Nordheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Nordheim

Bericht door robvanwijngaarden »

Mooie graffiti ook!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Nordheim

Bericht door Pierre »

Mooi geworden. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Onder dankzegging voor de positieve bijval op voorgaande vorderingen pak ik de draad weer op.

Of eigenlijk, ben ik ondertussen gewoon doorgegaan met het volgende gebouw. Hiervan liet ik vorige keer al een schets zien en op onderstaande foto zijn de vensters al geplaatst en is de schilder al langs geweest.

Afbeelding

Werkend vanuit een idee en geen vast plan besloot ik het fabrieksgebouw iets verhoogd ten opzichte van het spoor te plaatsen zodat er een betonnen keermuurtje gemaakt moest worden. Daarbovenop een draadhek van Busch (overigens echt een crime om die te plaatsen), dat natuurlijk niet glimmend metallic kon blijven.

Het metselwerk en plaatwerk kreeg een zwarte washing waarna met een wattenstaaf gedrenkt in isopropanol het keurige schilderwerk weer te gronde werd gericht. De daklichten zijn zwartpapier met smalle kartonnen witte strips. Met een verfpen zijn de kleine raamstijlen erop getekend. Met wat poedertjes hier en daar en de verdere aankleding van het viaduct is dit het resultaat:

Afbeelding

Een soort 'Einstürzende Neubauten' ;-) is het geworden met als vlag op de modderschuit een enorme luchtpijp.
Afbeelding

Het gehele ensemble samen met het viaduct heeft iets meer stedelijks dan dat ik voor ogen had, maar ik denk dat het zo wel kan blijven.
Afbeelding

Overigens
robvanwijngaarden schreef: 21 nov 2022 07:30 Mooie graffiti ook!
dat zijn foto's van hier in de omgeving, het origineel is allang weer verdwenen onder nieuwe graffiti kunstwerken. Ik heb de foto's digitaal aan elkaar geplakt en afgedrukt op een stickervel. Dat overgespoten met matte lak en op de keerwanden geplakt.

Groets, Erwin
Laatst gewijzigd door HST op 27 dec 2022 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Nordheim

Bericht door piksov »

Leuk pandje dat industriepand, die 'luchthappers' voor de luchverversing (maar het mogen ook schoorstenen zijn hoor ...) doen het goed!

Guus


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nordheim

Bericht door WilcoV »

Zo zie je maar weer hoe veel kleine details kunnen doen voor een model.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Bedankt heren!

Bij deze nog een voor dit jaar laatste plaatje. De (smetteloze) gasketeltrein, op weg naar Nordende, bij doorkomst te Nordheim.

Fijne jaarwisseling!

Erwin

Afbeelding


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nordheim

Bericht door WilcoV »

Ook een fijne jaarwisseling toegewenst.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Raymond
Berichten: 1854
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nordheim

Bericht door Raymond »

Gaaf dat viaduct en dat gebouw!
Knap werk👍🏻

Ook een fijne jaarwisseling!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Nordheim

Bericht door Gerhard »

Is echt goed gelukt :Thumb , fijne jaawisseling!


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Rammstein Pulver

Bericht door HST »

Korte update:

De laatste dagen druk bezig met de constructie van silo's (en nog wat meer) voor 'Rammstein Pulver'. Dan hebben mijn kalkwagons ook nog een leuke bestemming...

De silo's ontstonden uit de kartonnen rol van keukenfolie. Deze omwikkeld met plakband om de ribbel eruit te krijgen. Verder veel, heel veel styreenstripjes gesneden en geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Proefplaatsing:

Afbeelding

Groets, Erwin



BartenThomas
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Nordheim

Bericht door BartenThomas »

Ziet er zo al leuk uit!


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Nordheim

Bericht door traiNiac »

Dat wordt mooi Erwin!


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Nordheim

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Erwin,

Mooi idee en strak in elkaar gezet zo te zien.
Ik heb altijd moeite met die stripjes om ze recht af te snijden laatsten knippen.
Hoe realiseer jij dat?

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

bob vermeulen schreef: 19 feb 2023 12:05 Mooi idee en strak in elkaar gezet zo te zien.
Ik heb altijd moeite met die stripjes om ze recht af te snijden laatsten knippen.
Hoe realiseer jij dat?
Dank voor het compliment Bob.

Ik gebruik 'gewoon' een scherp modelbouwmes, dat geeft het beste resultaat. Soms daarna licht bijvijlen.
Knippen met tang of schaar zorgt voor vervorming van het styreen en een lelijk snijvlak.



Raymond
Berichten: 1854
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nordheim

Bericht door Raymond »

Knap werk!👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Dankjulliewel, ondertussen zit er wat meer kleur op.
Alles staat nog los. Ben nog aan het zoeken naar een compositie die mij helemaal bevalt. Misschien schilder ik wel een zandberg op de achtergrond met een kraan erbij, vandaar de provisorische schets.

Groet, Erwin

Afbeelding


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nordheim

Bericht door Krab »

Het is al met al een mooi stukje industrie geworden daar Erwin .
Je creëert diepte met die zandberg en kraan op de achtergrond .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nordheim

Bericht door FidOo »

Ik vind het heel knap dat je op zo'n beperkte diepte zo veel kan uitbeelden en zo'n dieptewerking creëert. Echt heel mooi, ook de zelf gebouwde silo ziet er goed uit!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Nordheim

Bericht door Driesel »

Mooi zelfbouwwerk die silo, Erwin!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Weer een stapje verder.

Geïnspireerd door "The Escondido Row" op On Traxs afgelopen vrijdag, heb ik mij eraan gewaagd mijn eerdere probeersel in zwart wit opnieuw te doen maar dan in kleur.

Eerst maar eens een plaatje van "The Escondido Row". Deze smalle N-baan (ik denk 20-25 cm breed) is over de volle lengte voorzien van een prachtig geschilderde achtergrond, wat een geweldige dieptewerking geeft. En ja, er was natuurlijk nog heel veel meer moois te zien bij On Traxs.

Afbeelding

Nou kan ik van zo'n mooie achtergrond alleen maar dromen dus dat deed ik dan ook... Gisteravond toch maar even de stoute schoenen aangetrokken. Al snel had ik een zandberg met een kraantje op papier gekliederd. Papiertje tegen de achterwand aangepakt en daarvoor nog een betonnen muurtje van styreen gezet. Na een uurtje was dit het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Ik geef toe dat het wat minimalistisch is vergeleken met het object van mijn inspiratie, maar over het resultaat ben ik best te spreken, echter voorlopig zie ik toch nog maar even af van perspectivisch schilderwerk:

Afbeelding

Zo, dan ga ik nu maar eens op zoek naar video's van Bob Ross ;-)

Groets, Erwin



Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Nordheim

Bericht door Sky »

Ik vind het persoonlijk een mooie toevoeging. Zou zeggen smaakt naar meer die schilderkunst. Heb je daar ook mee gepland vooraf?


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Verweerde locs!

Bericht door HST »

Hoewel het tuinieren weer lonkt was het de afgelopen dag eerder écht modelbaan weer. Ik heb me vermaakt met het vervuilen van twee locomotieven; de BTE 1001 Kuhlok en de 212 331-3 die me beide de laatste tijd wat al te glanzend toe schenen.

Om te beginnen heb ik de locs eerst voorzien van een laagje matje spuitlak. De Kuhlok kreeg vervolgens een spuitbeurt van het onderstel met Vallejo German Grey (71.268). Het onderstel van het (Fleischmann) model is van zichzelf erg (glimmend) zwart, in tegelstelling tot dat van de 212.
Nadat dat was gedroogd kregen beide locs rondom, en wederom gericht op het onderstel een vleugje Dark Brown (71.042). Tot zover het spuitwerk.

Bij de 212 heb ik de naden op de behuizing van een zwarte wash voorzien, dat helaas nogal glimmend opdroogt. Daarna van beide modellen met zwarte weathering poeder de roosters en uitlaten (op het dak) lichtjes onder handen genomen. Vervolgens met grijs poeder het loopvlak rondom geaccentueerd en wat op het frame aangebracht. Afrondend met wat okergeel nog wat accenten aangebracht.

Het geheel gefixeerd met een tweede laag matte spuitlak. Toen dat gedroogd was de raampjes schoongemaakt, want die was ik vergeten te maskeren.

De 1001 is vergeleken met de foto's van de werkelijke lok wat aan de vuile kant maar kan er best mee door:
Afbeelding

Afbeelding
Voor het originele model, zie dit eerder door mij gepubliceerde filmpje: https://youtu.be/y1yT6WDfu9s of https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 42#p225842


De 212 oogt alleen al door het ontbreken van de plastic zijdeglans al een stuk realistischer en het zweempje bruin staat de lok goed:

Voorafgaand:
Afbeelding

Na jaren dienst
Afbeelding

Afbeelding

Het is opvallend hoe slecht het effect van het vervuilen zichtbaar is op de foto's. Jullie zullen het er mee moeten doen.

Tot slot nog even een reactie op de vraag van Sky
Sky schreef: 20 mar 2023 22:24 Heb je daar ook mee gepland vooraf?
Nee, eigenlijk niet, maar wel gehoopt dat er eens iets meer dan een blauwe achtergrond zou komen. Ik heb op een ander deel van de baan wel eerder een achtergrondje gemaakt met prints van containers, dat werkt ook:

Afbeelding

Groets, Erwin



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Nordheim

Bericht door piksov »

Hi,

jouw schilderwerk is wel een beetje in de stijl van de oude MZZ achtergronden, leuk hoor die kraan op dit bult zand!

Guus



FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nordheim

Bericht door FidOo »

Ik vind die 212 toch echt goed gelukt. Ja misschien niet heel opvallend (op de foto's) maar juist dat subtiele vind ik wel tof.

FF praktische vraag, als je die loks spuit, haal je ze dan helemaal uit elkaar of hoe ga je te werk als ik vragen mag?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Verweerde locs!

Bericht door neudalhausenstadbahn »

HST schreef: 01 apr 2023 15:10 Bij de 212 heb ik de naden op de behuizing van een zwarte wash voorzien, dat helaas nogal glimmend opdroogt.
Je kan ook gewoon hier wat muurverf komen halen voor het verouderen of andere doeleinden ;) :mrgreen:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie