Spoorbaan van Kees

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Ik presenteer hier op het N-spoorforum Mijn N-Baan, de Spoorbaan van Kees.
Ik had veel liever met deze mobiele baan op een beurs gestaan, maar gezien de huidige tijd is dat niet mogelijk.
Ze staan overigens wel gepland 21 feb Houten Digitaal, 28 mrt NoordSpoor Drachten en Eurospoor eind okt 2021.
Bij de eerste heb ik zo-ie-zo mijn twijfels of hij wel doorgaat.
Ik begin met foto's van de baan, die slechts 49 bij 164 cm is. Later laat ik zien hoede baan wordt opgebouwd.
Veder is de baan volledig gedigitaliseerd.

Afbeelding

De baan is vlak, omdat op zo'n kleine oppervlakte hellingen bijna niet mogelijk zijn.

Afbeelding

Alles kan er af elk huisje, seinpaal, lantaarnpaaltje en de bomen. Zelf de berg wordt er afgehaald.
Dit ook de reden dat ik vrijwel geen poppetjes gebruik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een filmpje waarin met tenminste 4 treinen tegelijk wordt gereden(automatisch met Koploper).
De filmpjes zijn niet recent en je zult zien dat er nog nauwelijks bomen te zien zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=C1iswuy8M8g

https://www.youtube.com/watch?v=5ku-ntQuuWU
Laatst gewijzigd door keessap op 30 jan 2021 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door erik-n-fan »

Leuk! Bonte collectie rijdend materieel zo te zien. En knap dat alles er af kan voor vervoer. Wel zo veilig lijkt me maar ook veel werk.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Erik,
Heel veel van het materieel is is 30 jaar oud.
Uit de tijd dat ik nog analoog reed, met een chip er in loopt het nu ook nog uitstekend.
Ik zal nog een volgende sessie foto's maken dat ik de baan opbouw.
In een derde sessie leg ik uit hoe het technisch in elkaar zit.



Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door Onmogelijkhier »

Heel knap dat je dit op zo'n klein oppervlak hebt gebouwd. Is het baan plan hiervan ergens te vinden?


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Afbeelding

Dit is het banenplan. Ik zal bij de technische uitleg een uitgebreider banenplan laten zien.
Hoe moet je het plan lezen: Er wordt in blokken rechts gereden, de station sporen worden in beide richtingen bereden behalve die aan de buitenkant.
De kleuren hebben te maken met de bezetmelders; aan de gele gekleurde sporen zit geen bezetmelder, aan de blauwe en zwarte wel.
De rijrichting kun je aflezen; van blauw naar zwart. Twee richtingen hebben meestal zwart geel zwart. Bij een bocht is hier een uitzondering op gemaakt, omdat hier een spoorweg overweg in zit. In tegenstelling tot wat wordt geadviseerd, heb ik een paar wissels bezetmelder gemaakt. Dit bleek in de praktijk beter te werken.



Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door Onmogelijkhier »

Bedankt voor de informatie zover.


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Het banenplan dat ik al eerder heb laten zien, is voor mij het belangrijkste referentie document. Hierin heb ik alle belangrijke zaken van de gedigitaliseerde spoorbaan genoteerd. Kleine veranderingen houd ik dan ook op de geprinte versie handmatig bij.
Afbeelding
Voor de besturing van wissels en seinen gebruik de Digikeijs DR4018. De wissels beginnen met adres 101 en de seinen met 201. De bezet melders zijn s88SD16-n van Rosoft. De adressering begint bij 1.01 (groepen van 16) de tweede S88DS16-n begint bij 2.01 enz. Voor het totale schema zie onderstaand plaatje.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed verzorgd uit Kees. Ook ik werk met schema's, erg handig als naslagwerk als er een keer een probleempje optreed.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Het is bijna zover, Eurospoor gaat van start en de Spoorbaan van Kees zal 29, 30 en 31 okt. 2021 er ook zijn in Hal-3 locatie 03C051 (onder de naam: N-spoorbaan van Kees Sap). De baan is wel iets veranderd. Hij is nu geheel voorzien van bovenleiding.
Ik hoop dat het lukt om alle treinen met geschikte pantograaf tegen de bovenleidingdraad te laten rijden.
Bij het testen of de baan wel in mijn nieuwe auto paste, is er zonder erg toch hier en daar wat verbogen.

Je vraagt je misschien af wat is dan geen geschikte pantograaf.
De Kato Gleicer Express en Talys hebben plastic pantografen, waar geen vering in zit, deze zijn niet geschikt.
Verder heb ik nog geen metalen vervangers gevonden voor deze pantografen.

Tot ziens op Eurospoor!



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Eurospoor was geweldig leuk! Er waren heel veel mooie banen, maar ook bijzonder spoorbanen. Het was erg druk bij stand van De spoorbaan van Kees Sap, (zie foto), waardoor zelf er vaak maar kort van heb kunnen genieten. Naast een paar bekende waren er ook mensen van het forum o.a Billy. Leuk om forum delelers in levende lijve te ontmoeten.
Nu op naar de volgende; Houten Digitaal van HCC!m (hopelijk) 13 november 2021.
Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door erik-n-fan »

Het was inderdaad leuk je baan even in het echt te kunnen aanschouwen zaterdag. Het was zo druk dat een praatje niet eens lukte.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door Hans »

Hallo Kees,

Je hebt een mooie baan :Thumb
Het lijkt mij heel leuk dat je je baan zo kan laten zien op een beurs.
Helaas is mijn baan daar te groot voor. Flinke delen liggen wel los, maar achteraf had ik gewild dat ik hem meer demontabel had gemaakt. Maar ja, dat is achteraf :)

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Na Eurospoor is mijn baan morgen, op de valreep, te zien in Houten(na 18.00 uur mag het niet meer van wege de Corona-regels).
Als er mensen zijn die er iets over willen weten; kom langs tussen 10 en 16 uur.
Het zal voorlopig de laatste keer zijn.

Groeten, Kees Sap



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Houten Digitaal zit er op. Het was een leuke beurs, waar ik ook het Blauwe Team van de TV heb gezien. Zij hadden een prachtige presentatie van een Pop Podium met verschillende optredens. Verder was de beurs niet zo druk als Eurospoor 2 weken terug en kon ik dus veel vragen beantwoorden.
Op de foto's is de bovenleiding, die ik heb gemaakt goed te zien.
De video: https://www.youtube.com/watch?v=CAHxjVQzAdg

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

De baan is 7 centimeter breder geworden. Het wordt daardoor mogelijk het grote station met een spoor uit te breiden. Het wordt daardoor mogelijk met 2 twee lange treinen op het kleine baantje te rijden. Voor het besparen van ruimte het 3-wegwissels gebruikt. Dit bleek een hele uitdaging voor het aanpassen van het Arduino-Tableau(TCO). Ik heb het Tableau geheel opnieuw ontworpen en de software aangepast. Je kunt nu naarst de ontkoppelaars en de wissels ook de overwegen bedienen. Verder is bediening gewijzigd van 2 drukknoppen per wissel naar 1 toggle-drukknop (1x indrukken de wissel gaat krom, nog een keer indrukken en hij komt weer in de rechte stand). Dit maakt het tableau veel overzichtelijker met bijna de helft minder knoppen.
Afbeelding

Afbeelding



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door Bert79 »

Ontzettend leuke baan, Kees! Inspirerend dat je op zo’n klein oppervlakte toch zo’n volledige wereld kunt neerzetten! Zelf moet ik de sprong in het diepe nog wagen, dus ben druk aan het rondkijken naar wat kleinere banen enzo!



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

De vernieuwde baan is zaterdag 17-9-2022 te zien in Leek bij het Noordspoor evenement.
We zullen diverse demo's laten zien zoals: Handmatige besturing met Z21 WLANmause, de Z21 app op een tablet ism de nieuwe wissel besturing (één drukknop voor ieder wissel) met een Arduino. Verder zal er automatisch gereden worden met koploper soms met wel 5 treinen tegelijk en er zal ook automatisch gerangeerd worden.

Tot zaterdag!



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Zaterdag 8 en zondag 9 okt 2022 is de Spoorbaan van Kees weer te bewonderen in Nieuw Vennep in het Nederlands Transport Museum.
We hebben weer diverse demo's klaar staan, die op verzoek worden gedaan en toegelicht.
Normaal rijden we weer met 5 treinen tegelijk op deze klein n-spoorbaan, waardoor er elke 17 seconden een trein aan je voorbij rijd.

Ik zie je komend weekend!



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Op Zaterdag 12 november 2022 zijn we weer van de partij in Houten bij Houten Digitaal georganiseerd door HCC!m.
Diverse demo's kunnen worden gegeven oa. met de Z21 app op de Tablet en de iPhone. Automatisch rijden we met het al oude Koploper.



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

De spoorbaan is op zaterdag 3 en zondag 4 maart 2023 te zien in Nieuw Vennep in het Nationaal Transport Museum.
Helaas gaat het museum die zondag sluiten, omdat het gebouw gesloopt wordt voor woningbouw. Het is nog onduidelijk waar de collectie naar toe gaat.
Naast de spoorbaan van Kees zijn er veel spoorbanen te zien in dit weekend, verder rijdt er met een beetje geluk ook een echte dieseltrein.



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Het was en leuk weekend in het Nationaal Transport Museum. Er was veel belangstelling voor de diverse modelbanen en ook die van mij (zie foto).
Jammer dat het de aller laatste keer was, want er staat een gigantische hoeveelheid historie. Neem een paar simpele voorbeelden: de bussen van Maarsen en Kroon, een DC 3, de futorische bus van Wubbo Ockekls en de TEE-trein. Jammer dat de Gem. Haarlemmermeer zo weinig op heeft met deze unieke collectie.
Afbeelding



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

De spoorbaan is op 8 april in de kop van Noord-Holland te zien.
De baan staat dan in Herhugowaard bij Huider Modeltreinen aan de M. de Klerkweg 10.
Op de verdieping boven de winkel worden deverse banen getoond uit de buurt en uiteraard de vaste baan "Huiderstad" van de eigenaar.
Open van 9:30 tot 17:00 uur en de entre is gratis.



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door erik-n-fan »

Kees, kun je iets meer vertellen over je arduino tableau? Gebruik je loconet om dingen aan te sturen? Is het een mega of een gewone arduino? Ik zie veel in en outputs dus vandaar nieuwsgierig.
Ooooit als er tijd is ga ik er zelf mee aan de slag op mn digitale baan. Dus algemene tips zijn welkom.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

Erik,

Iets vertellen is niet zo simpel. Ik heb me in instantie gericht op een programma op een Franse site. Je had alleen 2 drukknoppen nodig voor 1 wissel. Op het moment dat ik door had hoe het programma van de Arduino Mega werkte heb het aangepast naar mijn eigen idee. Ik gebruik nu nog maar een schakelaar voor het bedienen van de wissels (1x indrukken de ene kant op, de 2e keer de andere kant op). Ik kan jet het programma opsturen. het is voor wat betreft de adressering van de wissels heel eenvoudig aan te passen. Voor de lampjes heb je wel wat elektronica nodig omdat er zelfs op de Arduino Mega te weinig aan sluitingen zitten om alles aan te sturen. Je ma g het allemaal hebben en wanneer iets van elektronica weet en van programmeren in C dan kun je er wel mee uit de weg.
Ik hoor het wel?

Sorry voor de late reactie.

vr gr Kees Sap.



Onderwerp starter
keessap
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Spoorbaan van Kees

Bericht door keessap »

De Spoorbaan is weer te zien op de Houten Digitaal op 11 november 2023.
We zijn heel gemakkelijk te vinden, we staan links naast de stand van Freebit.nl, zoals de indeling er nu naar uitziet.

Tot dan, Kees Sap.


Plaats reactie