een spoordijkje anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Beste forumgenoten,

Als vingeroefening op wat komen gaat, begin ik met een klein deel van het toekomstige Brussel-Noord anno 1920. Op een uithoek van het depot-segment is een spoordijk gepland, loststaand van de rest van de baan dat vooral als horizon moet dienen. De bedoeling is om een hoop technieken uit te proberen waar ik nog niet mee vertrouwd ben, en te zoeken hoe ik een scene de sfeer van 1920 kan geven.

Afbeelding
een snelle schets

Afbeelding
spoorwerkers tijdens de jaren '40

Afbeelding
type 28 op een typisch spoorbed jaren '20

Afbeelding
profiel van een spoorbed

Afbeelding
een tunneltje

Afbeelding
het sporenplan


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door evo »

Goed plan Michiel, om alvast met zoiets te beginnen. Ik vroeg me stiekem al af hoe jij je bezig ging houden nu dat project Saraan afgelopen is. Ik ga dit met interesse volgen.
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Het stelt nog niet veel voor, maar het silhouet van de dijk krijgt langzamerhand vorm. Ik ben dus begonnen aan de onderbouw; 8mm multiplex in vormpjes zagen en samenpuzzelen tot het op een dijkje lijkt...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Na een half dagje verder knutselen met multiplex ziet het spoordijkje er zo uit...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Jos »

Strak hoor Michiel!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

De spoordijk krijgt vorm. De zijkanten van het loopvlak werden ook afgeschuind, in lijn met de spanten. De binnenkant van de dijk werd verder voorbereid om de bedrading en modules te kunnen ontvangen...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door henry »

netjes hoor
ik zou zeggen plaats dit onder mijn baan i.p.v. baanplan :D
henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

henry schreef:ik zou zeggen plaats dit onder mijn baan i.p.v. baanplan :D
Administrator? ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Een vraagje, waarmee lijmen jullie XPS op een houten ondergrond? Met houtlijm hecht het niet echt goed. Welke lijm hecht wel goed op XPS?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Trammetje »

Wat is XPS?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

XPS is groene parket ondervloer isolatie.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Trammetje »

Oke,

Ik denk dat je het beste montage kit kan proberen, dat plakt bijna alles


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Jos »

Hobbylijm van Bison doet dit ook prima, montagekit blijft te dik.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Gezien XPS (parket ondervloerisolatie) vrij goed aanvaard blijkt te zijn als vervanger voor kurk, heb ik het ook maar eens geprobeerd. Ik heb een laagje vastgekleeft op mijn dijkje. Met contactlijm blijkt het vrij goed vast te zitten.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

En we gaan gewoon door met bouwen! Langs onder worden de modules op een scharnierend plaatje gemonteerd. Het plaatje kan langs beide kanten voorzien worden van modules. En, ik kan ook nog aan de onderkant van het rijvlak om er de aansluiting van de rails te voorzien. De connector zal dienen om dit segment te verbinden met de digitale centrale (en later met de definitieve modelbaan). Een beeld zegt meer dan duizend woorden...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 15 mei 2010 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door vantongeren »

Begint al ergens op te lijken Michiel. Gelijk op je nieuwe site gekeken en ik ben erg benieuwd naar de vorderingen.
Zelf ook gedacht om PECO 55 te gebruiken, maar dit schijnt problemen te kunnen veroorzaken met treinen van merken die niet uit West Europa te komen vanwege de flensen van de wielen.
Al met al een leuk sporenplan, ga zo door en hou ons op de hoogte :P

Houdoe,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door spoor65 »

Hey Michiel,

Leuk om te zien, en mooie oplossing voor de modules. ga/blijf jouw bouwwerken zeker volgen.

Marcel,

Ik zal niet weten waarom modern materiaal een probleem zou hebben met peco code 55, als een niet west europees model problemen heeft met code 55, zal het ook problemen hebben met FLM of Minitrix rails, om maar ff een paar te noemen.

Code 55 is kwa aanzien wat ander opgebouwd, maar de binnenkanten van de spoorstaven zijn gelijk even hoog als het gebruikelijke code 80. dus wat dat betreft zou het geen enkel probleem mogen zijn.

