

Bericht door Willempie »

Zo dat was wel een heftig feestje, het dak is eraf.

De echte maten in centimeters zal natte vingerwerk blijven.
https://www.nazatendevries.nl/Artikelen ... maten.html

Maar als het gebouw nog bestaat, zelf even wat metingen doen en die met de maten van de tekening omreken.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Hoi Wim,
Zo dat was wel een heftig feestje, het dak is eraf.
De reden dat het dak eraf is, dat dit de situatie in 1975 weergeeft tijdens de sloop :) Opmeten van het gebouw wordt dus wat lastig, gebouw is helaas volledig met de grond gelijk gemaakt

De bouw van het gebouw zoals nu op de baan staat is vorig jaar begonnen maar is stil komen te liggen doordat ik eerst alles gedigitaliseerd heb. Heb de bouw van de scenery nu weer opgepakt en besloten het stationsgebouw alsnog nu zelf te tekenen in 3D. Vandaar dat er op mijn baan een vervangend en beter gedetailleerd gebouw komt overeenkomend met de situatie in 1962.

Ben ook meer te weten gekomen over de maatvoering. Na 1820 werd de duim officieel 1 cm en de el 100 cm, terwijl de benaming duim en el vanaf 1869 niet meer mag worden gebruikt. De tekening die ik heb is van 1860 wat inhoudt dat de schaal van de tekening gewoon 1 op 100 is. Op de tekening zelf staat ook een maatverdeling zodat de maten redelijk goed te herleiden zijn. Heb als referentie en controle ook een aantal tekeningen van het emplacement in 1 op 1000 welke als referentie voor de maat van gebouw kunnen dienen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Station Franeker

Bericht door 3dbuildr »

Goed bezig Guus!

Station Franeker is een standaard Waterstaat klasse 4 station waar er nog de nodige van staan in Nederland, o.a. Wolvega, Oisterwijk, Delden, Goor, Lochem, Scheemda en wss nog veel meer die ik nu vergeten ben...

Als je googelt op "Waardestelling station vooroorlogs station" vind je een fraai pdf document van NS/Prorail/Spoorbeeld waarin alle vooroorlogse stations worden genoemd incl. of ze nog bestaan J/N. Van bv Wolvega bestaat nog een ander fraai document, kijk eens op https://www.spoorbeeld.nl/stations/station-wolvega.

Ik heb zelf recent een aantal Waterstaat klasse 5 stations lasergesneden in schaal N en ik heb een dag door de regio getoerd om in een straal van 80km foto's van alle Waterstaat klasse 5 stations te maken en zo inspiratie op te doen. Je kunt dan een meetlint meenemen of zoals ik heb gedaan stoeptegels tellen ;)

Succes!


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Hoi Fred, Franeker was inderdaad in eerste instantie een klasse 4 station, alleen zijn er in 1868, vijf jaar na de bouw, aan de zijkant nog twee lage zijgebouwen opgetrokken en is het station toen voorzien van een uitgebouwde Post T. Ook uiterlijk zijn er wat kleine verschillen t.o.v. van het standaard ontwerp.

Voor mij zou het dichtst bijzijnde vergelijkbare nog bestaande station Veenwouden zijn, heb daar als kind veel staan kijken naar de dieselstellen, mijn grootouders woonden aan de spoorlijn bij de overweg, station was 100 meter verder op. Is als dichtst bijzijnde station voor mij helaas nog altijd een kleine twee uur rijden om er te komen. Heb bij de keuze van mijn baan destijds toch voor Franeker gekozen, alhoewel ik ook Veenwouden in het hoofd had als modelbaan. Heb gelukkig een heleboel detailfoto's kunnen vinden waar ook de nodige maten uit zijn af te leiden door het tellen van tegels of bakstenen, of op basis van een bekende maat andere maten uit te rekenen. Gebouw zal nooit 100 procent gelijk zijn, maar dat zal jouw bekend zijn, blijft af en toe schipperen met de maten, gaat mij ook meer om de algemene indruk dat die klopt met de foto's, en dat bepaalde details ook in verhouding tot elkaar en het gebouw kloppen.

Ga zo de tekeningen laten printen en één tekening voorzien de werkelijke maten, en op de tweede tekening kan ik dan de maten plaatsen voor het schaalmodel als basis voor de 3D-tekening. Het gebouw wat er nu staat zonder dak heeft toch een paar voor mij nu opvallende afwijkingen die ik na bekijken van de tekeningen heb ontdekt. Krijg er steeds meer zin in om nu mijn eigen 3d ontwerpen op de baan te zetten. De twee bijgebouwen ogen stukken beter dan de modellen die ik in eerste instantie hiervoor had. Bijna alles is nu echt zelfbouw, scenery en wagons, behalve de 2200 en 2400'en van Piko en het stootblok :D


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Station Franeker

Bericht door 3dbuildr »

Jij bent echt heel goed bezig!! :D :Thumb

Ik blijf het met heel veel belangstelling volgen...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Als je zo bezig bent met een tekening van 160 jaar oud, kom je ook leuke getekende details tegen, zoals voor den vrouw van den stationschef een luxe keuken voorzien van waterpomp met handzwengel.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Na een hoop meten, gereken en vergelijken met de foto's staat dan de basis van het gebouw in de steigers. Tot zover ben ik zeer tevreden met de looks van het station, alles oogt nu goed in verhouding en komt goed overeen met het fotomateriaal wat ik tot mijn beschikking heb.

Ook hier kwam ik tot de conclusie dat een aantal maten van het gebouw wat nu op de modelbaan staat niet geheel kloppen en ook de indeling gaat hier en daar de mist in. Op basis van de emplacements tekening is de afmeting op schaal van dit gebouw vrijwel correct en nu blijkt dat hierdoor ook de plaatsing t.o.v. van de twee andere gebouwen en het perron vrijwel zonder rare afwijkingen is.

Afbeelding
voorzijde gebouw

Afbeelding
perronzijde gebouw

Nu alle ramen en deuren tekenen en de boeidelen en dakgoten, dak wordt weer met JTT platen van schaal N dakpannen voorzien behalve de wachtkamer aan de rechterkant van het station, deze had nog zijn originele zinken dak. Ook wordt er nog gewerkt aan het perronluifel, deze had ook nog de zinken bedekking, eens kijken of ik smeedwerk van de steunen een beetje kan imiteren, en uiteraard ook nog de uitgebouwde seinpost.

Verder zit ik er over te denken ook de binnenmuren te printen en elk vertrek van een eigen LED te voorzien. Heb nu de mogelijkheid om dit alles eenvoudig te integreren.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 30 sep 2020 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4076
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Station Franeker

Bericht door Ad_M »

Ipharra schreef: 23 sep 2020 14:59 Verder zit ik er over te denken ook de binnenmuren te printen en elk vertrek van een eigen LED te voorzien. Heb nu de mogelijkheid om dit alles eenvoudig te integreren.
Wat let je Guus om helemaal los te gaan? :lol: :P

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Station Franeker

Bericht door Norbert »

Hoi Guus,

Mooi werk hoor, de pracht zit hem in de eenvoud! Ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes,
Norbert


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Weer wat verder opgeschoten met het tekenwerk, lijkt een vrij simpel gebouw, maar na een behoorlijke portie 3D-hersengymnastiek dan nu alle daken en de perronluifel op wat kleinigheden na af. Wordt nu een kwestie van nog een aantal details invullen zoals alle ramen, deuren en drie schoorstenen, en nog eens kijken of en hoe ik het sierwerk aan de voorgevel ga vormgeven.

Afbeelding
Gebouw gezien vanaf de straatzijde, op de gladde daken komt dus nog van JTT een dakpan imitatie, rechter aanbouw dak was nog het originele zinken dak.

Afbeelding
Hier een blik vanaf de perronzijde.

Binnenkort nog een exploded view van alle los te printen onderdelen, i.v.m. het redelijk strak kunnen verven van het gebouw en het aanbrengen van de verlichting.

Heb ondertussen ook al wat schetsen klaar voor de binnenindeling met alle bevestiging punten en doorvoeren voor de draden van de LED verlichting, op de bovenverdieping 5 stuks plus nog een LED op zolder (benieuwd hoe dat eruit ziet met de twee geplande dakvensters) en de beneden verdieping met 11 LED's. Inderdaad Ad ik ga er nu helemaal voor, nu kan ik het nog allemaal inbouwen. Is meteen een DR 4018 helemaal bezet alleen voor het station, voor de hele stationsmodule zijn uiteindelijk 2 stuks nodig voor alle verlichting, zit nu al op zo'n 30 geplande LED's alleen al op deze module.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Station Franeker

Bericht door Spoor010 »

Zo, Guus.

Dat gaat rap met je ontwerp.
Het ziet er goed uit ! :)

Groet, Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Station Franeker

Bericht door Ipharra »

Hallo allemaal, dank voor de respons tot nu toe.
We zijn weer een stapje verder, gebouw en ramen en deuren zijn in principe klaar om te kunnen worden geprint.

Afbeelding
Hier het overzicht van de te printen delen om het gebouw te realiseren

Afbeelding
en uiteraard wordt alles voorzien van ramen en deuren.

Hieronder een detail overzicht van de post T en de onderkant van de perronluifel
Afbeelding

Volgende stap is het verlichtingsplan integreren in het gebouw, diverse ruimtes creëren met ieder een eigen LED en draadgeleiders om de bedrading wat uit het zicht te houden.

Ben ook nog op zoek geweest naar geschikte lampenkappen om op te hangen aan het gebouw en onder de luifel maar na vele dagen zoeken op internet en bij Ali niet iets bruikbaars gevonden. Dus besloten om deze dan ook maar te tekenen, gaat om 4 gelijke lampen dus één tekenen met de mogelijkheid voor het plaatsen van een LED en klaar is Guus.

Hopelijk eind van de week alles klaar en kunnen de files geupload worden naar SW, en dan op naar de volgende stap alles met de luchtspuit een kleurtje geven en monteren. Hou jullie op de hoogte


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie