Joburgh Junction

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

De bescheiden discussie over mijn baanplan kunnen jullie nalezen in het topic viewtopic.php?f=20&t=14326

Voor de volledigheid de laatste versie van het baanplan. Afbeelding

Om eerst enige ervaring op te doen heb ik besloten op het middenterrein een testbaantje te maken van ca. 50x80 cm.

Vanavond voor het aan het solderen geweest. Twee stukken flexrails door middel van joiners en solderen aan elkaar verbonden. Het was een worsteling maar uiteindelijk wel gelukt :)


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Afbeelding

Een afbeelding van de multiplexplaat waar het moet gaan gebeuren.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Joburgh Junction

Bericht door erik-n-fan »

Succes gewenst! Flink wat wissels dus dat wordt extra secuur werken (spreek uit ervaring 😉) Gr. Erik


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Joburgh Junction

Bericht door william »

Mooi die blauwe muur. Ideaal voor/als achtergrond (lucht).
En inderdaad succes met de bouw.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Joburgh Junction

Bericht door Raymond (UK) »

Mooi plan!

Zelf werk ik niet met flex rails en weet niet hoe moeilijk dit is maar volgens mij is er wel wat meetwerk dat er aan te pas gaat komen.

Ik ga dit volgen en kijken wat voor moois eruit gaat komen.

Ray


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Er is een bescheiden mijlpaal te melden; de testovaal is "klaar", nou ja er kunnen nu rondjes gereden worden. Leerpunten; rails op maat knippen, rails solderen en bochten leggen. Ik raak er steeds meer van overuigd dat z'on test- en prutsovaal de beste werkwijze is voor een niet overdreven handige starter als ondergetekende.

Ik zit nog in twijfel over de volgende stap: starten met rails leggen op de definitieve baan of op de testovaal gaan experimenteren met ballast en rails en dwarsliggers verven. Wat zeggen de deskundigen?

Het geautomatiseerd rijden wil ik ook eerst op de testovaal gaan proberen maar die stap stel ik eerst nog even uit.

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Joburgh Junction

Bericht door erik-n-fan »

Goed bezig! Gewoon doorpakken en gaan ballasten / schilderen / airbrushen op je testovaal zou ik je adviseren. Vooral niet te lang denken/ plannen maar gewoon proberen. Het blijft n hobby 😉


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Joburgh Junction

Bericht door tv_man »

Verder werken aan de testovaal lijkt mij ook een goed plan. En qua ballasten de wissels buiten beschouwing laten zodat je die nog kunt hergebruiken op de volgende uitgebreidere baan. En als je toch bezig bent kan je ook wat landschap rond het testbaantje gaan bouwen. Een trein rijdt tenslotte altijd mooier wanneer er wat bomen en gebouwen aan de kant van het spoor staan :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Joburgh Junction

Bericht door Spoor010 »

Hoi Hugo,

Je schrijft het zelf al, "test ovaal".
Op dit ovaal kun je je lekker uitleven met verschillende technieken en probeersels.

Met vriendelijke groet, Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Joburgh Junction

Bericht door bpieters »

Ziet er al goed uit,Hugo
Kun je onder je testbaan niet een los stuk triplex leggen oid? Dan blijft je uiteindelijke plaat onbeschadigd en kun je onbekommerd eea uitproberen zoals ballasten en landschap.
En je kunt het dan ook nog verschuiven en/of weghalen indien gewenst.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Bedankt voor de suggestie Bert. Ik verwacht sowieso niet dat mijn probeersels qua scenery heel wild en uitgebreid gaan worden. Daar komt nog bij dat waar nu het testovaaltje ligt straks het hoger gelegen gedeelte gaat komen met o.a. het zijlijntje. Dus mochten er beschadigingen ontstaan dan verdwijnen die uit t.z.t. zicht.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met bielzen verven en ballasten.
  • Vooraf had ik de buitenbocht, als proef, voorzien van 3 mm XPS onderlaag. Als geluidsdemping heeft dat m.i. amper tot geen effect. Ik weet nog niet of daarmee verder ga. Dan zou het zijn om het visuele aspect, dat het spoor net wat hoger ligt dan zijn omgeving;
  • De bielzen zien er nu minder "plastic" uit maar omdat ik een donkere kleur heb gebruikt moet je er met je neus bovenop zitten om het verschil te kunnen zien;
  • Na het ballasten zaten er veel lijmresten aan de binnenkant van de rails. Dat heb ik met een coctailprikker kunnen verwijderen. Ik zie sowieso nog veel lijm zichtbaar tussen de ballast, maar misschien ben ik wel te kritisch;
  • Voor het vernevelen heb ik een vergelijkbaar flesje gebruikt als Bob Vermeulen in het Brussel-Luxembourg topic beschrijft, dat werkte goed.
Bootom Line; leuk om te doen en de nodige ervaring kunnen opdoen. Next; bielzen verven met een lichtere kleur, de rails verven en een muur fabriceren met XPS.

Afbeelding
Ballast in detail.

Afbeelding
Ballast en Class 22.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Ik heb mij de laatste tijd gestort op het maken van portalen m.b.v. laminaat ondervloer van de Gamma. @Jeroen, bedankt voor de inspiratie in het Beckeramm topic.

Eerste stap was een tunnelportaal te vinden wat kon dienen als voorbeeld. Daarvoor is Google afbeeldingen of iets vergelijkbaars zeer geschikt. Engeland staat vol met verouderde maar zeer karakteristieke bruggen/portalen. Met een zoekopdracht als "Yorkshire railway bridge" komt de inspiratie je woonkamer binnen stromen. De railwaybridge van station South Elmsall, regio Doncaster, kon mij wel bekoren. Ik ben ooit eens in dat stadje geweest voor een voetbalwedstrijd van de plaatselijke trots "Frickley Athletic FC" maar toen kwamen we niet verder dan een afgelasting. Het eten bij de lokale Indiër ging overigens wel door. Over zaken gesproken die ik erg mis als gevolg van Corona... :(
Afbeelding

Vanaf de gevonden foto's op karton op schaal een eerste schets maken met een inschatting van de maten, dat was een leuke puzzel. Om het mijzelf niet te moeilijk te maken heb ik de brug enigszins vereenvoudigd. Het moet wel behapbaar blijven natuurlijk.
Afbeelding

Daarna de maten van de kartonschets overgebracht naar het groene materiaal en daarna snijden en heel veel stenen krassen, krassen en krassen. Voordeel van de griligheid van natuursteen is dat een keer verkeerd krassen niet direct grote gevolgen heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Laatste etappe sofar is het verven van de gekraste werkjes inclusief binnenwanden en de steunmuren voor het talud. Het vinden van de juiste kleuren viel mij nog niet mee, maar ik ben best tevreden met uiteindelijk resultaat. Om het geheel enige stevigheid heb ik het geplakt op stukjes multiplex van 3 mm dik. Next op de agenda: de losse stukken aan elkaar plakken op de baan.
Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Joburgh Junction

Bericht door Nico Essers »

Ziet er nu al goed uit Hugo. Benieuwd als het geheel in elkaar gezet is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Joburgh Junction

Bericht door Causton Railways »

Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.

Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Causton Railways schreef: 09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.

Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit :Thumb
Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelf :lol:

Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Joburgh Junction

Bericht door MaartenOtto »

Hugo schreef: 09 dec 2020 17:24
Causton Railways schreef: 09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.

Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit :Thumb
Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelf :lol:

Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.
Hear hear...

On the motion to push the German show to the bin of history do I hear no..... On the contrary do I hear Aye....

AYE....

So the Ayes have it, the Ayes have it..

UNLOCK



:lol:


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Joburgh Junction

Bericht door Jeroen »

Hugo schreef: 09 dec 2020 17:24
Causton Railways schreef: 09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.

Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit :Thumb
Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelf :lol:

Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.
Die Brexit van jullie doet écht rare dingen met je, hé.....? :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Haha, ja sorry Jeroen, ik liet mij even gaan.

Maar ik maak mij wel zorgen hoor hoe het straks komt met de welles/nietus brexit. Nog langere rijen dan normaal bij de Eurotunnel en de vliegvelden etc?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Joburgh Junction

Bericht door Jeroen »

Nou inderdaad! Ik heb er niet echt veel vertrouwen in, en tevens duurt het me allemaal veel te lang.

Portaal wordt al mooi! Tof dat je wat aan de beschreven methode had!👍


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Joburgh Junction

Bericht door shoven »

MaartenOtto schreef: 09 dec 2020 20:28
Hugo schreef: 09 dec 2020 17:24
Causton Railways schreef: 09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.

Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit :Thumb
Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelf :lol:

Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.
Hear hear...

On the motion to push the German show to the bin of history do I hear no..... On the contrary do I hear Aye....

AYE....

So the Ayes have it, the Ayes have it..

UNLOCK



:lol:

Vanuit mijn hart (en het missen van mijn favoriete vakantiebestemming en bron van ongeëvenaarde humor) steun ik jullie volop, maar qua modelspoortechniek hebben de Britten (en Amerikanen!) nog iets teveel te leren van de Duitsers en Japanners...
Dus wachten op de dag dat Flm, Kato en Minitrix meer Brits spul gaan maken. 7(8)7


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Joburgh Junction

Bericht door MaartenOtto »

Wel eens gehoord van RevolutioN trains en Rapido?


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Joburgh Junction

Bericht door shoven »

Ja. Maar vertel, je maakt ons nieuwsgierig.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Joburgh Junction

Bericht door Hugo »

Ik heb (voorlopig) afscheid genomen van mijn onderplaat en bijbehorende baanplan van 180 x 90 m2. Het bureau waaraan ik knutsel moet ik ook dagelijks gebruiken voor het thuiswerken. Voordat de multiplaat op het bureau geplaatst kan moet de laatste eerst ontruimd worden (beeldscherm, laptop, lamp, stekkers, paperassen etc.) en dat was niet praktisch. Als vervanger is er een multiplexplaat van 40x100 cm2 aangeschaft en dat werkt vele malen fijner. Ik schuif mijn laptop aan de kant en er is genoeg ruimte om te knutselen.

Het plan, voorlopig enkel in mijn hoofd, bestaat uit een dubbelspoor met daaraan 2 of 3 rangeersporen die wat lichte industrie zullen bedienen, ik broed op een melkfabriek. Ik zal binnenkort eens een schets maken. Hoe dit in de toekomst aan het originele plan wordt geplakt weet ik nog niet.

Afbeelding

De South Elmsall bridge is inmiddels geplaatst en ik ben best content met het resultaat. Ik heb nog een soort afdeksteen toegevoegd aan de het vooruitstekende gedeelte, al zie ik nu op de foto dat die rechterkant net wat te kort is, ook mag hier en daar de kwast met verf er nogmaals langs :( Ook heb ik de rails geverfd, roestkleur gemengd met grijs. Aan de linkerkant ben ik bezig om uit XPS een op- dan wel afrit te maken voor de South Elmsall bridge. De helling moet ik nog maken, ik dacht zelf aan 5 of 6%, is dat voor auto- en vrachtverkeer een acceptabele helling?

Afbeelding


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Joburgh Junction

Bericht door Pierre »

Ziet er al goed uit en smaakt naar meer. ;)


Groet Pierre.
Plaats reactie