Voor zover ik tot nu toe heb gehoord en gelezen, heeft alleen heel oud materiaal er wat problemen mee.

ik zou zeggen, probeer het eens met een paar stukjes rail en 1 wissel van peco code 55, dat zal je zeker geen kapitalen kosten, en je weet of het gaat of niet. maar ik verwacht dat het wel wil, en dan kun je ook die mooie rails gebruiken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door henry »

mooi werk michiel, vraagje wordt dit gedeelte een onderdeel van je nieuwe baan of is dit om van de straat te zijn tot je met de nieuwe baan begint.


groetjes henry


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door vantongeren »

Heey Freddy,

Ik schreef het omdat ik dat begrepen had van de technisch coordinator van de vereniging waar ik lid van ben en dus geen PECO 55 mag gebruiken op de hoofdsporen. Op zijsporen mag dat weer wel en gebruik deze dus ook gewoon code 55 op de zijsporen van mijn project station Maartensdijk. De hoofdsporen zijn echter conform de norm die ik gebruik code 80.
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar code 55 omdat het realistischer oogt en heb tot nu toe alleen nog problemen ondervonden met een oude gesloten goederenwagon van Minitrix.

Zowieso is het een hele verbetering van Michiel om ipv. krappe wissels van bv Fleischmann de veel ruimere wissels van PECO te gebruiken.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Dit is een onderdeel van het grote project. Helemaal rechts op het plan, op het segment met het depot, achter de loods loopt een spoorlijn op een talud. Dit spoordijkje is dus het eerste onderdeel van mijn mega-baan. In eerste instantie denk ik zo steeds een deel eruit te pikken, als een diorama, en uit te werken. Als een puzzel zou later alles bij elkaar moet gaan passen en een geheel vormen. Maar nu concentreer ik me dus op een klein spoordijkje.

Peco code 55 zal geen probleem opleveren met het rollend materieel. Na ervaring met mijn instapbaan Saraan, weet ik dat ik voor dit Brussel-Noord project de goede keuze maak met Peco.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Ik heb ondertussen Peco code55 rails ontvangen, en kan dus beginnen met sporen leggen. Ik merk dat deze flexibele rails niet veel veerkracht heeft, en snel in allerlei wobbels, slingers en zig-zags ligt. Ik heb hier een zeeeer flauwe boog, maar perfect krijg ik het nog niet.

Hoe doen jullie dat? Peco heeft Tracksetta mallen, maar voor deze boog is er geen mal op maat. Hoe krijg ik een perfect vloeiende spoorlijn? Suggesties?
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Lijntje trekken aan de linkerzijde. Maar dat zal waarschijnlijk ook niet mooi rond zijn. Blijft er maar een ding over om het zo goed mogelijk op zicht te doen.

Ik ken het probleem en is dus hier ook niet goed gelukt. Maar in ieder geval aanvaardbaar.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door evo »

De 2 methoden die ik gebruik zijn:
- eerst lijntje trekken met spijker en touwtje.
- dan de rail geleidelijk buigen over je buik, hierdoor verspreid je de kracht en komen er geen knikken in, maar flauwe bogen.
en dan buigen, passen, buigen, passen, ....etc
succes!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Marcel »

Of een mal maken van dun houtplaat,de juiste ronding zagen en daar je rail tegenaan leggen en vastzetten.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Bedankt voor de tips. Het blijft dus kwestie van buigen passen buigen passen... en kijken op zicht. Met de "wipzaag" (decoupeerzaag) ben ik ook geen meester. Echt strak zagen kan ik daar toch ook niet mee. Dus er een mal mee maken lijkt me ook niet echt te helpen.

Morgen ga ik eens op zoek naar een houten profiel met een zijde van 8mm. Hiermee kan ik alvast een ellips maken. Iets cirkelvormig zal moeilijk zijn. Maar mogelijk is een elips al voldoende...
Laatst gewijzigd door Michiel op 13 mei 2010 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie